Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad gör er spelledare?

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • luddwig
    svarade
    Till en nykomling skulle jag rekommendera något med stabila och inte särskilt omfattande regler i kombination med en spelvärld som är lätt att greppa. En tanke är att ta Parallell Worlds (ett regelsystem som finns att ladda hem gratis på SagaGames hemsida) och spelleda i westernmiljö. Då slipper spelledaren hålla reda på en massa regler, och världen behöver väldigt lite presentation men blir ändå stämningsfull.

    Kommentera:


  • Lupus Maximus
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Knight_Schmidt Visa inlägg
    Så... Vilka rollspel är lättast att spelleda för en nykomling?
    Star Wars D6 släpptes hyfsat nyligen i 30-årsjubileumsåtgåva. Känd setting, och snabba enkla regler.

    Kommentera:


  • Rangertheman
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Knight_Schmidt Visa inlägg
    Så... Vilka rollspel är lättast att spelleda för en nykomling?
    Även om inte Svärdets sång är min kopp te så tror jag det är enkelt att spelleda. Systemet ger mycket hjälp.

    Kommentera:


  • Knight_Schmidt
    svarade
    Så... Vilka rollspel är lättast att spelleda för en nykomling?

    Kommentera:


  • entomophobiac
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Feuflux Visa inlägg
    [J]ag känner att jag inte helt är med på frågeställningen. Spelar jag ett spel så gör jag det med det spelets regelsystem. Inga husregler.
    Mitt intryck av Red Moon Roleplaying var att vissa tärningsslag och utgångar inte spelade någon roll, för det blev som SL hade tänkt sig eller kampanen var skriven i alla fall. Behöver inte betyda att det faktiskt var så, men det gjorde att jag kände att reglerna inte hade så stor betydelse.

    Kommentera:


  • Feuflux
    svarade
    Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
    Den stora frågan blir dock: vad gör du som SL?

    Får reglerna ändra på ståryn?

    Kan rollpersonerna mörda en central SLP?

    Är det OK att spelarna missar delar av det du förberett för att de gör något annat?

    Förbereder du mycket, lite, eller inte alls?

    Rullar du på slumptabeller och tar det som det kommer, eller förbereder du scener, "bomber", och liknande i förväg?
    Nu var det ju ett tag sedan jag var SL faktiskt, men såhär gjorde jag då:

    * Reglerna gäller. Om storyn är att hjältarna ska klättra över muren men ingen lyckades med färdighetsslaget så får väl storyn bli att de går genom porten istället, men jag känner att jag inte helt är med på frågeställningen. Spelar jag ett spel så gör jag det med det spelets regelsystem. Inga husregler.

    * Ja de får mörda centrala SLPs, med lite förbehåll. Om de gör det utan rimlig anledning (han verkar vara en skummis tror vi) så kommer jag ta ett snack med spelarna. Om effekterna av mordet kommer ha stor inverkan på äventyret (nu blev det "fly från 500 henchmen" istället för "sno diamanten från drottningen" och jag är inte sugen på att SLa det förstnämnda) så kommer jag ta ett snack med spelarna. Så det är väl socialt kontrakt som gäller här.

    * Har jag förberett tre platser och de bara besöker två så är det helt okej. Den överblivna platsen hamnar i papperskorgen (eller återvinns nån gång när det passar).

    * Väldigt lite förberedelser. Lite platser, lite personer, lite övergripande plot.

    * Funderar på om jag någonsin använt slumptabeller. Några förberedda scener (eller ja, person X är på plats Y och gör grej Z, men vad som händer när hjältarna kommer dit får visa sig) och annars ta det som det kommer.

    Tror det var Bifur som skrev något om spelarnas respekt för SLs prepp. Jag kör ingen sammanhängande kampanj utan som t.ex. i Serenity så är det frikopplade äventyr. "Nu är ni på planet X och har fått ett uppdrag om att leverera pryl Y" och då förutsätter jag att det är det som äventyret kommer handla om. Vill någon av spelarna absolut inte göra det så får vi ta ett gemensamt snack med vad vi vill ha ut av spelandet. Att någon på eget initiativ drar iväg åt nåt helt eget håll ser jag som icke önskvärt. (Men det beror ju på förstås, om den helt egna vägen leder till att pryl Y levereras så är det ju fine, då är vi ju fortfarande inom ramen för äventyret. Det är inte så att det måste lösas på det sätt som jag bedömde som mest sannolikt när jag skissade upp äventyret.)

    Kommentera:


  • Rymdhamster
    svarade
    Så som jag ser det kan hela min roll som SL sammanfattas till:

    1) Preppa spelvärld.

    Här använder jag en blandning av allmän inspiration (från filmer, böcker, tv-serier, verkliga livet...), rullande på olika tabeller som verkar roliga för stunden, och stöld (erm... inspiration) från andra kampanjer/äventyr. Jag har nästan helt gått ifrån "förberedda äventyr" till att istället köra "förberedda äventyrsplatser", vilket gör det enklare för. Jag hittar på platsen, vad som hänt där, och vilka som finns där.

    Sen använder jag det som ram för att bygga en liten fisktank kring det, där jag får SLP:er och den "meta" som sedan spelas ut om inte RP lägger sig i. Jag försöker generellt göra det här före spelmöten, men det kan också ske under och efter spel (jag kör inte full blorb, utan är okej med att improvisera saker jag inte tänkt på innan).

    I och med detta försöker jag också bygga upp en slags intern logik i spelvärlden som jag kan basera eventuell improvisation på.

    2) Köra metan i den spelvärlden (hur livet i spelvärlden utvecklas utan rollpersonernas utveckling).

    I och med att jag preppat min spelvärld lite som en fisktank så har jag en bunt SLPer och fraktioner som har olika relationer till varandra, och dessa kommer troligen eskalera och utvecklas även utan RPs inblandning, vilket är vad jag kallar "metat" (utifrån metaplott och metahandling).

    Hur mycket meta jag har beror så klart på om vi paratar en stor kampanj som är tänkt att pågå under lång tid, eller om vi snackar en begränsad äventyrsplats eller ett oneshot. Det är fullt möjligt att metat kan gå mot 0, och att världen sålunda endast förändras utifrån rollpersonernas handlingar. Men jag gillar när det händer lite saker även utan RPs inblandning.

    Det beror lite på vad jag är ute efter för den specifika kampanjen.

    3) Presentera spelvärden och metat, och lista ut hur spelarnas/rollpersonernas agerande påverkar dessa och vad reaktionerna blir.

    Här är köttet och potatisen när det kommer till spelarnas upplevelse, och ju bättre jobb jag gjort med preppen av spelvärlden, dessto enklare blir det här för mig. Dessto mer förberedd, desto mer kan jag slappna av under spelmötet och mer ha roligt med mina kompisar än att sitta och försöka prestera.

    Kommentera:


  • Måns
    svarade
    I teorin följer jag alla de principer och tekniker som jag talar mig varm om på forumet.

    I praktiken gräver jag ner mig i settingens detaljer, gör några snygga kartor och handouts och glömmer att läsa reglerna. Jag är ganska involverad i skapandet av RP och vill få allt till en cool stor rullande sten som jag sedan förväntar mig att RP ska hålla i rullning. Gör de inte det kan det bli lite ofokuserat och menlöst men gör de det blir det fett för det mesta. Och så drar jag en del dåliga skämt.

    Jag följer reglerna, preppar bomber och använder slumptabeller i viss utsträckning.

    Vår grupp utgår nästan alltid från att tryckt material gäller. Vi glömmer husregler och vad som hände förra spelmötet.

    Egentligen, om jag skulle försöka förbättra vårt spelande, så är det genom fiffiga spelhjälpmedel, inte principer och tekniker.

    Kommentera:


  • Bifur
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

    Gör du detta i något program på datorn eller skissar du för hand? Jag började faktiskt prova detta till Coriolis - Emissarien som försvann, men det blev mer plats-flödesschemat (lite som Tales from the loop) än person/fraktionsschema.
    Oftast för hand och sedan snyggar jag till det i Powerpoint. Sedan kan det vara både person/grupp och händelser/flöden, fast för det mesta på olika scheman. Sedan har de olika syfte: person/grupp blir ju lite mer statiska referensgrejer, sådant jag främst kollar på mellan spelpass, medan flödesschema med ledtrådar/platser har en mer direkt användning i att ge mig överblick över en äventyrsplats. När jag exempelvis SLade Arkham detective tales utgick jag ofta direkt från schemat och konsulterade bara texten om jag behövde någon detalj.

    Kommentera:


  • Henke
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
    Om jag kort ska glida in på frågan om bra prepp som Henke tar upp: sedan några år tillbaka gör jag alltid ett länkschema över sammangangen oavsett vad jag förbereder i övrigt. Tycker det hjälper otroligt mycket, så pass att det borde finnas från början i alla utgivna äventyr.
    Gör du detta i något program på datorn eller skissar du för hand? Jag började faktiskt prova detta till Coriolis - Emissarien som försvann, men det blev mer plats-flödesschemat (lite som Tales from the loop) än person/fraktionsschema.

    Kommentera:


  • Bifur
    svarade
    Om jag kort ska glida in på frågan om bra prepp som Henke tar upp: sedan några år tillbaka gör jag alltid ett länkschema över sammangangen oavsett vad jag förbereder i övrigt. Tycker det hjälper otroligt mycket, så pass att det borde finnas från början i alla utgivna äventyr.

    Kommentera:


  • Henke
    svarade
    I övrigt är jag inte så förtjust i slumptabeller i förskriva scenarion. De blir ju mest i vägen och förvillar om man redan har en tydlig idé kring händelseförloppet.

    kan Viktiga SLP dö? Visst, men tror egentligen aldrig det varit ett problem. Kan hänga ihop med att jag ogillar äventyr där våld är en återkommande primär lösning.

    vad händer om spelarna inte sväljer din prepp? Ja, det beror ju som nämnt ovan lite på upplägget. I vissa köpäventyr är ju vägen framåt så tydlig att spelarna aktivt måste verka för att lämna rälsen (iaf längre än under kortare scener). Det är helt enkelt inte ett problem som uppstått och fått större konsekvenser vad jag kan minnas. Skulle det inträffa så blir det väl som någon skrev ovan med en uppgiven suck från mig. :-)

    Kommentera:


  • Henke
    svarade
    Mycket intressant tråd och frågeställning, men inte lätt att hitta generella svar på. Olika spel/regelverk kräver olika prepp. En sandlåda kräver inte samma prepp som en räls och vissa spel kräver mindre prepp än andra utifrån speldesign. Ett oneshot kräver inte samma prepp som en återkommande kampanj där trådarna måste hållas ihop och RPs handlingar ofta ha inverkan på den övergripande berättelsen.

    När jag förbereder rälsade köpäventyr så blir preppen ett slags strukturerat kaos. Ibland skriver jag sammanfattningar för att hålla ihop berättelsen, men det blir egentligen inte till mer värde än att samma text bantas ner. Jag har i naiva ögonblick trott att jag ska kunna leverera en förskriven historia utan direkt prepp, men det blev så illa att vi fick bryta och spela vidare en annan gång. Här skulle jag verkligen behöva en bra process för hur jag förbereder ett rälsat köpäventyr mer än det klassiska ”läs igenom 1-2 ggr”. Vilka steg bör förberedas, vilka verktyg används under spel för att få bra output från preppen etc etc.

    då kan en lagom stor sandlåda vara en befrielse. Var både skeptisk och nervös första gången jag sandboxade (Döds ände till Svavelvinter RPG) där jag bara skummat agendor och situationer (bomber/flaggor) men det krävdes inte mycket för att detta snart skulle bli ett självspelande piano. Reservationen ”lagom stor” handlar om att det även här finns större scenarion som nästan är omöjliga att överblicka (tex King for a day) som har ett tjugotal parallella tänkta situationer och ett hundratal SLPs med agendor.

    Till femte Konfluxen har jag haft långa textdokument som stöd till det som står i originaläventyr och som komplement utifrån intressanta tillägg från romanerna. Detta krävde så mycket prepp och tanke att hålla ihop trådarna att jag sitter fast i mastodontpreppen inför sista kampanjdelen och vet inte riktigt hur jag tar mig vidare (gå mer mot originaläventyrer eller försöka trycka in ännu mer från böckerna och anpassningar till Svavelvinter RPGs regelverk. Blir trött bara jag tänker på det.

    Tacka vet jag Fiasco då, med en lagom och strukturera prepp sköts gemensamt vid spelbordet...

    Kommentera:


  • Sysp
    svarade
    Tänkte svara här men kom fram till att vad jag gör i praktiken och vad TROR att jag gör är nog två olika saker, så jag låter bli

    Kul tråd!

    Kommentera:


  • Rangertheman
    svarade
    Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
    Den stora frågan blir dock: vad gör du som SL?

    Får reglerna ändra på ståryn?

    Kan rollpersonerna mörda en central SLP?

    Är det OK att spelarna missar delar av det du förberett för att de gör något annat?

    Förbereder du mycket, lite, eller inte alls?

    Rullar du på slumptabeller och tar det som det kommer, eller förbereder du scener, "bomber", och liknande i förväg?
    Jag tror jag ligger närmast Lupus Maximus i det att jag preppar/studerar/tänker igenom settingen så mycket som möjligt, så att jag kan improvisera trovärdigt om det behövs. Jag spelleder mest färdigskrivna äventyr och då känns det ännu mera viktigt att ha tankar om storskalig politik, småskaliga intriger, SLP-agendor, kopplingar till rollpersonernas bakgrundshistorier och de händelser de varit med om i tidigare äventyr, m.m. Är det en sak jag lärt mig är det att ingen prepp överlever mötet med spelgruppen och därför preppar jag inte så mycket. Jag har ett stöd av de färdigskrivna äventyren och kan i vissa fall använda de förberedda händelserna rakt av, ibland anpassar jag dem och slänger in dem på ett helt annat ställe, eftersom spelarna valde en väg eller en lösning som jag inte alls hade tänkt på. Så allt som är skrivet om settingen och i de färdigskrivna äventyren blir en stor verktygslåda.

    Reglerna får inte tvinga rollpersonerna att göra något som inte känns konsekvent utifrån gruppens uppfattning om settingen och spelarens uppfattning om rollpersonens personlighet och drivkrafter. Så på det viset får de inte ändra på storyn. Men eftersom varje regelstyrd händelse, strid, eller annat tärningsslag kan skicka berättelsen i en ny riktning, så kan reglerna ändå sägas ändra storyn.

    Rollpersonerna får absolut mörda centrala SLP, även i de färdigskrivna kampanjerna, men beroende på vem, var, hur och när kan det få konsekvenser för dem. De kan bli hjältar för vissa grupperingar och KOS hos andra. Dock brukar varken de jag spelar med eller de jag spelleder vara särskilt mordiska av sig och de fattar beslut utifrån hur de tänker sig rollpersonens moral.

    Jag kan möjligen använda slumptabeller som inspiration och som en del av verktygslådan, men inte bara för att rollpersonerna kommit till en plats där äventyrsskaparen förberett en slumptabell.

    Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by Nässe, Idag, 00.06
5 responses
26 visningar
0 gillar
Senaste inlägg God45
av God45
 
Started by krank, 12 November 2019, 22.13
3 responses
48 visningar
0 gillar
Senaste inlägg krank
av krank
 
Started by Magnus Seter, Igår, 17.44
5 responses
114 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Bifur
av Bifur
 
Started by Feuflux, 13 October 2019, 20.26
16 responses
221 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Feuflux
av Feuflux
 
Started by Theo, 19 September 2019, 13.48
32 responses
1.105 visningar
7 gillar
Senaste inlägg Theo
av Theo
 
Started by DeBracy, 13 November 2019, 12.04
44 responses
682 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Genesis
av Genesis
 
Started by Khan, 20 July 2019, 21.23
103 responses
3.250 visningar
9 gillar
Senaste inlägg Khan
av Khan
 
Started by God45, 30 September 2019, 20.49
126 responses
4.886 visningar
7 gillar
Senaste inlägg RasmusL
av RasmusL
 
Started by luddwig, 10 May 2019, 09.18
76 responses
2.728 visningar
6 gillar
Senaste inlägg Swedish Chef  
Started by boblix, 14 November 2019, 19.20
0 responses
101 visningar
2 gillar
Senaste inlägg boblix
av boblix
 
Arbetar …
X