Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Safe & Boring (i blorb)

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ja, Safe & Boring är nog den del jag har svårast att föra in i mitt spelande. Men å andra sidan tror jag faktiskt inte att den behövs i speciellt stor utsträckning. Jag tror det ska vara en sista utväg. If all else fails, play safe/boring.

Det du inte kan lösa med tier 1/2 eller ren färgbeskrivning borde vara ganska liten del. Om man utgår ifrån det spel/prepp som utformas i mitt huvud.

Det stora problemet är att hantera dynamiska agendor men jag har en tanke där som snart får ett eget inlägg. Intressant nog har jag varit inne på det redan fast från ett annat håll.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
      Men å andra sidan tror jag faktiskt inte att den behövs i speciellt stor utsträckning.
      Du har nog en poäng här.
      1-sanningarna lär väl täcka ett visst geografiskt och socialt område och visst typ av agerande från spelarnas sida.
      2-sanningarna sträcker sig bortanför geografi och socialt område. (Okända områden och personer skapas med följande regler.)
      3-sanningarna borde då endast sättas in när spelarna agerar på ett sätt som det tidigare inte varit intressant att ha regler för. (Vi kom just på att vi borde kunna färdas i kloakerna! Spelledaren inser att han helt förbisett denna lösning, han har varken några kartor över kloaksystemet, eller några generella regler för hur de skapas.) Safe&boring borde kunna vara "det finns inget kloaksystem här" eller "systemet består av många små rör som inte går att ta sig fram genom".

Jag gjorde någon slutsats tidigare med att boring rälsar tillbaka spelarna, men jag håller inte helt med om det längre. Snarare är det så att redan 2-sanningarna skapar en osynlig gräns kring det roligaste, preppade området ("utanför här blir det lite tråkigare, men bara om ni verkligen stannar så länge att ni märker det"), och 3-sanningarna egentligen är att spelarna snubblat över en bugg (uncaught exception). Jag kan se följande sätt att hantera det på:
      • Safe&boring, egentligen ett mindre störande sätt att säga, "nope, försök något annat" (imho)
      • Bryta spelmötet, kontextbyta till blorbskaparmode och fortsätta nästa spelmöte.
      • Skapa regel på sittande möte (och alltså inte ha samma möjlighet till kontextbyte).
      • Behålla allt som det är (oförändrat), men notera buggen och införa prepp/regler för det till nästa "spelområde" (där rollpersonerna förmodligen är samma som nu, fungerar bara om man preppar i flera steg), typ "denna stad hade inget kloaksystem, men försök med nästa".
      • Behålla allt som det är (oförändrat), men notera buggen och införa prepp/regler för det till nästa spel/kampanj (där rollpersonerna är okända), typ "i denna spelvärld har tydligen ingen kommit på idén med kloaktunnlar".
      Men redan innan man hamnar på safe & boring borde man kunna ha flera nivåer av regler för att kunna fånga undantaget. Dungeonslumpsystemet kanske använder en generell motor för tunnelgenerering som man också skulle kunna använda för kloaktunnlarna. (Tolkningen för konsekvensen inom spelvärlden skulle kunna vara "Artragast den gamles teorier för tunnelbyggande har varit så inflytande att hans ideer både sipprat in hos både dungeonbyggare och kloakingenjörer" eller "När man gjorde kloaksystemet för staden lånade man idéer och inspiration från de naturliga grottorna som finns i stadens utkanter".)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
        För mig är det viktigt att hålla "preppande" och "spelande" så separat som möjligt. Jag behöver mycket disciplin för att inte börja improvisera och fantisera för idéerna kommer ju så lätt annars. Min "preppande" hjärna har helt andra mål och perspektiv än min "spelledande" hjärna.
        När jag preppar vill jag att det ska vara spännande, balanserat, rättvist osv osv. Men när jag spelleder vill jag inte vilja nånting. Då vill jag bara följa reglerna neutralt.
        Ok, bra poäng.

Ibland händer det att vi bryter spelet för att det helt enkelt inte går att spela mer utan att preppa mer. Vi byter läge eller "mode" helt enkelt.
        Exempel på det är när en rollperson och alla den spelarens reserver har dött så vi måste göra nya.
        Ok, du fyller alltså på preppen under kampanjens gång, även fast du vet vilka rollpersonerna är? Jag hade tänkt att göra så (eftersom jag gärna kör kampanjer på många spelmöten och är osäker på hur mycket jag orkar preppa innan första spelmötet), men trodde att jag bröt lite mot papper före sten (?) principen.

När jag preppar vill jag att det ska vara... ...balanserat...
        Detta fick mig att haja till. Menar du balanserat som i konsekvent? (Typ robotar är supersvåra motståndare, men allting i spelvärlden behandlar dem också som supersvåra motståndare.) Eller balanserat mot spelgruppen? (Typ robotar uppträder generellt lagomt många, så att rollpersonerna har en chans om de snubblar över dem.)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg

Jag kan bespara dig läsningen. Rådet är: "Gör det som slår dig som uppenbart i stunden, för det som är uppenbart för dig är inte uppenbart för andra." Vilket jag tror kan vara sant ibland, men inte alltid. Jag tror det blir mindre sant ju fler konventioner det finns i den aktuella genren.
          Kanske, men improv brukar ju sällan bli "tråkigt" även om det är samma principer som styr där. Jag tror att det byggs upp en massa teoretiska motargument här i tråden som baseras på brist på erfarenhet. Ge det ett ärligt försök eller inte, att drömma upp pros och cons utan data leder sällan i en konstruktiv riktning!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg

Kanske, men improv brukar ju sällan bli "tråkigt" även om det är samma principer som styr där. Jag tror att det byggs upp en massa teoretiska motargument här i tråden som baseras på brist på erfarenhet. Ge det ett ärligt försök eller inte, att drömma upp pros och cons utan data leder sällan i en konstruktiv riktning!
            Du har säkert rätt, men det har inget att göra med min post. Jag gav bara en sammanfattning av vad som står i boken. Huruvida bokens råd är relevant för trådens ämne eller inte har jag inte uttalat mig om.

Kommentera

Jag syftade mest på den sista biten om konventioner men var inte meningen att försöka gå i polemik med dig :)

Kommentera

Sant! Både Play Unsafe och Impro är helt klart influenser kring detta. Annars sitter man där med nån jäkla alg-baserad superhjälte som när vi gjorde Our Last Best Hope. Innan jag hade läst dom böckerna<3
                Jag har läst Keith Johnstones Impro, men vad jag minns så är väl innehållet extremt anti-blorbigt*? Det handlar ju ändå om hur man gör bra impro (som får berättelsen att växa fram). Jag tolkar Safe&boring som "våga inte förstöra blorbigheten med improvisation bara för att spelarna hittade ett hål i din prepp!". Medan Johnstones uppmaning till boring snarare är för att man inte ska tappa spontaniteten utan bara reagera på det som händer.

Alltså, jag har absolut ingenting emot improvisationsteater eller att använda de idéerna när jag spelar. Jag har gjort det flera gånger och det brukar bli väldigt underhållande (tycker dock att det fungerar bäst för one-shots). Men det är ju nästan en annan sorts rollspel. Jag har uppfattat blorben som något i en helt annan riktning. Att skälet till att SLPn är berusade eller dödsspegeln fungerar mot vakterna beror på något mer än spontaniteten hos deltagarna. Jag har alltså jättesvårt att se hur man kan kombinera de två.

* Inte hans egna ord.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                  Ja, Safe & Boring är nog den del jag har svårast att föra in i mitt spelande. Men å andra sidan tror jag faktiskt inte att den behövs i speciellt stor utsträckning. Jag tror det ska vara en sista utväg. If all else fails, play safe/boring.
                  Ja, det var många månader sen det behövdes i vår egen kampanj. Men det har varit ett bra sätt att bygga upp det här stora blorbbiblioteket utan att behöva vänta fem år på att få komma igång med kampanjen.

Ursprungligen skrivet av Zire Visa inlägg
                  Ok, du fyller alltså på preppen under kampanjens gång, även fast du vet vilka rollpersonerna är? Jag hade tänkt att göra så (eftersom jag gärna kör kampanjer på många spelmöten och är osäker på hur mycket jag orkar preppa innan första spelmötet), men trodde att jag bröt lite mot papper före sten (?) principen.
                  Ja. Det här är ett jättestort problem med blorbprinciperna som dom ser ut nu. Att den typen av påfyllnadsprep bryter mot påsestenregeln. Försöker göra så gott jag kan för att kunna ta bort ansvaret för exakt vad som händer och när. Tärningarna kommer fram när jag preppar osv. The Quest Queue är en idé jag har haft länge men inte speltestat än.

Detta fick mig att haja till. Menar du balanserat som i konsekvent? (Typ robotar är supersvåra motståndare, men allting i spelvärlden behandlar dem också som supersvåra motståndare.) Eller balanserat mot spelgruppen? (Typ robotar uppträder generellt lagomt många, så att rollpersonerna har en chans om de snubblar över dem.)
                  Förstår att det kan ha varit oklart. Ska berätta hur det funkar i praktiken för mig.

När jag preppar dvs skriver egna grejer så brukar jag tänka "OK det här rummet är nog lagom för fyra stycken level tvåor, det här är lagom för fyra stycken level treor" osv. Lägger dom lättaste ställena nära startbyn och svårare längre bort.

När jag sen spelleder så är allt det balanstänket out the window. Hoppsan en person var sen så det är bara tre stycken level tvåor som sitter runt bordet? Och dom väljer att ge sig ut i träsket redan nu ist för att undersöka det mystiska fyrtornet! Aha ok men då är det fortfarande samma antal paddmonster där ute i träsket som jag bestämde när jag preppade. För min prepp-hatt är helt och hållet avtagen.

Jag har läst Keith Johnstones Impro, men vad jag minns så är väl innehållet extremt anti-blorbigt*?
                  Sant. Tror jag och Rasmus har råkat blanda ihop två saker här (som råkade vara synergiska). Ska reda ut det:
                  1. I Impro och i Play Unsafe, som överlag är extremt oblorbiga, finns det ett bra råd och det är att ibland kan tråkigt och uppenbart och safe & boring leda till extremt starka och trovärdiga och intressanta scener.
                  2. Men huvudpoängen med safe&boring vid 3-sanningar är att det inte ska vara så salienta saker som man hittar på.

Det är ju de jure saker som är salienta som hittas på vid en 3-sanning, för om det är tapet behöver man ju inte ta till 3-sanningsregeln. Men att försöka välja saker som är så osalienta som möjligt!

Salienta saker är saker man kan dö av och saker som har att göra med pussellösning. Båda definierade extremt brett. For want of a nail the kingdom was lost... om du tappar en tändsticka så kanske du tre veckor senare inte kan göra upp eld och så fryser du ihjäl. Nagellacket som visiren har kan vara en ledtråd till vem som har mördat stallmästaren. Osv. Så när man måste hitta på salienta saker pga 3-sanningsregeln så gäller det att göra sitt bästa för att varken skada RP eller göra det för lätt för RP. Utan hitta en så neutral balansgång som möjligt.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                  Started by Cyberhest, Igår, 14.58
                  17 responses
                  307 visningar
                  9 gillar
                  Senaste inlägg Cyberhest  
                  Started by Dr_Dängrot, 18 August 2019, 15.48
                  16 responses
                  462 visningar