Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Safe & Boring (i blorb)

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Safe & Boring (i blorb)

    Det här är nåt som kom upp på ett annat forum idag och jag tänkte att det också skulle reda ut lite begrepp här.

    Med safe & boring menar jag relaterat till saliens. Ska ta ett exempel som hände mig en gång.

    Jag hade preppat några hus i en by men rollpersonerna började, helt oväntat för mig, knacka dörr på varenda hus i hela byn. Jag hade inga 1-sanningar eller 2-sanningar. Så det var dags för 3-sanningar. (Och en ordentlig läxa att lämna inte hus opreppade, ha åtminstone 2-sanningar till hands…)

    “Safe & boring” betyder:

    Ingen fara där inne:
    Inga mordiska vettvillingar, inga mystiska försvinnande
    Inga resurser där inne:
    Dom som bor där har bare minimum om RP försöker plundra det
    Ingen brist på resurser heller:
    Dom som bor där inne har ingen svält som gör att RP behöver ge bort sin egen mat

    Dvs helt enkelt inget salient!

    Men med det sagt!

    Så kunde jag improvisera hej vilt. Dra fram intressanta och udda personligheter ur hatten! Eventuellt plocka saker från min generella rumorstabell att strössla med om RP sköter sina kort rätt!

    Det som hade hänt var att RP hade upptäckt att några i ett hus hade blivit dödade. Det för mig oväntade var att dom då började gå till alla andra hus. Så jag lät några husinvånare känna&uttrycka sorg medan andra var helt cyniska och bara “ja jo dom där har jag stört mig på länge” och vissa kom med helt orimliga anklagelser osv och vissa uttryckte att dom misstänkte RP osv osv.

    Det stora misstaget jag gjorde var att jag inte skrev ner allt jag spånade fram T_T för jag glömde snabbt bort det T_T

    #2
    Jag känner igen det där...jag har varit SL med spel där spelarna kommit ihåg mera än jag, dvs, bättre och flera anteckningar, till slut började jag fråga dem om detaljer som jag givit dem...

    Kommentera


      #3
      Å, så bra att du tog upp just detta exempel i en egen tråd.

      Jag har nämligen en fråga om vad som är safe and boring och därmed icke salient.

      Så som du beskriver i exemplet ovan är det bara salient om det rör sig om fara (risk för fysisk skada) eller resurser (vapen, pengar etc).

      Du säger vidare att du därför kunde låta invånare kommunicera motiv, ledtrådar och beskyllningar gällande mordet.

      Om gruppen är investerad i att lösa mordgåtan, är då inte motiv, ledtrådar och beskyllningar att betrakta som högst salienta?

      Alternativt, om någon spelare är investerad i byns sociala struktur (hen kanske vill gifta sig med smedens dotter), då är väl det rätt salient att bli anklagad för mord?

      Kommentera


        #4
        Ah, och en följdfråga. Är det viktigt för blorbens integritet huruvida spelarna vet om de utsätts för en sanning av nivå 1-2-3?

        Typ, bör det vara uppenbart för spelarna att det är en tapet att en av byborna tyckte illa om den döda grannen - så att de inte tolkar det som en viktig ledtråd? Eller är det tvärt om viktigt att spelarna INTE vet vad som är sanning av nivå 1-2-3?

        Kommentera


          #5
          Ja intressant hur allt kan bli salient. Det suger alltid att behöva ramla ner i 3-sanningarna :(
          Det är som en glitch i matrisen. Hatar faktiskt det.
          Obviously så är det alltid åtminstone lite salient. Annars skulle ju vi kunna köra det som tapet och inte ens behöva ta till dom tre sanningarna.

          Sen följdfrågan, jag tycker det beror på. Jag brukar oftast inte berätta men när jag märker att dom tolkar det som en clue så kan jag ibland gripa in och gå ooc. Det hände idag, dom undersökte ett skelett och dom bara vänta lite dom hade ju bara varit här inne en vecka och jag fattade att dom skulle se det som en ledtråd så jag gick meta och sade "det enda som står här i boken är 'skelett'". Bröt immersionen på bekostnad av att dom fattar exakta fakta. Tycker det är en tradeoff och beror på vad jag känner passar bäst i situationen: hålla det sömlöst mellan tapet-1-2-3 eller "visa trådarna".

          Kommentera


            #6
            Vad vill du helst göra när du hamnar i situation 3?

            Som jag har förstått dina tankar borde det ur en synpunkt vara bättre att bryta - för om inte annat - vad gör man om spelarna tycker safe&boring är ok?

            Jag minns datorspel som Moria och Angband. Ett av de bästa sätten att levla som magiker var att hitta fruktflugor av olika slag. De förökade sig. När de var tillräckligt många kunde man bomba dem med Stinking Cloud. Det viktigaste var att man inte fick ihjäl alla på en gång. Som spelen fungerade blev de en xp-hiss.

            Kommentera


              #7
              Ursprungligen skrivet av MTW2junkie Visa inlägg
              Jag minns datorspel som Moria och Angband. Ett av de bästa sätten att levla som magiker var att hitta fruktflugor av olika slag. De förökade sig. När de var tillräckligt många kunde man bomba dem med Stinking Cloud. Det viktigaste var att man inte fick ihjäl alla på en gång. Som spelen fungerade blev de en xp-hiss.
              Det verkar bryta mot det 2097 skrev ovan:

              Ursprungligen skrivet av 2097
              Inga resurser där inne
              Ursprungligen skrivet av MTW2junkie Visa inlägg
              Vad vill du helst göra när du hamnar i situation 3?

              Som jag har förstått dina tankar borde det ur en synpunkt vara bättre att bryta - för om inte annat - vad gör man om spelarna tycker safe&boring är ok?
              Det jag inte förstår är varför man inte på sittande möte påbörjar en slumptabell eller regel (skapa 2-sanningar) hellre än safe & boring. Största risken som jag ser med safe & boring (förutom att boring låter som att man railroadar tillbaka rollpersonerna till sin prepp), är att det ganska osmidigt skulle kunna bli en kontrast mellan mötena. När ena mötet slutar med att vi har traskat runt i ett skittråkigt slumområde (det var opreppat, men SL hade också missat att täcka upp med 2-sanningar), men i nästa möte så har plötsligt området blivit jättespännande med mötestabeller, grändgenerator och persongeneratorer, kanske till och med 1-sanningar.

              Hade det inte varit bättre att skissa upp några enkla tabeller och rulla på dem isåfall, och sedan kan man bygga på dem mellan mötena istället? Då blir kontrasten mindre. Det jag gör på mötet behöver inte vara mer komplicerat än att det ska fungera för ett möte, medan det jag sedan lägger till efter mötet gör att den ska hålla längre.

              Detta borde också lösa problemet med att man, när man börjar med 2097s blorbspel rimligen saknar en massa 2-sanningar, och att de första spelmötena mest borde handla om att hoppa mellan prepp och boring isåfall, vilket inte låter som en optimal spelupplevelse (och ännu sämre att det sker medan man förmodligen försöker sälja in sig på konceptet).

              Kommentera


                #8
                Ursprungligen skrivet av Zire Visa inlägg
                ... boring låter som att man railroadar tillbaka rollpersonerna till sin prepp...
                Under lång tid kände jag mig hyfsat belåten med att jag inte railroadade spelarna. De kunde ju göra precis vad de ville! Det var bara det att när de valde något som jag inte preppat blev det sjukt tomt och tråkigt – och sakerna jag hade preppat var i regel det som jag bedömde var rimligt att spelare skulle välja, så i regel följde de min snitslade bana.

                Nu i efterhand kan jag tycka att det är en slags oärlig railroading. "Ni kan välja dörr A, B eller C. A leder vidare till något spännande, B är ett fullständigt tomt rum och C leder sannolikt till ni blir torterade, fångade och/eller dödade. Valet är fritt!"

                Nu handlar ju inte blorben alls om att designa med händelseförlopp i åtanke på det sättet. Men jag kan ändå se vissa likheter i problematiken.

                Kommentera


                  #9
                  Ett förslag till "safe & boring" kan vara:

                  Rulla 1T10 (eller vad du nu vill)
                  1-6 Safe & Boring
                  7-8 Något som triggar RPs flaggor
                  9-10 en fara

                  Både faror och flaggor kan kodifieras och blorbas. Om man som jag gillar att improvsera med stöd kan man även använda en lista med lämpliga förslag på rimliga alternativ till "safe & boring".

                  Ps. Mina spel vänder på "safe & boring". Exempelvis i Zonen så slår endast spelarna tärningar, och om de bara knallar runt och gör "safe & boring" stuff så rullar de inte några tärningar, men så fort de vill göra något så finns det risk att skit händer. Man kan säga att jag istället lägger över ansvaret på spelarna. Vill ni utforska detta opreppade huset? Ok, men det kan sluta hur som helst! Spelen har regler/riktlinjer för detta så det är inte mycket godtycklighet.

                  Kommentera


                    #10
                    Zire: har du inte läst play unsafe så går den in djupare på det här med att vara tråkig/uppenbar och varför.

                    Kommentera


                      #11
                      Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
                      Zire: har du inte läst play unsafe så går den in djupare på det här med att vara tråkig/uppenbar och varför.
                      Den har jag inte läst, så du får gärna upplysa om varför man ska vara tråkig/uppenbar. Jag brukar sträva efter att spela SLPs enkla och okomplicerade, sedan jag testade efter tips från Noir som var högst framgångsrikt, ifall det har någon likhet.

                      Kommentera


                        #12
                        Ursprungligen skrivet av Zire Visa inlägg

                        Den har jag inte läst, så du får gärna upplysa om varför man ska vara tråkig/uppenbar. Jag brukar sträva efter att spela SLPs enkla och okomplicerade, sedan jag testade efter tips från Noir som var högst framgångsrikt, ifall det har någon likhet.
                        Jag kan bespara dig läsningen. Rådet är: "Gör det som slår dig som uppenbart i stunden, för det som är uppenbart för dig är inte uppenbart för andra." Vilket jag tror kan vara sant ibland, men inte alltid. Jag tror det blir mindre sant ju fler konventioner det finns i den aktuella genren.

                        Kommentera


                          #13
                          Ursprungligen skrivet av Zire Visa inlägg

                          Den har jag inte läst, så du får gärna upplysa om varför man ska vara tråkig/uppenbar. Jag brukar sträva efter att spela SLPs enkla och okomplicerade, sedan jag testade efter tips från Noir som var högst framgångsrikt, ifall det har någon likhet.
                          Nej, du får gärna läsa den. Jag tänker inte upplysa dig, men ger dig istället tips på var du kan upplysa dig själv.

                          Kommentera


                            #14
                            Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
                            Zire: har du inte läst play unsafe så går den in djupare på det här med att vara tråkig/uppenbar och varför.
                            Sant! Både Play Unsafe och Impro är helt klart influenser kring detta. Annars sitter man där med nån jäkla alg-baserad superhjälte som när vi gjorde Our Last Best Hope. Innan jag hade läst dom böckerna<3

                            Kommentera


                              #15
                              Ursprungligen skrivet av Zire Visa inlägg
                              Det jag inte förstår är varför man inte på sittande möte påbörjar en slumptabell eller regel (skapa 2-sanningar) hellre än safe & boring.
                              För mig är det viktigt att hålla "preppande" och "spelande" så separat som möjligt. Jag behöver mycket disciplin för att inte börja improvisera och fantisera för idéerna kommer ju så lätt annars. Min "preppande" hjärna har helt andra mål och perspektiv än min "spelledande" hjärna.
                              När jag preppar vill jag att det ska vara spännande, balanserat, rättvist osv osv. Men när jag spelleder vill jag inte vilja nånting. Då vill jag bara följa reglerna neutralt.

                              Ibland händer det att vi bryter spelet för att det helt enkelt inte går att spela mer utan att preppa mer. Vi byter läge eller "mode" helt enkelt.
                              Exempel på det är när en rollperson och alla den spelarens reserver har dött så vi måste göra nya.

                              Sen är det så här att ja, jag är inte helt hundra på att jag har rätt här med det här med 3-sanningar, safe&boring, hålpatchandet osv. Exakt hur blorbprinciperna ska vara utformade är fortfarande ett WIP. Dom har varit rätt stabila dom senaste fem åren för jag tycker dom funkar. Men dom är inte the be all end all. Det som är det är själva blorben. Att vi har den här verkliga och påtagliga blorben där allt händer och att det är separat från DMs fantasi och whim.

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by Cyberhest, Igår, 14.58
                              17 responses
                              307 visningar
                              9 gillar
                              Senaste inlägg Cyberhest  
                              Started by Dr_Dängrot, 18 August 2019, 15.48
                              16 responses
                              462 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Svarte Faraonen  
                              Started by Rangertheman, 22 August 2018, 15.56
                              30 responses
                              1.541 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg ragngand  
                              Started by Nässe, 17 August 2019, 09.46
                              24 responses
                              467 visningar
                              7 gillar
                              Senaste inlägg Måns
                              av Måns
                               
                              Started by krank, 12 August 2019, 19.40
                              4 responses
                              89 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg krank
                              av krank
                               
                              Started by Dr_Dängrot, 07 August 2019, 15.56
                              83 responses
                              3.114 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg Mekanurg  
                              Started by stenhöna, 17 August 2019, 23.47
                              2 responses
                              96 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg stenhöna  
                              Started by Jedvard, 18 August 2019, 19.50
                              3 responses
                              176 visningar
                              9 gillar
                              Senaste inlägg crilloan  
                              Started by RasmusL, 08 July 2019, 22.33
                              25 responses
                              652 visningar
                              3 gillar
                              Senaste inlägg Cyberhest  
                              Started by Mundo, 18 August 2019, 20.29
                              37 responses
                              542 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Lemur
                              av Lemur
                               
                              Arbetar …
                              X