Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Spelstilar

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Lupus Maximus
    svarade
    Vi har alla olika preferenser. Så det är mer en fråga om att hitta spelgrupp där det finns en gemensam spelstil som alla är nöjda med.

Jag är faktiskt nästan, men bara nästan, lite avundsjuk på de som har breda preferenser och gillar att spela på många olika sätt. Blir lättare att hitta rätt då.

Men att veta vad man gillar och inte gillar underlättar att hitta rätt, samt möjligheten att bli bättre på det man gillar och skippa det som inte stödjer vad man är ute efter.

Kommentera:

• Lupus Maximus
    svarade
    Jag spelleder för närvarande en kampanj i fantasy-setting med lätt moddade Drakar och Demoner Expert-regler. Rollpersonerna kommer allihop från andra settings, och blev meddragna i en ritual som gör att "gudarnas sändebud" kan kliva genom en portal. Medans "sändebuden" var tungt utrustade, och luften nästan vibrerade av alla magiska föremål de bar med sig, så dök rollpersonerna upp nakna. Efter att ha fått lite kläder och mynt, så blev de utsparkade. Strangers in a strange land.

Världen skapades separat från rollpersonerna, och spelarna visste varken vad de andra skapade för rollpersoner eller något om världen (utöver att det inte skulle bli västeuropeisk medeltida fantasy, men någon form av fantasy).

Det som preppades var kartor med lite olika inzoomning mot staden de startade i, så den mest detaljerade visade stadsdelarna, ett närliggande fort, och lite bebyggelse utanför stadsmurarna. Den minst detaljerade visade riket/imperiet de var i och lite runt omkring som kunde bli väsentligt. De olika kulturerna (den inhemska, det ockuperande imperiet, två olika externa kulturer som flytt till området, den som "sändebuden" kommer från, och några till som spelarna inte kommit i kontakt med ännu). Från försnacket, med frågan "vad kan få gruppen att inte splittras, då de inte har någon annan anknytning än att de alla är främlingar", så bestämdes det att processen de kom till världen också gör att de inte kan vara för långt från varandra.

Det mesta improviseras utifrån de förberedelserna. Senaste spelpasset han bli lite mer förberett, då de beslutade i slutet av omgången innan att de skulle anfalla ett rebell-fort under nästkommande spelomgång. Deras mål, att ta den högsta rebelledaren till fånga, som för tillfället var på besök i fortet. Så det fanns en skiss förberedd över hur jag hade tänkt mig att fortet såg ut. Att jag glömt tänka på åt vilka håll dörrarna öppnades åt fick tärningarna avgöra när frågan kom upp.

Att de skulle välja att försöka få imperiet att bli vänligt inställda till dem har varit ett rimligt antagande, då imperiet kontrollerar templet portalen finns i, samt de två lokala biblioteken/dokumentsamlingarna. Men det finns inte någon röd tråd för dem att följa, och utöver att bryta det som gör att de inte kan vara för långt från varandra så finns det inget de måste göra.

Det är i stort sett så jag jobbar oberoende rollspel. För Noir så har jag ett långt dokument som beskriver egna detaljer om Sandukar och Imperiet, om jag vill spelleda det som en mer solid värld. Men, även om jag spelleder en mer "flytande" drömvärld så har det get mig insikter om hur saker uppfattas och ser ut. T.ex. så har jag hur många kvadratkilometer varje stadsdel är, samt invånardensiteten. Jag vet att min version av Sandukar har en diameter på 33 kilometer. Luftens kung (militära skepp) och drottning (civila skepp) är ca dubbelt så långa som Hindenburg. Eller att det finns privatsnokar som hjälper par som är överens om att de vill skilja sig med att fixa fram dokumentation på att mannen varit otrogen, då otrohet är en av de få giltiga anledningarna. Etc, och så vidare...

Dvs, alla förberedelser är för att förstå settingen och grupperna, för att kunna improvisera fram dynamiskt eftersom det blir aktuellt. Men, det är utifrån vad som är rimligt för settingen, inte vad som passar rollpersonerna. Och ibland får tärningen avgöra, men i sådana fall har jag mentalt kastat ihop en tillfällig slumptabell i skallen. I förväg skapade slumptabeller, som jag fått från någon modul, kan möjligtvis användas som inspirationskälla; men jag använder aldrig nedskrivna slumptabeller under spel (om man inte räknar tabell för vilken kroppsdel som träffats).

Kommentera:

• 2097
    svarade
    OK! bra idé! går ifrån blorbämnet i denna tråd! alla spelstilar oxenfree!

Kommentera:

• 2097
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
    Att uttrycka sig så om andras spelbord och att hävda att deras oblorbigt spel är fel och dåligt är inte normbrytande.
    Kan tänka mig andra saker som skulle kunna försiggå vid andras spelbord som jag skulle tycka var fel och dåligt också. Saker som inte har nånting med oblorbighet att göra. (Ex vis spela om pengar och samtidigt fuska för att lägga vantarna på dom stålarna.) Finns många sorters badwrongfun!

Det handlar inte heller om att alla kommer att tycka blorb är magiskt om de bara får lära sig mer.
    Det tror jag! Tror dom kommer tycka jättemycket om det <3

Det här är lite av ett dilemma. Inser hur extremt nedlåtande det är att framstå som nån som bara typ "ok om dom bara visste bättre så skulle dom".... för det dels antar vad dom skulle om dom visste, och dels antar att dom inte vet. Men ja jo om jag verkligen tror det då? Vad ska jag göra?

Om jag bara visste bättre så skulle jag ju inte behöva göra dom antagandena. Men det var så det var för mig.

Så det jag vill är att... folk ska få höra om blorben och missförstånden ska vara utredda. Kommer hjälpa när folk som är bättre på att förklara än mig är med och förklarar. Och sen får vi väl se om folk tycker om det eller inte! Du och jag tror ju uppenbarligen olika om vad som kommer hända! Och det är ju helt OK såklart! Vi vet ju inte helt säkert vad dom kommer tycka.

Kommentera:

• Flanellkatt
    svarade
    Ja, jag tror det är bra att släppa blorbspåret i den här tråden - även om jag blir väldigt frestad att kasta mig in.

Kommentera:

• Leon
    svarade
    Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg

Skulle gärna vilja reda ut på ett konstruktivt sätt specifikt vad som gick snett mellan mig och Leon och Kwarnberg---kanske med nån medlare som hjälper oss att förstå varandra---men jag vill inte gå emot gröntexten i den här tråden heller så kanske nån annan plats.
    Från mitt perspektiv har ingenting gått snett, jag bugade ut eftersom jag fick intrycket av att mina inlägg inte [längre] var uppskattade eller sågs som konstruktiva, men det är lätt att läsa in för mycket på forum.

Kommentera:

• 2097
    svarade
    Att jag tycker som jag tycker om blorben är inte något påhopp på dig
    Nej jag tycker inte det har varit något problem att diskutera med dig Rangertheman!

Skulle gärna vilja reda ut på ett konstruktivt sätt specifikt vad som gick snett mellan mig och Leon och Kwarnberg---kanske med nån medlare som hjälper oss att förstå varandra---men jag vill inte gå emot gröntexten i den här tråden heller så kanske nån annan plats.

Kommentera:

• Zire
    svarade
    ...
    Last edited by Zire; 16 July 2019, 15.22. Anledning: Rangertheman var the man och hann före...

Kommentera:

• Rangertheman
    svarade
    Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
    Och att jag inte bara pratar om mitt eget lilla spelbord utan om hur (jag tycker att) det borde vara i alla spelgrupper är väldigt provocerande _även för dom som tycker om blorbigt spelledade__ för det bryter mot normen att varje spelbord är sitt eget fristående kungarike där SL härskar.
    Att uttrycka sig så om andras spelbord och att hävda att deras oblorbigt spel är fel och dåligt är inte normbrytande. Det provocerar för att det är oförskämt. Det handlar inte heller om att alla kommer att tycka blorb är magiskt om de bara får lära sig mer. Jag har spelat rollspel i 35 år, provat många olika system/koncept och läst tillräckligt många teorier för att avgöra att för mig är blorb aptråkigt, opersonligt och djupt stämningsdödande. Du får helt enkelt acceptera att vi har diametralt motsatta preferenser. Att jag tycker som jag tycker om blorben är inte något påhopp på dig utan du får spela precis hur du vill och tycka det är hur magiskt som helst.

Kommentera:

• 2097
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Flanellkatt Visa inlägg
    Blorben är neutral i frågan "bor Darth Vader i Borås".
    Det var ju också extra provokativt eftersom det var jag som tog upp Vader från första början, i den andra tråden, som ett exempel på vad jag inte hade anklagat oblorbare för, att jag hade varit tydlig med att jag vet om att dom grundar sitt hatt-dragande i ex vis settingkunskap.

Och detta är ett återkommande mönster i trådar som plötsligt blorbat iväg. Folk blir provocerade av 2097s åsikter - ofta uttrycker hon sig ju väldigt oförsonligt om oblorbiga tekniker.
    Ja... det är sant.

Och att jag inte bara pratar om mitt eget lilla spelbord utan om hur (jag tycker att) det borde vara i alla spelgrupper är väldigt provocerande även för dom som tycker om blorbigt spelledade — för det bryter mot normen att varje spelbord är sitt eget fristående kungarike där SL härskar.

Men jag har så extremt infekterade och långt gångna känslor kring oblorbigt spelande T_T

Jag har själv varit en sån oblorbare! Men grejen är att jag letade och letade efter blorben i 20 år men jag visste inte vad jag letade efter. Det kändes som att oblorbare höll mig borta från min älskade blorb! Det är mycket bitterhet som har växt fram!

Dom flesta andra har en rollspelserfarenhet där det har varit lite av en mix av blorb och oblorb. Vilket i sig är oblorbigt som helhet, ett oblorbigt inslag kan ju paja hela grejen, men jämfört med mig där hela idén om blorbighet var totalt främmande för mig. Jag trodde allt spånades fram, eller kunde iaf spånas fram, i samma ögonblick som det lämnade spelledarens tunga. Ja jo att man preppade... vilket var idéer om vad som kunde finnas eller hända.

Jag hörde då och då saker som hade hänt i folks rollspel, och jag bara wow, hur kan saker hända? Hur gör man egentligen?! Det visade sig senare att det var blorbiga saker, att det var pga blorb, som dom sakerna hade hänt. Vi hade slutat helt med regler och börjat köra helt diceless (för regler är ändå meningslösa när allt bara spånas fram ändå) men jag insåg när jag hörde dessa "legender" att jag behövde regler. Men hur? Klyft-avstånds-problemet... Jag försökte med spel som Three Sixteen eller Rune där SL använder nån sorts poängbudget för sitt spånande (threat tokens i Three Sixteen, VP/EP i Rune). Men fick inte till det. En protoblorb upplevelse var i Trail of Cthulhu 2008. Första gången jag använde regler öht på många år. Jag hade preppat en sak blorbigt (dvs påse innan sten): ett visst monsters stats. Resten av äventyret runt det monstret var bara hittepå och oblorbigt men när dom slogs mot det monstret var det spännande på riktigt. Det skavde lite att vi behövde dutta med tärningar och spends... jag fick inte riktigt till det. Sen tog det ytterligare fem år av väldigt skavigt och dåligt spelande innan jag hittade blorben. Dom fem åren av letande, på slutet, var nog dom sämsta av dom 20 åren av oblorb. Vi provade med Fate och Diaspora och SotC och det bara funkade inte.

Eller så var dom fem första åren dom sämsta. När jag bara inte fick ihop paradoxerna som finns i oblorb. Vänta, ni menar att .... samtidigt som ....? Hur hänger det ihop? osv osv. När jag upptäckte rules light med spel som SLUG och Fudge och Everway (och, snart nog, helt friformat), så var det iaf lite mindre paradoxalt. Spelet var bara hittepå men det fanns inga illusioner om att det skulle vara något annat. Så dom mittersta tio åren var iaf roliga ibland. Men hade svårt att få ihop en stadig spelgrupp. Folk tröttnade fort och hoppade av. När vi väl började med blorbigt D&D var det totalt addictive och folk ville bara köra och köra och köra.

Men när de svarar henne så missförstår de samtidigt delar av hennes resonemang. Vilket gör att hon måste försöka förklara igen och igen vad det är blorben försöker åstadkomma. Detta blir frustrerande för både blorbskeptiker och blorbfans.
    Ja. Jag vill inte låta missförstånd om blorben stå. Det är bättre när du eller Rymdhamster och andra försöker förklara för dom, eftersom jag har ju [svårt att hålla mig neutral i ämnet för jag har inte mycket tålamod för oblorb.
    Last edited by 2097; 16 July 2019, 15.29.

Kommentera:

• 2097
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Zire Visa inlägg
    Nej, men om du betraktar diskussion som en tävling så har du förlorat.
    Grejen är att jag sveps med i att göra det när jag tolkar andra som att dom gör det.

När dom vägrar lära sig utan bara vill vinna.

Jag tycker att rollspelande ska vara/bli blorbigt. Blorbigt rollspelande är ett fantastiskt medium och en fantastisk uppfinning (dvs på 70-talet, inte av mig). Tycker det är snudd på magiskt att det finns. En holodeck med papper och penna och tärningar hemma vid köksbordet. Jag vill inte att det ska urholkas eller urvattnas.

Jag bryr mig också väldigt mycket om ämnet. Oblorbigt spelande sabbade 20 år av mitt liv. Och blorbigt spelande är en sån glädjekälla, en sån paus från hur mkt jag hatar att vara i Sth men så kan jag ta en tripp till al-Toril i fantasin.

Det finns många luckor både i blorb-analysen och blorb-teknikerna och uttrymme för oss att förbättra och för mig att lära mig. Jag är jättepepp på det!

Zire Tråden handlade om att det har kommit många spelstilstrådar på sistone och jag bara: blorben är inte en spelstil. Vilket folk verkar ha fattat nu vilket är urbra <3
    Last edited by 2097; 16 July 2019, 13.58.

Kommentera:

• Khan
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
    Jag ser på rollspel som jag ser på mat. Ibland är jag sugen på en glass med överraskningstopping, då spelar jag magic eightball oracle impro. I bland vill jag ha en väldigt blandad sushi med mycket wasabi, då spelar jag story now drama. I bland vill jag ha en stadig sjurätters med medeltidstema, då spelar jag kampanjspel. I bland vill jag ha vietnamesisk fyra små rätter, då spelar jag Solar system. I bland vill jag ha en trevlig grillafton med biff, burgare och öl, då spelar jag D&D. I bland vill jag att min polare Fredrik skall överraska mig med en wierd smak, då spelar vi det han serverar.

Jag vill inte välja spelstil mer än jag vill välja mat. Det är mitt humör, min tillgång till tid och sällskapet som styr det.

Kommentera:

• krank
    svarade
    Jag ser på rollspel som jag ser på mat.
    Å ena sidan funkar den liknelsen ganska bra för mig. De senaste två åren eller något sådant har jag käkat exakt samma sorts pizzarulle till lunch på jobbet varje dag. Jag har inget större behov av variation när det gäller rollspel heller; jag kan nog spela utredningsfokuserat mysterielösar-rollspel med fokus på att Klara Äventyret, som del i en Stor Kampanj, till den dag jag dör.

Å andra sidan fungerar den ganska dåligt eftersom min inställning till mat oftast kan sammanfattas som "jag förstår att jag måste äta och varför, men jag skulle helst slippa eftersom det i 9 fall av 10 känns som ett sådant slöseri med tid, ännu en sisyfos-syssla i vardagen" och det är inte riktigt så jag känner inför rollspel =)

Kommentera:

• Ape of Wrath
    svarade
    Jag ser på rollspel som jag ser på mat. Ibland är jag sugen på en glass med överraskningstopping, då spelar jag magic eightball oracle impro. I bland vill jag ha en väldigt blandad sushi med mycket wasabi, då spelar jag story now drama. I bland vill jag ha en stadig sjurätters med medeltidstema, då spelar jag kampanjspel. I bland vill jag ha vietnamesisk fyra små rätter, då spelar jag Solar system. I bland vill jag ha en trevlig grillafton med biff, burgare och öl, då spelar jag D&D. I bland vill jag att min polare Fredrik skall överraska mig med en wierd smak, då spelar vi det han serverar.

Jag vill inte välja spelstil mer än jag vill välja mat. Det är mitt humör, min tillgång till tid och sällskapet som styr det.
    Kan inte annat än att hålla med!

Jag kan ha lika kul i väldigt många olika spel så länge jag vet vad som är grejen med spelet.

Jag pendlar just nu mellan typ Call of Cthulhu, Dungeon Crawl Classics, Barkhäxan, Fiasco, Ribbon Drive, Utpost, Microscope, Svärd & Svartkonst, Mothership och Primetime Adventures.

Kommentera:

• Ram
    svarade

Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by Oreh, Idag, 23.32
0 responses
11 visningar
1 gillar
Senaste inlägg Oreh
av Oreh

Started by God45, 30 September 2019, 20.49
83 responses