Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Spelstilar

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
    Håller inte med. Den är helt nödvändig.
    Jag tänker att det verkar som att blorben fyller ett behov du haft under lång tid, och att det därför för dig är extremt tillfredsställande att ha hittat den.

Utan att vilja minska din upplevelse så tycker jag att jag känner igen hur till exempel en del forgeiter uttryckte sig när de precis upptäckt forge och dramaspelande. De beskrev också att något skavt och funkat dåligt i deras tidigare traditionella spelande. Att det nya var fantastiskt. "Var har du varit hela mitt liv?"

Och under några år var det svårt att diskutera något annat än det nya med dem. För att för dem var det nya det bästa som hänt dem och det färgade alla deras upplevelser och diskussioner. Under lång tid upplevde jag att det var svårt att ställa den fråga på det här forumet utan att forge-filosofin framfördes som Svaret på frågan.

Och jag förstår den entusiasmen.

(EDIT: Förtydligande: Jag tycker alltså inte att det är det minsta jobbigt att du pratar mycket om blorb just nu. Om inte annat är du en person, medan de forge-nyfrälsta var flera. Hade de bara varit en eller två så hade det nog inte varit så jobbigt det heller)

Jag vill på inget sätt ta ifrån dig din upplevelse av hur fantastiskt mycket bättre blorbigt spelande funkar för dig, jämfört med de sätt du spelat på tidigare. Jag är väldigt glad över att du hittat ett sätt att tänka kring rollspel och att spela rollspel som låter dig spela utan att känna att något skaver. Och jag är också väldigt glad över att du varit så bra på att formulera dig kring blorben i olika trådar här; jag känner inte själv att blorben löser några problem jag upplevt att jag haft, och de krav blorben ställer på mig som SL känner jag mig inte förmögen att leva upp till, men det är icke desto mindre inspirerande och intressant att läsa om.

Jag tänker att blorben är helt nödvändig. För dig, och för andra som upplevt att samma saker skaver, och som har samma kapacitet som dig vad gäller det blorben kräver. Nödvändighet, tänker jag, måste alltid ställs i relation till ett behov. Det finns ingenting som är "objektivt nödvändigt". Syre är nödvändigt om man har behov av syre för att överleva. Så om man delar dina behov… Ja, då är blorben nödvändig.
    Last edited by krank; 06 July 2019, 17.13.

Kommentera

Joakimsk spelledarstil: steg 1. Håll käften tills spelarna blir tysta. 2. Fråga "Så.. vad gör ni?" gå tillbaka till steg 1.

Kommentera

Narrativism/Story Now var hur Ron Edwards gillade att spela - men han försökte ringa in något mer än "såhär spelar jag" med de begreppen. Samma gäller ju 2097 och blorben. Det är därför alla dessa intressanta "såhär gillar jag att spela"-trådar ändå blir lite konstiga när de jämförs mot blorb.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Flanellkatt Visa inlägg
          Narrativism/Story Now var hur Ron Edwards gillade att spela - men han försökte ringa in något mer än "såhär spelar jag" med de begreppen. Samma gäller ju 2097 och blorben. Det är därför alla dessa intressanta "såhär gillar jag att spela"-trådar ändå blir lite konstiga när de jämförs mot blorb.
          Medhåll. De kan vara intressanta, men av lite andra anledningar.

Det är på nått sätt som att jämföra en tråd om rollspelet DnD med trådar om hur respektive spelgrupp tycker om att spela DnD.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Zire Visa inlägg
            För vad?
            Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
            vad är blorben om inte ett paket med preferenser?
            Ett sätt att göra rollspelet verkligt och göra rollspel till saker som händer snarare än saker som i en berättelse.

Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
            Jag tror du har mycket kvar att berätta om blorb. De sakerna som du berättat hittills har inte fullt förmedlat den världsomvälvande tekniken.
            Det kanske är så, Ram, att du redan spelar mycket nära blorb och därför känns det svårt att se vad som är annorlunda?

Vilket antingen placerar dig i “good enough”–kategorin dvs att du for all intents and purposes redan blorbar, eller placerar dig i “so close but yet so far”–kategorin, att gå 1% oblorb till 0% oblorb skulle ge spelet en sån skärpa, en sån klarhet, en sån soliditet men eftersom ändringen är så liten känns det svårt att “hitta” den innan jag har berättat mer?

Men jag håller också med om att det fortfarande finns mycket att utforska kring the life-changing magic of blorb!

Sen på nästa sida hade vi lite liknelser mellan forge-revolutionen och blorb-revolutionen. Underbara inlägg av Krank, Flanellis och Rymdis. Ja på många sätt är ju blorb ett anti-Forge. Ett totalt falsifierande av Forge-idéer som “no myth” och “closet language theorem” och “shared-4 imagined space” och “zilchplay” och “mere exploration” och “addressing the premise”.

Men likheten är ambitionsnivån.

Och, tyvärr, också pretentionsnivån och töntighetsnivån! Jag är, eller har iaf potentialen att bli, minst lika jobbig som Ron Edwards!

Jag vill totalt revolutionera vad rollspel är eller kan bli.

Och som många pekat ut så är idéerna inte helt nya utan är på många sätt en återgång till tidernas begynnelse. Ska palla att läsa den där Playing at the World nån gång… Jag var “late to the party” när det gäller OSR men sen blev jag som en som har slutat röka—totalt olidligt överdrivet renlärig!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
              Joakimsk spelledarstil: steg 1. Håll käften tills spelarna blir tysta. 2. Fråga "Så.. vad gör ni?" gå tillbaka till steg 1.
              Det här är en fantastisk teknik och jag älskar att spelleda så!

Kommentera

Det kanske är så, Ram, att du redan spelar mycket nära blorb och därför känns det svårt att se vad som är annorlunda?

Ja, det är inte omöjligt. Det du beskriver är nämligen så som jag spelade Dungeons & dragons advanced runt 1987 och som sedan fick sig lite evolution via diskussioner om öppna scenarion, shoppingturer, fisktankar under 90 och tidigt 200-tal. Det är traditionellt rollspelande (trad) utan fudge. Att vara tung i simulationism enligt Edwards (och nej, jag gillar inte hans uppdelningar). Jag har också, främst under 80-talet försökt beskriva ALLT. Jag har också haft hundratals sidor med material, tabeller och listor med namn och SLP och mängder med kampanjmoduler till olika spel.

Men med erfarenheten så kom två saker. Det var tungt att underhålla när de olika sakerna hade relationer med varandra i en levande värld. Det andra var att spelet inte blev bättre. System och tabeller svarade på fel frågor. Finns det vackra blommor i skogen? Varför finns en vakt där? Spelet blev bättre och fick bättre flyt av mindre prepp. Jag slutade vara ängslig, arbetade med sociala kontrakt. Om kontraktet var no fudge så fudgar jag inte. Om spelet handlar om karaktärerna så spelar vi system som stödjer det, där misslyckanden och död är systemmässiga och/eller dramaturgiska grepp.

Så om blorb betyder just high prep (regel/tabell) no fudge traditional rollspel så är det nog säkert så att jag har blorbat.
                Last edited by Ram; 06 July 2019, 20.26.

Kommentera

System och tabeller svarade på fel frågor. Finns det vackra blommor i skogen? Varför finns en vakt där?
                  Exakt! Det är också verkligen en stor del med poängen med blorbens tapetprincip! Lägg SLs prepp- och tabell-krut på salienta saker. Saker där vi behöver rättvisa svar. Finns det vackra blommor i skogen? Bestäm själv! Varför finns det en vakt där? Bestäm själv! Finns det öht en vakt där och exakt hur farlig är den vakten? OK, dags att konsultera gloraklet (dvs preppen, 1-sanningar, 2-sanningar osv).

Spelet blev bättre och fick bättre flyt av mindre prepp. Jag slutade vara ängslig, arbetade med sociala kontrakt. Om kontraktet var no fudge så fudgar jag inte. Om spelet handlar om karaktärerna så spelar vi system som stödjer det, där misslyckanden och död är systemmässiga och/eller dramaturgiska grepp.
                  Fortfarande inget oblorbigt med det!

Så om blorb betyder just high prep (regel/tabell) no fudge traditional rollspel så är det nog säkert så att jag har blorbat.
                  Ja. Men. Det kanske är så att du fortfarande blorbar?
                  Vad är det för oblorbiga saker du gör nu?
                  Illusionism?

Kommentera

Vad är det för oblorbiga saker du gör nu?

I trad: Att jag hittar på saker på övergripande nivå on the fly. Jag skapar en goblinhåla som stökar med en by on the fly. Jag skapar ramen för den (ledare, antal, fällor, grundläggande modus) on the fly innan spelarna går ned i hålan. Därefter är jag lojal mot ramen. Jag lägger inte till för att spelarna vinner, jag tar inte bort för att de förlorar. Detsamma gäller med banditbakhåll, bränder i byn, ett gycklarsällskap, en nekromantiker eller vad det nu må vara. Och gods och städer om det behövs. Och saker etableras baserat på kunskap och logik. Finns det en smed? Ja, han heter Rodan och är kompetent. Hans son blir lätt förälskad. Därefter är det så. Men vem som bor granne med honom är inte nödvändigtvis satt om ingen frågar.

Om det inte är en planerad äventyrsplats såklart. Då finns det mer.

Kommentera

Jag skapar ramen för den (ledare, antal, fällor, grundläggande modus) on the fly innan spelarna går ned i hålan. Därefter är jag lojal mot ramen.
                      Det låter ju inte speciellt oblorbigt. När jag körde oblorbigt så hade jag inte någon sådan ram. (Och nu börjar jag förstå var du har fått ditt namn.) Sen att jag vill helst gå ännu tidigare, ännu blorbigare, speciellt ang antal&fällor, är väl inte helt orimligt. (Eller låta slumpen bestämma antal&fällor.)

Jag lägger inte till för att spelarna vinner, jag tar inte bort för att de förlorar.
                      Detta är mycket blorbigt.

Finns det en smed? Ja, han heter Rodan och är kompetent. Hans son blir lätt förälskad. Därefter är det så. Men vem som bor granne med honom är inte nödvändigtvis satt om ingen frågar.
                      Detta liknar hur jag själv i praktiken gör. Jag hade preppat två hus i en by. Spelarna började knacka dörr på alla andra hus. Då improviserade jag dom.

Jag lärde mig dock en dyrköpt läxa och det var att jag borde ha skrivit ner det jag hittade på T_T
                      För sen hade jag glömt det! (En av dom få nackdelarna med extrema mängder syra…)

Kommentera

I trad
                        (BTW korrekt; hippiespel typ Archipelago eller Microscope eller The Skeletons behöver inte känna sig bekymrade, det är spel med traditionell SL/spelar–uppdelning som jag tycker behöver vara blorbiga.)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg

Ett sätt att göra rollspelet verkligt och göra rollspel till saker som händer snarare än saker som i en berättelse.
                          Fast även en berättelse brukar ju bestå av saker som händer (med väntan på Godot som möjligt undantag....).

Jag förstår att blorb kan ge en viss form av struktur men ser inte hur åtm det du beskrivit hittils stöder dina anspråk på någon sorts väsensskilnad.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg

Fast även en berättelse brukar ju bestå av saker som händer (med väntan på Godot som möjligt undantag....).

Jag förstår att blorb kan ge en viss form av struktur men ser inte hur åtm det du beskrivit hittils stöder dina anspråk på någon sorts väsensskilnad.
                            Det finns många aktiviteter som lämnar efter sig berättelser som en slags restprodukt utan att själva vara huvudsakligen berättande. En resa till Ulan Bator består ju också av saker som händer.

Målet med Blorb är att skapa en påtaglig värld där konsekvenserna av spelarnas val inte "berättas" fram fritt av SL eller spelare utan bestäms av världen och dess "fysiklager" reglerna.

Jag gillar att hitta på historier. Jag vill att spelarna ska ha mycket frihet. Därför trodde jag länge att samberättarspel var min modell - tills jag testade några! De var kul men kändes väldigt mycket som just berättelser. En misslyckad heist i Fiasco kan bli hur crazy som helst - men aldrig kännas som något som "hände mig".

Men:

Jag står där på zooet med den svårt sjuka albinokoalan instoppad under kappan. Vakterna kommer. SL säger: "Vad gör du?" Varken SL eller jag kan berätta mig ur denhär knipan *utan benhårda regler och prepp* avgör konsekvenserna av mina val. Ljuvt. Blorbigt.
                            Last edited by Flanellkatt; 07 July 2019, 00.17.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Flanellkatt Visa inlägg

Det finns många aktiviteter som lämnar efter sig berättelser som en slags restprodukt utan att själva vara huvudsakligen berättande. En resa till Ulan Bator består ju också av saker som händer.
                              Först den triviala poängen. En resa till Ulan Bator gör du i verkligheten, blorbigt spelande består av ett gäng kompisar runt ett spelbord som sitter och beskriver vad de gör och vad som händer.

Men även om du går ett steg längre och tittar på den fiktiva verklighet som etableras i spel är blorben berättande - spelledarens tolkning och beskrivning, spelgruppens kommunikation och fantasi. Jag förstår att blorben ger berättandet, eller beskrivandet, eller tolkandet eller vad du vill kalla det, en viss typ av struktur. Och jag förstår att det hjälper upprätthålla illusionen av att det finns konsistens och fasta råmärken i den fiktiva världen. Men det är fortfarande subjektivt och godtyckligt. Hur SL tolkar att RPs handlingar samverkar med det som är skrivet och preppat, vad SL kommer ihåg eller förstår av det skrivna, hur spelarna visualiserar situationer - allt det här är subjektivt och godtyckligt.

Kommentera

En fråga: hur säkerställer SL att blorben lever upp till mina, som spelare, hårda krav på en konsekvent setting? I vår grupp löser vi det med gruppkonsensus där vi kan säga att "nylon är inte uppfunnet än" eller "fast vargar beter sig inte så" och så ändra fiktionen, oavsett prepp. Konsekvent setting övertrumfar prepp alla dagar i veckan för oss. Konsekvent setting övertrumfar regler med. Sist fick vi retconna fummelresultat för det blev bara konstigt. Och vi vill inte ha konstigt. Weird är en speldödare för mig.

Använder jag andras tabeller och material finns det ofta gott om resultat och info som jag inte uppfattat som rätt, och skulle SL slänga in det så skulle spelvärlden rämna.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by entomophobiac, Igår, 12.49
                                2 responses
                                55 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg entomophobiac  
                                Started by Kaptenen, 02 October 2019, 12.42
                                3 responses
                                90 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg zonk
                                av zonk

Started by Feuflux, 13 October 2019, 20.26
                                11 responses
                                130 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg Lupus Maximus  
                                Started by Björn Wärmedal, 10 October 2019, 13.10
                                52 responses
                                1.724 visningar
                                14 gillar
                                Senaste inlägg Nässe
                                av Nässe

Started by Knight_Schmidt, 07 October 2019, 19.53
                                30 responses
                                604 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg PAX
                                av PAX

Started by zonk, 19 October 2019, 10.10
                                1 response
                                64 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg zonk
                                av zonk

Started by Khan, Igår, 07.18
                                3 responses
                                48 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Gurgeh
                                av Gurgeh

Started by God45, 30 September 2019, 20.49
                                81 responses
                                2.809 visningar
                                7 gillar
                                Senaste inlägg God45
                                av God45

Started by Henke, 17 October 2019, 18.12
                                21 responses
                                729 visningar
                                8 gillar
                                Senaste inlägg Raskens
                                av Raskens

Started by Spider Jerusalem, 23 October 2014, 12.43
                                17 responses
                                1.153 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Koftan
                                av Koftan

Arbetar …
                                X