Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Ännu fler rollspelspreferenser

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Ännu fler rollspelspreferenser

    Inget jävla fuskande
    Gå aldrig utanför överenskommelserna kring hur vi använder reglerna. Har inget annat uttalats är det RAW som gäller, inget dice fudge, inget "fuska så att det ska kännas som att RP preciiiiis vinner fighten".

    Inga spel som inte håller för lite tryck
    Det mest optade sättet att använda reglerna ska också vara det roligaste.

    Spela spelet så som det är tänkt att spelas
    Ändrar du ett spel så är det ett nytt spel. Vi kan inte påstå att vi spelar DoD91 om vi ändrar på reglerna, då är det inte längre DoD91. Vi har hundratals rollspel att välja på, välj ett som gör det vi vill just nu istället för att skohorna in något i ett system som inte passar.

    Ta ansvar för ditt eget spelande
    Rule of two feet gäller alltid. Gör det du vill, säg till när du vill något annat.

    Är du där så var närvarande
    Sitt framåtlutad, heja på, ställ frågor. Du måste ta med ditt bästa jag till spelmötet och anstränga dig, precis som du gör på fotbollsträningen eller på jobbet. Mejkar det inte sense för dig finns andra spelgrupper.

    Sök konflikten och skapa yta för den
    Hitta konflikterna, dyk nödvändigtvis inte huvudstupa in i dem men bejaka deras existens. Skapa problem och insats för dig själv som andra kan sätta på spel. Spelet är inte en tävling i kvicktänkt dialog och kvicktänkt dialog är oftast dålig för konflikt, den tenderar att bli undanglidande och larvig.

    Bygg plattformen så ofta du kan
    Det är najs med täta konflikter men de måste varvas med normalitet. Spela ut scenen där du dricker te med din son och pratar om hur det är i skolan, promenaden till jobbet, familjemiddagen, etc och ha scener som inte alltid går åt helvete (kom överens om vilka bara :)

    EDIT 1:

    Jag är är här för att i första hand känna saker, i andra hand berätta saker
    Känslan i scenen är viktigare än hur bra historia den producerar. De två är självklart sammankopplade i varierande grad men vi offrar inte spelarens känsla för att skapa en "bättre" berättelse. Det innebär exempelvis att jag vill kunna identifiera mig men mina RP, även om de är destruktiva as som förtjänar en plågsam död. Jag behöver kunna rationalisera och göra begripligt även riktigt vidrigt beteende och detta blir en begränsning kring min RP:s agerande.

    Även om känslan står över berättandet spelar jag inte rollspel för att uppleva en redan färdig historia, även om den ger en massa utrymme att känna saker. Det är svårt att sätta en absolut gräns för vad som är vad här, många av spelen jag gillar har på förhand definierade hållpunkter och slutpunkter i berättelsen men ger mig ändå utrymme att trampa upp min egen stig.
    Last edited by RasmusL; 03 July 2019, 21.37.

    #2
    Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
    Bygg plattformen så ofta du kan
    Det är najs med täta konflikter men de måste varvas med normalitet. Spela ut scenen där du dricker te med din son och pratar om hur det är i skolan, promenaden till jobbet, familjemiddagen, etc och ha scener som inte alltid går åt helvete (kom överens om vilka bara :)
    Hur arbetar ni för att göra dessa scener intressanta? Kan tänka mig att många av dessa "vardagssamtal" är rollspelens motsvarighet till att prata om vädret - det görs oftast mest för att fylla ut tid eller ha något att prata om, men innehåller sällan någonting av värde. För mig personligen skulle jag tycka samtal som inte håller någon slags konflikt eller subtext skulle kännas som slöseri med tid. Men det verkar inte som du håller med, så du kanske har hittat något i dem som jag har missat :)

    Kommentera


      #3
      Ursprungligen skrivet av kwarnberg Visa inlägg

      Hur arbetar ni för att göra dessa scener intressanta? Kan tänka mig att många av dessa "vardagssamtal" är rollspelens motsvarighet till att prata om vädret - det görs oftast mest för att fylla ut tid eller ha något att prata om, men innehåller sällan någonting av värde. För mig personligen skulle jag tycka samtal som inte håller någon slags konflikt eller subtext skulle kännas som slöseri med tid. Men det verkar inte som du håller med, så du kanske har hittat något i dem som jag har missat :)
      Först för lite sammanhang: Vi spelar mer för känslan än för den "objektivt snygga historien" och vi spelar i scener.

      Om det händer en massa dramatiska grejer och saker exploderar i varje scen så blir det en upptrappning som gör mig avtrubbad inför vad som sker. Jag behöver downtime mellan de intensitetstopparna och jag behöver positiva och harmoniska känslor lika väl som jag behöver ångesten. Jag behöver också tid att knyta an till min RP:s historia och dennes relationer och vardagsscener är väldigt bra för att bredda rollen.

      Sättet vi hanterar scenerna är att spela ut dem med känsla och inlevelse, låter dem ta den tid den aktiva rollens/ernas (oftast är det bara en eller ett par roller i taget som drar nytta av en sådan scen) spelare behöver för att få känslan av lite lugn och ro och normalitet. Sen smäller det till i nästa scen igen :)

      Kommentera


        #4
        Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
        Sättet vi hanterar scenerna är att spela ut dem med känsla och inlevelse, låter dem ta den tid den aktiva rollens/ernas (oftast är det bara en eller ett par roller i taget som drar nytta av en sådan scen) spelare behöver för att få känslan av lite lugn och ro och normalitet. Sen smäller det till i nästa scen igen :)
        Kör ni den här sortens scener i alla spel ni kör, eller lämpar de sig bäst för särskilda spel eller settings? Jag tycker spel som Ur Varselklotet är superbra för den här sortens vardagsscener (även om jag fortfarande vill läsa mig något nytt om rollpersonerna även i de scenerna för att ha något större intresse i dem).

        Kommentera


          #5
          Ursprungligen skrivet av kwarnberg Visa inlägg

          Kör ni den här sortens scener i alla spel ni kör, eller lämpar de sig bäst för särskilda spel eller settings? Jag tycker spel som Ur Varselklotet är superbra för den här sortens vardagsscener (även om jag fortfarande vill läsa mig något nytt om rollpersonerna även i de scenerna för att ha något större intresse i dem).
          Funkar väl kanske bäst, tycker jag, för spelstil med fokus på karaktärernas personliga historia snarare än det större sammanhanget. Det ena behöver såklart inte utesluta det andra men om spelgruppen tycker att det är mer spännande att utforska den större storyn än RP:s inre liv så skulle jag inte lägga massa tid på det! Setting och spel däremot är inte så noga, så länge det inte går på tvärs med något i speldesignen!
          Last edited by RasmusL; 03 July 2019, 18.29.

          Kommentera


            #6
            Det här är en bra lista (& bra att den inte blandar ihop principer med preferenser). Ska speciellt försöka fundera mer på det här med att bygga plattform. Jag kan lätt bli ganska otålig när det är tedrickande.

            Här är en som jag för egen del har nyanserat:
            Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
            Ändrar du ett spel så är det ett nytt spel. Vi kan inte påstå att vi spelar DoD91 om vi ändrar på reglerna, då är det inte längre DoD91. Vi har hundratals rollspel att välja på, välj ett som gör det vi vill just nu istället för att skohorna in något i ett system som inte passar.
            Jag har så sjukt mkt house rules till D&D vid det här laget att jag ibland kallar det 2097e snarare än 5e. Men jag ser det lite som code reuse. Lite som att ladda ner ett lib från CPAN typ om det gör jobbet. Det finns inget spel som gör allt det jag vill men kanske finns den regeln jag behöver i nåt system som jag kan lyfta in. Därför blir det en hel del skohornande & mashuppande från min sida.

            Men då gäller det att verkligen ändra. Göra en riktig patch till spelet (en dokumenterad house rule) ist för att fuzza till spelet och underminera det faktum att det är vårt regelverk. (Vilket just DoD91 iofs gör out of the box med sin "SL har alltid rätt"–regel. [Edit: underminerar, alltså])
            Last edited by 2097; 03 July 2019, 21.14.

            Kommentera


              #7
              Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg

              Jag har så sjukt mkt house rules till D&D vid det här laget att jag ibland kallar det 2097e snarare än 5e. Men jag ser det lite som code reuse. Lite som att ladda ner ett lib från CPAN typ om det gör jobbet. Det finns inget spel som gör allt det jag vill men kanske finns den regeln jag behöver i nåt system som jag kan lyfta in. Därför blir det en hel del skohornande & mashuppande från min sida.

              Men då gäller det att verkligen ändra. Göra en riktig patch till spelet (en dokumenterad house rule) ist för att fuzza till spelet och underminera det faktum att det är vårt regelverk. (Vilket just DoD91 iofs gör out of the box med sin "SL har alltid rätt"–regel. [Edit: underminerar, alltså])
              +1 på allt det, bra skrivet! Personligen spelar jag spelen separat, men ska det mashas upp så gör det som du säger ordentligt :)

              Kommentera

              Senaste inlägg

              Minimera

              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
              Started by Genesis, 03 May 2019, 21.18
              335 responses
              5.940 visningar
              14 gillar
              Senaste inlägg wilper
              av wilper
               
              Started by Khan, Idag, 10.23
              2 responses
              46 visningar
              6 gillar
              Senaste inlägg LordTengel  
              Started by gorillotaur, Igår, 14.21
              43 responses
              594 visningar
              4 gillar
              Senaste inlägg Måns
              av Måns
               
              Started by Lemur, 17 July 2019, 22.48
              19 responses
              225 visningar
              4 gillar
              Senaste inlägg Bifur
              av Bifur
               
              Started by OctaTracker, 22 June 2019, 22.30
              28 responses
              756 visningar
              4 gillar
              Senaste inlägg HlewagastiR  
              Started by God45, Igår, 19.43
              20 responses
              419 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Björn Wärmedal  
              Started by Crafts n Beer, Idag, 16.28
              0 responses
              18 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Crafts n Beer  
              Started by Nässe, Igår, 23.40
              34 responses
              454 visningar
              3 gillar
              Senaste inlägg Ram
              av Ram
               
              Started by entomophobiac, Idag, 13.12
              9 responses
              102 visningar
              2 gillar
              Senaste inlägg entomophobiac  
              Started by Måns, 01 April 2019, 10.38
              6 responses
              522 visningar
              10 gillar
              Senaste inlägg Måns
              av Måns
               
              Arbetar …
              X