Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Debatt-tråd om spelledarens roll i blorb

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #31
    För mig, min egen magkänsla säger att "dom är på en glaciär så jag kan slänga in lite köldvarelser" inte är tillräckligt för att det ska kännas blorbigt (dvs kännas verkligt).

    Men visst har jag rätt om jag säger att det känns verkligt om du i stället följer samma magkänsla mellan speltillfällena, eller hur? Om de är på den 2-preppade glaciären i slutet av speltillfället och du mellan tillfällena skapar 1-prepp?

    Kommentera


      #32
      En fundering:

      2097–du refererar ofta till att du har tabeller eller stats eller annat från ditt bibliotek, som du kan använda. Om jag skulle spela en fantasy-blorb börjar jag på noll, nästan allt mitt rollspel försvann i en flytt för några år sedan. Hur kan man börja spela (fantasy-) blorb utan att behöva lägga 40+ timmar för att förbereda innan spel, och mellan sessioner?

      Två blev det visst:
      att sätta ihop förberedelserna från Fiasco med osr-grottor är i mitt huvud helt briljant. Plötsligt ser jag hur jag skulle kunna spela sandlådor/ fisktankar, och ha kul. Är det du som kommit på detta? Ser inte heller behovet av att uppfinna ett alternativ till Flag framing när man har detta. Finns det någon chans att du kan utveckla det här och skriva mer om det?

      Kommentera


        #33
        Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
        För mig, min egen magkänsla säger att “dom är på en glaciär så jag kan slänga in lite köldvarelser” inte är tillräckligt för att det ska kännas blorbigt (dvs kännas verkligt).

        Men visst har jag rätt om jag säger att det känns verkligt om du i stället följer samma magkänsla mellan speltillfällena, eller hur? Om de är på den 2-preppade glaciären i slutet av speltillfället och du mellan tillfällena skapar 1-prepp?
        Mycket intressant observation! Ja, jag skrev ju tidigare fem tillfällen:
        1. kampanjstart
        2. mellan speltillfällena
        3. under en paus i speltillfället
        4. under spelet, ibakhuvet, precis innan dom går ut på isen
        5. när dom väl redan är ute på isen och har rullat upp ett möte
        6. när dom redan slåss med ett möte och jag ändrar mötets egenskaper


        För mig är 5 oblorbigt (och 6 är beyond oblorbigt och även Oldtimer skulle enligt tidigare utsaga, om jag förstod det rätt, räkna det som fusk!) och 1 är blorbigt.

        Men 1 är också ibland orimligt! Vi vill inte ha nån totalt orimlig arbetsbörda på DM.

        Nu är jag #blessed för vi har kört i 438 dagar (187 diegetiska dagar, 71 speltillfällen) på samma kontinent utan att jag har behövt göra “2”, lägga in saker mellan speltillfällena. Pga jag köpte en mycket ambitiös och heltäckande köpekampanj #shill #nospons [Vi kör en mashup av Tomb of Annihilation, Fire on the Velvet Horizon, grejer från tidningen Knights of the Dinner Table, och saker som spelarna bad mig lägga in.]

        Jag har lagt in saker men jag har lagt in dom på mötestabellen (dvs jag har bytt ut saker på mötestabellen för att variera den) så jag har inte kunnat styra när dom nya sakerna ska komma in, och jag har låtit dom ha ungefär samma stats eller iaf samma XP-värde (dvs samma CR) som dom sakerna som tagits bort.

        Det du tar upp tycker jag är ett problem med blorb! En bugg med blorb! En skamfläck på blorb! Ja, jag älskar verkligen blorb och gloraklet men jag är också alltid redo att vilja putsa ännu mer på den diamant som utgör blorb!

        Här är två saker som skulle kunna hända:
        1. dom går ut på isen
        2. det finns ingen 1-sanning preppad så jag kör en 2-sanning: standard–väder-tabellen och standard–arctic-mötes-tabellen från DMG/XGE


        Klart. Det är vad som finns på isen. Blorbens integritet intakt.

        Här är en annan sak som skulle kunna hända:
        1. dom går ut på isen
        2. det finns varken nån 1-sanning eller nån 2-sanning preppad så jag kör safe & boring: det är bara en tom is och en händelös dag
        3. till nästa spelmöte har jag lagt in 1-sanningar och/eller 2-sanningar där. kanske även diskuterat detta med spelgruppen OOC


        Som du poängterar: saker kan, genom blorbprinciperna, tillkomma under pågående kampanj. Blorbprinciperna motsäger alltså varandra: Applicerandet av “hål-till-täppandet”, som är en konsekvens av 3-sanningar, kan bryta mot “ingen påse efter att ha sett sten”–principen!

        Jag vill gärna komma på nån bättre lösning för detta dilemma för jag är inte alls nöjd med att det fungerar som det gör!

        Jag tycker det är lite ok för: mitt perspektiv som preppare är så totalt väsensskilt från mitt perspektiv när jag kör spelet. Det är också därför jag vill ha den tidsförskjutningen till att göra det mellan spelmötena. För att kunna swappa om min hjärna helt mellan dom två perspektiven.

        Jag är inte så benägen att försöka compartmentalize och att försöka jonglera dom två rollerna mitt under pågående spelmöte!

        Kommentera


          #34
          Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
          2097–du refererar ofta till att du har tabeller eller stats eller annat från ditt bibliotek, som du kan använda. Om jag skulle spela en fantasy-blorb börjar jag på noll, nästan allt mitt rollspel försvann i en flytt för några år sedan. Hur kan man börja spela (fantasy-) blorb utan att behöva lägga 40+ timmar för att förbereda innan spel, och mellan sessioner?
          enklast möjliga blorb (för nybörjare)

          Gå till donjon.bin.sh och rulla upp en random dungeon (eller köp eller gör några små enkla dungeons—ex vis D&D starter set), rulla upp lite random byar och rumors, knyt ihop dom. Gör en quest queue.

          En av blorbprinciperna är ju dom tre nivåerna av sanning och när du behöver 3-sanningar så kommer du också bygga ut ditt “bibliotek” gradvis. Det är en patchloop som för alltid leder mot horisonten<3 även om det blir mer och mer sällan som sågen behöver vässas ju komplettare ditt bibliotek blir.

          Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
          att sätta ihop förberedelserna från Fiasco med osr-grottor är i mitt huvud helt briljant. Plötsligt ser jag hur jag skulle kunna spela sandlådor/ fisktankar, och ha kul. Är det du som kommit på detta? […] Finns det någon chans att du kan utveckla det här och skriva mer om det?
          Jag har sett flera skriva om det, bland annat (är inte säker på om han var först, är möjligt) Dyson Logos på sin blogg.

          Jag vidareutvecklade det utifrån mina erfarenheter från Fiasco och Hillfolk.

          Det Fiasco gör bättre än Hillfolk är att skapa relationerna innan rollpersonerna vilket gör det betydligt smidigare att få relevanta relationer. Det Hillfolk gör bättre än Fiasco är att engagera rollpersonerna mer i varandra än i sina planer och ambitioner. Dessutom ville jag få in saker som var relevanta till den specifika spelvärlden också, och snabbt förmedla en överblick över den. Jag ser verkligen fram mot att testa detta själv! (Ja jo ja jag vet, lite pinsamt att slänga upp ospeltestade saker här på WRNU!)

          Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
          Ser inte heller behovet av att uppfinna ett alternativ till Flag framing när man har detta.
          Det är ju ett alternativ till flag framing <3

          Vill dom vara tjuvar, mördare, hjältar, paladiner, handelsmän, äventyrar, smugglare, nobles osv osv… så får dom bli det på ett sätt som engagerar åtminstone minst en annan rollperson <3

          Är trött på grim loner arketypen!

          Kommentera


            #35
            Jag har spelat mycket Fiasco—men aldrig tänkt på att man kan sätta ihop det så. Och när jag läser Moduler som Veins of the Earth och liknande tänker jag bara... suck ointressant. Men om man slänger in det här som en början... Bra grejer!!! Nu väntar jag på Silent Legions, som du tipsade om, och ska se om jag kan köra en blrobig kampanj i det. Vet inte hur mycket av den här typen av intro-mekanik som finns i den, om det inte finns slänger jag in Fiasco-tekniken.

            Kommentera


              #36
              Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
              inte hur mycket av den här typen av intro-mekanik som finns i den, om det inte finns slänger jag in Fiasco-tekniken.
              Det finns inte, så det blir nog bra om du slänger in dom här fiascoprylarna!

              Kommentera


                #37
                2097, kan du ge konkreta exempel på vad som är fel med improvisation som är närmare samtiden?

                Jag tror rent allmänt att alla håller med, men litegrann är det en fråga om vad folk vill spela.

                Ser man på datorspel finns både konceptet ironman, och så de som kan starta om en sparfil hur många gånger som helst. De som spelar med ett oändligt antal saves är kanske inte alls intresserade av någon form av här och nu. Målet är att få vara som en annan Conan, och det vet ju alla att han hade hjälp av författarna som skrev om honom.

                Själv försöker jag spela ironman i alla datorspel, men jag orkar inte microklicka för allt. Det får räcka med att jag från början vet att något funkar. Om sedan datoralgoritmen inte tycker så, då startar jag om och kör draget som jag hade kunnat göra. Det spar mycken tid, och är en enkel kompromiss.

                Det enklaste exemplet från mig från vanligt rollspel är när jag skulle ha dött, men SL inte tyckte så. Det var helt självförvållat, kanske hade jag lite otur, men enligt reglerna hade det varit finito. Så här långt över 20 år efteråt hade det varit mycket bättre om jag hade bitit i gräset.

                Och här har vi nog lite av det som du är inne på - spelar det då egentligen någon roll vad spelarna gör? Visst, de måste hålla sig inom vissa ramar som SL tillåter, men om man ruckar på enkla regler blir det ändå så att respekt inför spelreglerna försvinner.

                Kommentera


                  #38
                  2097 En tanke, runt yvighet:

                  Jag tror att det vi alla eftersträvar är någon sorts balans mellan dråplighet, action, känslosamhet, räls, öppenhet, förberedelse, impromptu osv. Allt det där som på olika sätt kan ge oss fina rollspelsupplevelser.

                  För vissa kan det vara befriande att få tänka helt utanför regelboken. De kanske är otränade på det sättet att tänka och behöver stimuleras i sin frihet.

                  För andra kan total frihet leda till tusen påbörjade projekt och inget blir klart och inget blir riktigt bra.

                  Den sistnämnda kategorin, där ofta konstnärer återfinns, brukar bli väldigt hjälpta av begränsningar:

                  Deadlines som tvingar den yviga novellförfattaren att leverera NÅGOT (och därmed döda sina många darlings och öppna loopar). Konstnären som bara har råd med små dukar och ett fåtal färger. Skalder i olika tidsåldrar som underkastar sig stränga formatbegränsningar: hexametern, sonetten, vers-refräng-vers-refräng-brygga-refräng-refräng på 2 minuter och 40 sekunder.

                  Fotografer som tröttnar på photoshoppillande och börjar jobba med lådkameror. Eller en handfull danska yviga filmskapare som i mitten på 90-talet skapar ett oerhört begränsande dogma-manifest för sitt filmskapande.

                  Är månne "blorb" ditt dogma-manifest? Ditt stränga sonettformat som hjälper din (av ditt språkbruk att döma) yviga fantasi att leverera? För mig känns "blorb" som en uppsättning befriande begränsningar (inom innovationsledningen som jag jobbar med till vardags pratar vi om "enabling constraints"), som passar yviga tänkare bättre än de passar de som redan från början är begränsande.

                  De sistnämnda kan ha mer nytta av innovationsledningens öppna-frågor-tekniker som "what-if" eller "och om vi kombinerar detta med detta?" eller "jag har en kortlek med verb och en med substantiv, drag ett kort från varje och beskriv en situation utifrån dem".

                  Kreativitet handlar om att balansera två saker: divergens (tänka många nya och spretiga tankar) och konvergens (zooma in på de tankar och idéer som är realiserbara och samtidigt coola).

                  Det ger mig en tanke, när jag applicerar dessa tankar på rollspelsområdet:

                  Slumptabeller, regler för att bygga dramatiska scener, FATE-points etc handlar om att underlätta divergens.

                  Blorbighet och liknande regler handlar om att underlätta konvergens.

                  Vad tänker ni andra?

                  Kommentera


                    #39
                    ola jag håller med om att det är en fördel med den typen av begränsningar och konvergens. jag tycker om att skriva sonetter. men det är inte huvudsyftet, att skapa kreativitet genom begränsningar. det är snarare att skapa… emergens genom att spelet&spelvärlden är ett system att interagera med. att RP drar i en spak och det inte är godtyckligt vad som händer.

                    MTW2junkie problemet med improvisation är att det är… har du nånsin spelat spelet "sax-sten-påse"? om du improviserar påse efter att du har sett mig välja sten så känns det lite… som att det inte är "på riktigt"…
                    precis som krank är inne på med sitt "det är en mordgåta och då ska det vara spikat hur mordet gick till och vem som var mördaren".

                    Kommentera


                      #40
                      Som en spelledare som fuskar ibland, som manipulerar mina spelare hejdlöst ibland (i princip alltid med morot) och som sällan förbereder särskilt mycket specifika saker innan sessionerna så är jag fortfarande intresserad av dina regler eftersom jag tror att jag får ut något av utbyte med de flesta trotts att de spelar helt annorlunda än jag gör.

                      Här är mina egna tankar. Rollspel är en konstform. Jag ogillar att begränsa min fantasi och hur jag utövar min konst. Alla grepp är användbara och tillåtna i sin egen kontext. Det kan upplevas som godtyckligt och orättvist. Att man dock lägger ett fundament som en rättvis och simulationistisk spelledare är skitviktigt för att bibehålla just inlevelse.

                      Även om jag säger att jag fuskar och manipulerar mina spelare så är det ju inte något jag gör konstant för att känna mig mäktig, utan för att jag känner mina spelare och tror mig ha en aning om var de vill dra historien för att de ska ha maximalt roligt (också varför jag inte (medvetet) gör något av detta när jag spelleder främlingar på konvent tex). Det funkar dock inte alls om mina spelare upplever mig som en manipulativ fuskare hela tiden. De måste ha ett förtroende för att vi tillsammans bygger handling och att vi strävar efter att ha rolig tillsammans.

                      Det är här dina tankar om blorb och transparens kommer in. Jag finner dem intressanta och kommer att fortsätta att läsa dem, precis på samma sätt som att jag tror att många målare läste manifesten som skrevs i latinkvarteren i Paris runt förra sekelskiftet och sedan fortsatte att göra sin egen grej.

                      TL.DR: Jag kommer att använda idéerna som kommer fram här för att tjäna ondskan. :)

                      Kommentera


                        #41
                        Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
                        att sätta ihop förberedelserna från Fiasco med osr-grottor är i mitt huvud helt briljant. Plötsligt ser jag hur jag skulle kunna spela sandlådor/ fisktankar, och ha kul. Är det du som kommit på detta? Ser inte heller behovet av att uppfinna ett alternativ till Flag framing när man har detta. Finns det någon chans att du kan utveckla det här och skriva mer om det?
                        Hur skulle detta gå till, rent praktiskt?

                        Never mind, såg inlägget :)

                        Kommentera


                          #42
                          Ps. För att svara kort på varför blorben behövs så är det inte bara för att den levererar funktionelltn spel. En annan styrka är att den kan förklaras. Så här spelar du blorbigt. "Hitta på när det passar" är en usel beskrivning och är inte till speciellt mycket hjälp förrän du redan har bemästrat en bunt tekniker.

                          Kommentera


                            #43
                            Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                            Ps. För att svara kort på varför blorben behövs så är det inte bara för att den levererar funktionelltn spel. En annan styrka är att den kan förklaras. Så här spelar du blorbigt. "Hitta på när det passar" är en usel beskrivning och är inte till speciellt mycket hjälp förrän du redan har bemästrat en bunt tekniker.
                            Good point

                            Kommentera


                              #44
                              Ursprungligen skrivet av Anarchclown Visa inlägg
                              Det funkar dock inte alls om mina spelare upplever mig som en manipulativ fuskare hela tiden.
                              Har ju haft dig som spelledare 1 gång och då fick jag en sån vibe lite grann tyvärr. Jag tycker ju om dig, tycker du är rolig att prata med osv. Så jag menar inte det som en totalt personangrepp. Jag har spellett dig 1 gång också (vi spelade Cyber Samurai Are Go) och det var innan jag hade upptäckt blorben och jag hittade på allt eftersom.

                              Tjäna ondskan…
                              Skulle säga att antiblorb är värre än oblorb.
                              Antiblorb är oblorb serverad under etiketten blorb.
                              Jag tycker inte om det! Det ska vara blorb! Det blir så fett grymt pga saker händer i spelet. Uppstår, uppkommer, utförs, råkar ske osv.

                              Kommentera


                                #45
                                Till mitt försvar tror jag att du hade mig som spelledare i Null State vilket är menat att vara ett näst intill no prep-spel som improviseras fram under sessionen som jag förstått det. Men ja. (Krank får rätta mig om jag har fel) Min poäng var som sagt att folk som egentligen har extremt olika smak fortfarande kan få ut något av ett utbyte av idéer.

                                Jag har förstått att det finns många som känner att det finns en fördel med att spela helt according to the rules at all times. Jag påstår dock att det är ett spektrum där nästan ingen rollspelare existerar på de absoluta extremerna (vilket är typ högläsning ur en bok på ena änden och någon som improviserar sina knarkhallisar i andra änden). Husregler och judgement calls, improviserade shopkeepers och townsfolk händer vid de flesta borden även om dessa är extremt by the book. Samtidigt finns det definitivt en faktor av att man bara är en douchebag om man mördar rollpersoner genom att fudgea saker för att det var dramatiskt rätt eller whatever. Det är därför man har tärningarna och regelsystemet för att det ska hända.

                                Det finns en video som visar hur man genom lite fusk bygger spänning utan att ändra resultatet som jag såg för ett tag sedan. Situationen är att en rollperson hoppar på något som är alldeles för mäktigt och spelledaren rullar en crit åt monstret omedelbart bakom sin skärm. Spelledaren noterar då att monstret kommer att döda RP'n i slutändan för att det var det tärningen sade att det skulle hända. Men istället för att låta det resultatet träda i effekt omedelbart som tärningen utvisade så låter han spelaren slåss några rundor och känna att den gjorde en valiant effort och att det inte var helt förgäves. Resten av spelarna runt bordet sitter och hejar på och minnet blir "that time that you almost killed a dragon" istället för "That time when you were unlucky and nothing of importance happened". Sådant fudge är enligt mig försvarbart så länge inte spelarna vet om det och förväntar sig det.

                                Det är ju inte så att jag bara säger att jag fuskar ibland för att provocera folk här. Detta är ju ett forum dedikerat till "how the sausage is made" och då kan jag diskutera detta öppet. Jag har inte heller någon som helst önskan att göra dig arg eller så dock. Så jag kan utan problem glida tillbaka in i skuggorna om detta inte är något folk är intresserade av att diskutera.

                                Kommentera

                                Senaste inlägg

                                Minimera

                                Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Cyberhest, Igår, 14.58
                                17 responses
                                307 visningar
                                9 gillar
                                Senaste inlägg Cyberhest  
                                Started by Dr_Dängrot, 18 August 2019, 15.48
                                16 responses
                                462 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Svarte Faraonen  
                                Started by Rangertheman, 22 August 2018, 15.56
                                30 responses
                                1.541 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg ragngand  
                                Started by Nässe, 17 August 2019, 09.46
                                24 responses
                                467 visningar
                                7 gillar
                                Senaste inlägg Måns
                                av Måns
                                 
                                Started by krank, 12 August 2019, 19.40
                                4 responses
                                89 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg krank
                                av krank
                                 
                                Started by Dr_Dängrot, 07 August 2019, 15.56
                                83 responses
                                3.114 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Mekanurg  
                                Started by stenhöna, 17 August 2019, 23.47
                                2 responses
                                96 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg stenhöna  
                                Started by Jedvard, 18 August 2019, 19.50
                                3 responses
                                176 visningar
                                9 gillar
                                Senaste inlägg crilloan  
                                Started by RasmusL, 08 July 2019, 22.33
                                25 responses
                                652 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg Cyberhest  
                                Started by Mundo, 18 August 2019, 20.29
                                37 responses
                                542 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Lemur
                                av Lemur
                                 
                                Arbetar …
                                X