Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Om Svavelvinter (1987-versionen) och dess blorbighet eller oblorbighet

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #31
    Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
    Måns, håller du med om att det är skillnad på att införa en regel som säger att dom inte kan dö (dvs helt ok att spela så) vs flincha just när nån ska dö och sen inte palla att genomföra det?
    I teorin, ja. I praktiken? Det beror på. Många gånger tror jag att problem uppstår därför att material krockar, och att man inte riktigt tänkt på det. De flesta är inte som oss, utan inser först i spel att "shit, det här funkar ju inte!" och har därför ingen färdig lösning.

    Så kanske flinchar man för att man trodde att spelet funkade på ett sätt som det inte gjorde.

    Kommentera


      #32
      Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
      Måns, håller du med om att det är skillnad på att införa en regel som säger att dom inte kan dö (dvs helt ok att spela så) vs flincha just när nån ska dö och sen inte palla att genomföra det?
      Det där tycker jag är missvisande. Jag tvekar inte att döda RP, men när omständigheterna påkallar det, inte nödvändigtvis för att tärningarna säger det.

      En rollpersons död kan vara väldigt tillfredsställande, till och med en slumpmässig, till synes meningslös död i rätt kampanj. Men det finns omständigheter där det helt enkelt är mindre kul, också långsiktigt, att döda en RP.

      Något du kanske inte har helt uttalat i din premiss, men som jag tycker mig ana, är att ni verkar spela väldigt tävlingsinriktat. Det ändrar väl i sig vad en rps död betyder.
      Last edited by Leon; 26 June 2019, 08.37.

      Kommentera


        #33
        Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg

        Det där tycker jag är missvisande. Jag tvekar inte att döda RP, men när omständigheterna påkallar det, inte nödvändigtvis för att tärningarna säger det.

        En rollpersons död kan vara väldigt tillfredsställande, till och med en slumpmässig, till synes meningslös död i rätt kampanj. Men det finns omständigheter där det helt enkelt är mindre kul, också långsiktigt, att döda en RP.

        Något du kanske inte har helt uttalat i din premiss, men som jag tycker mig ana, är att ni verkar spela väldigt tävlingsinriktat. Det ändrar väl i sig vad en rps död betyder.
        Så du bestämmer alltså RPs död godtyckligt snarare än att det är ett resultat av regelsystemet? :o

        Kommentera


          #34
          Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg

          Så du bestämmer alltså RPs död godtyckligt snarare än att det är ett resultat av regelsystemet? :o
          Jag, spelarna, spelgruppen. Som en konsekvens av tidigare handlingar och händelser.

          Men givetvis. Spelgruppen är reglernas och äventyrets mästare. Rollspelandet utspelar sig i vår fantasi och i vårt berättande.

          Kommentera


            #35
            Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg

            Jag, spelarna, spelgruppen. Som en konsekvens av tidigare handlingar och händelser.

            Men givetvis. Spelgruppen är reglernas och äventyrets mästare. Rollspelandet utspelar sig i vår fantasi och i vårt berättande.
            Så ni spelar spelledarlöst? Eller har ni omröstningar? Är det en diskussion där ni måste nå konsensus?

            Kommentera


              #36
              Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg

              Så ni spelar spelledarlöst? Eller har ni omröstningar? Är det en diskussion där ni måste nå konsensus?
              Nej, men mina observerationer gäller även för spelledarlöst spel. Och även som spelledare känner du ju dig för med gruppen, och kan gärna kolla explicit med den berörde spelaren. "Nu gör vi det här, är det ok".

              Ofta är det spelaren själv som tar initiativet när han nått vägs ände. "Fuck it, jag hoppar upp på bron med bara några kp kvar och håller orchhorden stången så länge det går" för att parafrasera ett faktiskt exempel. Vi spelade igenom den striden och höll koll på hur många rundor försprång han gav resten av partyt.
              ??

              Kommentera


                #37
                Okej :)

                Each to their own :)

                Kommentera


                  #38
                  Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
                  Okej :)

                  Each to their own :)
                  Verkligen.

                  Kommentera


                    #39
                    Rasmus retoriska frågor här är lite dissiga men… kan inte säga att jag inte håller med dom. Fast skulle vilja säga det på ett schysstare sätt.

                    Leon, jag tycker att ni isf ska ha en regel eller husregel som säger att rollpersonen bara kan dö med den spelarens medgivande. Ist för att sköta det ad-hoc s.a.s. Det är mitt förslag.

                    Fick frågan om huruvida vi kör tävlingsinriktat…

                    skulle vilja säga såhär. Blorben möjliggör att köra extremt utmanande och tävlingsinriktade grejer så vi gör det ibland, inte alltid, men ganska ofta. Det är bara en av massor och åter massor av fantastiska och solida interaktioner som blorben möjliggör som inte fungerar i ett 90s game. Blorben är ffa ett holodeck, inte en friidrottsarena eller en biograf, men det går att utmana sig där inne och det går också att uppleva drama där inne.

                    Kommentera


                      #40
                      True that, my bad. Jag berom ursäkt Leon, onödigt att hålla på som jag gjorde!

                      Kommentera


                        #41
                        Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
                        True that, my bad. Jag berom ursäkt Leon, onödigt att hålla på som jag gjorde!
                        Ingen fara :)

                        Kommentera


                          #42
                          Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                          Leon, jag tycker att ni isf ska ha en regel eller husregel som säger att rollpersonen bara kan dö med den spelarens medgivande. Ist för att sköta det ad-hoc s.a.s. Det är mitt förslag.
                          Tack. Jag tror vi här får fram hur stor skillnad den ändå är mellan blorb och mina preferenser. Just sådant tycker jag är alldeles för viktigt för att relegera till reglerna. :)

                          Kommentera


                            #43
                            För mig är det viktigt att inte en (1) person runt bordet är den som avgör viktiga saker. Så antingen hippifierar vi vårt spel i.e. låter spelarna komma till tals om vad som händer i sådana situationer så att det är mer än en person som bestämmer, eller så blorbifierar vi vårt spel i.e. låter gloraklet bestämma ist för DM, så att det är noll personer som bestämmer.

                            Kommentera


                              #44
                              Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                              För mig är det viktigt att inte en (1) person runt bordet är den som avgör viktiga saker. Så antingen hippifierar vi vårt spel i.e. låter spelarna komma till tals om vad som händer i sådana situationer så att det är mer än en person som bestämmer, eller så blorbifierar vi vårt spel i.e. låter gloraklet bestämma ist för DM, så att det är noll personer som bestämmer.
                              Himla bra och viktigt! Sure, ibland kör jag lir där allt bestäms av spelledaren utifrån dennes tolkning av spelarna, men jag har en eller två gånger för mycket varit med om att den typen av informellt beslutsfattande inte matchar gruppens förväntningar och då kommer människor i kläm. Ingen DM är ofelbar, särskilt när det kommer till att läsa in stämningen och åsikterna i sin spelgrupp (det finns en statusskillnad som inte ska underskattas) och då föredrar jag starkt tydligt överenskomna principer framför "spelledaren avgör". Om jag ska satsa, eller till och med offra min rollis för att rädda gruppen vill iaf jag att det ska betyda något. Om jag vet att spelledaren ändå kommer att rädda gruppen från en TPK 10 ggr av 10 är det onödigt att stoppa orcherna på bron, det enda resultatet är att min rollis dör istället för att ingen dör.

                              Den typen av konsekvenser som riskerar hela min investering i spelet vill jag ska vara tydliga och transparenta i sin användning. Om det är ett gemensamt beslut i gruppen vill jag ha tydliga strukturer för det, precis som jag på jobbet vill ha tydliga principer för beslutsfattande i styrgrupper och liknande. När det brister blir det otydligt, outtalat och det känns ofta orättvist. Och det vill jag aldrig utsätta en spelgrupp för.

                              Kommentera


                                #45
                                Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                                För mig är det viktigt att inte en (1) person runt bordet är den som avgör viktiga saker. Så antingen hippifierar vi vårt spel i.e. låter spelarna komma till tals om vad som händer i sådana situationer så att det är mer än en person som bestämmer, eller så blorbifierar vi vårt spel i.e. låter gloraklet bestämma ist för DM, så att det är noll personer som bestämmer.
                                Nu har jag inte lusläst alla Blorb-trådarna, men vi pratar om att reglerna bestämmer ist för SL så att spelet blir lite som ett ”självspelande piano”. Behöver man ens ha en SL då eller skulle man kunna spela utan eller iaf med en roterande SL. Det kanske iofs raserar ”play to find out”-principen, för allamvetvredan vad som händer? En roterande SL borde iofs kunna uppnås genom att olika platser/personer styrdes av olika dedikerade SL och beroende på vart man befann sig eller vem man pratade med så var SL olika (men fortfarande styrda till samma Blorb)?

                                en annan fråga. Om SL lämnar över makten till regler/äventyr, vad innebär det för tärningens makt kring vad som händer? Tänker man den underordnad så det är reglerna som styr närd en ska slås istället för SL, men resultatet är fortfarande upp till tärningen?

                                Ber om ursäkt för ifall jag är lite trög, men ser inte riktigt skillnad på Blorb och tidiga tillfällen där jag som fundamentalist-SL följde regler och skrivna äventyr slaviskt. Den som slog dåligt på de slag som äventyret sa skulle slås dog verkligen, innehåll i olika rum förändrades inte utifrån tycke och smak. Allt var mer eller mindre statiskt bortsett klassiskt fuskerri med omslag av grundegenskaper som spelaren inte var nöjd med.

                                Kommentera

                                Senaste inlägg

                                Minimera

                                Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by ceruleanfive, Idag, 22.24
                                5 responses
                                34 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg APM
                                av APM
                                 
                                Started by Lemur, Idag, 22.48
                                0 responses
                                6 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Lemur
                                av Lemur
                                 
                                Started by 2097, 03 July 2019, 10.31
                                47 responses
                                1.500 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg 2097
                                av 2097
                                 
                                Started by Henke, Idag, 21.47
                                1 response
                                31 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg 2097
                                av 2097
                                 
                                Started by Måns, 14 July 2019, 14.04
                                152 responses
                                2.769 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg 2097
                                av 2097
                                 
                                Started by God45, Idag, 19.37
                                11 responses
                                80 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg God45
                                av God45
                                 
                                Started by kwarnberg, Idag, 19.33
                                7 responses
                                70 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg kwarnberg  
                                Started by Mannen i skogen, 17 June 2019, 22.41
                                3 responses
                                112 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg Mannen i skogen  
                                Started by krank, Idag, 11.20
                                12 responses
                                202 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Caligo
                                av Caligo
                                 
                                Started by krank, Igår, 10.47
                                47 responses
                                856 visningar
                                5 gillar
                                Senaste inlägg Leumas
                                av Leumas
                                 
                                Arbetar …
                                X