Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rälsa på ett schysst sätt

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #46
    Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
    När detta inträffar vill varken spelare eller rollpersoner följa rälsen och spelet blir kasst. Jag har jobbat hårt med att skriva om kampanjer så att de passar mina spelgrupper och jobbat hårt med session zero så att det skall bli kul att köra dessa mega kampanjer.
    Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
    Med det sagt gör jag samma sak som du--vi pratar om motivationen innan och knyter rps viktiga relationer till personer och platser i äventyret.
    Så gör vi också =) Session noll har blivit mer och mer viktig för oss. Som ni båda är inne på innebär det tillvägagångssättet att ansvaret för att det ska bli bra delas av SL, spelarna och äventyrs-/kampanjskaparen. För att underlätta för SL borde det egentligen finnas en "companion" till alla större kampanjer där alla personer, platser och händelser som kommer att bli viktiga för kampanjen beskrivs. Det blir rätt hackigt när en SLP som knappt ens nämnts vid namn plötsligt är tänkt att vara den starkaste kroken för att komma vidare (jag tror ni vet vilken vettlös SLP jag tänker på (Till Mattias försvar får väl sägas att det är svårt att berätta vilka SLP som ska bli viktiga innan man vet det själv)).

    Kommentera


      #47
      Bra tråd det här blev! Jag har egentligen inte så mycket mer att säga om detta för allas tankar är kloka och lätta att applicera. Ska man försöka vara lite mer konstruktiv så skulle man kunna sätta upp vissa kriterier för något slags optimalt tradäventyr:
      • System som tar hänsyn till karaktärerna men som också ger dem en väg in i spelets premiss. För att ta ett exempel från en annan tråd så kanske det inte behöver finnas möjlighet att spela lärd gnet som inte kan slåss i ett spel som fokuserar på strid och äventyrligheter.
      • Ge RP en rimlig motivation för att spela scenariot. Ge gärna några exempel som i Svavelvinter eller dra iväg en rejäl kicker som verkligen gör RP/spelarna investerade i äventyret. Om det är viktigt att kejsaren är en robot så kanske man snarare ska börja med den bomben istället för att vänta till sista scenen i kampanjen.
      • Låt rälsen vara öppen och full av sidospår. Men se även till att RP vill följa det. Här har hela spelgruppen ett gemensamt ansvar med att få det att flyta. Kanske behöver man inte vara 100% motiverad konstant, men så är det ju IRL med. Alla har väl följt med polaren på den där konserten med bandet som man inte gillar eller liknande. Och ofta blir det kul ändå!
      • Strukturera äventyrsmaterialet så att det är lättåskådligt. Platser har kartor, tabeller och det är tydligt vilka SLPs/grupper som finns var, vilka resurser de har och hur deras M.O ser ut. Och en grej som jag tycker glöms bort ofta, vad kan de erbjuda RP (SLPs behandlas ofta som en engångsgrill när de i själva verket kan vara en pålitlig Weber man kan använda om och om igen).
      Ovanstående gäller väl främst publicerade kampanjer/spel där det av naturliga skäl är svårare att skräddarsy. Men i fallet med egna kampanjer så är Session Zero ett bra verktyg!

      Kommentera


        #48
        Jag funderar på om inte det här med delmål kan göras lite mer flexibelt. Om man ska följa en räls eller nå ett mål så underlättar det som sagt om vi känner till målet och slipper gissa eller slänga ur sig övertydliga handouts. I DoD Expert fanns livsmål. En tanke skulle kunna vara att man väljer ett sådant och sedan ger äventyret spelarna några olika delmål, baserat på livsmål, att välja mellan.

        Exempel:

        Livsmål Rikedom

        Välj ett delmål:
        1. Hitta Rachmas skatt
        2. Återta den stulna amuletten.
        3. Hitta 100 guldmynt
        4. Investera minst 50 guld i gruvdriften.
        5. Etc.

        Kommentera


          #49
          Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
          Jag funderar på om inte det här med delmål kan göras lite mer flexibelt. Om man ska följa en räls eller nå ett mål så underlättar det som sagt om vi känner till målet och slipper gissa eller slänga ur sig övertydliga handouts. I DoD Expert fanns livsmål. En tanke skulle kunna vara att man väljer ett sådant och sedan ger äventyret spelarna några olika delmål, baserat på livsmål, att välja mellan.
          Mycket bra idé!

          Jag gillar Fate Cores Current Issues och Impending Issues som sätter upp ramverket. Från dem är det (relativt) lätt att skapa Group Issues och vidare till Personal Issues. Det är så klart lättare att få en Issue Chain som hänger ihop och där "länkarna" kan påverka varandra, i ett spel där spelarna har väldigt mycket inflytande över settingen, men jag tänker att det inte är så svårt att överföra det till andra spel och kampanjer. Det viktiga är att spelarna får tillräckligt mycket information om Den stora bilden™ för att de ska kunna skapa sina issues/mål.

          Kommentera


            #50
            Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
            Jag funderar på om inte det här med delmål kan göras lite mer flexibelt. Om man ska följa en räls eller nå ett mål så underlättar det som sagt om vi känner till målet och slipper gissa eller slänga ur sig övertydliga handouts. I DoD Expert fanns livsmål. En tanke skulle kunna vara att man väljer ett sådant och sedan ger äventyret spelarna några olika delmål, baserat på livsmål, att välja mellan.

            Exempel:

            Livsmål Rikedom

            Välj ett delmål:
            1. Hitta Rachmas skatt
            2. Återta den stulna amuletten.
            3. Hitta 100 guldmynt
            4. Investera minst 50 guld i gruvdriften.
            5. Etc.
            Även om jag gillar tankarna så är min ryggmärgsreflex att det känns som det kan bli problematiskt. Jag är generellt sett inte så mycket för individuella mål när man spelar färdigskrivna äventyr om de inte:
            Driver en intressant historia för alla
            Driver intressanta händelser för alla
            I viss mån om de driver intressanta konflikter för alla
            Inte begränsar andras eller gruppens utryme att agera i senare skeden

            Jag har kommit att "acceptera" och även uppskatta att när jag spelar den här typen av spel så agerar jag inom gruppens och scenariots ramar medan jag har andra spel där jag agerar utanför ramar eller saknar ramar. När jag spelar denna typ av spel så kommer min grupp före mig som individ och min karaktär måste skapa lagom intern och extern friktion på grund av den karaktär som jag skapat/spelar. Sedan kommer lagom att ändras per grupp jag spelar i såklart.
            Last edited by Ram; 20 June 2019, 12.01.

            Kommentera


              #51
              Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg

              Även om jag gillar tankarna så är min ryggmärgsreflex att det känns som det kan bli problematiskt. Jag är generellt sett inte så mycket för individuella mål när man spelar färdigskrivna äventyr om de inte:
              Driver en intressant historia för alla
              Driver intressanta händelser för alla
              I viss mån om de driver intressanta konflikter för alla
              Inte begränsar andras eller gruppens utryme att agera i senare skeden

              Jag har kommit att "acceptera" och även uppskatta att när jag spelar den här typen av spel så agerar jag inom gruppens och scenariots ramar medan jag har andra spel där jag agerar utanför ramar eller saknar ramar. När jag spelar denna typ av spel så kommer min grupp före mig som individ och min karaktär måste skapa lagom intern och extern friktion på grund av den karaktär som jag skapat/spelar. Sedan kommer lagom att ändras per grupp jag spelar i såklart.
              Tanken här är ju att delmålen ska knyta an till gruppens gemensamma mål, men från lite olika håll. Detta är alltså tänkt att lösa problemet med RPs motivation. Jag upplever inte att gruppmål gör det. Däremot är gruppmål också en jättebra grej! Det går dessutom enkelt att kombinera!

              Kommentera


                #52
                Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                Tanken här är ju att delmålen ska knyta an till gruppens gemensamma mål, men från lite olika håll. Detta är alltså tänkt att lösa problemet med RPs motivation. Jag upplever inte att gruppmål gör det. Däremot är gruppmål också en jättebra grej! Det går dessutom enkelt att kombinera!
                Ah, du tänker så. Så att man på en mer individuell nivå (givet en känd kontext som t.ex. DoDs livsmål) kan skapa motivation som leder till eller går paralellt med ett övergripande mål. Nå, den tanken gillar jag. Bra tänkt.

                Kommentera


                  #53
                  Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg

                  Ah, du tänker så. Så att man på en mer individuell nivå (givet en känd kontext som t.ex. DoDs livsmål) kan skapa motivation som leder till eller går paralellt med ett övergripande mål. Nå, den tanken gillar jag. Bra tänkt.
                  Exakt och att det dessutom presenteras som delmål av äventyrsförfattaren. När kapitlet är klart får man byta delmål.

                  Kommentera


                    #54
                    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                    Exakt och att det dessutom presenteras som delmål av äventyrsförfattaren. När kapitlet är klart får man byta delmål.
                    Typ förslag som kan anpassas till karaktären? Spännande!

                    Kommentera


                      #55
                      Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg

                      Typ förslag som kan anpassas till karaktären? Spännande!
                      Ja, ju mer jag tänker på det desto vettigare känns det. I själva grundspelet kan man ha en bunt förskrivna "uppdrag" av mer allmän art. Har du livsmålet Kunskap så får du XP om du:
                      • Hittar okänd artefakt
                      • Lär dig en ny besvörjelse
                      • Hittar text på gammalt språk
                      • Finner tecken på en glömd kult
                      • Etc
                      Grejer som knyter an till spelets övergripande tema och kan appliceras på de flesta situationer. Men i specifika äventyr kan man hårdkoda uppdragen så att de blir mer specifika:
                      • Hitta trollkarlens förlorade kodex
                      • Lista ut om han har något dolt motiv
                      • Lär dig något okänt om träskets fauna
                      • Etc

                      Kommentera


                        #56
                        Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                        Ja, ju mer jag tänker på det desto vettigare känns det. I själva grundspelet kan man ha en bunt förskrivna "uppdrag" av mer allmän art. Har du livsmålet Kunskap så får du XP om du:
                        • Hittar okänd artefakt
                        • Lär dig en ny besvörjelse
                        • Hittar text på gammalt språk
                        • Finner tecken på en glömd kult
                        • Etc
                        Grejer som knyter an till spelets övergripande tema och kan appliceras på de flesta situationer. Men i specifika äventyr kan man hårdkoda uppdragen så att de blir mer specifika:
                        • Hitta trollkarlens förlorade kodex
                        • Lista ut om han har något dolt motiv
                        • Lär dig något okänt om träskets fauna
                        • Etc
                        Jag gillar det! Grunden påminner lite om Blades in the Dark, där varje klass har lite specifika saker som ger XP.

                        Kommentera


                          #57
                          Vi gör nåt liknande då vi värderar drivkrafter högt i den grupp jag SL:ar. Där är drivkrafter helt centrala och formaliserade på individ- och gruppnivå (se nedan) vilket underlättar buy-in och motivation enormt. Hur man skulle omvandla sånt till mer allmänna officiella kampanjer är nog svårare men krokarna som nämnts tidigare i tråden är nog rätt väg att gå. Vad funkar för oss?

                          Innan RP:n tas i bruk får spelarna ange vilka drivkrafter och personlighetsdrag som format dem fram till första spelmötet och offgame upplysa om nåt sen ändras. De presenteras med 4 val (lite rubriker från någon onlinetabell) som gäller före spel. De valen får direkta konsekvenser på rollformuläret och så vet jag lite mer vilka belöningar som skulle funka (det finns coolare dödssynder än girighet). En rikare bakgrund underlättar också när man vill engagera in gruppen i kampanjen, de har ju gett mig bra rälssegment.

                          Det har hänt att någon bytt RP då driftkrafter inte funkat/uppnåtts men det är sällan. På senare år har vi även formaliserat gruppmål. Ett bärande skäl till varför gruppen håller samman underlättar buy-in i övergripande kampanj. Valet av gruppaktivitet påverkar marginellt vissa slag men mer sidoinkomster, anseende, enklare tillgång till expertis och reducerade kostnader för vissa färdigheter. Inspirationen med gruppformulär är från WFRP 3 (men jag har aldrig läst de reglerna).

                          Kommentera


                            #58
                            Ja, det unika som jag ser det här är just att drivkrafterna dikteras av spelet och mer specifikt äventyret som spelas. Som gör att RP hakas in i rälsen. Jag har inte sett det i något spel men gjorde något liknande i Ulvriket. Äventyret där innebär att spelarna ska svara på lite frågor innan spel av typen "varför vill ni ha X" och sedan handlar äventyret om X. Det är i princip samma lösning.

                            Kommentera


                              #59
                              Aces & Eights har nåt liknande det som beskrivs i inlägg 55 ,för downtime i spel. Du väljer en syssla mellan äventyrandet, ex. guldgrävning och kan då boostas på guldgrävarskills men jag minns inte mer än så. Liknande gällde väl för nån av talangerna i MU:A (Hemligt Sällskap?) och vintertid fungerade liknande i The One Ring (sidomissions kunde ge boosts i kommande äventyr). Annars är det väl nåt spel som uttryckligen kopplat erf. till att uppnå RP:ns egna mål, var det Expert? Känns som jag glömt nåt.

                              Kommentera


                                #60
                                Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                                Ja, ju mer jag tänker på det desto vettigare känns det. I själva grundspelet kan man ha en bunt förskrivna "uppdrag" av mer allmän art. Har du livsmålet Kunskap så får du XP om du:
                                • Hittar okänd artefakt
                                • Lär dig en ny besvörjelse
                                • Hittar text på gammalt språk
                                • Finner tecken på en glömd kult
                                • Etc
                                Grejer som knyter an till spelets övergripande tema och kan appliceras på de flesta situationer. Men i specifika äventyr kan man hårdkoda uppdragen så att de blir mer specifika:
                                • Hitta trollkarlens förlorade kodex
                                • Lista ut om han har något dolt motiv
                                • Lär dig något okänt om träskets fauna
                                • Etc
                                Det här är faktiskt smått briljant. Liknande fanns ju i exempelvis WFRP 2 men då var det ju aggregerat på äventyrsnivå (hitta kultisternas gömställe innan ritualen: 15 xp). Men att bryta ner det för olika livsmål ... Det här vill jag ha!

                                (Med reservationen att det gäller att balansera antalet livsmål och delmål i äventyret det så att det inte blir för mycket bokföring, jag vill inte hamna i något slags MERP-räknande. En annan invändning är att det kan bli orättvist för olika RP beroende på äventyrets fokus, och åt andra hållet krystat om det ska bli lika xp-chanser för alla i alla äventyr. Lite orättvisa skulle inte störa mig i en längre kampanj men alla håller kanske inte med.)

                                Exxempel på väl strukturerat downtime-spel finns i WFRP 4.

                                Kommentera

                                Senaste inlägg

                                Minimera

                                Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by ceruleanfive, Idag, 22.24
                                7 responses
                                37 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Zire
                                av Zire
                                 
                                Started by Lemur, Idag, 22.48
                                0 responses
                                7 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Lemur
                                av Lemur
                                 
                                Started by 2097, 03 July 2019, 10.31
                                47 responses
                                1.500 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg 2097
                                av 2097
                                 
                                Started by Henke, Idag, 21.47
                                1 response
                                31 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg 2097
                                av 2097
                                 
                                Started by Måns, 14 July 2019, 14.04
                                152 responses
                                2.771 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg 2097
                                av 2097
                                 
                                Started by God45, Idag, 19.37
                                11 responses
                                80 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg God45
                                av God45
                                 
                                Started by kwarnberg, Idag, 19.33
                                7 responses
                                70 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg kwarnberg  
                                Started by Mannen i skogen, 17 June 2019, 22.41
                                3 responses
                                112 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg Mannen i skogen  
                                Started by krank, Idag, 11.20
                                12 responses
                                202 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Caligo
                                av Caligo
                                 
                                Started by krank, Igår, 10.47
                                47 responses
                                856 visningar
                                5 gillar
                                Senaste inlägg Leumas
                                av Leumas
                                 
                                Arbetar …
                                X