Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rälsa på ett schysst sätt

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Rälsa på ett schysst sätt

    1. Gör klart för dina spelare vad som gäller

    Berätta att ni kör en räls, och berätta dom här reglerna jag kommer föreslå här.

    En del av dom kommer troligen gå. Ex vis jag själv, jag hatar att både spela i och spelleda rälsar.

    Den här tråden är till för den gruppen som har köpt / fått i julklapp en rälskampanjbok och är urpepp på den. Om du skriver eget… skärpning redan nu och hitta en annan tråd, en som handlar om hur man skriver orälsat.

    Det finns nästan inga rälskampanjer till salu som är 100% räls rakt av. Finns två vanliga modeller. Det ena är små bubblor av öppenhet längs en rälsad sträcka. Först är dom i byn X och kan lolla runt fritt där. Sen kommer dom blivit inrälsade i by Y istället och kan lolla runt fritt där istället.

    Det andra är att det är en räls inuti en sandbox (är gissningsvis meningen att du ska köpa världsboken också I guess). Det är meningen att dom ska göra sak X, sak Y, sak Z osv men dom är i en stor fri värld. Beroende på hur viktiga dom där X, Y och Z är så kanske du kan spelleda kampanjen sandboxigt istället.

    Sidospår: göra om rälsmoduler till sandboxmoduler

    Jag har en annan tråd om hur du gör det isf. Jag tycker det är en bättre lösning. Ska sammanfatta lite:
    • Plocka isär den, använd platser kartor och SLPer
    • Dra loss allt från “tidslinjen”
    • Relationskartor, fisktankar och platser är bra, behåll
    • Gör om scriptade händelser till “kanske”-saker på slumptabeller
    • Fundera på att göra om så det som är motståndarna i den kampanjen är spelarna i den här osv, invertera, flip the script osv
    • Gör allt för att skaka loss dig från “räls-tänket”.


    Men om du är kvar i den här tråden så är det för att du vill fortsätta rälsa. OK. Du ska få lite tips.

    Tydliga mål

    Berätta för dom vad dom har för delmål just nu, eller om dom kan välja mellan flera så säg dom.

    Berättartext och snäva ramar

    Klipp scenerna hårt och med hjälp av berättartext. Om det är obligatoriskt att dom ska till Kiev, säg då
    “Tre dagar senare är ni framme i Kiev”.

    Speciellt i allra början av ett deläventyr är detta en väldigt stark teknik.

    Tidsbrickor

    Ge dom tidsbrickor. Hur många som helst. Men säg till dom att deras mål är att klara av sina mål (se ovan under “tydliga mål”) genom att använda så få tidsbrickor som möjligt. Antalet tidsbrickor kommer vara som victory points för dom.

    Om dom råkar ut för en TPK kan dom använda en tidsbricka för att spola tillbaka i tiden innan TPKn.

    Dom kan betala tidsbrickor för att spola tillbaks så dom hinner köpa en läkedryck eller vad det nu är dom vill ha.

    Dom kan också slänga in en tidsbrickor för att du ska nerfa monstren, men bara på ställen dom redan mött. Det är utöver den dom betalar för att spola tillbaka i tiden, den måste dom ändå betala. Berätta öppet vilka ändringar du gör och hur många tidsbrickor det kostar. “OK, jag minskar ner det till tre skelett. Det kostar en tidsbricka”.

    Du kan också ge dom tillbaka tidsbrickor om du vill buffa monstren. “Ni får tillbaka två tidsbrickor om jag får ge monstren förmågorna Stygg och Krallig”. (Ändra annars inget.)

    Om dom ger sig av från rälsen

    Förhoppningsvis har du världsboken så du vet vad som finns där ute. Berätta tydligt för gruppen vad deras mål är.

    Om dom ramlar av rälsen

    Ex vis en nyckel dom behövde för att öppna en ovanligt flaskhalsig dörr blir förstörd. Det är bara att använda en tidsbricka & spola tillbaka!

    Undvik “fail forward”

    Om dom misslyckas på ett sätt som ändå gör att deras mål går att uppnå på nåt annat sätt är det fine. Annars måste dom spola tillbaka. Låt saker gå snett. Dom har ändå tidsbrickorna som sitt safety net. Att fail forward är en dålig cargo cult är ett ämne för en annan tråd.

    Quantum grejer

    Om äventyret har en massa quantumprylar (“Det tredje huset dom kollar i har nyckeln”) så berätta dessa. Ge dom tidsbrickor som tröst.

    #2
    Intressanta tankar.

    Jag vill trycka ytterligare lite extra på målet. Tydliga mål är A och O i rälsade äventyr. Om det inte är tydligt vad (del)äventyret handlar om så upplever man rälsen som begränsande. I ett bra rälsat äventyr så rör man sig hela tiden i rälsens riktning och då upplever man den inte som begränsande. I ett dåligt rälsat äventyr eller i ett äventyr där spelarna inte har ett för äventyret rätt fokus så hamnar man förr eller senare i att man endera känner sig instängd, att storyn inte hänger ihop eller behöver räddas upp på ena eller andra sättet.

    Kommentera


      #3
      Ja, jag tror du har rätt. Man måste vara URTYDLIG med delmålet.

      Kommentera


        #4
        Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
        [*]Gör om scriptade händelser till “kanske”-saker på slumptabeller
        Ur ett spelarperspektiv - vad är det för skillnad på skriptade händelser, "kanske"-saker i en slumptabell eller händelser som en kreativ SL hittar på ad hoc? Både när det gäller skriptade händelser och tabellhändelser får man förvisso vara försiktigt så man inte "trattar" in rollpersonerna i något som inte passar in (i ad hoc-händelser är passformen mer inbyggd). Men om spelarna ändå inte ser "trådarna" är det i mina ögon mer en fråga om tycke och smak, än någon spelmekanisk för- eller nackdel.

        Kommentera


          #5
          Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
          Ur ett spelarperspektiv - vad är det för skillnad på skriptade händelser, "kanske"-saker i en slumptabell eller händelser som en kreativ SL hittar på ad hoc? Både när det gäller skriptade händelser och tabellhändelser får man förvisso vara försiktigt så man inte "trattar" in rollpersonerna i något som inte passar in (i ad hoc-händelser är passformen mer inbyggd). Men om spelarna ändå inte ser "trådarna" är det i mina ögon mer en fråga om tycke och smak, än någon spelmekanisk för- eller nackdel.
          Ja, jag håller med. Jag gillar slumptabeller, men det är helt klart i första hand som inspiration åt SL.

          Kommentera


            #6
            Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
            Ur ett spelarperspektiv - vad är det för skillnad på skriptade händelser, "kanske"-saker i en slumptabell eller händelser som en kreativ SL hittar på ad hoc?

            [...]

            Men om spelarna ändå inte ser "trådarna" är det i mina ögon mer en fråga om tycke och smak, än någon spelmekanisk för- eller nackdel.
            Det är absolut en fråga om tycke och smak.

            Somliga ser hellre att SL använder sitt omdöme för att få spelupplevelsen smidig, varierad och/eller något annat. Andra tycker att godtyckligt SL-väljande mer eller mindre är ett övergrepp på det imaginära utrymmets integritet.

            Således bör man – som alltid – snacka med sina spelare om hur de känner.

            Kommentera


              #7
              Det där var alltså om man vill göra om sin räls till sandbox. Sandbox innehåller inte scriptade events. Resten av inlägget handlade om hur man kan spelleda räls. Och då ska man ju behålla dom scriptade eventsen som scriptade annars kommer storyn inte hänga ihop.

              Kommentera


                #8
                Och varför innehåller inte sandbox scriptade events? Jo för att grundidén är att vi alla runt bordet tillsammans får se vad som händer resp inte händer.

                Kommentera


                  #9
                  Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
                  Men om spelarna ändå inte ser "trådarna" är det i mina ögon mer en fråga om tycke och smak, än någon spelmekanisk för- eller nackdel.
                  Mitt förslag är alltså att visa trådarna så dom ser vad som är slump, vad som är scriptat, eller vad som är draget ur hatten ad hoc.

                  Kommentera


                    #10
                    Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                    Och varför innehåller inte sandbox scriptade events? Jo för att grundidén är att vi alla runt bordet tillsammans får se vad som händer resp inte händer.
                    Det där är en ganska hårt dragen definition av sandbox.

                    Kommentera


                      #11
                      OK jag menar blorb isf. Varför innehåller inte blorb scriptade events? Jo för att grundidén är att vi alla runt bordet tillsammans får se vad som händer resp inte händer.

                      Kommentera


                        #12
                        Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                        OK jag menar blorb isf. Varför innehåller inte blorb scriptade events? Jo för att grundidén är att vi alla runt bordet tillsammans får se vad som händer resp inte händer.
                        Jag menar inte att klyva hår. Jag tror bara att de flesta av oss inte spelar så renodlat. Själv ser jag inga problem i att ha ganska styrda scener, platser och sekvenser i ett annars öppet upplägg. Och sedan är det förstås skillnad på något som är styrt, dvs planerat, och sådant som SL improviserar på stört.

                        Säger egentligen inte emot ditt inlägg - försöker bara få fram nyanserna - lika mycket för egen del som för något annat.

                        Kommentera


                          #13
                          Den typen av renodlighet tänker jag gäller extra om man har gett sig på att avrälsifiera en räls, för då måste man vara extra försiktig.

                          Kommentera


                            #14
                            Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                            Den typen av renodlighet tänker jag gäller extra om man har gett sig på att avrälsifiera en räls, för då måste man vara extra försiktig.
                            Det är även bra att renodla om man vill avrälsifiera sitt tänk som SL upplärd i rälsningstraditionen.

                            Kommentera


                              #15
                              Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                              Den typen av renodlighet tänker jag gäller extra om man har gett sig på att avrälsifiera en räls, för då måste man vara extra försiktig.
                              Logiskt. Då är jag med :)

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by zonk, 19 October 2019, 10.10
                              2 responses
                              103 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg zonk
                              av zonk
                               
                              Started by Bifur, Idag, 13.45
                              8 responses
                              125 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Rangertheman  
                              Started by entomophobiac, 20 October 2019, 12.49
                              7 responses
                              150 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Genesis
                              av Genesis
                               
                              Started by Björn Wärmedal, 10 October 2019, 13.10
                              60 responses
                              1.970 visningar
                              14 gillar
                              Senaste inlägg God45
                              av God45
                               
                              Started by gabrielledebourg, Idag, 14.06
                              0 responses
                              43 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg gabrielledebourg  
                              Started by Faehrengaust, Idag, 12.45
                              1 response
                              48 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Magnus Seter  
                              Started by Henke, 19 October 2019, 11.24
                              12 responses
                              237 visningar
                              3 gillar
                              Senaste inlägg ÅkeZorkh  
                              Started by God45, 30 September 2019, 20.49
                              82 responses
                              2.966 visningar
                              7 gillar
                              Senaste inlägg God45
                              av God45
                               
                              Started by Feuflux, 13 October 2019, 20.26
                              14 responses
                              183 visningar
                              3 gillar
                              Senaste inlägg Lupus Maximus  
                              Started by Rymdhamster, 05 October 2019, 23.26
                              20 responses
                              421 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg zonk
                              av zonk
                               
                              Arbetar …
                              X