Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Balans, system och lösningar

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
    Det är lite samma när jag har klurat för att kunna få en förmåga jag verkligen vill ha, sedan visar det sig att SL ändå höftar de reglerna så min RP, som ska vara den som snabbast drar sitt svärd från ryggen, blir som vilken schmuck som helst, eftersom reglerna plötsligt ändrades/åsidosattes.
    Håller med dig och det är därför det är viktigt att de eventuella anpassningar man gör, är gentemot gruppen som helhet och inte mot en enskild rollperson (såvida inte spelaren själv ber en t.ex. att biffa upp motståndet så att hens rollperson också får lite utmaningar).

    Kommentera


      Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
      Håller med dig och det är därför det är viktigt att de eventuella anpassningar man gör, är gentemot gruppen som helhet och inte mot en enskild rollperson (såvida inte spelaren själv ber en t.ex. att biffa upp motståndet så att hens rollperson också får lite utmaningar).
      Samt tar hänsyn till spelarens vision. Som sagt, om jag har skapat en drakdödare som sedan visar sig inte alls kunna döda drakar så faller mitt koncept. Men naturligtvis kan allt lösas med samtal och tydlighet.

      För mig kommer dessa tankar från en lång kampanj där en spelare skickligt hittade "hål" som utnyttjades för att skapa en optimal RP. Då visade sig flera brutna synergier (som närstrdsskada som vida överträffade de kraftfullaste eldvapen ex.). Vi fick lägga rätt mycket tid på att husregla och diskutera, och ibland kände nog sig spelaren lurad. Och allt var i grund och botten systemets fel, eftersom det inte var speltestat (vilket konstruktörerna även berättade). Det blev alltså spelgruppens jobb att speltesta. Idag tycker jag inte att det är ok, men då var det så de flessta spel såg ut.

      Kommentera


        Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
        Det är lite samma när jag har klurat för att kunna få en förmåga jag verkligen vill ha
        Utan att säga emot vill jag bara slå ett slag för en gemensam ansats i spelgruppen att hantera sådana frågor eftersom SL generellt är i ett kraftigt underläge gentemot spelarna. Som spelare är det ofta lätt(are) att hitta just den optningen men SL förväntas ha koll på hur allt påverkar allt. Om jag leder ett spel med många rörliga delar (som Symbaroum) är jag öppen med att jag som SL inte tänker sätta mig in i hur allt kan tänkas interagera i förväg - spelgruppen måste vara ok med att gemensamt diskutera obekväma regelutfall när de uppstår eller är på idéstadiet hos spelaren. Både spelare och SL kan lyfta frågetecken och det är då ett gemensamt ansvar att hitta en lösning. Ungefär: "jo, märker att om jag tar Fjäderben och Explosiv kommer min hobbit kunna hoppa 27 meter på längden. Jag tycker det verkar tramsigt, borde vi inte ändra det?" Kanske skulle en del säga att det ansvaret ligger helt på SL eller att förhållningssättet är fusk men jag har fått ett betydligt mer avslappnat förhållande till regler efter att ha anammat det synsättet, och därmed en trevligare upplevelse.

        Kommentera


          Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

          Samt tar hänsyn till spelarens vision. Som sagt, om jag har skapat en drakdödare som sedan visar sig inte alls kunna döda drakar så faller mitt koncept. Men naturligtvis kan allt lösas med samtal och tydlighet.

          För mig kommer dessa tankar från en lång kampanj där en spelare skickligt hittade "hål" som utnyttjades för att skapa en optimal RP. Då visade sig flera brutna synergier (som närstrdsskada som vida överträffade de kraftfullaste eldvapen ex.). Vi fick lägga rätt mycket tid på att husregla och diskutera, och ibland kände nog sig spelaren lurad. Och allt var i grund och botten systemets fel, eftersom det inte var speltestat (vilket konstruktörerna även berättade). Det blev alltså spelgruppens jobb att speltesta. Idag tycker jag inte att det är ok, men då var det så de flesta spel såg ut.
          OK, såg denna post nu. Jag det var ju vad jag skrev typ.Jag skulle som sagt idag förvänta mig att spelaren som hittade hålen påpekade dem i förväg och så kunde vi bestämma gemensamt om vi ville ha kvar dem eller inte. Men det förtar ju inte systembristen så klart.

          Kommentera


            Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

            Utan att säga emot vill jag bara slå ett slag för en gemensam ansats i spelgruppen att hantera sådana frågor eftersom SL generellt är i ett kraftigt underläge gentemot spelarna. Som spelare är det ofta lätt(are) att hitta just den optningen men SL förväntas ha koll på hur allt påverkar allt. Om jag leder ett spel med många rörliga delar (som Symbaroum) är jag öppen med att jag som SL inte tänker sätta mig in i hur allt kan tänkas interagera i förväg - spelgruppen måste vara ok med att gemensamt diskutera obekväma regelutfall när de uppstår eller är på idéstadiet hos spelaren. Både spelare och SL kan lyfta frågetecken och det är då ett gemensamt ansvar att hitta en lösning. Ungefär: "jo, märker att om jag tar Fjäderben och Explosiv kommer min hobbit kunna hoppa 27 meter på längden. Jag tycker det verkar tramsigt, borde vi inte ändra det?" Kanske skulle en del säga att det ansvaret ligger helt på SL eller att förhållningssättet är fusk men jag har fått ett betydligt mer avslappnat förhållande till regler efter att ha anammat det synsättet, och därmed en trevligare upplevelse.
            Ja, det håller jag med om. Men ibland kan det vara som så att man inbillar sig att reglerna håller ihop och det är först vid mötet med spelet i spel som bristerna uppenbarar sig. Sedan ska man komma ihåg husreglerna med. Vi kommer ofta på bra husregler som ingen minns en månad senare när vi spelar nästa gång.

            Men jo, du har såklart rätt. Att försöka lura SL när man hittar ett hål är inte så snyggt.

            Kommentera


              Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

              Ja, det håller jag med om. Men ibland kan det vara som så att man inbillar sig att reglerna håller ihop och det är först vid mötet med spelet i spel som bristerna uppenbarar sig. Sedan ska man komma ihåg husreglerna med. Vi kommer ofta på bra husregler som ingen minns en månad senare när vi spelar nästa gång.

              Men jo, du har såklart rätt. Att försöka lura SL när man hittar ett hål är inte så snyggt.
              Men var ack så vanligt när jag spelade som yngre tyvärr.

              Kommentera


                Ursprungligen skrivet av Dante Visa inlägg



                Är man nöjd tycker man väl rimligen att det ÄR bra.

                (Även om det är ett ANNAT »bra« än någon annan föredrar.)
                Dante jag har bara blivit så extremt påverkad av att när jag hittade "hem" bland rollspelandet så var det ett så himla stort "va!?!??!!? varför hade ingen berättat detta för mig innan" och därför vill jag att alla andra ska få veta hur man köra så det blir så sjukt mkt bättre!!! Jag slösade bort 20 år av tradigt rollspelande innan jag hittade stilen

                Kommentera


                  Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                  Dante jag har bara blivit så extremt påverkad av att när jag hittade "hem" bland rollspelandet så var det ett så himla stort "va!?!??!!? varför hade ingen berättat detta för mig innan" och därför vill jag att alla andra ska få veta hur man köra så det blir så sjukt mkt bättre!!! Jag slösade bort 20 år av tradigt rollspelande innan jag hittade stilen
                  En stil som PASSAR DIG – men som andra mycket väl kan ogilla.

                  Och de har ju inte FEL bara för att de har andra preferenser.

                  (Don’t make me quote Robin D. Laws at you …)

                  Kommentera


                    Ja, jo, men om dom inte ens har sett den andra stilen? Eller tagit den på allvar.

                    Robin Laws olika spelartyper (i första versionen av boken, vet att han nyanserade dom sen) är ett klockrent exempel för alla spelarna är skrivna utifrån perspektivet av en rälsare.

                    Power Gamer:
                    Vill ha success enligt reglerna (mer xp, mer guld, bättre optning) så det kan du ge hennom för att hålla hennom på rälsen.
                    Butt Kicker:
                    Vill att du ska servera hennom saker att slå
                    Tactician:
                    Vill att du ska servera hennom utmanande och logiska hinder
                    Specialisten:
                    Vill att du ska servera hennom scener där arketypen får göra sitt schtick (ex vis en ninja får infiltrera)
                    Method actor:
                    Vill att du ska servera hennom scener som har att göra med rollens personlighetsdrag
                    Storyteller:
                    (den mest feltitlade av Laws’ spelarroller, för att enligt Laws så) vill ta den av ett spännande narrativ som påminner om bok eller film, så ge hennom en bra räls att följa
                    Casual gamer:
                    Person som Laws inte begriper sig på, dom får sitta och bläddra i nåt seriealbum, det är OK om dom är oengagerade, vi behöver ändå fylla ut stolarna i vår spelgrupp.

                    Sen kommer vi till hur han förespråkar att SL ska spelleda. Han preppar scener. Han börjar m att preppa scener i en linje (“detta är enklast” enligt Laws) och sen kommer han till att preppa scener i ett träd.

                    Han ger exempel på ett (enligt honom lyckat) sådant där han bara typ “ok så slänger vi in en item som gör att Mamie kan kommunicera med sin inre gudinna typ eller vad fan hon nu håller på med i sitt lilla method actor hörn, det kan motivera henne att följa med resten av oss på vår härliga räls”.

                    Dvs hela boken är ett… hur man spelleder ett 90s game på ett 90s sätt!

                    Finns ingenting i “Robin’s Laws” om att…
                    • utforska eller agera fritt i en utmanande och öppen spelvärld (OSR), eller
                    • skapa en berättelse tillsammans (story now)


                    Det här var verkligen en av dom böckerna jag brottades mest med innan jag hade hittat the life-changing magic of blorb. För jag bara “vänta varför ska jag preppa dessa scener jag kan ju lika gärna improvisera?” Men när Eksem och Anth visade mig att det går att preppa platser, och hur värdeful en sån prep (ihop med ett regelverk) är för att skapa en sorts symmetri i hur spelledaren och spelarna båda tar materialet (magiska speglar eller vad det nu kan vara) på lika mkt allvar och med lika mkt respekt, då föll allt på plats (även om jag med åren blev mkt mer renlärig och extrem än vad dom är tror jag).

                    Kommentera


                      Ett radikalt grepp om någon eller några i gruppen älskar att opta för strid är att be dem bygga ett riktigt utmanande motstånd och sedan vända på bordet så att de får spela det motståndet medan SL spelar deras rollpersoner. Självklart vill de inte döda sina egna rollpersoner, men det går kanske att utlova en deus ex machina och någon form av belöning om de lyckas besegra "sig själva".

                      Kommentera


                        Jag körer en sandlåda, så balans er ikke et stort problem.

                        1. Sandlådan innehölder eventyrplassene av ulika vanskeligheter, fra trivielt til veldig dödeligt. Spillerne leter etter information och går til et plass de tror är interessant til dom. Often går det bra. Med nye spillere kan det ske att hel gruppen dör, hvis spillere ikke tror mig när jag beskrivar spelmåten. Etter en eller to ganger spiller de med större ferdighet. Spillerne er ansvarlige for att finne utmaningar som er interessante och har det riktiga vanskelighetsnivået til dom.

                        2. Hvis gruppen blir jättestärk (omkring det femte nivået med Pathfinder eller D&D 5, man avhengig av systemet), så kan de ha en större påvirkning på verdenen. Det er helt fint. Hvis de ikke klarer det, eller hvis vi spiller et OSR system, så er spellet anderledes. Helt fint också.

                        3. Hvis alle spillar krigere, kanske kan de slå mot stärka fiender. Hvis alle karakterer är dårlige med slåssing, kanske bör de inte lösa situationar med å slå. Begge er helt fint.

                        4. Hvis en spiller har en mye mäktigare karakter än de andra, så må spillerne valge vad de vill göra. De kan spille en gruppe tilhengere til en superhelt, de kan ta spillet mot retningar hvor superhelten dominerar inte spellet, eller de kan beslutte att superhelten blir en birolle och spilleren lagar en ny karakter. Kanske kan superhelten bli med gruppen igen, etter de andre har blivit stärkare. Eller kanske blir superhelten en gud til verden. Eller vad som helst. Det finns mange måter å ta en karakter ut av aktivt spel.

                        5. Hvis alle dverger uten rustning blir superhelter, så kan gruppen velge å spille i en sådan spelverden, eller de kan velge å skifte reglene. De kan vara interessant å se, vad slags verden kommer til å bli med nakne superheltdverger här och där.

                        Kommentera

                        Senaste inlägg

                        Minimera

                        Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                        Started by Måns, 14 July 2019, 14.04
                        72 responses
                        1.329 visningar
                        4 gillar
                        Senaste inlägg Zire
                        av Zire
                         
                        Started by aknaton, 06 July 2019, 10.11
                        123 responses
                        3.300 visningar
                        10 gillar
                        Senaste inlägg Lupus Maximus  
                        Started by krank, Idag, 10.47
                        34 responses
                        393 visningar
                        3 gillar
                        Senaste inlägg Gurgeh
                        av Gurgeh
                         
                        Started by Crafts n Beer, Idag, 13.50
                        2 responses
                        61 visningar
                        2 gillar
                        Senaste inlägg God45
                        av God45
                         
                        Started by 2097, 03 July 2019, 10.31
                        43 responses
                        1.248 visningar
                        0 gillar
                        Senaste inlägg 2097
                        av 2097
                         
                        Started by OctaTracker, 22 June 2019, 22.30
                        27 responses
                        716 visningar
                        4 gillar
                        Senaste inlägg Joker
                        av Joker
                         
                        Started by 2097, 07 July 2019, 11.15
                        22 responses
                        657 visningar
                        2 gillar
                        Senaste inlägg 2097
                        av 2097
                         
                        Started by Henke, Igår, 23.41
                        3 responses
                        82 visningar
                        2 gillar
                        Senaste inlägg kwarnberg  
                        Started by RasmusL, 08 July 2019, 22.33
                        20 responses
                        439 visningar
                        2 gillar
                        Senaste inlägg 0.113
                        av 0.113
                         
                        Started by anth, 11 July 2019, 17.03
                        55 responses
                        1.311 visningar
                        2 gillar
                        Senaste inlägg Troberg
                        av Troberg
                         
                        Arbetar …
                        X