Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad jag hade velat veta innan jag började spela rollspel

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Khan
    skapade en diskussion Vad jag hade velat veta innan jag började spela rollspel

Vad jag hade velat veta innan jag började spela rollspel

Baserat på en intressant diskussion i en annan tråd (den här) har jag funderat på vad jag lärt mig under mina år som rollspelare. Mycket hade jag gärna hört och lärt mig långt tidigare. Så här kommer en liten lista på tips och tricks för spelare och spelledare. Fyll gärna på med era egna erfarenheter och vad du lärt dig under åren. För min egen del blev det både högt och lågt, ingen prestige.
    • Det är okej att inte gilla att plugga regler och att lära sig regelsystem, opta och härja.
    • Allt behöver inte handla om våld. Alldeles för många av mina tidiga spelmöten handlade om att slå ihjäl någon, och alla hinder på vägen som kunde lösas med våld löstes med våld. Ofta är det långt mycket intressantare med att inte ha våld med på bordet. Eller åtminstone som allra sista utväg
    • Ta en kort paus någon gång i timmen, eller däromkring. Fem minuter per timme är rätt lagom. Det är helt okej, och gör spelmöten bättre nitton gånger av tjugo.
    • Håll upp tempot när det behövs. Att hitta rätt pacing är svårt, men att bara låta tiden gå för att spelarna inte gör rätt sak dödar både inlevelse och upplevelse.
    • Låt misslyckanden bygga framåt. Fail Forward är bland det viktigaste jag lärt mig under de senaste fem årens rollspelande.
    • Alla gillar inte allt. Det är inte en bra idé att klämma ihop något för alla i en kampanj - i en spelgrupp på fem innebär det att en person bara kommer gilla 20% av kampanjen med lite otur. Bättre att bygga kortare kampanjer med stor variation i så fall.
    • Prata med varandra om vad ni vill ha ut av rollspelet. Prata ofta, mycket och öppet.
    • Testa att både spela med och spelleda andra grupper. Inget har utvecklat min spelstil så mycket som att spelleda på konvent.
    • Bygg inte rollpersoner baserade på Keith Moons liv och person.

• 2097
    svarade
    Men vill ha rollpersons-"backstory" som är mer specifik och optad för att göra just den typen av, hmm, "spelbara" saker. Ser fram mot att testa det här fiasco-systemet som jag skrev om. Har high hopes för det<3

Kommentera:

• Zire
    svarade
    Men en sida äventyr ger en sida äventyr, medan en sida backstory ger väldigt mycket mer sidor äventyr!

Jag älskar att utgå från rollpersonernas bakgrund, uttyda en spelvärld, fylla ut hålen med mer information, som ger SLPs, städer, mötestabeller, områden, som sedan ger ännu mer SLPs, platser, möjliga händelser, föremål o.s.v.

Kommentera:

• 2097
    svarade
    Det vanskliga med den inställningen är att backstory… är att skriva en story om det som var innan spelet. Jag vill veta vad som händer, jag vill att saker ska hända snarare än berättas om eller skrivas om. Nu gör vi ju också så i nån mån, till skillnad från vanliga OSR lägger vi ett par dagar på våra rollpersoner och deras relationer. Men vill försöka hitta sätt att göra det på ett relevantare, koncisare, effektivare sätt… idk…

Kommentera:

• Zire
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Stareater Visa inlägg
    Det jag skulle vilja lägga till att karaktärerna är så himla mycket viktigare än äventyret. Hellre sex sidor backstory till varje karaktär och tre rader äventyr än tvärtom.
    Väl sagt! Sex sidor äventyr är inte mer än sex sidor äventyr, sex sidor backstory är sex sidor äventyrsfrön - som spelaren garanterat bryr sig om dessutom!

Kommentera:

• Stareater
    svarade
    Det jag skulle vilja lägga till att karaktärerna är så himla mycket viktigare än äventyret. Hellre sex sidor backstory till varje karaktär och tre rader äventyr än tvärtom.

Kommentera:

• God45
    svarade
    Ursprungligen skrivet av .113 Visa inlägg

+2 dex för elf

?????+1 cha för subrace

Weapon proficiency är istället för longswords å allt sånt dualwield talenten. Favored weapon maces.

Natural talent: man är proficiency i trummor eller performance.

1/day thunderclap.

Fey resistance mot enchantment byts ut mot poison.

Favored class bard/Barbar

Tror jag fick med allt
    Fuck yes!!!

Kommentera:

• .113
    svarade
    Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

Okej, vem stattar upp Keith Moonelves som en D&D ras?
    +2 dex för elf

?????+1 cha för subrace

Weapon proficiency är istället för longswords å allt sånt dualwield talenten. Favored weapon maces.

Natural talent: man är proficiency i trummor eller performance.

1/day thunderclap.

Fey resistance mot enchantment byts ut mot poison.

Favored class bard/Barbar

Tror jag fick med allt

Kommentera:

• kwarnberg
    svarade
    • Det går att bli bättre på rollspel och utvecklas som spelare och SL. Och det finns ingen skuld eller negativt i att aktivt sträva efter att bli bättre.
    • Hobbyn är som bäst när den tas på allvar. Respektera rollpersonerna och handlingen och flamsa inte bort seriösa eller läskiga scener – omfamna dem och ta vara på dem.
    • Våga testa nya spelstilar. Ta med dig det som funkar och strunta i det som inte funkar. Blanda stilar hejvilt och låt dig inte låsas till att spela "pure".
    • Alla rollpersoner måste inte vara med i alla scener. Lär dig uppskatta att inte vara med ibland, och njut av att ta del av berättelsen även om du inte är med i den.
    • Titta på rollformulären mellan spelsessioner och använd dem för att planera. Häng upp planeringen på vilka rollpersonerna är och vad de vill, inte på vad de har för stats och värden.
    • Den intressantaste delen av en rollperson är dess svagheter, inte dess styrkor. En bristfällig rollperson är alltid intressantare än en perfekt power fantasy.

Kommentera:

• Mannen i skogen
    svarade
    Du kommer fastna och bli beroende.
    Du kommer inte få spela så mycket som du vill.
    Resten av ditt liv kommer bestå mer av att prata och skriva på internet om att spela, än att faktiskt spela.

Då hade jag kanske tänkt till lite i förväg...

Kommentera:

• ÅkeZorkh
    svarade
    Visste allt detta från början, men om jag inte hade gjort det hade jag velat veta det:

*It's a laugh. Laugh.
    *Spela med sköna lirare som du gärna omger dig med annars också.
    *Det är inte på riktigt. Ingen blir skadad. Kör bara.
    *Regler är kul och skapar ett stadigt fundament på vilket galenskaperna får fritt spelrum.
    *Nörden har ingen lag.
    *More is more.
    *Pysslet, skapandet, händelse- och karaktärsgenereringen är nära nog halva nöjet.

Kommentera:

• 2097
    svarade
    Hela idéen med att preppa platser, ist för scener. Känns så sjukt obvious och så himla konstigt att det tog sån tid att missa det.

Kommentera:

• Dr_Dängrot
    svarade
    * Innan så klandrade jag alltid mig själv om någon/några av mina spelare inte hade roligt eller slutade spela med mig men jag har lärt mig att alla inte delar samma vision som mig eller uppskattar min sl-stil och det är ok , det går inte att göra alla lyckliga.

*Rollspel är så mycket mer än generisk cookie cutter fantasy ala DnD och den perfekta spelgruppen behöver inte bestå av en krigare , en magiker , en tjuv och en helare

* Allt som sker mellan strider är inte enbart en transportsträcka till nästa strid.

* Du behöver inte äga vartenda supplement som släpps till ett rollspel för att kunna uppskatta det fullt ut

* Det är ok att säga nej till spelare , ingen kommer att hata dig för att du inte tillåter spelarna att starta med storm bringer eller mellenium
    falcon

Kommentera:

• Zire
    svarade
    • Slappna av, ni är alla där för att ha roligt, ta det inte så blodigt.
    • Planera aldrig händelser som rollpersonerna måste uppfylla.
    • Det enda som är realtids action i rollspel är dialog där alla inblandade pratar in-character. Låt höjdpunkten vara där.
    • Våga improvisera!
    • Var ärlig, låt spelarna utsättas för konsekvenserna av sina val.
    • Försök inte härma datorspelen.

Kommentera:

• Troberg
    svarade
    Två till jag kom på:

* Som spelledare, släpp kontrollen. Ge spelarna friare tyglar, låt dem bidra till världen och scenariot.
    * Beware of the Peckinpah effect. Peckinpah var regissören som kom på att det var coolare att köra action i slow motion. Det funkar inte i rollspel. Action saktar ner allt till snigelfart, och inte på ett bra sätt. Undvik långa fightsekvenser, håll dem korta och meningsfulla.

Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by Måns, 14 July 2019, 14.04
72 responses
1.326 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Zire
av Zire

Started by aknaton, 06 July 2019, 10.11
123 responses