Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Korspollinering av spelstilar

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Jag har plockat en del tekniker från Jeepform och friformsscenen:
    • Fågel i örat-tekniken, där A kan säga till B något som Bs rollperson tänker, typ "Herregud, vilken snygg tjej!" eller "Nämn inte Berlin, nämn inte Berlin!"
    • Monologer, där en spelare reser sig upp och gör en monolog om rollpersonens tankar.
    • Ta om scener (denna skulle jag nog gärna använda mer). Spela igenom en scen en gång till, med annan input, typ "Hur hade detta sett ut om du hade kysst henne istället?"

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg
      Jag har aldrig hört ordet "foliera" förut. Någon som kan definiera?
      Jag tror egentligen inte att det används på svenska, men jag tycker att det är ett bra ord. På engelska kallas det ”foil” och är ett vanligt grepp inom fiktion.

När man tillverkar smycken med ädelstenar lägger man in folie bakom, vilket gör att stenen ger ett klarare intryck.

Tanken är att man kan göra samma grej med karaktärsdrag – genom att spegla dem blir de tydligare.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg
        Jag har plockat en del tekniker från Jeepform och friformsscenen:
        • Fågel i örat-tekniken, där A kan säga till B något som Bs rollperson tänker, typ "Herregud, vilken snygg tjej!" eller "Nämn inte Berlin, nämn inte Berlin!"
        • Monologer, där en spelare reser sig upp och gör en monolog om rollpersonens tankar.
        • Ta om scener (denna skulle jag nog gärna använda mer). Spela igenom en scen en gång till, med annan input, typ "Hur hade detta sett ut om du hade kysst henne istället?"
        Hur tycker du det fungerar? Monologer och ta om scener skulle jag kunna tänka mig att plocka upp själv direkt, men fågel-i-örat låter som om det kommer krocka med hur jag vill spela lite mer.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg

I dagsläget skapar vi alltid rollpersonerna tillsammans, snarare än att alla rullar fram dem på kammaren. En central del i det är att låta karaktärsdrag foliera varandra. Om en rollperson är givmild kanske någon annan är snål. Om en är impulsiv kanske en är sansad. Om en är laglydig kanske en är lite rebellisk. Etc. Alla folierar någon på något sätt. Det har gjort under för att få dynamiska grupper på ett personlighetplan, på värderingsplan och på metodikplan.

Sedan brukar vi låta vi spelarna svara på lite frågor kring hur rollpersonerna träffades och varför de hänger ihop. Det får gruppen att bli ganska sammansvetsad redan när vi börjar
          – och att tåla slitningarna som uppstår genom folieringarna. Spelarna får även definiera sina relationer till de andra rollpersonerna, så att man tydligt kan se att de förändras över tiden.
          Det där låter inte alls olikt hur mitt gäng gör, men biten med foliering har alltid varit outtalad och ostrukturerad. Vi har nog närmast tänkt på samma sätt med karaktärsdrag som med kompetenser, att varje rollfigur ska få ha sin grej. Att göra utformningen av karaktärsdrag mer strukturerad och medveten låter bra. Helt klart något jag ska testa vid tillfälle.

Kommentera

När/om jag åter spelleder en större kampanj i Symbaroum (just nu är jag "bara" spelare), kommer jag att bl.a. slänga in Ur varselklotets vardagsscener där det passar, för att hela gruppen ska kunna lära känna rollpersonerna bättre. Det kan vara ett vardagligt möte på ett värdshus, en berättelse från rollpersonens barndom som berättas vid lägerelden, eller något liknande.

Jag överväger också att lägga in "cut scenes" som visar andra platser och händelser ur kampanjen alternativt historiska händelser. De får inte avslöja för mycket, men jag vill ändå att spelarna får en större inblick i den underbart fantastiska berättelse som Törnetronen utgör. Vet inte om den typen av scener finns med i något annat rollspel, eller om det mer är hämtat från film och TV.

Kommentera

Cut scenes användes i Star Wars D6 som rena stämningsbilder som SL läste högt. De var dock inte betydelsebärande på så sätt att de berättade något nytt för spelarna.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
                Cut scenes användes i Star Wars D6 som rena stämningsbilder som SL läste högt. De var dock inte betydelsebärande på så sätt att de berättade något nytt för spelarna.
                Jag har tänkt mig att de både ska få veta saker i förväg som möjligen kan påverka deras vägval och få höra scener i efterhand som förklarar t.ex. SLP-relationer.

Edit: Men även rena stämningsscener.

Kommentera

Mitt "hem" är ju numera någon form av dramasimulationism (som jag kanske borde sammanfatta någon gång) men det senaste jag har plockat med mig är tabeller. Jag gillar dem, och tycker numera även att de är roliga att göra. Jag körde tidigare med punktlistor med exempel som jag kunde använda, men jag föredrar tabeller. Jag vill bli överraskad av äventyret även som SL och då är tabeller kanon.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                  Started by Nässe, Igår, 23.40
                  13 responses
                  126 visningar
                  1 gillar
                  Senaste inlägg kwarnberg  
                  Started by krank, 17 July 2019, 11.20
                  16 responses
                  309 visningar