Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Att köra low-/no-prep-kampanj, rymdopera?

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Att köra low-/no-prep-kampanj, rymdopera?

    Jag funderar en del på hur jag ska styra upp mitt rollspelande i höst. En tanke är att spelleda en kampanj i Shipmates, kanske något pass i månaden eller så. Det är klassisk rymdopera á Firefly/SW/BSG.

    Den senaste kampanjen jag spelledde var egentligen ett enda äventyr som sträcktes ut över 10-11 sessioner pga spelgruppsförändringar och korta spelmöten. Den här gången funderar jag på att köra mer av ett äventyr per session, men jag orkar ju knappast göra konventsnivå på prep inför varje spelmöte. Nu söker jag tips som kan hjälpa mig att snabbt och enkelt bygga lättsamma, fartiga, äventyr som är löst hopkopplade. Alla tips mottages tacksamt!

    #2
    Jag köpte dessa tarotkort för ett tag sedan – https://www.kickstarter.com/projects...the-new-normal . De bygger på klassiska tarotlekar, men moderniserade. Jag har börjat leka runt lite med att ta fram modeller för hur de (eller andra tarotkort) kan användas för att bygga äventyrsramar. Har dock inte kommit så långt än...

    Men i korthet kan man göra något åt det här hållet:

    Dra ett kort. Kortet representerar rollpersonernas mål eller agenda i scenariot.
    Dra tre kort, ett för varje akt i berättelsen. Detta är det yttre ramverket. Korten inspirerar temat eller känslan i varje akt.
    Dra två kort för antagonisten. Det första kortet används för att beskriva vem antagonisten är, det andra för att beskriva antagonistens mål eller drivkraft.
    Dra ett kort för varje akt. Korten inspirerar det främsta hindret för akten i fråga.

    Nu finns någon slags grundstruktur för scenariot. Med inspiration i ovanstående kort, bygg ihop scenariot.

    Det är en väldigt trubbig modell än så länge. Jag har inte kommit så långt med den... Men kanske kan den vara till någon slags hjälp?

    Kommentera


      #3
      "Nån vill ha något men har problem att få det."

      Det uttalandet är grunden för så många äventyr =) Pröva själv att applicera det på en bunt av dina favoritfilmer (i alla fall de av det mer underhållande slaget ;).

      Börja med att ersätta det uttalandet med något specifikt:

      "En gangsterboss vill ha last-manifestet som bevisar hennes skuld, men en bunt pirater har lagt beslag på det."

      Okej, vi har nu bakgrunden till äventyret, vi har uppdragsgivaren (även om denne kanske verkar via en bulvan), och vi har en bunt SLPer /fiender(piraterna).

      Vi behöver en plats för äventyret. Well... rymdhamnar känns ju passande. Kanske ett av de skummare distrikten i en väldigt stor rymdhamn för mötet med uppdragsgivaren (behöver inte så mycket beskrivning, antagligen), och piraterna finns i en smugglarhåla på en asteroid ute systemets utkanter (den här behöver vi befolka lite med det vanliga: ett värdshus där RP kan interagera med några av piraterna under vänliga former och samla lite information, en handelsstation för att köpa utrustning de behöver, och piraternas tillhåll där lastmanifestet finns).

      Jäklar, redan där har vi ju ett grundläggande äventyr! Men det är rätt simpelt, så vi lägger på en liten twist; en statlig agent är också ute efter manifestet, just för att besvisa gangsterns skuld. Nu har vi ytterligare en SLP som kommer att dyka upp och hamna i rollpersonernas väg.

      Vill du göra en dubbelbluff så var det egentligen regeringen som var den ursprungliga arbetsgivaren, men eftersom RP är en bunt skummisar så låsades de vara gangstern i fråga. Regeringsagenten de springer på senare är egentligen gangsterns problemlösare.

      Eller så utger sig alla för att vara på lagens sida, och rollpersonerna måste nu lista ut vem som är vem och vem de egentligen vill hjälpa. En hänsynslös gangster, eller en förtryckande regering?

      Slutligen, stoppa in lite potentiella fällor. Fällor behöver inte vara "faktiska fällor" som i fallucka eller pilfälla, utan kan vara rean effekter av omgivningen. Ett plötsligt meteoritregn som hammrar asteroidbasen och riskerar att döda alla som är ute i det öppna kan ses som en fälla i den här bemärkelsen. Eller att hela asteroidbasen är inkapslad i en dåligt underhållen skyddssfär för att hålla in atmostfären, och all skottlosning riskerar att punktera den och orska explosiv dekompresion (berätta för spelarna om sfären när den landar, men låt dem sedan hålla koll på det själva).

      Slutligen, hitta på en bunt namn du bara kan ha i en lista vid sidan av. behöver du ett väljer du bara ett från listan och applicerar på SLP:n som behövde namnet.

      -------------------------------------------------------------------------------------

      Så för att sammanfatta:

      "Nån vill ha något men har problem att få det" (Vem, vaddå och varför är det ett problem?)

      En cool plats (eller två)

      En twist (optional)

      Fällor (eller dylikt)

      Se till att det finns konflikt mellan alla inblandade parter, så att RP måste välja sidor och kan manövrera folk mot varandra.

      Kommentera


        #4
        Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
        "Nån vill ha något men har problem att få det."
        Just ja, här är ju youtubevideon som jag tagit detta ifrån (kan finnas någon ytterligare video jag glömt, men här bygger han ett äventyr efter denna premissen):

        Kommentera


          #5
          Vet inte om det är till hjälp men jag upplever ofta inte att jag har den tid som krävs för att göra grundliga förberedelser. Barn, heltidsarbete och andra aktiviteter medverkar till att planering av sessioner stundtals har känts för svårt vilket har medverkat till att jag inte orkat spelleda.

          utöver det så finns det flertalet andra faktorer som påverkar att jag har svårt att förbereda men det blir för långt att gå in på det :)

          För tillfället så SL:ar jag Ur varselklotet. Våran spelgrupp gillar att ha en rödtråd (dvs ha ett faktiskt problem att försöka lösa) men samtidigt utveckla relationer. Detta ledde mig till att använda mig av de mysterierna som finns med i grundboken som ram för sessionerna. Detta skapade en struktur för mig som jag kunde hålla reda på men även fritt byta och trixa utifrån vad spelarna hittar på. När det kommer till relationerna så har jag en idé om utveckling för SLP och försöker att jämka ut det med spelarnas förväntningar.

          De förberedelser jag gör är att när jag är på väg till jobbet tänker igenom utvecklingen av relationerna, SLPs karaktärsdrag samt målformulering. utöver det så beror det på vad som framkommer på spelmötet.
          Detta har visat sig vara extremt effektivt för mig och bidrar till att jag förbereder ungefär 30 minuter sammanlagt inför varje spelmöte. Jag har nog lutat mig lite på Sly Flourish guide för att förkorta tiden för förberedelser.

          När jag läser mitt svar så känns det som jag inte förbereder något och är ostrukturerad :) Det kanske iofs kan stämma till viss del. Men, jag tycker att för oss så flyter det väldigt bra och spelgruppen är nöjd samt att jag väldigt sällan vet vad som kommer att hända vilket är en av de stora behållningarna.

          Vet inte om det var till hjälp men lycka till oavsett
          http://slyflourish.com/refined_five_...game_prep.html

          Kommentera


            #6
            Ursprungligen skrivet av Guran89 Visa inlägg
            Det är en väldigt trubbig modell än så länge. Jag har inte kommit så långt med den... Men kanske kan den vara till någon slags hjälp?
            Lekte med tarotidéer i Coriolis när den kampanjen rullade. Hittade en del intressant inspiration här: http://www.angelpaths.com/spreads.html.

            Kommentera


              #7
              Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg

              Lekte med tarotidéer i Coriolis när den kampanjen rullade. Hittade en del intressant inspiration här: http://www.angelpaths.com/spreads.html.
              Kul! Ska kolla in! Har också lekt runt lite med Tarot tidigare och tagit fram en modell för att skapa grupper med hjälp av Tarotkort. Men det känns så OT att jag nog gör en ny tråd som fokuserar på just Tarot i rollspel. Hold on!

              Kommentera


                #8
                Jag tänker att den sammanlänkande kopplingen i Firefly i synnerhet är rymdskeppet. "Keep flyin'". Att hela tiden ha lite för ont om resurser driver ju deras äventyr framåt. Resten är ju mest konsekvenser av att de hänger bland kriminella element.

                Så jag tänker att det handlar om att skapa idémallar som är uppgift, uppdragsgivare, och komplikation.

                Några random brainfarts på temat:

                UPPGIFT
                1. Frakta (gods)
                2. Eskortera (annat skepp)
                3. Smuggla (olagligt gods)
                4. Bärga (gods, från vrak)
                5. Förfölja (annat skepp)
                6. Undersöka (skepp/koloni/rymdstation)
                7. Spionera (på skepp/koloni/rymdstation/person)
                8. Spränga (skepp/koloni/rymdstation)
                9. Hinna före (skepp) till (plats)
                0. Transportera (person eller personer)

                UPPDRAGSGIVARE
                1. Organiserat brottslingsnätverk
                2. Bulvan för staten
                3. Exmilitär
                4. Fattig koloni
                5. Rik koloni
                6. Sopplanet
                7. Fängelseplanet
                8. Skeppsvarv
                9. Illegal koloni
                0. Piratnäste

                KOMPLIKATION
                1. Har inte råd att betala
                2. Betalningen är förfalskad
                3. Godset/målet är någon annans
                4. Rollpersonerna är inte de enda som fått uppdraget
                5. Uppdraget måste göras undercover
                6. Uppdraget är entrapment
                7. Betalningen är i form av lådor med blockflöjter
                8. Godset som ska fraktas är levande djur (typ kossorna i Firefly)
                9. Spelarna måste använda ett annat skepp än sitt egna
                0. Godset/målet är superfarligt (kanske ett kärnvapen med en timer)

                Kommentera


                  #9
                  entomophobiac Awesome! Tack!

                  Kommentera


                    #10
                    Jag är själv ett stort fan av low-prep och improvisation MEN med robusta verktyg bakom SL-skärmen så att man inte liksom helt står på egna ben.

                    Här är några av mina tips som funkar bra för mig.

                    1. Tabellerna på denna sidan:
                    http://newfeierland.blogspot.com/201...wrong-way.html
                    Ok, vad är detta nurå? Du har en uppsjö mer eller mindre evokativa ord som du slumpar fram (eller hemska tanke väljer själv). Sedan kombinerar du orden och får en... idé? Kanske?
                    Sen rullar du på några fler tabeller nedan för att få reda på vad det är för typ av situation, monster, hinder, hjälp - kort sagt situation. OBS OBS detta är en fantasy-generatorsamling och passar således antagligen inte på ditt balla rymdspel, men jag tror att du med minimal effort kan skriva om typ "EYES" och "WORMS" till typ... "Cosmic Disease" och... ja "WORMS" kan ju vara kvar, för RYMDMASKAR är ju ballt, oavsett setting.

                    2. En solid namn-på-npc-tabell. Pluspoäng om dom låter rymdiga. Herrejäklar vad jag själv har haft hjälp av att ha ett papper med olika namn bredvid när jag spelleder. Man slipper folk som heter "Ehh... Bob" osv. Jag har dessvärre ingen bra länk, men tänker att det inte är så svårt att hitta.

                    3. Läs detta inlägget:
                    https://chgowiz-games.blogspot.com/2...-starters.html
                    JUST THREE HEXES är ett sätt att påbörja en kampanj genom att bara förbereda 3-4 hexar på en annars tom karta. Pluspoäng om du lyckas hålla dig till bara tre meningar per hex som du beskriver.

                    4. Detta borde vara punkt 1, men blir extra belöning om du orkar läst hela vägen hit istället (Sorry för clickbait) men...
                    FRÅGA SPELARNA vad dom vill få ut av spelet. Ha en robust SESSION ZERO där ni etablerar världen lite, du skriver såklart ner alla gånger en spelare säger nåt i stil med "Sen hade det varit jäkligt coolt om det liksom fanns en planet som var en robot" så att du kan använda det sen när du är i behov av nåt ballt och har idétorka.
                    Liksom visst, det blir en del förberedelse ändå (100% improvisation blir det inte) men du kommer inte sitta och behöva planera 10-20 sessions i förväg. Bara ligg ett steg före spelarna hela tiden liksom.

                    5. Använt 5-room-dungeon-metoden när du förbereder äventyr. Det är ett svinlätt sätt att strukturera material som borde hålla typ ett spelmöte.
                    https://1d4chan.org/wiki/Five_Room_Dungeon
                    Nu kanske du tänker "Men hallå, vadå five room DUNGEON!? Vi ska ju slåss i rymden med RYMDORCHER", men som försvar så säger jag bara att METODEN är användbar för allt, oavsett setting. Istället för bokstavligt talat en entré ner till en grotta med en väktare, så är det istället en bouncer som står utanför rymdtavernan och vägrar släppa in RP, trots att dom måste komma in för att träffa en av sina allierade. En fälla kan vara allt i från att ramla ner i en fallgrop till ett bakhåll, osv osv. Du fattar!

                    6. Jag kom precis på att jag och en kompis slängde ihop en samling rymdiga tabeller för nåt tag sedan för att just kunna rulla fram lite goodness. Kolla in den och se om du hittar nåt värt att sno?
                    https://docs.google.com/document/d/e..._u_wUqSOm6/pub

                    7. Mike Evans (DIY RPG) skrev en superbra tabellserie för att spela Firefly-liknande spel. Passar nog finfint:
                    https://wrathofzombie.files.wordpres...verse-v2-1.pdf

                    Kommentera


                      #11
                      carrot Vilken skatt! Tack!

                      Kommentera


                        #12
                        Då får jag göra självreklam igen!

                        https://omjonasson.se/rollspel/nodes/ utvecklades typ för att generera korta Serenity-äventyr-mallar (eller vad man nu ska kalla det, men Serenity lät ju som en bra match). Nu har du ju fått en massa bra jox redan, men det kanske kan inspirera lite grann.

                        Kommentera


                          #13
                          Feuflux Superläckert! Tack!

                          Kommentera


                            #14
                            Beroende på ton kanske du kan hitta något användbart i första versionen av Our Ship - som visade sig vara bra på att generera rymdbuskisavsnitt a la gamla Star Trek och numera är omdöpt till Our Ship is Awesome

                            https://docs.google.com/document/d/1...j6ajs4cYYKLZhg

                            Kommentera


                              #15
                              Kanske sa jag och Wilhelm något vettigt i NNO-avsnittet om att spelleda med 15 minuters förberedelser? Det är två år sen, så det är inte så lätt att minnas om det var så eller inte.

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by Bifur, Igår, 13.45
                              16 responses
                              342 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg Leon
                              av Leon
                               
                              Started by Rangertheman, Idag, 14.26
                              0 responses
                              11 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg Rangertheman  
                              Started by gabrielledebourg, Igår, 14.06
                              4 responses
                              165 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg Rangertheman  
                              Started by CapnZapp, Idag, 13.17
                              2 responses
                              26 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg CapnZapp  
                              Started by Lupus Maximus, 26 September 2019, 21.09
                              9 responses
                              359 visningar
                              21 gillar
                              Senaste inlägg CapnZapp  
                              Started by ragngand, Idag, 10.14
                              2 responses
                              31 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg ragngand  
                              Started by Knight_Schmidt, 07 October 2019, 19.53
                              31 responses
                              725 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Knight_Schmidt  
                              Started by zonk, Igår, 19.28
                              9 responses
                              133 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Tant Ragnar  
                              Started by Henke, 19 October 2019, 11.24
                              13 responses
                              264 visningar
                              3 gillar
                              Senaste inlägg Henke
                              av Henke
                               
                              Started by zonk, 19 October 2019, 10.10
                              2 responses
                              127 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg zonk
                              av zonk
                               
                              Arbetar …
                              X