Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Varför jag inte gillar Drakar 91

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • 2097
    skapade en diskussion Varför jag inte gillar Drakar 91

    Varför jag inte gillar Drakar 91

    dod91-stridsdiagram.jpg

    Det där diagrammet säger väl allt!!? Är typ omöjligt att utföra en enda attack om man inte har PHD.

    Drakar och Demoner 91 var det första rollspel jag nånsin såg. Tyckte det lät DÖFRÄCKT.

    Spelet där du är hjälten!!!

    Vi bodde på landet och kände ingen, hade åkt in till en pytteliten småstad och det var där vi såg det i en leksaksaffär.

    Hade typ inga kompisar som kunde förklara hur man spelade rollspel utan det var med syrran, mamma, granntjejerna och en av deras brorsor som vi försökte köra.

    Jag är supernostalgisk för spelet och på vissa sätt älskar jag det fortfarande. Boxen, bilden (som jag senare fick lära mig var Elric), känslan av häftena, tärningarna. Dom småfula bilderna av Giadrosich.

    Varför är då spelet dåligt?

    Jo, för att det inte förklarar hur man ska spela. För dom som redan vuxit upp med gamla grundlådan och expert och visste hur man skulle göra så var kanske 91 en dream come true för det konsoliderade en massa tidigare versioner till ett enda system med allt på samma ställe. Den bästa versionen av spelet enligt många. Men för mig som hade missat hela 80-talet för jag var upptagen med att läsa Min Häst och spela Game & Watch så var spelet obegripligt. Döcoolt, men obegripligt.

    Hur preppar man?

    Det här spelet är ett illusionisthärke.

    Gamla versioner av spelet (som jag alltså aldrig hade sett eller ens hört talas om!) beskrev noggrant hur man skulle rita kartor och göra mötestabeller.

    Men det här spelet nämner i förbifarten (sidan 9 i Spelledarboken) nåt om att rita en karta och att “bara lägga in dom möten som passar med stämningen”.

    Allt annat, sida upp och sida ne i spelledarboken, är bara action action action, se till att det känns som en film, fuska gärna med tärningarna, SL du behöver inte använda regler skramla bara lite med tärningarna osv.

    På spelarsidan är spelet otroligt detaljerat och överkrångligt. Att bygga en rolle tar ca nio år med alla BP och ekvationer att harva med. Det finns skitmycket regler och SL uppmanas bara att strunta i allt dom. Man är en dålig SL om man följer spelets regler. Improvisera och bara röj röj röj så blir det bra.

    Det tycker jag är skitsnack. Så här tycker jag man ska göra:

    Preppa platser, inte events.

    Porte-Monstre-Trésor är det som gäller. Platser, problem, och belöningar!

    Ironiskt nog hade vi brädspelet Hero Quest [fast jag tror vi fick det efter] men vi kopplade inte till att man skulle kunna preppa rollspelet på samma sätt. Lurad av allt “flimsnack” så tänkte vi att det skulle vara scen efter scen efter scen, inte platser där rollpersonerna kunde röra sig fritt.

    Hur spelleder man?

    Skrev en längre text som jag önskar hade fått i handen när vi precis började.

    Hur spelar man?

    Hur hoppar man över ett dike? Hur tar man ett steg framåt? Hur öppnar man ögonen? Hur andas man? I Mario-spelet på nintendot skulle man ju trycka höger för att gå. Hur går man i Drakar och Demoner? Vi var helt clueless. CL-tabellen helt obegriplig.

    Vi lade några veckor på att göra rollspersonerna men sen när vi faktiskt skulle spela dom så fattade vi ingenting. När börjar spelet…?

    I Hero Quest fanns det tydliga regler för hur man gick omkring och hög ner skeletten, men här bara… va?

    Detta hade kunnat fixas genom nåt så enkelt som:

    Säg vad du vill göra så säger spelledaren vad som händer. Om det är nåt som inte är så lätt så får du slå tärningar, se på reglerna på sidan si-och-så. Och vissa saker går inte alls. Men annars är det bara att göra.

    “Jag öppnar ögonen” “OK du ser en vacker skog och solen skiner genom löven.”

    “Jag öppnar dörren” “OK, slå ett Dyrka-slag det betyder du ska slå så-och-så” [som ni märker har jag FORTFARANDE inte fattat hur man ska spela Drakar 91]

    Ja det kanske låter pinsamt men jag fattade inte att lätta saker var bara att “göra” genom att säga att man gör dom.

    Och spelet gör svåra saker verkligen URKRÅNGLIGA.

    Jag grävde upp paragrafen som jag skulle ha behövt förstå för att kunna göra svåra saker, här har ni den:

    Ursprungligen skrivet av “DoD91, Rollpersonen, s 37”
    När man använder en färdighet ur kategori A (och ibland även ur kategori B) har man en viss chans att lyckas med den, uttryckt i ett värde mellan 1 och 20. När man slår för att se om man lyckas kan man få fyra olika resultat: perfekt slag, lyckat slag, misslyckats lag, eller fummelslag. De olika utfallen visar på olika grad av framgång eller misslyckande.

    För färdigheter ur kategori A beräknas CL med start från FV:t. Detta kan modifieras av flera olika faktorer, av vilka de flesta finns angivna vid varje färdighet.
    Alltså hur fucking lillgamla tror dom att vi var egentligen? Ska man behöva ett FV i tolka byråkrati bara för att dra på sig jeansen på morgonen!??!

    Dom borde ha skrivit: “slå under ditt färdighetsvärde med den tjugosidiga tärningen” KLART!! hur svårt ska det vara?!?!

    Jag hatar verkligen det här spelet

  • Grisodlar'n
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

    Rekomenderar att du surfar över till erebaltor.se och läser de gamla trådarna där. Det är lite för omfattande och komplext för att tas i den här tråden. Men om du inte anser att EA har några lapptäckesproblem så är det fine. Det får du gärna tycka.
    Jag skulle vilja uttrycka det så här: lapptäcken har aldrig varit större problem för mig. Sedan har jag ju varit rätt aktiv på erebaltor.se jag också. Jag hjälpte ju till med den senaste pdf:en Felicien t ex och ett par av mina äventyr ligger i filarkivet. Och jag har läst i princip allt som går att läsa på det forumet, eftersom det har gett mig som SL extra material att arbeta med.

    Kommentera:


  • Måns
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg

    Men hur hängde allt ihop under vår egen medeltid? Tänk dig den miljön PLUS att världen är enormt mycket mer farofylld med svartfolk, drakar, demonfurstar, megafauna, cyklopöar, havsvidunder, krigsherrar med jättemurar, alver som motar bort bosättare och allsköns annat oknytt som härjar runt i Altor? Att vara nybyggare och att bara gå till skogsranden för att pinka kan ju vara förenat med dödsfara. Det kan ju finnas galna minotaurbröder som vill skaffa ära eller troll i skogen. Björn och varg är det minsta problemet en sådan pionjär skulle ha.

    Dessutom hänger mycket ihop i Ereb ändå. Runt Kopparhavets nordröna delar ligger en rad feodala riken med liknande strukturer och teknologinivå. I norra Ereb finns mer vikingainspirerade riken som Ransard, Jorduashur och Barbia. Här sticker faktiskt Granströms Trakorien ut mest med sina sumeriska gudanamn, ziggurater, zepelonder, coffa, pator, papir, senmedeltida influenser, kavareller (?) och karaveller samt primitiva kannibal/nekromantikeröar/förbannade mörkeröar - för att inte glömma woddamiter, tolgulder och fågelmänniskor. Granströms Trakorien är ju ett värre lapptäcke än något annat rike i Altor trots att allt trängs på sådan förhållandevis liten yta, en grupp öar i norr.
    Rekomenderar att du surfar över till erebaltor.se och läser de gamla trådarna där. Det är lite för omfattande och komplext för att tas i den här tråden. Men om du inte anser att EA har några lapptäckesproblem så är det fine. Det får du gärna tycka.

    Kommentera:


  • Grisodlar'n
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

    Allt hänger ihop. I lapptäckevärldar gör det inte det. Ereb Altor är ett tydligt exempel. Trots att det fanns ambitioner att skapa en sammanhållen värld. Eriks första utkast (Sinkadus 14?) och Anders första tankar (Sinkadus 4?) var tvärtom dynamiska regioner vars historia och kultur genomsyrade skeenden. Men mycket av detta lämnades helt när nya författare vill skapa sin egen unika del av settingen, många gånger utan att ens ha läst vad andra författare arbetade på.

    Edit: Det här är alltså ett svar på vad jag själv har vissa problem med när det gäller DoD
    Men hur hängde allt ihop under vår egen medeltid? Tänk dig den miljön PLUS att världen är enormt mycket mer farofylld med svartfolk, drakar, demonfurstar, megafauna, cyklopöar, havsvidunder, krigsherrar med jättemurar, alver som motar bort bosättare och allsköns annat oknytt som härjar runt i Altor? Att vara nybyggare och att bara gå till skogsranden för att pinka kan ju vara förenat med dödsfara. Det kan ju finnas galna minotaurbröder som vill skaffa ära eller troll i skogen. Björn och varg är det minsta problemet en sådan pionjär skulle ha.

    Dessutom hänger mycket ihop i Ereb ändå. Runt Kopparhavets nordröna delar ligger en rad feodala riken med liknande strukturer och teknologinivå. I norra Ereb finns mer vikingainspirerade riken som Ransard, Jorduashur och Barbia. Här sticker faktiskt Granströms Trakorien ut mest med sina sumeriska gudanamn, ziggurater, zepelonder, coffa, pator, papir, senmedeltida influenser, kavareller (?) och karaveller samt primitiva kannibal/nekromantikeröar/förbannade mörkeröar - för att inte glömma woddamiter, tolgulder och fågelmänniskor. Granströms Trakorien är ju ett värre lapptäcke än något annat rike i Altor trots att allt trängs på sådan förhållandevis liten yta, en grupp öar i norr.

    Kommentera:


  • Grisodlar'n
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
    25 år efter att jag slutade spela aktivt, kändes EDD precis så obegripligt och ospelbart som du beskriver DoD -91. Då spelade jag ändå det i stort sett varje helg under många år, från mitten av 80-talet till början av 90-talet. Vi gjorde ett försök att dra igång EDD-spel för några år sedan och det gick bara inte. Att fördela ut 100-tals poäng på färdigheter som man i många fall inte begriper alls vad de gör, är i stort sett omöjligt för en nybörjare. Även om jag kunde förklara vissa saker var det en alltför hög tröskel. Magin ska vi bara inte tala om, med sida upp och sida ner av mer eller mindre fantasifulla formler.

    Tur att vi hittade Symbaroum där det egentligen räcker att förstå sig på 8 karaktärsdrag för att kunna börja spela. På Nordsken i fjol köpte vi Hjältarnas tid, som vi spelat hyfsat mycket den senaste tiden. Det är verkligen "BRP fast bra" och enkelt att komma igång med.
    Men EDD byggde ju på grundreglerna. Det står att det inte är ett separat spel utan att man måste ha tillgång till grundreglerna. Denna text finns både på själva boxens baksida och inne i regelboken. Motståndstabellen finns ju t ex bara i grundreglerna. Så du kunde ju ha låtit dina nybörjarspelare få ögna igenom grundreglerna först?

    Kommentera:


  • 2097
    svarade
    Men alltså om du har den typen av DM chops som man får av att hålla på med Rules Cyclopedia och den typen av OSR-preppande så har du också undvikit dom flesta av fallgroparna som jag klagar på med DoD91. Om du, som jag, sitter med enbart DoD91 grundboxen och försöker begripa spelledarkapitlet så bara uj uj uj. Min kritik mot spelet är alltså att det behövdes kunskap från andra spel för att det skulle fungera.

    Kommentera:


  • IcarusDream
    svarade
    Jag kör just nu en kampanj sedan ett halvår med DoD91 med Krigarens handbok, Magikerns handbok och Tjuvar och lönnmördare. Alla tycker det är jättekul, alla är nöjda över flexibiliteten i systemet (Vi körde Basic RC D&D i några år men de flesta klagade på att de kände sig begränade av OSR-spelstilen) så vi är mycket nöjda.

    Kommentera:


  • Rangertheman
    svarade
    25 år efter att jag slutade spela aktivt, kändes EDD precis så obegripligt och ospelbart som du beskriver DoD -91. Då spelade jag ändå det i stort sett varje helg under många år, från mitten av 80-talet till början av 90-talet. Vi gjorde ett försök att dra igång EDD-spel för några år sedan och det gick bara inte. Att fördela ut 100-tals poäng på färdigheter som man i många fall inte begriper alls vad de gör, är i stort sett omöjligt för en nybörjare. Även om jag kunde förklara vissa saker var det en alltför hög tröskel. Magin ska vi bara inte tala om, med sida upp och sida ner av mer eller mindre fantasifulla formler.

    Tur att vi hittade Symbaroum där det egentligen räcker att förstå sig på 8 karaktärsdrag för att kunna börja spela. På Nordsken i fjol köpte vi Hjältarnas tid, som vi spelat hyfsat mycket den senaste tiden. Det är verkligen "BRP fast bra" och enkelt att komma igång med.

    Kommentera:


  • DeBracy
    svarade
    Jag är lat så jag väljer hellre att kolla efter alternativ som passar mig bättre direkt ur lådan än att fixa något som det knappt skulle bli något kvar av.

    För ”svensk slå-lågt-fantasy” har Saga varit det jag kikat på. Det funkar ungefär som -91:an vid spelbordet (särskilt som det brukar bli väldigt lite tärningsrullande de gånger jag spelleder såna här system), och kräver mycket mindre input för samma resultat: spendera 20 istället för 150-180 poäng när du köper färdigheter.

    Jag tycker inte hela köret med bakgrundspoäng och olika kostnader för färdigheter känns särskilt givande, för om enda behållningen är att det ska spegla nån slags realism så kan jag lägga in det genom hur jag spenderar mina få poäng istället.

    Det enda jag egentligen saknade var väl ankor och några andra grejer folk skulle kunna vilja spela, så jag slängde ihop de grejerna och kastade ut dem Nor Bannog med etiketten Istället för DoD.
    Last edited by DeBracy; 07 June 2019, 10.23.

    Kommentera:


  • Dubbelyxa
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg

    I princip: gör Hjältarnas Tid. Eller för den delen, Kopparhavets Hjältar som tar Hjältarnas Tid-systemet och placerar det i vad som i princip är Ereb Altor (Riotminds har rättigheterna till varumärket Ereb Altor, men nästan allt av innehållet har återgått till respektive författare i samband med att Target Games rekonstruerades alternativt pga passerad tidsrymd, och många av dessa har varit inblandade i Kopparhavets Hjältar).

    Det skulle säkert gå att göra på annat sätt också, men Hjältarnas Tid tar i princip allt det jag har glada minnen av med gamla Drakar och Demoner och sätter det i en kontext med ett bra system.
    Har kikat och det ser fint ut. Dock inser jag att vad jag är ute efter är helt enkelt ett lätt modifierat Expert.

    Jag vill förresten säga att inläggen här är alla intressanta, tänkvärda och/eller underhållande, och sådana här trådar är anledningen till att jag kollar det här forumet typ en gång i timmen. Tack!

    Kommentera:


  • Dante
    svarade
    Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
    Jag tycker inte om den här tråden längre pga den känns helt nergeggad med kiss och spyor och sånt. Är det 4chan jag gått in på av misstag? Fattar mig inte på den här hemsidan. Sorry. Varför skriver ni såna här saker. Jag orkar inte.
    MODERERING

    Anmäl inlägg du tycker bryter mot våra regler och riktlinjer i stället för att skriva såna här gliringar rakt ut i luften.

    Tack.


    Kommentera:


  • Dante
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg
    Hej där, Minimoni! Själv fick jag den pikanta smaken av spya i munnen så fort jag såg omslaget på Chronopia, eller kanske var det SL-skärmen? Det var en alv på en struts iallafall. Det var avfällingar i ÄS som hade producerat smörjan.
    NÅN SORTS MODERERING

    För sjutton år sedan gav Steve Jackson Games ut det utmärkta lilla häftet Robin’s Laws of Good Game Mastering av Robin D Laws (med omslag av allas vår Peter Bergting).

    På s. 7 i häftet står bl.a. följande visdomsord att läsa:


    Anyone who’s spent any time at all reading Internet arguments concerning the merits of various rules systems has seen the following exchange about a billion times:

    First Arguer: “Rules system X rules. Unlike rules system Y, which sucks!”

    Second Arguer: “Clearly, you possess the morals and common sense of a rabid baboon! Everyone knows the system Y rules and system X sucks!”

    Third Arguer: “A pox on both your houses! Everyone knows it’s the GM, not the rules, that makes a good game!”

    Both the first and second arguers would be correct if they were prepared to specify what they need from a rules set, and to admit that their requirements might differ from one another. The first arguer might want, for example, a system that works well for ultra-powerful characters, while the second cares only about more down-to-earth PCs.

    The tendency to confuse personal taste with objective quality is nearly universal. When we have a negative emotional reaction to something, whether that be a song, a movie, or a rules set, we rarely think, “Oh, that’s not my cup of tea.” Instead, we think “Ugh! That’s awful!” This basic principle of human perception is difficult to overcome, even when we’re intellectually aware of it.

    There is no one best game system, but there is probably a game system that works best for your group.


    Ha detta i åtanke när du diskuterar olika rollspel, om jag får be.

    Diskussionsklimatet förbättras avsevärt om du undviker nedsättande ordalag om sådant du själv inte uppskattar.
    Last edited by Dante; 07 June 2019, 09.26.

    Kommentera:


  • 2097
    svarade
    [jag tar bort det jag skrev här tidigare, inte för att historieförfalska utan för att jag inte tycker om att det stod så som jag hade skrivit.]

    OK Hjältarnas Tid, och andra regelsystem…

    Det jag verkligen tycker om med Hjältarnas Tid är att den är så himla tydligt skriven. Känns enkelt att förstå sig på & använda spelet. Det liknar ju verkligen BRP så dom som gillar Drakar kan känna sig som hemma.

    Det jag inte tycker så mkt om är att man ska fippla så mycket med d100.

    Att det är viktigt om man slår doubles, att det finns fyra utfall (vilket var en av dom sakerna jag inte gillade med Drakar), att man kan fippla med dom spärrade/öppnade snäppen [bra regel för den går SNABBT att använda, samtidigt dålig regel för den är svårt att fatta i början], och värst av allt att det ibland går att vända på siffrorna och “retroaktivt” vända ett misslyckat till lyckat.

    Om jag skulle göra ett d100-system skulle jag göra att… Säg att man har värde 58. Man slår en d10. (Släng den där “00”, “10”, “20” tärningen.) Om det bllir en femma måste man slå om och slå under 8. Annars om man slår under fem har man lyckats, om man slår över fem har man misslyckats. Klart. Uj vi behöver nån typ av advantage också. Så varför inte bara ta vanliga advantage: du slår båda tärningar & dom kommer i den “bra” ordningen. (En sjua och en femma blir 57. För disadvantage blir dom 75). Exceptionellt lyckat och misslyckat finns inte.

    Sen tycker jag inte om att slå lågt heller, vill att man ska försöka slå högt. (Men, som sagt, “i Drakar så” slår man lågt… är ännu en anledning till att HT är en bra ersättare för Drakar.)

    Jag tycker att det bästa regelverket på svenska är Svärd & Svartkonst. Är bra. Man ska slå 1d20 (den finkorningaste enskilda platonska tärningen) så högt som möjligt. Klart. Om jag inte hade mitt hemmabygge (och att typ halva spelgruppen inte kan nån svenska) utan var tvungen att köra nåt svenskt spel så skulle det vara Svärd & Svartkonst.

    Men jag rekommenderar verkligen Hjältarnas Tid. Jag gör det. Känns som mina invändningar verkligen är på en ganska löjlig nitpick-nivå (typ lika dumma som “nej jag vill inte spela spelet för jag tycker att röda tärningar är snyggare än gröna”). Det som gör Hjältarnas Tid så himla bra är inte sitt ganska bökiga regelsystem utan hur sjukt tydligt och bra och lättbegripligt det (i intropaketet) förklarar sitt regelsystem. Är otroligt bra gjort. Tycker jag. Och som sagt Kopparhavens Hjältar gör äntligen Ereb begripligt. Så, perfect helt enkelt.
    Last edited by 2097; 07 June 2019, 12.37.

    Kommentera:


  • Måns
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg
    För övrigt så har vår egen värld har också varit något av en lapptäckesvärld. Detta är ingen nackdel alls. Samtidigt som jag käkar micrad varmkorv och skriver detta på min Asus med i7 processor så tror folk på Balkan fortfarande på vampyrer och huvudjägare/kannibaler smyger fortfarande omkring i Amazonas och på Papa Nya Guinea.
    Det är dock inte vad som avses med lapptäckesvärld. Att det finns olika kulturer och stora teknologiska skillnader över ett helt världsklot tror jag inte någon har problem med. Nej, problemen som finns i en lapptäckesvärld är att de olika lapparna inte påverkar varandra på något sätt alls. För att använda ditt exempel så sitter numera svenskar och låtsas att de är vamypyrer i ett nyutgivet känt rollspel, varmkorven serveras över nästan hela världen (där tillbehör och smak skiljer sig av kulturella och geografiska orsaker) och de nämna huvudjägarna hamnar på löpet när de dödar en amerikansk evangelist.

    Allt hänger ihop. I lapptäckevärldar gör det inte det. Ereb Altor är ett tydligt exempel. Trots att det fanns ambitioner att skapa en sammanhållen värld. Eriks första utkast (Sinkadus 14?) och Anders första tankar (Sinkadus 4?) var tvärtom dynamiska regioner vars historia och kultur genomsyrade skeenden. Men mycket av detta lämnades helt när nya författare vill skapa sin egen unika del av settingen, många gånger utan att ens ha läst vad andra författare arbetade på.

    Edit: Det här är alltså ett svar på vad jag själv har vissa problem med när det gäller DoD

    Kommentera:


  • Mundo
    svarade
    Jag hade nog förträngt det, men jag älskar att en attack mot dig kan misslyckas, men du måste rulla parera... Och där kan du fumla, vilket resulterar i att du skadar dig.

    Jag ser framför mig hur någon duckar under ett övertydligt hugg genom och luften... genom att dunka sitt huvud i en dörrkarm.

    1T4 skada i Huvudet.

    I övrigt har du helt rätt. Det är en mardröm att läsa regelböckerna, och det var också mitt första rollspel... Jag hade en otrolig tur som hade ett par storasyskon som spelat en hel del och förklarade allting för mig.

    Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by God45, Igår, 06.14
5 responses
182 visningar
0 gillar
Senaste inlägg zonk
av zonk
 
Started by crilloan, 21 August 2019, 09.32
5 responses
182 visningar
0 gillar
Senaste inlägg crilloan  
Started by Sjunde inseglet, 18 June 2016, 12.17
13 responses
732 visningar
7 gillar
Senaste inlägg Sjunde inseglet  
Started by Rangertheman, 22 August 2018, 15.56
34 responses
1.946 visningar
4 gillar
Senaste inlägg gabrielledebourg  
Started by Matolo, 21 August 2019, 21.04
7 responses
153 visningar
2 gillar
Senaste inlägg anth
av anth
 
Started by zonk, 16 August 2019, 20.05
1 response
84 visningar
2 gillar
Senaste inlägg zonk
av zonk
 
Started by Dr_Dängrot, 07 August 2019, 15.56
90 responses
3.683 visningar
5 gillar
Senaste inlägg Christoffer  
Started by God45, 21 August 2019, 20.27
17 responses
587 visningar
6 gillar
Senaste inlägg gorillotaur  
Started by kwarnberg, 23 July 2019, 10.30
30 responses
1.081 visningar
8 gillar
Senaste inlägg kwarnberg  
Started by krank, 12 August 2019, 19.40
8 responses
185 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Minimoni  
Arbetar …
X