Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Varför jag inte gillar Drakar 91

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #31
    Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg
    Ja, undrar varför ingen har plockat den där fallna Chronopia-manteln? Kanske för att den luktar lite kattkiss? Jk, Chronopia-entusiaster.
    Jag vet inte hur jag skall bemöta det där med annat än att jag trodde att de flesta hade vuxit förbi ”du har kul på fel sätt”. Nu säger du inte exakt så men det är svårt att tolka det du skriver på något snällt sätt. Men visst, du kan skämta och försöka vara rolig, att dissa Chronopia genom att säga att det luktar kiss slutade dock vara kul för mer än tio år sedan imho.

    Kommentera


      #32
      Ok, Minimoni. Jag visste inte att någon hade dragit mitt kiss-skämt för tio år sedan. Jag får be om ursäkt för att mitt skämt var tråkigt/passé/barnsligt. Jag är gammal, sunkig och håller mig inte ajour med den nya näthumorn, helt enkelt. Jag trodde du var en av de få här som gillade mig en gnutta, Minimoni. My bad. Det är så svårt när man inte ser ansiktsuttryck.

      Kommentera


        #33
        Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg
        Ok, Minimoni. Jag visste inte att någon hade dragit mitt kiss-skämt för tio år sedan. Jag får be om ursäkt för att mitt skämt var tråkigt/passé/barnsligt. Jag är gammal, sunkig och håller mig inte ajour med den nya näthumorn, helt enkelt. Jag trodde du var en av de få här som gillade mig en gnutta, Minimoni. My bad. Det är så svårt när man inte ser ansiktsuttryck.
        Nu är vi OT, men jag ogillar inte dig som forumperson. Dock är skämten och bajskastning gällande spel som andra gillar något som inte synts till på många år. Jag tycker det vore synd om det blev en återgång till just bajskastningen på vad andra människor föredrar då det forumklimatet inte var speciellt givande.

        Kommentera


          #34
          För att återföra diskussionen till det ursprungliga ämnet: hur skulle man kunna göra DoD91 bättre? Konkreta förslag tack, inte polemiserande. Jag tycker att det har en del förtjänster begravda under allt ogenomtänkt bråte. Det bästa enligt mig är BRP-motorn som helt enkelt funkar bra i sig. Jag gillar hur en del av yrkena har utvecklats, t ex utbygdsjägaren. Jag gillar att ingen begränsas till att bara lära sig lätta vapen. Men det första problemet jag direkt stöter på är att karaktärsskapandet med poängköp inte funkar bra. Det finns inga incitament (förutom spelarens eventuella goda smak) till att inte min-maxa så mycket som möjligt, och det verkar som att de flesta karaktärstyper i längden skulle bli rätt förutsägbara. Jag har laborerat med att knyta färdigheternas kostnad till grundegenskapens grupp, så att alltför låga värden i något gör att vissa färdigheter blir väldigt dyra. Men med DoD:s system kanske slumpen behövs för att få in tillräcklig variation. Kanske en kombination av tärningsslag och poängköp? Sen tycker jag att de sabbade vapen- och rustningstabellerna en del jämfört med Expert. Och så den omtalade inflationen i silvermynt. Och så att man inte längre kan parera perfekta träffar, det gör ju att rollpersonerna kommer att förlora en lem ungefär vart tjugonde slag de får motta, inte kul. EDD bättre på alla dessa punkter. Det är så långt jag kommit, vad säger ni? Går det att rädda?

          Kommentera


            #35
            Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg
            Ja, undrar varför ingen har plockat den där fallna Chronopia-manteln? Kanske för att den luktar lite kattkiss? Jk, Chronopia-entusiaster.
            Hahaha!

            Det finns delar av Chronopia som jag nog skulle beskära eller iaf. se över.

            Lite för mycket slap-stick humor med gobliner och trögdumma troll. De kan man göra något roligare med. Hur resarna porträtterades i Chronoipa var dock hur ball som helst!

            Wongoser och marajiputter ffa hade man nog behövt se över då de är väldigt ras-stereotypa med en ganska tunn fernissa över till vår egen värld. Det hade nog inte flugit idag, jämför lite hur nidlänningar beskrevs i gamla Nidland-modulen.

            Och det finns säkert mycket mer om man/jag funderar lite hårt. Men överlag är Chronopia min favorit bland DoD-utgåvorna även om svarta elric-boxen håller ett oerhört nostalgiskt skimmer. Den var dock fri från setting och jag var aldrig något stort fan av Ereb-Altor får jag erkänna. Det fanns guldkorn men överlag var det mest någon sorts generiskt lapptäckes-fantasy som slutade tilltala mig.

            Om någon skulle plocka upp Chronopia och verka göra något vettigt av det skulle jag lätt kasta pengar på det.

            Fö. har nog Chronopia en av de bästa världsbeskrivningarna jag läst. Oerhört underhållande och faktiskt med en hel del krokar till äventyr. Läste om det för några år sedan och tyckte det var underhållande även då :D

            Cog.
            Last edited by cogitare; 07 June 2019, 00.20.

            Kommentera


              #36
              Ursprungligen skrivet av Dubbelyxa Visa inlägg
              För att återföra diskussionen till det ursprungliga ämnet: hur skulle man kunna göra DoD91 bättre? Konkreta förslag tack, inte polemiserande. Jag tycker att det har en del förtjänster begravda under allt ogenomtänkt bråte. Det bästa enligt mig är BRP-motorn som helt enkelt funkar bra i sig. Jag gillar hur en del av yrkena har utvecklats, t ex utbygdsjägaren. Jag gillar att ingen begränsas till att bara lära sig lätta vapen. Men det första problemet jag direkt stöter på är att karaktärsskapandet med poängköp inte funkar bra. Det finns inga incitament (förutom spelarens eventuella goda smak) till att inte min-maxa så mycket som möjligt, och det verkar som att de flesta karaktärstyper i längden skulle bli rätt förutsägbara. Jag har laborerat med att knyta färdigheternas kostnad till grundegenskapens grupp, så att alltför låga värden i något gör att vissa färdigheter blir väldigt dyra. Men med DoD:s system kanske slumpen behövs för att få in tillräcklig variation. Kanske en kombination av tärningsslag och poängköp? Sen tycker jag att de sabbade vapen- och rustningstabellerna en del jämfört med Expert. Och så den omtalade inflationen i silvermynt. Och så att man inte längre kan parera perfekta träffar, det gör ju att rollpersonerna kommer att förlora en lem ungefär vart tjugonde slag de får motta, inte kul. EDD bättre på alla dessa punkter. Det är så långt jag kommit, vad säger ni? Går det att rädda?
              Jag tror att det du kommer att komma fram till, och som jag upplevde när jag tittade på DoD91, är att det uppenbara sättet att förbättra det är att ta bort allt det som är nytt, tills man bara har EDD kvar. Jag kan inte minnas att någon av förändringarna var till det bättre. Poängsystemet kändes påklistrat och obalanserat. Yrkesförmågor hade kunnat vara kul, men de flesta av dem framhävde inte alls yrkets särart på något intressant sätt. (De blev bättre i de olika expansionsmodulerna på olika teman.) Jag köpte aldrig spelet utan körde vidare med det jag hade.

              Kommentera


                #37
                Ursprungligen skrivet av Dubbelyxa Visa inlägg
                För att återföra diskussionen till det ursprungliga ämnet: hur skulle man kunna göra DoD91 bättre?
                Ja du, är det inte det ex. Krille har försökt göra med spel som Järn och Hjältarnas Tid. Har inte själv läst dem men jag vet att skaparen ödmjukt har kallat spel-systemet 'brp done right'. Och många här på forumet har hyllat spelen så jag antar att de är bra...

                Så jag skulle nog först kika på dessa. Eller kanske vänta in att Anders Blixt släpper sin version 2.0 av Expert (har glömt arbetsnamnet men jag tror det finns att hitta i någon av Anders poster i hans uppdateringar eller tråden om vad folk skrivit). Tror God45 höjde den versionen av brp till skyarna i något inlägg också.

                Detta innan jag själv skulle ge mig på att modda brp till något vettigt. Eller tja, vem försöker jag lura här egentligen. Självklart skulle jag själv försöka hitta på något bättre själv för det är så jag funkar. Men min rekommendation är att kolla något som redan finns och som har sett över brp-motorn :)

                Cog.

                Kommentera


                  #38
                  Ursprungligen skrivet av Dubbelyxa Visa inlägg
                  För att återföra diskussionen till det ursprungliga ämnet: hur skulle man kunna göra DoD91 bättre? Konkreta förslag tack, inte polemiserande. Jag tycker att det har en del förtjänster begravda under allt ogenomtänkt bråte. Det bästa enligt mig är BRP-motorn som helt enkelt funkar bra i sig. Jag gillar hur en del av yrkena har utvecklats, t ex utbygdsjägaren. Jag gillar att ingen begränsas till att bara lära sig lätta vapen. Men det första problemet jag direkt stöter på är att karaktärsskapandet med poängköp inte funkar bra. Det finns inga incitament (förutom spelarens eventuella goda smak) till att inte min-maxa så mycket som möjligt, och det verkar som att de flesta karaktärstyper i längden skulle bli rätt förutsägbara. Jag har laborerat med att knyta färdigheternas kostnad till grundegenskapens grupp, så att alltför låga värden i något gör att vissa färdigheter blir väldigt dyra. Men med DoD:s system kanske slumpen behövs för att få in tillräcklig variation. Kanske en kombination av tärningsslag och poängköp? Sen tycker jag att de sabbade vapen- och rustningstabellerna en del jämfört med Expert. Och så den omtalade inflationen i silvermynt. Och så att man inte längre kan parera perfekta träffar, det gör ju att rollpersonerna kommer att förlora en lem ungefär vart tjugonde slag de får motta, inte kul. EDD bättre på alla dessa punkter. Det är så långt jag kommit, vad säger ni? Går det att rädda?
                  Jadå. Det går att rädda. Jag och erebaltors Spelknepe hade lite planer på det en gång i tiden, långt innan Riotminds och andra var i farten. Särskilda förmågor är ett kul inslag som -91 års regler hade. Alla mina spelare älskade att rulla på den där tabellen. Hjältarnas handbok kom ju lite senare, och hade många av EDDs hjälteförmågor. Så sådant går att kombinera. Men något som skulle förbättra Dod91 och EDD är att knyta det hårdare till spelvärlden Ereb Altor. Man skulle kunna skapa sina RP via ett Burning Wheel/Mutant Chronicles-liknande system med olika Livsvägar och bakgrundshändelser, direkt anknytna till den sk lapptäckesvärlden Ereb Altor. Det perfekta vore ett Livsbräde i stil med det brillianta Lifeboard som var en del av Operation: Fallen Reich. Där både slump och val avgör en RPs egenskaper, bakgrund och färdigheter.

                  För övrigt så har vår egen värld har också varit något av en lapptäckesvärld. Detta är ingen nackdel alls. Samtidigt som jag käkar micrad varmkorv och skriver detta på min Asus med i7 processor så tror folk på Balkan fortfarande på vampyrer och huvudjägare/kannibaler smyger fortfarande omkring i Amazonas och på Papa Nya Guinea.

                  Kommentera


                    #39
                    Ursprungligen skrivet av cogitare Visa inlägg

                    Så jag skulle nog först kika på dessa. Eller kanske vänta in att Anders Blixt släpper sin version 2.0 av Expert

                    Cog.
                    Expert 2.0?! Var, var? I can't wait...

                    Kommentera


                      #40
                      Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg

                      Jag tror att det du kommer att komma fram till, och som jag upplevde när jag tittade på DoD91, är att det uppenbara sättet att förbättra det är att ta bort allt det som är nytt, tills man bara har EDD kvar. Jag kan inte minnas att någon av förändringarna var till det bättre. Poängsystemet kändes påklistrat och obalanserat. Yrkesförmågor hade kunnat vara kul, men de flesta av dem framhävde inte alls yrkets särart på något intressant sätt. (De blev bättre i de olika expansionsmodulerna på olika teman.) Jag köpte aldrig spelet utan körde vidare med det jag hade.
                      Min metod just nu är att använda karaktärsskapandet från 91 med de modifikationer jag nämnde ovan, och sedan köra Expert för allt annat. Men jag börjar tro att det är bättre att bara köra Expert (med vissa inslag från 91 som något slags regeltillägg).

                      Kommentera


                        #41
                        Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg

                        Jadå. Det går att rädda. Jag och erebaltors Spelknepe hade lite planer på det en gång i tiden, långt innan Riotminds och andra var i farten. Särskilda förmågor är ett kul inslag som -91 års regler hade. Alla mina spelare älskade att rulla på den där tabellen. Hjältarnas handbok kom ju lite senare, och hade många av EDDs hjälteförmågor. Så sådant går att kombinera. Men något som skulle förbättra Dod91 och EDD är att knyta det hårdare till spelvärlden Ereb Altor. Man skulle kunna skapa sina RP via ett Burning Wheel/Mutant Chronicles-liknande system med olika Livsvägar och bakgrundshändelser, direkt anknytna till den sk lapptäckesvärlden Ereb Altor. Det perfekta vore ett Livsbräde i stil med det brillianta Lifeboard som var en del av Operation: Fallen Reich. Där både slump och val avgör en RPs egenskaper, bakgrund och färdigheter.

                        För övrigt så har vår egen värld har också varit något av en lapptäckesvärld. Detta är ingen nackdel alls. Samtidigt som jag käkar micrad varmkorv och skriver detta på min Asus med i7 processor så tror folk på Balkan fortfarande på vampyrer och huvudjägare/kannibaler smyger fortfarande omkring i Amazonas och på Papa Nya Guinea.
                        Problemet är att jag inte spelar i Ereb Altor just nu, jag spelar i Tolkiens Midgård, så jag behöver mer direkt regeltekniska lösningar.

                        Kommentera


                          #42
                          Ursprungligen skrivet av Dubbelyxa Visa inlägg

                          Problemet är att jag inte spelar i Ereb Altor just nu, jag spelar i Tolkiens Midgård, så jag behöver mer direkt regeltekniska lösningar.
                          Kör med magireglerna från Magiboxen (strunta i det mesta från den senare Magikerna handbok), RP-skapandet från -91 (antingen poängköp eller slump). Sammanställ färdigheterna från både EDD, -91 års regler och alla splatbooks. Stryk sedan färdigheter som är ren skit, t ex Stavhopp, Bryta Grepp, Härskri och sånt. Sedan kan du ju alltid testa med Pendragon-slag om du känner för något lite annorlunda med T20:an. Vi kör enligt ovan, fast med färdighetsslag som enligt reglerna.

                          Kommentera


                            #43
                            Ursprungligen skrivet av Dubbelyxa Visa inlägg

                            Expert 2.0?! Var, var? I can't wait...
                            Jag tror det ska vara någon motor för sci-fi-lir eller något med krutvapen åtminstone. Det var uppfattningen jag fick.

                            Kommentera


                              #44
                              Ursprungligen skrivet av Dubbelyxa Visa inlägg
                              För att återföra diskussionen till det ursprungliga ämnet: hur skulle man kunna göra DoD91 bättre?
                              I princip: gör Hjältarnas Tid. Eller för den delen, Kopparhavets Hjältar som tar Hjältarnas Tid-systemet och placerar det i vad som i princip är Ereb Altor (Riotminds har rättigheterna till varumärket Ereb Altor, men nästan allt av innehållet har återgått till respektive författare i samband med att Target Games rekonstruerades alternativt pga passerad tidsrymd, och många av dessa har varit inblandade i Kopparhavets Hjältar).

                              Det skulle säkert gå att göra på annat sätt också, men Hjältarnas Tid tar i princip allt det jag har glada minnen av med gamla Drakar och Demoner och sätter det i en kontext med ett bra system.

                              Kommentera


                                #45
                                Jag hade nog förträngt det, men jag älskar att en attack mot dig kan misslyckas, men du måste rulla parera... Och där kan du fumla, vilket resulterar i att du skadar dig.

                                Jag ser framför mig hur någon duckar under ett övertydligt hugg genom och luften... genom att dunka sitt huvud i en dörrkarm.

                                1T4 skada i Huvudet.

                                I övrigt har du helt rätt. Det är en mardröm att läsa regelböckerna, och det var också mitt första rollspel... Jag hade en otrolig tur som hade ett par storasyskon som spelat en hel del och förklarade allting för mig.

                                Kommentera

                                Senaste inlägg

                                Minimera

                                Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by krank, 22 August 2019, 19.41
                                1 response
                                14 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg krank
                                av krank
                                 
                                Started by Ape of Wrath, Igår, 21.52
                                3 responses
                                55 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg Ape of Wrath  
                                Started by krank, 12 August 2019, 19.40
                                9 responses
                                202 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Henke
                                av Henke
                                 
                                Started by Björn Wärmedal, Igår, 16.05
                                1 response
                                38 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Björn Wärmedal  
                                Started by luddwig, Igår, 20.59
                                0 responses
                                36 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg luddwig
                                av luddwig
                                 
                                Started by nano, Igår, 15.06
                                12 responses
                                202 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Feuflux
                                av Feuflux
                                 
                                Started by God45, 23 August 2019, 06.14
                                8 responses
                                252 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg obak
                                av obak
                                 
                                Started by Matolo, 21 August 2019, 21.04
                                8 responses
                                174 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg obak
                                av obak
                                 
                                Started by Rangertheman, 22 August 2018, 15.56
                                37 responses
                                2.083 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg gabrielledebourg  
                                Started by Mekanurg, Igår, 11.44
                                1 response
                                78 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg luddwig
                                av luddwig
                                 
                                Arbetar …
                                X