Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Varför jag inte gillar Drakar 91

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Jag är så himla invested i det här spelet för jag älskade det verkligen och på sätt och vis älskar jag det fortfarande. Jag ville att det skulle vara bra T_T

Kommentera

Jag älskar typ detta: "Vi trodde inte budbäraren från Pendon, men när vi väl var framme vid Kopparhavets kust tvivlade vi inte längre. Världens undergång hade nu slutgiltigt drabbat oss. Kopparhavet blänkte sjukligt rött mot våra anleten".

Hittade mer på sidan 10 i spelledarboken om hur man ritar kartor så det var ju bra

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
        Så för dom blev nittioettan “Den sista bra versionen innan Chronopia.”
        Och för andra, som mig, blev 91:an den första version av DoD där känslan var borta.

Kommentera

Jag gillade aldrig DoD, någon version alls. Mutant var mer min grej. Spelade gärna om någon annan spelledde, såklart, men det var aldrig riktigt min egna kopp té. Har alltid tyckt att reglerna var rätt meckiga och att världen var rätt tråkig. Men samtidigt har jag vänner som spelar det än idag och som älskar världen, så det handlar sannolikt mer om att vara fyrkantig och motsträvig—ungefär som när jag vägrade se Titanic på bio för den blev för poppis...

Kommentera

Jag är så himla invested i det här spelet för jag älskade det verkligen och på sätt och vis älskar jag det fortfarande. Jag ville att det skulle vara bra T_T
            Hej där ute i den digitala världen!

Drakar och Demoner -91 är bra. Du får läsa om reglerna. EDD var bättre, men mina spelare älskade Särskilda förmågor och sånt. Känslan att få rulla fram Starka Nypor var helt enkelt för varm och stark, likt en rörd mors hårda men ack så kärleksfulla kram. Vi kombinerade magiboxen med -91 års regler och splatböcker.

Hej då

Kommentera

Jag började väl själv egentligen med någon form av blandning mellan DoD-91 och de tidigare versionerna. Vi hade allt som släppts och köpte snabbt nya splatbooks när de väl gavs ut. Hade aldrig några direkta problem med regler, men så husreglade vi garanterat det vi inte förstod. När väl Chronopia släpptes så ansåg vi det vara ett väldigt underligt spel, men inte dåligt på något sätt. Det var dock svårt för min spelgrupp att se Chronopia som DoD, vi såg det istället som ett eget spel som fick stå på sina egna ben.

Nu är jag lite OT men jag vill bara nämna detta. Jag har sett många säga att de gillade grundboken till Chronopia men inte alla splatbooks som släpptes, personligen älskar jag dem alla. De ger Chronopia en unik känsla av antika Rom blandat med 1700-tal och ångpunk. För mig är det en lysande kombination som verkligen faller mig i smaken, dekadenta alver som har orgier samt mördar folk enbart på grund av att de är uttråkade är en briljant lösning på hur det är att leva för evigt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Minimoni Visa inlägg
                Jag började väl själv egentligen med någon form av blandning mellan DoD-91 och de tidigare versionerna. Vi hade allt som släppts och köpte snabbt nya splatbooks när de väl gavs ut. Hade aldrig några direkta problem med regler, men så husreglade vi garanterat det vi inte förstod. När väl Chronopia släpptes så ansåg vi det vara ett väldigt underligt spel, men inte dåligt på något sätt. Det var dock svårt för min spelgrupp att se Chronopia som DoD, vi såg det istället som ett eget spel som fick stå på sina egna ben.

Nu är jag lite OT men jag vill bara nämna detta. Jag har sett många säga att de gillade grundboken till Chronopia men inte alla splatbooks som släpptes, personligen älskar jag dem alla. De ger Chronopia en unik känsla av antika Rom blandat med 1700-tal och ångpunk. För mig är det en lysande kombination som verkligen faller mig i smaken, dekadenta alver som har orgier samt mördar folk enbart på grund av att de är uttråkade är en briljant lösning på hur det är att leva för evigt.
                Hej där, Minimoni! Själv fick jag den pikanta smaken av spya i munnen så fort jag såg omslaget på Chronopia, eller kanske var det SL-skärmen? Det var en alv på en struts iallafall. Det var avfällingar i ÄS som hade producerat smörjan.

Det var ungefär i samma veva vi tog ett jättelångt break från rollspel. Vi hade väntat så länge att vi nästan hade tappat hoppet om att få se avslutningen på Konfluxsviten och när den äntligen hade krystats ut av Granström så derailades allt av en spelare som fick något tokspel och bestämde sig för att försöka döda Blatifagus. Jag tror att han helt enkelt hade väntat för länge på finalen och att detta fick honom att drabbas av någon tillfällig sinnesförvirring. Efter detta var det slutspelat för mig och gruppen under mer än 10 år. Jag orkade helt enkelt inte att vara SL mer.

Men vi började på ny kula, lite trevande för 10-11 år sedan när lusten väcktes på nytt. Ett visst svinn av spelare hade uppstått p g a flytt, avel och liknande. Vissa hade helt enkelt fastnat i vuxenvärldens själsdödande amorteringsprat.

Kommentera

Chronopia är helt enkelt awesome! Inte svårare än så...

Cog.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av cogitare Visa inlägg

Cog.
                    Ja, har man en fäbläss för strutsridande alver så är det nog onekligen så.

Rymdkram på dig, Cogitare

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg

Ja, har man en fäbläss för strutsridande alver så är det nog onekligen så.

Rymdkram på dig, Cogitare
                      Den där bilden på en alv i kråsskjorta som rider på en struts lämnar verkligen ingen oberörd.

Antingen kräks man lite i munnen eller så tänker man "awesome!".

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Tant Ragnar Visa inlägg

Den där bilden på en alv i kråsskjorta som rider på en struts lämnar verkligen ingen oberörd.

Det kanske även finns en tredje kategori betraktare: de som tänker "awesome" när de får lite spya i munnen.

Kram på dig i värmen

Kommentera

Just den här känslan har jag själv upplevt, fast med andra rollspel och liknande. Så jag vet verkligen vad du menar

Kommentera

Ursprungligen skrivet av cogitare Visa inlägg

Cog.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Tant Ragnar Visa inlägg

Själv tänkte jag awesome direkt. Ännu mer awesome blev det när jag läste boken och fick några av de bästa alver jag läst om i en rollspelsbok. Sen har den liksom allt annat i Chronopia en miljon problem (power creep, otestade regler, genomsyrande rasism, otroligt rörigt upplägg i reglerna, osv...) men känslan av något nytt och oväntat och något som vågade vara annorlunda är fortfarande stark varje gång jag ser den bilden. Mitt önskeprojekt i den svenska rollspelsvärlden är fortfarande "Chronopia, fast bra".
                              Last edited by Khan; 07 June 2019, 08.54.

Kommentera

Ja, undrar varför ingen har plockat den där fallna Chronopia-manteln? Kanske för att den luktar lite kattkiss? Jk, Chronopia-entusiaster.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Henke, Idag, 10.56
                                3 responses
                                36 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg krank
                                av krank

Started by Franz, 11 December 2019, 15.59
                                26 responses
                                579 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Doktor Laser  
                                Started by Fiktionslek, Igår, 18.46
                                6 responses
                                208 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg McKatla
                                av McKatla

Started by Björn Wärmedal, Idag, 11.01
                                0 responses
                                7 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Björn Wärmedal  
                                Started by Nässe, 10 December 2019, 22.06
                                32 responses
                                670 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Ram
                                av Ram

Started by Dr_Dängrot, 11 December 2019, 08.28
                                20 responses
                                786 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg Ymir
                                av Ymir

Started by krank, 09 December 2019, 19.12
                                2 responses
                                70 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg krank
                                av krank

Started by Mannen i skogen, 09 December 2019, 14.13
                                9 responses
                                360 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Mannen i skogen  
                                Started by zonk, Igår, 20.42
                                1 response
                                115 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg DeBracy
                                av DeBracy

Started by Spelledarn, 10 December 2019, 18.59
                                5 responses