Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Varför jag inte gillar Drakar 91

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Varför jag inte gillar Drakar 91

    dod91-stridsdiagram.jpg

    Det där diagrammet säger väl allt!!? Är typ omöjligt att utföra en enda attack om man inte har PHD.

    Drakar och Demoner 91 var det första rollspel jag nånsin såg. Tyckte det lät DÖFRÄCKT.

    Spelet där du är hjälten!!!

    Vi bodde på landet och kände ingen, hade åkt in till en pytteliten småstad och det var där vi såg det i en leksaksaffär.

    Hade typ inga kompisar som kunde förklara hur man spelade rollspel utan det var med syrran, mamma, granntjejerna och en av deras brorsor som vi försökte köra.

    Jag är supernostalgisk för spelet och på vissa sätt älskar jag det fortfarande. Boxen, bilden (som jag senare fick lära mig var Elric), känslan av häftena, tärningarna. Dom småfula bilderna av Giadrosich.

    Varför är då spelet dåligt?

    Jo, för att det inte förklarar hur man ska spela. För dom som redan vuxit upp med gamla grundlådan och expert och visste hur man skulle göra så var kanske 91 en dream come true för det konsoliderade en massa tidigare versioner till ett enda system med allt på samma ställe. Den bästa versionen av spelet enligt många. Men för mig som hade missat hela 80-talet för jag var upptagen med att läsa Min Häst och spela Game & Watch så var spelet obegripligt. Döcoolt, men obegripligt.

    Hur preppar man?

    Det här spelet är ett illusionisthärke.

    Gamla versioner av spelet (som jag alltså aldrig hade sett eller ens hört talas om!) beskrev noggrant hur man skulle rita kartor och göra mötestabeller.

    Men det här spelet nämner i förbifarten (sidan 9 i Spelledarboken) nåt om att rita en karta och att “bara lägga in dom möten som passar med stämningen”.

    Allt annat, sida upp och sida ne i spelledarboken, är bara action action action, se till att det känns som en film, fuska gärna med tärningarna, SL du behöver inte använda regler skramla bara lite med tärningarna osv.

    På spelarsidan är spelet otroligt detaljerat och överkrångligt. Att bygga en rolle tar ca nio år med alla BP och ekvationer att harva med. Det finns skitmycket regler och SL uppmanas bara att strunta i allt dom. Man är en dålig SL om man följer spelets regler. Improvisera och bara röj röj röj så blir det bra.

    Det tycker jag är skitsnack. Så här tycker jag man ska göra:

    Preppa platser, inte events.

    Porte-Monstre-Trésor är det som gäller. Platser, problem, och belöningar!

    Ironiskt nog hade vi brädspelet Hero Quest [fast jag tror vi fick det efter] men vi kopplade inte till att man skulle kunna preppa rollspelet på samma sätt. Lurad av allt “flimsnack” så tänkte vi att det skulle vara scen efter scen efter scen, inte platser där rollpersonerna kunde röra sig fritt.

    Hur spelleder man?

    Skrev en längre text som jag önskar hade fått i handen när vi precis började.

    Hur spelar man?

    Hur hoppar man över ett dike? Hur tar man ett steg framåt? Hur öppnar man ögonen? Hur andas man? I Mario-spelet på nintendot skulle man ju trycka höger för att gå. Hur går man i Drakar och Demoner? Vi var helt clueless. CL-tabellen helt obegriplig.

    Vi lade några veckor på att göra rollspersonerna men sen när vi faktiskt skulle spela dom så fattade vi ingenting. När börjar spelet…?

    I Hero Quest fanns det tydliga regler för hur man gick omkring och hög ner skeletten, men här bara… va?

    Detta hade kunnat fixas genom nåt så enkelt som:

    Säg vad du vill göra så säger spelledaren vad som händer. Om det är nåt som inte är så lätt så får du slå tärningar, se på reglerna på sidan si-och-så. Och vissa saker går inte alls. Men annars är det bara att göra.

    “Jag öppnar ögonen” “OK du ser en vacker skog och solen skiner genom löven.”

    “Jag öppnar dörren” “OK, slå ett Dyrka-slag det betyder du ska slå så-och-så” [som ni märker har jag FORTFARANDE inte fattat hur man ska spela Drakar 91]

    Ja det kanske låter pinsamt men jag fattade inte att lätta saker var bara att “göra” genom att säga att man gör dom.

    Och spelet gör svåra saker verkligen URKRÅNGLIGA.

    Jag grävde upp paragrafen som jag skulle ha behövt förstå för att kunna göra svåra saker, här har ni den:

    Ursprungligen skrivet av “DoD91, Rollpersonen, s 37”
    När man använder en färdighet ur kategori A (och ibland även ur kategori B) har man en viss chans att lyckas med den, uttryckt i ett värde mellan 1 och 20. När man slår för att se om man lyckas kan man få fyra olika resultat: perfekt slag, lyckat slag, misslyckats lag, eller fummelslag. De olika utfallen visar på olika grad av framgång eller misslyckande.

    För färdigheter ur kategori A beräknas CL med start från FV:t. Detta kan modifieras av flera olika faktorer, av vilka de flesta finns angivna vid varje färdighet.
    Alltså hur fucking lillgamla tror dom att vi var egentligen? Ska man behöva ett FV i tolka byråkrati bara för att dra på sig jeansen på morgonen!??!

    Dom borde ha skrivit: “slå under ditt färdighetsvärde med den tjugosidiga tärningen” KLART!! hur svårt ska det vara?!?!

    Jag hatar verkligen det här spelet

    #2
    Välkommen tillbaka!

    Kommentera


      #3
      Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
      Drakar och Demoner 91 var det första rollspel jag nånsin såg.
      Samma här! Älskar den där bilden. Lådan såg asfrän ut.

      Köpte egen uppsättning av -91:an med tillbehör kring … 2002? Spelade nåt äventyr med gänget. Nostalgin gick över. Behöll Monster-boxen (min första köpta rollspelspryl), sålde det andra till en kompis som ville ha't.

      Blir numer lite provocerad när folk rekommenderar det.

      Kommentera


        #4
        Lyllosar! Mitt första rollspel var Sagan om Ringen! Snacka om att inte fatta något alls!

        Kommentera


          #5
          Men i nån mening kan det inte bli obegripligare än 100% obegripligt. Om man fattar 0 så är det föga tröst att det finns nåt där ute där det är ännu högre sannulikhet att man ska fatta 0

          Kommentera


            #6
            Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
            Men i nån mening kan det inte bli obegripligare än 100% obegripligt. Om man fattar 0 så är det föga tröst att det finns nåt där ute där det är ännu högre sannulikhet att man ska fatta 0
            Naturligtvis. Menade inte att det var någon tävling :)

            Kommentera


              #7
              Det där flödesschemat förkroppsligar det gamla skämtet "Du kanske tycker att det här låter enkelt, men vänta tills jag har förklarat det för dig!" Snacka om att få något att se mer komplicerat ut än det är.

              Kommentera


                #8
                2097 Du är tillbaka!
                Forumet blev just 100% bättre.
                Hurra!

                Kommentera


                  #9
                  Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
                  Det där flödesschemat förkroppsligar det gamla skämtet "Du kanske tycker att det här låter enkelt, men vänta tills jag har förklarat det för dig!" Snacka om att få något att se mer komplicerat ut än det är.
                  Samtidigt som "beräkna CL" är sin egen regel (basically FV med lite mods) och att räkna ut huruvida ett slag är lyckat/misslyckat/fummel/perfekt är sin egen regel med en massa undantag och specialsituationer och sen fattar jag fortfarande inte riktigt vad som händer om ex vis anfallsslaget är lyckat och försvarsslaget också är lyckat…?

                  Kommentera


                    #10
                    OK så här tror jag det är... att brytvärdet sjunker och om det går ner på noll så går skadan igenom men om det inte går ner på noll så är attacken parerad

                    Det verkar vara rätt likt Runequest!

                    Kommentera


                      #11
                      Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                      OK så här tror jag det är... att brytvärdet sjunker och om det går ner på noll så går skadan igenom men om det inte går ner på noll så är attacken parerad

                      Det verkar vara rätt likt Runequest!
                      Typ.

                      Kommentera


                        #12
                        Som en som aldrig hann spela DoD91, samtidigt som jag nu i efterhand upplever Expert som det bästa av de spelsystem jag spelade, ser jag som det största felet med 91 att det fastän enligt utsago skulle vara en sammanställning av de tidigare versionerna i ett enda system, istället gjorde om mycket som funkade bra och försämrade det, samtidigt som en massa lades till som inte känns särskilt balanserat.

                        Kommentera


                          #13
                          Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                          Välkommen tillbaka!
                          +1 (dessutom är jag heller ingen fan av 91an, vet inte vem som rekommenderar det spelet idag)

                          Kommentera


                            #14
                            Ursprungligen skrivet av Dubbelyxa Visa inlägg
                            Som en som aldrig hann spela DoD91, samtidigt som jag nu i efterhand upplever Expert som det bästa av de spelsystem jag spelade, ser jag som det största felet med 91 att det fastän enligt utsago skulle vara en sammanställning av de tidigare versionerna i ett enda system, istället gjorde om mycket som funkade bra och försämrade det, samtidigt som en massa lades till som inte känns särskilt balanserat.
                            Du har inte fel. Jag upplever att QCn i Äventyrsspels produkter i början av 90-talet inte var den bästa. I första tryckningen av DoD-91 så har man t ex norpat kapitlet om spelledande rakt av från "Nya" Mutant... inklusive referenser till metropoliser. Det fanns två olika tabeller för att slå fram startkapital, dels i reglerna för att göra rollperson och dels i tabellsammanställningen på mittuppslaget i spelarboken. Reglerna för gifter och droger är rakt av tagna från en Sinkadus-artikel skriven till DoD Samuraj, med namnen utbytta. Det hade inte varit någon fara egentligen om inte spelets ekonomi hade ändrats drastiskt mellan versionerna (t ex kostar helrustning i ringbrynja med ABS 6 1750 sm i Expert, och förstärkt ringbrynja med ABS 6 4700 sm i '91, och bredsvärdet gick upp från 200 till 1000 sm i pris), och priserna på droger var anpassade till de gamla reglerna.

                            Och jag har inte tänkt på det innan, förmodligen för att jag var så pass inne i DoD-grejen vid tillfället, men 2097 har helt rätt i att DoD-91 är uselt rent pedagogiskt. DoD 2/3 är kanske inte perfekta på den punkten, men bra mycket bättre än DoD-91.

                            Kommentera


                              #15
                              Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
                              Och jag har inte tänkt på det innan, förmodligen för att jag var så pass inne i DoD-grejen vid tillfället, men 2097 har helt rätt i att DoD-91 är uselt rent pedagogiskt. DoD 2/3 är kanske inte perfekta på den punkten, men bra mycket bättre än DoD-91.
                              Ja, precis, hela min teori över “90s games” i allmänhet är att dom ter sig heeeelt olika beroende på om man vuxit upp med dom gamla eller inte. (Min term “90-tals-spel” är spel typ som DoD 91, men inte bokstavligt talat bara nittiotalet, finns enstaka spel redan från 70-talet som kvalar in, och görs fortfarande spel som gör det.)

                              Har man vuxit upp med dom gamla spelen där man preppar en riktig plats, en riktig karta, riktiga encounters osv, så går det att applicera det tänket på dom flesta 90-tals-spel. Världsboken blir ett väldigt viktigt komplement till alla rälsade äventyr för om dom går av rälsen så har man ändå sin Stadsbok eller vad fan det är dom är i. Och ja jo jag fattar ju att dom mest framgångsrika spelledarna på den tiden var dom som fuskade och illusionistade lite [innan folk hade fattat vilken extrem slippery slope det var med lite SL-fuskande—nu när vi vet det så rekommenderar jag att aldrig fuska som SL]. Spelledar-kapitlen var riktade utifrån det, till veteranerna. “Hej SL ett bra knep för att få mer action och flyt är att fuska lite” typ. Böckerna kunde vara riktade till nya spelare med ordentliga “Vad är ett rollspel”-kapitel men omedvetet så förutsattes det ändå att “det är ju så här man spelar rollspel” dvs lärdomarna från tidigare spel med äventyrsplatser och stridsmöten.

                              Har man inte vuxit upp med dom gamla spelen däremot så blir det helt obegripligt hur man ska spela och spelleda dom. Man läser SL-kapitlet där det står “Hej SL ett bra knep för att få mer action och flyt är att fuska lite” och bara åh ok uh ok så man ska göra som en film… scener? Först händer detta, sen händer detta, sen kan antingen detta eller detta hända men oavsett vilket så kommer sen detta hända? “Men spelarna vill göra nåt annat bäst jag lär mig att trixa lite så dom kommer in på banan igen” osv liknade bullshit spel utan nån agency. Helt värdelöst. Eller så börjar man improvisera allt. Och sen sitter man där med nåt jävla Lady Blackbird i handen och bara typ: vad fan håller jag på med.

                              På samma sätt var DoD91 väldigt väldigt älskat av ganska många [inte alla] av dom som haft tvåan och trean. För dom blev inte förvillade av den usla pedagogiken i nittioettan eftersom dom redan kunde spela. Dom hade lärt sig, om inte av grundböckerna så av modulerna till dom gamla, typ Marsklandet. Så för dom blev nittioettan “Den sista bra versionen innan Chronopia.” (Uh… fast DoD91 har många av exakt samma problem som Chronopia har.)

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by Mekanurg, Idag, 11.44
                              0 responses
                              1 view
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Mekanurg  
                              Started by Khan, 21 August 2019, 22.14
                              3 responses
                              90 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Khan
                              av Khan
                               
                              Started by Rangertheman, 22 August 2018, 15.56
                              35 responses
                              1.976 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg Voldstagg13  
                              Started by God45, Igår, 06.14
                              5 responses
                              194 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg zonk
                              av zonk
                               
                              Started by crilloan, 21 August 2019, 09.32
                              5 responses
                              185 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg crilloan  
                              Started by Sjunde inseglet, 18 June 2016, 12.17
                              13 responses
                              740 visningar
                              7 gillar
                              Senaste inlägg Sjunde inseglet  
                              Started by Matolo, 21 August 2019, 21.04
                              7 responses
                              154 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg anth
                              av anth
                               
                              Started by zonk, 16 August 2019, 20.05
                              1 response
                              86 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg zonk
                              av zonk
                               
                              Started by Dr_Dängrot, 07 August 2019, 15.56
                              90 responses
                              3.688 visningar
                              5 gillar
                              Senaste inlägg Christoffer  
                              Started by God45, 21 August 2019, 20.27
                              17 responses
                              593 visningar
                              6 gillar
                              Senaste inlägg gorillotaur  
                              Arbetar …
                              X