Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Anti-OSR – en "ny" spelstil?

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #31
    Ursprungligen skrivet av Sysp Visa inlägg
    Saker som inte förändrats
    Fisktank.
    Preppar i riktningen som spelarna verkar vara på väg.
    Preppar platser och personer, inte situationer.
    Rollpersonerna litar på varandra (pilarna utåt).
    Tärningarna för checks och skada rullas öppet, ingen fudging.
    Minimal balansering av encounters, finns alla möjligheter att springa in i fiender som är alldeles för svåra.

    Fem år sedan
    Regeltungt (DnD 3.5). Det tar en helkväll att göra en karaktär (och en timme till för att skriva backstory).
    Skills och powers, karaktärerna kan mer än spelarna, pussel och plotlösande görs dock av spelarna.
    Rollpersonerna har backstories innan vi börjar.
    Spelarnas val + min bedömning styr faktionerna, jag väljer det jag tror är mest logiskt/spännande/intressant för spelarna.
    Jag styr till 100% vilka encounters som sker utifrån vad som är logiskt/spännande/intressant för spelarna.

    Nu
    Regellätt (Kuf/Knave). Det tar max 15 minuter att göra en karaktär.
    Karaktärerna är glada amatörer utan förmågor. Minimalt med tärningsslag. Betoning på player skill.
    Rollpersonerna har inga backstories förrän de visas i spel.
    Spelarnas val + tärningarna styr faktionerna, jag får tolka vad de betyder.
    Tärningarna (slumpmöten) styr till 75% vilka encounters som sker. Resterande 25% är mer eller mindre logiska möten (om du åker till närbutiken är biträdet där dagtid, kören sjunger på gudstjänsten, den fastkedjade fången går ingenstans etc).

    Börjar fundera på om jag enligt din definition spelade Anti-OSR för fem år sen och mer OSR-likt nu. Jag ser ju att min roll under spelmötena är mer lik den opartiske domaren än trad-spelledaren nu när jag snarare tolkar än regisserar.
    Spännande! Jag håller dock personligen inte med om din analys. :D

    Just att vara en opartisk domare känns som en oerhört central del för det jag ser som den här "nya" spelstilen, snarare än att vara den som styr vad som händer utifrån egen vilja eller vad som känns rimligt just då.

    Däremot är ju övergången till tunna startkaraktärer och betoningen på player skill ett klart steg mot OSR jämfört med den här spelstilen.

    Kommentera


      #32
      Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
      Jag har några frågor:

      1) Vad för typ av förberedelser tänker du dig till den här typen av spelande? Jag antar att det inte är ett traditionellt äventyr med en början och ett slut, eftersom du skriver att du inte vill ha någon rälsning. (Det behöver naturligtvis inte förekomma någon rälsning i ett äventyr, men det är risk att det gör det.) Är det beskrivningar av miljön och av spelledarpersoner som rollpersonern troligen kommer att interagera med?

      2) De stora skillnaderna mot OSR verkar vara det ökade fokuset på rollpersonerna och deras bakgrund, och ett fokus på att skapa en intressant handling snarare än att försöka "klara äventyret". Är det korrekt?

      3) Vad vill du att det ska finnas regler för? Bara strid och färdigheter, eller även för rollpersonernas relationer?
      1) Yes! Jag tänker mig OSR:ig prepp: platser, SLPs, fraktioner etc. Lite vad som händer med omvärlden om rollpersonerna gör si eller så, men inget "... och när spelarna har dödat monstret går de till..."

      2) Ja, så tänker iaf jag. Och "character skill, not player skill".

      3) Jag vill nog personligen att det finns regler för det mesta – kunskap, sociala interaktioner, smyga, hoppa och klättra, slåss, etc – men att de inte nödvändigtvis behöver vara supercrunchiga. Det verkar helt klart gå att spela den här stilen med vanliga tradd- eller OSR-system. Men om det ska vara ett "riktigt hybridsystem" bör det nog finnas mekanik inriktad på att skapa och utveckla rollpersonerna och deras relationer.

      Kommentera


        #33
        Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
        Något sånt här, typ:
        • Spelarna spelar inte för att "vinna", utan för att uppleva och generera intressanta situationer.
        Jag tycker fortfarande inte att det är supertydligt. Mitt gäng spelar ju trad utan fokus på att vinna. Det är mer att uppleva intressanta situationer det handlar om. Att generera intressanta situationer känns dock klart indie, eller om fokus ligger mer på relationer/drama.

        Kommentera


          #34
          Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
          Jag tycker fortfarande inte att det är supertydligt. Mitt gäng spelar ju trad utan fokus på att vinna. Det är mer att uppleva intressanta situationer det handlar om. Att generera intressanta situationer känns dock klart indie, eller om fokus ligger mer på relationer/drama.
          Hmm, intressant. Min känsla är att traddiga system i regel uppmanar till ett fokus på att vinna – genom sina binära resolutionssystem, risken för död och ofta en tradition av ganska linjära scenarion.

          Min spontana tanke är att vi nog inte spelar så olika i praktiken, men att olika system afforderar det spelsättet i lite olika utsträckning.

          Kommentera


            #35
            Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg

            Hmm, intressant. Min känsla är att traddiga system i regel uppmanar till ett fokus på att vinna – genom sina binära resolutionssystem, risken för död och ofta en tradition av ganska linjära scenarion.

            Min spontana tanke är att vi nog inte spelar så olika i praktiken, men att olika system afforderar det spelsättet i lite olika utsträckning.
            Det låter rimligt. Framförallt upplever jag att traddiga äventyr ofta sätter fokus på att vinna. Trad med öppna äventyr blir, som jag upplever det, inte alls detsamma. Där finns ju inga uttalade mål. De binära handlungsutfallen i sig tycker jag då spelar mindre roll.

            Kommentera

            Senaste inlägg

            Minimera

            Diskussioner Statistik Senaste inlägg
            Started by Henke, Idag, 16.28
            2 responses
            28 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke
            av Henke
             
            Started by God45, Idag, 07.33
            24 responses
            308 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Mekanurg  
            Started by Svarte Faraonen, 03 December 2019, 23.04
            63 responses
            1.445 visningar
            7 gillar
            Senaste inlägg Leon
            av Leon
             
            Started by krank, Igår, 19.27
            2 responses
            52 visningar
            1 gillar
            Senaste inlägg krank
            av krank
             
            Started by Pilgiftsgrodan, Idag, 15.46
            0 responses
            20 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Pilgiftsgrodan  
            Started by Stillafors, Igår, 21.02
            3 responses
            140 visningar
            2 gillar
            Senaste inlägg Måns
            av Måns
             
            Started by Vimes, Igår, 20.24
            7 responses
            144 visningar
            3 gillar
            Senaste inlägg clarence redd  
            Started by Stillafors, Igår, 20.29
            3 responses
            144 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke
            av Henke
             
            Started by Mannen i skogen, Igår, 14.13
            3 responses
            170 visningar
            1 gillar
            Senaste inlägg afUttermark  
            Started by WiccedSwede, 08 December 2019, 19.42
            2 responses
            59 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Mannen i skogen  
            Arbetar …
            X