Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Anti-OSR – en "ny" spelstil?

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg

Hmm, om det helt saknar tydliga influenser tänker jag att det är något annat än vad åtminstone jag (och Nordnordost och @Rymdhamster?) pysslar med.
    Då får du förtydliga din definition så att din TIO-hybrid inte blir förväxlad med min OT-hybrid.

Kommentera

Spelarnas roll i det här (”att gestalta sina rollpersoner, göra intressanta val och skapa dynamiska relationer”) låter rätt mycket som det som ursprungligen menades med samberättande, det vill säga den spelstil i Risings rollspelstriangel som handlade om att man vill att det blir en bra historia och hjälps åt att dra det ditåt (även om inget av den traditionella spelledarmakten fördelas ut på något vis – termen myntades före de spelledarlösa spelens era). Spelarna väntas blanda in rätt mycket author stance tillsammans med actor stance, för att knyta an till den tråden.

Det är den typen av spelarroll jag föredrar i trad sen tidigt 00-tal då den poletten trillade ner för mig. På spelledarsidan har inte i första hand kombinerat den med OSR:ig prepp utan kört mer mindmap-sandbox med startsituation och oplanerat slut (det lilla jag faktiskt spellett traditionellt alltså) men de två känns inte alls som jag skulle ha svårt att byta ut dem, eller kombinera: jag gjorde ett konventsäventyr på den här tabellen till exempel och rullade på den lite då och då för att se vad spelarna stötte på i skogen. Det jag inte gjorde då var att köra strikt efter tärningarna, utan jag hoppade över resultat på tabellen som inte passade in på ett vettigt sätt.

Så, det nya i den här mixen vore för mig att implementera OSR-tanken att luta helt på mer utförlig prepp, t.ex. skriva en riktig mötestabell istället för att improvisera SLP:er spelarna möter på vägen till grannbyn. Men jag är ju lat, så jag kommer nog bli kvar vid min mindmap. :)

Kommentera

Jag känner igen mig i det här. Det känns som en naturlig hållning att komma till när en testat ett gäng paradigmer och plockar det en gillar från samtliga.

Hybridrollspel låter bra för att beskriva det här, men jag misstänker att de fem komponenter du räknat upp inte täcker in det helt, och att viktningen dem emellan varierar kraftigt.

Spontant skulle jag säga att det var så här min Chronenburg-kampanj spelades, och det här är vad jag ser framför mig att Shipmates är (även om spelar-/spelledarstil inte alls behandlas i spelet). Ska fundera lite och se om jag kan utveckla mina resonemang tydligare senare.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
          Jag vill lyfta fram ett exempel:

Vi körde några sessioner Star Wars d6. Jag körde ganska klassisk prepp först. Bestämde vilket område i galaxen vi skulle fokusera på, drog upp några riktlinjer i grova drag som jag pitchade för spelarna. dessa gjorde sina RP och där kom det in betydligt mer indie. Jag vill ha RP som bär med sig något, som är på väg någonstans och som existerar i en kontext. Så efter RP-skapande gjorde jag klassisk indie prepp - hittade lämpliga konflikter, relationer, bomber... Ovanpå detta lade jag en metaplot, som i alla goda tradspel. Visserligen direkt knutet till en RPs krokar men ändå något som liknar en tradkampanj. Jag skapade en enkel bas-situation och vi började spela.

Och då använde jag mig (utöver mitt trad-prepp och mina drama-bomber) av en massa tabeller, OSR-stajl. Tabellerna fick generera situationer bäst de ville och spelarna kunde hugga på dem.

Jag kan inte säga något om vad som drev spelet mest men det lutade sig tydligt mot tre ben som alla har sina rötter i olika spelskolor (eller vad vi ska kalla dem).

(Här är tabellerna om någon är nyfiken: http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...-wars-tabeller )

Är detta något liknande det du funderar på?
          Det låter helt klart som att vi är inne på liknande spår! :D

Kommentera

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
            Många av de populära OSR-produkterna är ju slumptabeller och verktyg som är tänkta att användas under spel (typ Vornheim) eller för att snabba upp skapandet av en kampanjvärld (typ Yoon-Suin). Så just "omfattande prep" vet jag inte om jag håller med om. Men det kanske mer är hur jag väljer att tolka OSR än vad det på något sätt är.
            Jag tänker att utvecklandet av alla tabeller är ganska omfattande prepp. Av någon iaf. :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
              Det här är en helt ny tanke för mig. Det är en helt ny ideologisk aproach som kombinerar spelstilar jag trodde var helt olika. Fan vad fränt! Det känns som The Forge i den här tråden!

Fan, det här måste jag testa. Jag tänker ta dina fem punkter och se dem som Anti-OSR manifestet och så kommer jag köra en kampanj enligt dem. Att kunna avlasta alla de här sakerna från spelledaren men sammtidigt ha dem i speler efter som OSR-igheten redan avlastat spelarna.

Jag kommer testa att köra det här utan regelförändringar. Men tror ni att man behöver ändra reglerna på något sätt för att maximera det här?
              Grymt kul att höra! Blir ju tokpepp bara av att läsa. ;)

Det bästa är sannolikt att spela ett spel som är helt designat med det här syftet. Och hur ett sådant spel skulle se ut – och om det redan finns – återstår åtminstone för mig att få bra grepp om.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

Då får du förtydliga din definition så att din TIO-hybrid inte blir förväxlad med min OT-hybrid.
                Appappapp – inte gå OT i min tråd!

Kommentera

Ja jag har länge tänkt att det (utöver uppenbara skillnader) finns områden där indie / story games överlappar med osr.

Indie-OSR är kanske en bättre benämning än något som inkluderar anti?

Kommentera

Låter som att du beskriver sättet på vilket jag alltid i mån av mognad spelat rollspel. Jag, som egentligen saknar intresse för och kunskap om etiketterande och subgenrer inom rollspel skulle påstå att det är "trad" eftersom det är traditionellt rollspelande så som jag ser och alltid sett det.

Kommentera

Efter att ha läst trådstarten igen tycker jag att indieinslagen behöver förtydligas i fempunktslistan så att icke-indiespelare som jag själv förstår vad som gäller. Sedan tänker jag att spelstilen eventuellt skulle kunna kallas Fjärde generationen som en signal om att den plockar element från både trad, indie och OSR. Annars är hybridspel inte alls dumt, men svårare att tidsbestämma.

Kommentera

Jätteintressant tråd!

Började fundera på hur min spelstil förändrats de senaste åren nu när jag är tillbaka i spelledarrollen och förhoppningsvis spelleder längre kampanj igen.

Saker som inte förändrats
                        Fisktank.
                        Preppar i riktningen som spelarna verkar vara på väg.
                        Preppar platser och personer, inte situationer.
                        Rollpersonerna litar på varandra (pilarna utåt).
                        Tärningarna för checks och skada rullas öppet, ingen fudging.
                        Minimal balansering av encounters, finns alla möjligheter att springa in i fiender som är alldeles för svåra.

Fem år sedan
                        Regeltungt (DnD 3.5). Det tar en helkväll att göra en karaktär (och en timme till för att skriva backstory).
                        Skills och powers, karaktärerna kan mer än spelarna, pussel och plotlösande görs dock av spelarna.
                        Rollpersonerna har backstories innan vi börjar.
                        Spelarnas val + min bedömning styr faktionerna, jag väljer det jag tror är mest logiskt/spännande/intressant för spelarna.
                        Jag styr till 100% vilka encounters som sker utifrån vad som är logiskt/spännande/intressant för spelarna.

Nu
                        Regellätt (Kuf/Knave). Det tar max 15 minuter att göra en karaktär.
                        Karaktärerna är glada amatörer utan förmågor. Minimalt med tärningsslag. Betoning på player skill.
                        Rollpersonerna har inga backstories förrän de visas i spel.
                        Spelarnas val + tärningarna styr faktionerna, jag får tolka vad de betyder.
                        Tärningarna (slumpmöten) styr till 75% vilka encounters som sker. Resterande 25% är mer eller mindre logiska möten (om du åker till närbutiken är biträdet där dagtid, kören sjunger på gudstjänsten, den fastkedjade fången går ingenstans etc).

Börjar fundera på om jag enligt din definition spelade Anti-OSR för fem år sen och mer OSR-likt nu. Jag ser ju att min roll under spelmötena är mer lik den opartiske domaren än trad-spelledaren nu när jag snarare tolkar än regisserar.

Ofärdiga tankar, förhoppningsvis lite intressant

Kommentera

Jag har några frågor:

1) Vad för typ av förberedelser tänker du dig till den här typen av spelande? Jag antar att det inte är ett traditionellt äventyr med en början och ett slut, eftersom du skriver att du inte vill ha någon rälsning. (Det behöver naturligtvis inte förekomma någon rälsning i ett äventyr, men det är risk att det gör det.) Är det beskrivningar av miljön och av spelledarpersoner som rollpersonern troligen kommer att interagera med?

2) De stora skillnaderna mot OSR verkar vara det ökade fokuset på rollpersonerna och deras bakgrund, och ett fokus på att skapa en intressant handling snarare än att försöka "klara äventyret". Är det korrekt?

3) Vad vill du att det ska finnas regler för? Bara strid och färdigheter, eller även för rollpersonernas relationer?

Kommentera

(Note to self: starta inte trådar du är intresserad av precis innan du åker på konvent.)

Ursprungligen skrivet av terje Visa inlägg
                            Ja jag har länge tänkt att det (utöver uppenbara skillnader) finns områden där indie / story games överlappar med osr.

Indie-OSR är kanske en bättre benämning än något som inkluderar anti?
                            Kan absolut vara problematiskt att inkludera "anti". Det är som sagt inte avsett som negativt, men det är uppenbart att det kan tolkas så. :D

Det jag ser som lite missvisande med "indie-OSR" är att det finns sjukt starka tradd-element i den också.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av ÅkeZorkh Visa inlägg
                              Låter som att du beskriver sättet på vilket jag alltid i mån av mognad spelat rollspel. Jag, som egentligen saknar intresse för och kunskap om etiketterande och subgenrer inom rollspel skulle påstå att det är "trad" eftersom det är traditionellt rollspelande så som jag ser och alltid sett det.
                              Jag tänker att det alltid är relevant att fundera kring hur man spelar, samt huruvida systemet underlättar och stimulerar den typen av spel – eller om reglerna man använder i själva verket motverkar spelstilen man eftersträvar.

Kommentera

Efter att ha läst trådstarten igen tycker jag att indieinslagen behöver förtydligas i fempunktslistan så att icke-indiespelare som jag själv förstår vad som gäller.
                                Det där är en superbra poäng! Jag verkar ha tänkt utan att inte skriva med det!

Något sånt här, typ:
                                • Spelarna spelar inte för att "vinna", utan för att uppleva och generera intressanta situationer.
                                Sedan tänker jag att spelstilen eventuellt skulle kunna kallas Fjärde generationen som en signal om att den plockar element från både trad, indie och OSR. Annars är hybridspel inte alls dumt, men svårare att tidsbestämma.
                                Hmm, intressant! Jag är inte säker på att den behöver tidsbestämmas. Indie och OSR är ju inte supertydliga i kronologisk ordning, direkt? :)

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Måns, 14 July 2019, 14.04
                                136 responses
                                2.524 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Zire
                                av Zire

Started by krank, Idag, 11.20
                                11 responses