Ursprungligen skrivet av Khan
Visa inlägg
Tillkännagivande
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.
Ett inkluderande rollspel för Jehovas Vittnen, Livets Ordare och Laestadianer?
Minimera
X
-
Ursprungligen skrivet av Mekanurg Visa inlägg
Nej, så var spelet inte upplagt. Jag undviker nämligen den där typen av halmdockor.
- 1 gillar
Kommentera
-
- Religiösa människor kan skilja på verklighet och rollspel. Rollspelet, som är påhitt, måste inte i alla avseenden vara kompatibelt med den religiösa tron. (Jfr t ex med människor som anser att stöld är fel, men vars rollfigurer stjäl i spelet.)
- Flera av dem som på religiös basis har problem med rollspel har det inte pga vissa detaljer i vissa spelvärldar. I stället är det att rollspelaren vänder sig från verkligheten till en fantasivärld som är problemet. För dessa är det dels omöjligt och dels överflödigt att göra ett "inkluderande" rollspel eftersom de inte kommer vilja spela oavsett hur spelet ser ut.
- Att plocka in moment från Bibeln i ett rollspel kan ha exakt motsatt effekt till att inkludera bibeltroende människor. Bibeln är för dessa den viktigaste boken IRL, inte bara ännu en volym på fantasyhyllan, och rollspelet är fortfarande bara hittepå. Religiösa människor kan som sagt göra den distinktionen.
- För att religiösa människor ska känna sig inkluderade i ett rollspel räcker det att ha några SLP eller färdiggjorda RP, med religiös identitet, som inte är dumma i huvudet. För att lyckas med detta kan det dock krävas att spelkonstruktören gör sitt jobb med trovärdiga religioner i spelvärlden.
- 6 gillar
Kommentera
-
Ursprungligen skrivet av Mannen i skogen Visa inlägg- Religiösa människor kan skilja på verklighet och rollspel. Rollspelet, som är påhitt, måste inte i alla avseenden vara kompatibelt med den religiösa tron. (Jfr t ex med människor som anser att stöld är fel, men vars rollfigurer stjäl i spelet.)
- Flera av dem som på religiös basis har problem med rollspel har det inte pga vissa detaljer i vissa spelvärldar. I stället är det att rollspelaren vänder sig från verkligheten till en fantasivärld som är problemet. För dessa är det dels omöjligt och dels överflödigt att göra ett "inkluderande" rollspel eftersom de inte kommer vilja spela oavsett hur spelet ser ut.
- Att plocka in moment från Bibeln i ett rollspel kan ha exakt motsatt effekt till att inkludera bibeltroende människor. Bibeln är för dessa den viktigaste boken IRL, inte bara ännu en volym på fantasyhyllan, och rollspelet är fortfarande bara hittepå. Religiösa människor kan som sagt göra den distinktionen.
- För att religiösa människor ska känna sig inkluderade i ett rollspel räcker det att ha några SLP eller färdiggjorda RP, med religiös identitet, som inte är dumma i huvudet. För att lyckas med detta kan det dock krävas att spelkonstruktören gör sitt jobb med trovärdiga religioner i spelvärlden.
Kommentera
-
Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inläggNu yrar jag ju inte i nattmössan eller har läst saker i någon bok eller på internet. Jag har nämligen varit med i en sån där kristen sekt under en period av mitt liv, så jag är VÄLDIGT insatt i tänket.
Kommentera
-
Ursprungligen skrivet av Mannen i skogen Visa inläggSå vad hade du gillat för rollspel under den perioden?
- 2 gillar
Kommentera
-
Ursprungligen skrivet av Mannen i skogen Visa inläggLåter som en utveckling av min punkt 2.
Kommentera
-
Här är lista på rollspel som har med kristendomen och Gud att göra i allmänhet, eftersom folk verkar gilla listor. Reformator nämdes ovan (fick precis hem boken, mycket fint stoff).
https://en.wikipedia.org/wiki/Dogs_in_the_Vineyard
https://en.wikipedia.org/wiki/Demon:_The_Fallen
https://www.drivethrurpg.com/product...lical-Era?it=1
https://rpggeek.com/rpgitem/70460/deus-vult
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Sen är jag inte helt säker på om dessa extremistkulter (Jehovas vittne, livets ord, etc.) har så stort intresse av att spela rollspel i största allmänhet. Jehovas vittne anser ju att spel i största allmänhet är en synd, tex, och man kan bli utesluten från gruppen på grund av att man spelat diverse spel.Såhär skriver de tex. om spel med tärningar eller kort.
Bibeln varnar också för att se tur som en mystisk kraft som kan ge lycka. I det forntida Israel var det några som slutade lita på Gud och i stället började duka ”bord åt guden Lyckan”. Accepterade Gud det här? Nej, för han sa till dem: ”Ni fortsatte att göra det som var ont i mina ögon, och det som jag inte fann behag i, det valde ni.” (Jesaja 65:11, 12)
Sen får jag klia mig lite på huvudet och undra ens vad målet med tråden är. Ligger det något ekonomiskt intresse hos OP för att fylla ut en marknad som inte finns än, eller hoppas någon att hitta en liten kult och bjuda in dem på rollspel och fika? Livets ord lär inte vara intresserade iheller - de påstod så tidigt som på nittiotalet att rollspel leder till självmord.
Nä, du får nog tyvärr klappa igen tråden och dina förhoppningar om du seriöst hoppades på att samla ihop ett gäng "livets ordare" för lite D&D nästa helg, sorry.
- 1 gillar
Kommentera
-
Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg
Nej, det var ju mer Karl den Stores stuk att omvända med svärdet. Men hade Ansgar tuffat till sig och hängts i närmsta offerek så hade vi nog fortfarande varit hedningar. Det kanske hade varit skönt nu när man tänker efter?
- 1 gillar
Kommentera
-
Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inläggHär är lista på rollspel som har med kristendomen och Gud att göra i allmänhet, eftersom folk verkar gilla listor. Reformator nämdes ovan (fick precis hem boken, mycket fint stoff).
https://en.wikipedia.org/wiki/Dogs_in_the_Vineyard
https://en.wikipedia.org/wiki/Demon:_The_Fallen
https://www.drivethrurpg.com/product...lical-Era?it=1
https://rpggeek.com/rpgitem/70460/deus-vult
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Sen är jag inte helt säker på om dessa extremistkulter (Jehovas vittne, livets ord, etc.) har så stort intresse av att spela rollspel i största allmänhet. Jehovas vittne anser ju att spel i största allmänhet är en synd, tex, och man kan bli utesluten från gruppen på grund av att man spelat diverse spel.Såhär skriver de tex. om spel med tärningar eller kort.
Bibeln varnar också för att se tur som en mystisk kraft som kan ge lycka. I det forntida Israel var det några som slutade lita på Gud och i stället började duka ”bord åt guden Lyckan”. Accepterade Gud det här? Nej, för han sa till dem: ”Ni fortsatte att göra det som var ont i mina ögon, och det som jag inte fann behag i, det valde ni.” (Jesaja 65:11, 12)
Sen får jag klia mig lite på huvudet och undra ens vad målet med tråden är. Ligger det något ekonomiskt intresse hos OP för att fylla ut en marknad som inte finns än, eller hoppas någon att hitta en liten kult och bjuda in dem på rollspel och fika? Livets ord lär inte vara intresserade iheller - de påstod så tidigt som på nittiotalet att rollspel leder till självmord.
Nä, du får nog tyvärr klappa igen tråden och dina förhoppningar om du seriöst hoppades på att samla ihop ett gäng "livets ordare" för lite D&D nästa helg, sorry.
Kommentera
-
Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg
Ej säker på om det var ett skämt eller ej, men på platser där hednatroende försökte med våld stoppa konverteringar, ledde det bara till att de konverterades lite senare, fast med ännu mer våld. Den Romerska kyrkan var en enormt maktfaktor, och det är ganska otroligt att några hundratusen skandinavier skulle stoppa deras framfart. Se Litauen, tex.
Kommentera
-
Ursprungligen skrivet av Oldtimer Visa inläggVerkligen? Och vem bestämmer vilka de är?- Incest
- Kannibalism
- Mord
- Pedofili
Last edited by Måns; 26 May 2019, 06.41.
- 2 gillar
Kommentera
-
Klädkod: clown
- 11 February 2014
- 3728
-
You have been trolled. Remember this and do not try to imitate me.
Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inläggEfter en snabb googling så ser jag att han blev utesluten under 70-talet för att han hade för långt hår och inte kunde sluta röka, så jag vet inte om han verkligen var ett Jehovas Vittne när han skrev AD&D 1e?
1974 släpptes Dungeons & Dragons (ODD74), som Gary Gygax var huvudmedförfattare till (ODD74 var från början tänkt som ett tillägg till Chainmail och de finns massor av hänvisningar till Chainmail i ODD74).
1977 släpptes Advanced Dungeons & Dragons (ADnD) av Gygax.
(1977 släpptes även Basic Dungeons & Dragons (BDnD) av neurologiprofessorn John Eric Holmes)
Gygax blev utesluten ur JW p.g.a. ODD74 och var därför utesluten ur JW när ADnD släpptes.
Eftersom han blev utesluten ur JW p.g.a. DnD kan jag inte se hur DnD skulle vara inkluderande för JW,
- 1 gillar
Kommentera
-
Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
Ja, det finns faktiskt en del allmänmänskliga lagar (kan vi kalla dem) kring detta. Om du verkligen behöver bli upplyst om det så kan jag nämna några exempel:- Incest
- Kannibalism
- Mord
- Pedofili
- 4 gillar
Kommentera
Senaste inlägg
Minimera
Diskussioner | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Started by Nässe, 10 December 2019, 22.06
|
39 responses