Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Nostalgi ur ett kulturellt perspektiv

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
    Men sedan finns också en poäng med att återuppväcka nostalgiska rollspel - brand recognition. Rollspel är en ganska liten hobby, och är för de allra flesta i Sverige fortfarande synonymt med Drakar och Demoner. Att återuppväcka en gammal spelvärld eller koppla sitt projekt till ett känt namn är ett säkrare kort än att hitta på något helt nytt, är min gissning..
    Det är sant, och det är något som jag inte direkt reflekterade över när jag skrev trådstarten, för jag var mer fokuserad på vad vi hade diskuterat i den nu låsta tråden om nostalgi. Men du har absolut rätt i att det handlar om brand recognition också.

Samtidigt tror jag att du blir mer begränsad av att återutge ett rollspel som redan har en tydlig identitet, särskilt om du går ifrån vad den identiteten är eller har förvandlats till med tiden. Se bara på D&D v4. Så mycket diskussioner runt den utgåvan. Jag tror att vi alla har upplevelser där vi har velat ha något speciellt, och när det sedan inte uppfyllts så har vi blivit besvikna.

Som ett exempel ur mitt eget perspektiv så kan jag ta Kult. Jag tycker inte att nya Kult av Helmgast är särskilt mycket Kult. Däremot är Döden är bara början... av Gunilla och Michael definitivt Kult, men inte på samma sätt som Kult var på 90-talet. Fast det är en helt annan diskussion och min åsikt runt Kult är just det, en åsikt och den är min, så ingen behöver hålla med mig eller påpeka att jag har fel. Det finns garanterat en jättestor publik som älskar Helmgasts version av Kult och det är definitivt inte fel.

Det knyter ju också an till nostalgivurmen rätt hårt. Om vi inte får vad vi trodde att vi ville ha så blir vi besvikna, och det är ju också en del av varför nostalgirevivals av varumärken inte funkar alla gånger.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Minimoni Visa inlägg
      JJag tror bara att det har gått och fortfarande går åt rätt håll gällande inkludering, jämställdhet och allt som hör till oavsett retrovåg/nostalgi eller inte. Jag har berättat om min dotter som är åtta och är med och spelar ibland, hon gillar verkligen bilderna på kvinnliga äventyrare som nu faktiskt finns, till skillnad på de sexualiserade bilderna på kvinnor som i äldre rollspel knappast fanns där för att få fler tjejer att vilja spela.

Kortfattat så vill jag ha sagt att mycket bra har gjorts inom hobbyn men det finns självklart mer att göra för att hobbyn ska bli ännu mer välkomnande och intressant för fler individer, oavsett vilka identitetsgrupper dessa individer anser sig tillhöra eller inte.
      Absolut och det knyter ju an till vad Gabrielle sade i den nu låsta tråden. Nostalgivurmen kan definitivt användas som ett sätt att få vara med om något man inte fått vara med om tidigare på grund av att man inte känt sig välkommen.

Och jag håller med dig, det går åt rätt håll när det handlar om inkludering och jämställdhet, men det har krävts en hel del kamp för att nå hit och som du själv påpekar - vi är inte helt framme än. Men vi är definitivt på väg.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

Kort sagt så pågår det inte någon nostalgivåg.
        Däremot finns det en väldigt liten grupp rollspelare vars gemensamma nämnare är:
        - De växte upp och började spela rollspel på 1980-1990-talet.
        - De är aktiva här på rollspel.nu
        - De skriver i den här tråden.
        För dem är det nostalgi. Men kalla det inte "våg".
        Jag håller uppenbarligen inte med dig om din bedömning att det inte pågår någon nostalgivåg, men för att göra det mindre contentious - kalla det vurm då?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
          Det är svårt att hitta kultur produktur som är mer inkluderande är tex Blood in the chocolate
          Vi har definitivt tolkat Blood in the Chocolate helt olika, om det är äventyret till Lamentations som du pratar om. Det är en pastisch på Roald Dahls Charlie and the Chocolate factory och innehåller ungefär lika mycket kolonialistisk rasism som Dahls bok. Det finns mängder med problematiska aspekter av Blood in the Chocolate, och det är enligt min åsikt inte en särskilt inkluderande text. Äventyret i sig är bra, det argumenterar jag inte emot.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Tsianphiel Visa inlägg

Absolut och det knyter ju an till vad Gabrielle sade i den nu låsta tråden. Nostalgivurmen kan definitivt användas som ett sätt att få vara med om något man inte fått vara med om tidigare på grund av att man inte känt sig välkommen.

Och jag håller med dig, det går åt rätt håll när det handlar om inkludering och jämställdhet, men det har krävts en hel del kamp för att nå hit och som du själv påpekar - vi är inte helt framme än. Men vi är definitivt på väg.
            Vad exakt var det för rollspel ni lirade under 80-talet som hade illustrationer på en massa sexualiserade kvinnor? Jag kommer mer ihåg de lätt homoerotiska barbröstade muskelbarbarerna i t ex Tony Darwiches regi. Och vad egentligen är det som är upprörande med t ex en Boris Vallejo-bild, är det nakna/seminakna kvinnokroppar eller är det kvinnan i underläge, kanske vid Conans fötter, som upprör mest? Eller är det att kvinnan måste räddas av en man som är starkare? Jag har aldrig förstått de här invändningarna mot fantasykonst. Torde inte alla svällande muskler få oss vanliga dödliga män (ja, det finns ingen här på forumet som ser ut som Schwarzenegger kan jag lova) att känna oss mindervärdiga? Och om inte, varför reagerar inte män på det sättet? Och hur ser dagen jämställda fantasikonst ut? Blekfeta män och tuffa amasoner? "Vi sätter kvinnan i centrum" som det hette i gamla kontaktannonser av det mer sexuella slaget?

Kommentera

MODERERING

Den här tråden handlar om nostalgivågen ur några olika perspektiv, se TS.
              Den handlar däremot inte om Fantasykonst och uppfattningen om sådan. Den som fortsätter diskutera just den detaljen anses deraila tråden och kommer att hanteras därefter.

Åter till Trådens syfte:

1. Nostalgivågen som en återgång till det roliga man höll på med innan vuxenvärlden kom och ställde krav.

2. Nostalgivågen som ett sätt att gå tillbaka till en tid innan det ställdes krav på inkludering och jämställdhet. En enklare tillvaro.

3. Nostalgivågen som en möjlighet för de som faktiskt inte var välkomna att få delta men på egna villkor och kanske göra upp med den tidens exkludering.

4. Nostalgivågen som ett tecken på den backlash som faktiskt pågår just nu, alltså ett sätt att ”återta” en identitet som man kanske känner har gått förlorad.

/Cissi

Kommentera

NT
                Last edited by ceruleanfive; 18 May 2019, 15.27. Anledning: Hade en kort kommentar på det derailande ämnet, som postades samtidigt som modereringen.

Kommentera

Ja, enkelt och kort är väl bäst. Men jag kan inte svara på din fråga om vad som känns roligast. Jag är varken lik muskelhjälten på bilden eller den svagare kvinnan, jag är varken hjältemodig eller "klent objekt" för det mesta. Men jag skulle tycka det vore enbart löjligt om det var en kvinna med lika mycket muskler som räddade en späd liten man. Det är ju uråldriga traditioner, riddarideal och annat som får uttryck på standardfantasybilderna. Det är trots allt män som räddar kvinnor oftare än vice versa. Det är trots allt män som är starkare än kvinnor i gemen. Men vid brand skulle jag iallafall inte känna mig som ett offer om en stark brandman var tvungen att heroiskt rädda och kånka på mina 120 kg. När jag pratar med min psykiatriker är jag knappast hjältemodig.

Men ett rollspel är också en massa kampanjvärld och regler. När jag rullar fram min munk i Drakar och Demoner så är det knappast någon av de där fantasyklyschorna på framsidan som jag ägnar en tanke. Då är det till exempel Sean Connery i Rosens namn som gäller. Eller varför inte japanska yamabushi?

Men vad jag var ute efter var exempel hämtade från riktiga 80-talsrollspel, samt hur jämställd fantasikonst ser ut egentligen. Det verkar mest som att allt blir ok så fort de slänger på kvinnan en rustning och ett svärd i handen. Men redan i gamla Drakar och Demoner Expert tog SLP-schabloner upp, där t ex Valeria nämndes i schablonen Den dugliga kvinnan. I Conan the barbarian var hon stenhård. Sedan fanns det ju alltid Röda Sonja som kvinnliga rollspelare kunde ha som förebild.

Jag anser att mitt inlägg har ganska mycket med nummer 2 att göra, där inkludering och jämställdhet nämns. Kanske rent av nummer 4 är samma sak. Det är väldigt oklart där. Minimoni nämnde i övrigt de gamla rollspelens illustrationer, vilket jag tycker är intressant.
                  Last edited by Grisodlar'n; 18 May 2019, 16.01.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg
                    Jag anser att mitt inlägg har ganska mycket med nummer 2 att göra, där inkludering och jämställdhet nämns. Kanske rent av nummer 4 är samma sak. Det är väldigt oklart där. Minimoni nämnde i övrigt de gamla rollspelens illustrationer, vilket jag tycker är intressant.
                    Jag kan inte läsa det här på ett annat sätt än som en kommentar PÅ EN MODERERING!

Ta 48 timmars ledigt. Begrunda reglerna och den tidigare röda moderering OM EXAKT SAMMA SAK jag postade för någon dag sedan.

MVH

/Magnus
                    Last edited by Magnus Seter; 18 May 2019, 16.57.

Kommentera

Jag håller uppenbarligen inte med dig om din bedömning att det inte pågår någon nostalgivåg, men för att göra det mindre contentious - kalla det vurm då?
                      Jag tror snarare att det är nostalgi som term som är problemet. Dels för att den är så bred, kan absolut vara negativt laddad och går att applicera på snart sagt alla aspekter av vår hobby.

Jag tycker att det är frågeställningens första problem. Dess andra är att det inte känns som att hobbyn går åt fel håll. Om vi tar exemplet Hjältarnas tid så finns det absolut en både uppenbar och uttalat vilja att återblicka mot rollspelens tidiga historia, men spelet är ett utmärkt exempel på inkludering.

Där någonstans tycker jag att frågeställningen har missat målet.

Vilket är synd, för vi ska givetvis tala om inkludering och medvetenhet, och om att inte slentriantrilla ner i sunkiga hål.

Jag förstår frågeställningen dock. Men kanske att man skulle fråga om det finns en risk att återgå till unken pojkrumssexism och exkludering genom att blicka bakåt och erbjuda en väg dit. Och det kanske det kan göra, men det förutsätter att den fanns där från början samt att de nya retrospelen inte försöker dämpa de tendenserna.

Och, jag vet inte. Finns det några exempel på att detta sker? Om ja, bör vi inte börja där? Är generalisering rätt väg att gå?

Kommentera

Jag tror Måns är inne på rätt tankar. Jag tror generellt sett inte att den nostalgi som finns, i den grad det finns, är av den typen. För min egen del är min nostalgi att återuppleva världar som jag tidigare färdats i eller moderniseringar av system av en typ som är liknande dem som jag spelade tidigare där system även inkluderar regeln att gå på magkänsla.

Det blir säkert lite intressant att nagelfara de gamla världarna med moderna glasögon på dock. Det kan säkert finnas saker som hemvana ögon inte ser.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

ag förstår frågeställningen dock. Men kanske att man skulle fråga om det finns en risk att återgå till unken pojkrumssexism och exkludering genom att blicka bakåt och erbjuda en väg dit. Och det kanske det kan göra, men det förutsätter att den fanns där från början samt att de nya retrospelen inte försöker dämpa de tendenserna.
                          Jag har aldrig påstått att nostalgi är lika med unken pojkrumssexism. Jag har ställt upp fyra påståenden, men jag säger inte att något av det är sant eller att alla har samma inflytande på hobbyn. Det verkar som - och rätta mig gärna om jag har fel för det är mycket möjligt - att du tolkar min trådstart som om jag vill fokusera på det negativa. Det var aldrig min intention.

Tvärtom tror jag att det finns ett korn av sanning i samtliga påståenden, och att det ena inte utesluter det andra. Jag har sett tecken på alla punkter inom hobbyn, och som många redan sagt och jag hållit med om så är vi på väg mot rätt håll och de inkluderande tendenserna är absolut de som är starkast.

Jag är i korthet intresserad av hur kulturen inom rollspel utvecklas, inte minst för att jag har jobbat hårt med att faktiskt skapa en mer inkluderande kultur. Eftersom jag inte är direkt involverad i några klickar inom rollspelshobbyn, och aldrig har varit det, så är det svårt att få en inblick utan att fråga. Så jag frågar.

Kommentera

Jag har aldrig påstått att nostalgi är lika med unken pojkrumssexism. Jag har ställt upp fyra påståenden, men jag säger inte att något av det är sant eller att alla har samma inflytande på hobbyn. Det verkar som - och rätta mig gärna om jag har fel för det är mycket möjligt - att du tolkar min trådstart som om jag vill fokusera på det negativa. Det var aldrig min intention.

Tvärtom tror jag att det finns ett korn av sanning i samtliga påståenden, och att det ena inte utesluter det andra. Jag har sett tecken på alla punkter inom hobbyn, och som många redan sagt och jag hållit med om så är vi på väg mot rätt håll och de inkluderande tendenserna är absolut de som är starkast.

Jag är i korthet intresserad av hur kulturen inom rollspel utvecklas, inte minst för att jag har jobbat hårt med att faktiskt skapa en mer inkluderande kultur. Eftersom jag inte är direkt involverad i några klickar inom rollspelshobbyn, och aldrig har varit det, så är det svårt att få en inblick utan att fråga. Så jag frågar.
                            Ok, då förstår jag dig bättre. Mitt svar är då att det nog föreligger samma risk som vid alla andra aktiviteter och sociala sammanhang där män träffar män. Alltså relativt hög risk för exkludering, grabbighet, slentrianrasism och/eller sexism.

Men ändå, vill jag tro, relativt låg sett till alla de timmar män träffar män. Och det blir bättre för varje dag. Jag träffar i princip aldrig på det, men å andra sidan påpekar jag det så det kanske beror på det?

Retrovågen skiljer sig sannolikt inte från någon annan form av rollspel på den punkten.

Kommentera

Jag anser att den här videon kryper väldigt nära ämnet, men gör den inte det tillräckligt mycket tar jag gärna bort posten.Without further ado, här är 13 minuter med Lindsay Ellis som lär oss en del om nostalgi, men också problematiserar lite av deni. Visserligen med huvudfokus filmer och TV-serier, men jag tycker att en hel del av tankarna absolut är applicerbara på fantasy-böcker, eller varför inte rollspel?

Vad det gäller hela konceptet tror jag att enormt mycket bygger på brand recognition såsom skrevs ovan. Själv faller jag för många av de fällorna - Eon, Western, Kult och Mutant tex. Ofta är det dessutom bra rollspel av hög kvalite (oavsett om jag gillar dem eller ej).

Kult kändes, som tidigare nämt, ganska annorlunda, och Eon IV, nya Neotech och Mutant är ju en bra bit ifrån vad tidigare utgåvor vad det gäller fokus (även om där finns mycket likheter fortfarande, såklart).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det som oroar mig mest kanske är att våra stora spelleverantörer kanske hamnar i en fälla dem själva, där se fortsätter att tugga ut samma typ av varor och världar åter och åter igen, eftersom de är säkra kort att spela, istället för att komma med helt nya grejer. Jag tror inte vi är där riktigt än, och det finns en överraskande stor bredd av rollspel för att vara en så nischad hobby, men risken finns ju.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg

Det som oroar mig mest kanske är att våra stora spelleverantörer kanske hamnar i en fälla dem själva, där se fortsätter att tugga ut samma typ av varor och världar åter och åter igen, eftersom de är säkra kort att spela, istället för att komma med helt nya grejer. Jag tror inte vi är där riktigt än, och det finns en överraskande stor bredd av rollspel för att vara en så nischad hobby, men risken finns ju.
                                Håll gärna koll på vad jag producerar -- jag vill hela tiden bredda mitt "sortiment" med nya settingar.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Dr_Dängrot, 18 August 2019, 15.48
                                24 responses
                                819 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg obak
                                av obak

Started by God45, Igår, 20.27
                                3 responses