Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Tid i fantasy

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• God45
    svarade
    Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg

Jag har alltid upplevt den här grejen som ett uttryck för "det var bättre förr" hos författarna. Förr, när allt var enkelt, magi var mer magisk, svärden var vassare, alla hade jobb, och alverna hade spetsigare öron. Det är en av de saker jag har mest svårt för i fantasy överlag.

Personligen föredrar jag den typ av metodik som finns i Amber, där *allt* finns, men perfektionen—staden Amber—är mer medeltida av praktiska skäl (krut brinner inte, exempelvis) och därför är det alltid mer eftersträvansvärt att vara medeltida, eftersom alla vill vara som Amber för att Amber är coolast.
    Jag känner att just den typen av "HIMMLEN BRINNER, MORALEN ÄR ÖVER, DET ÄR SLUT!" Känslan är bäst. Fuck, jag skrev en bok om det med Vargåldern. Narrativen är slut och det finns ingen död av mening som narrativets död.

Men, sagt bättre än av mig:

Bröder skola kämpa,
    varandras banemän bliva,
    systrars barn
    sin släktskap spilla;
    hårt är i världen,
    hordom mycken,
    yxtid, klingtid,
    kluvna bliva sköldar,
    vindålder, vargålder,
    innan världen störtas;
    ingen man skall
    den andre skona.

Alla slåss mot alla av ingen anledning bortom nihilistiskt hat medan världen går under och inget av värde går förlorat är min favorit kampanjvärld.

Kommentera:

• Lightshy
    svarade
    En av de bästa fantasy tids utvecklingen måste ändå finnas i Dragonriders of Pern böckerna.

Med risk för milda spoilers!

Det börjar som fantasy i största allmänhet med sin världs speciella tweek.
    Efter några böcker görs det ett tidshopp bakåt till en närliggande tidsålder där man fattar att utvecklingen på visst sätt gått framåt från denna tidigare tidsålder till den i orginalböckerna.
    Men det antyds också om något som hänt ännu längre tillbaka i tiden.
    Sedan återgår böckerna till den ursprungliga tidsåldern och där börjar en tydlig utveckling framåt ske.
    Genom geografisk undersökande och arkeologiska fynd visar det sig plötsligt att allt ingår i en scifi metaplott.
    Något som för mig var ett av de häftigast aha momenten jag varit med om i en bokserie.

Sedan blandas det med Scifi/Fantasy

Kommentera:

• entomophobiac
    svarade
    Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
    Standard fantasy settingen är post-apokalyptisk. En gång i tiden var saker high magick och awesome. Sedan förstörde någon det för alltid och nu är saker mindre great. Därför det finns dungeons.
    Jag har alltid upplevt den här grejen som ett uttryck för "det var bättre förr" hos författarna. Förr, när allt var enkelt, magi var mer magisk, svärden var vassare, alla hade jobb, och alverna hade spetsigare öron. Det är en av de saker jag har mest svårt för i fantasy överlag.

Personligen föredrar jag den typ av metodik som finns i Amber, där *allt* finns, men perfektionen—staden Amber—är mer medeltida av praktiska skäl (krut brinner inte, exempelvis) och därför är det alltid mer eftersträvansvärt att vara medeltida, eftersom alla vill vara som Amber för att Amber är coolast.

Kommentera:

• skaraborgarn
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
    Jag har aldrig tänkt att våra naturlagar - med hur molekyler, evolution, bakterier eller sånt funkar har någon bäring i fantasy.
    Jag låter nog som Anders Blix då jag sysslar med sådana frågor. Men det kan kanske vara kul med hjärngympa.

Kommentera:

• Jocke
    svarade
    Jag har aldrig tänkt att våra naturlagar - med hur molekyler, evolution, bakterier eller sånt funkar har någon bäring i fantasy.

Kommentera:

• skaraborgarn
    svarade
    Vi pratade en gång jag och en som spelade och vi var lite av den åsikten att i en värld där magi finns finne inte behovet på samma sätt att hitta på nya tekniska innovationer.
    Trollkarlarna kanske inte uppmuntrar folk att bygga tekniska grunkor?

Kommentera:

• God45
    svarade
    Standard fantasy settingen är post-apokalyptisk. En gång i tiden var saker high magick och awesome. Sedan förstörde någon det för alltid och nu är saker mindre great. Därför det finns dungeons.

Men nej, tid är dumt och när mest ges en mytisk kvalité.

Kommentera:

• Jocke
    svarade
    I game of thrones har de bronsålder i tusentals år, sen kom de på hur man byggde saker och sen glömde dom det. I Belgarion har mänskligheten, sen den skapades för några tusen år sen hittat på aningen bättre båtar - det finns ingen annan ras. I Adventure Time och Shanaraböckerna har undergången vart för så länge sen att det nuförtiden är en ”vanlig” fanatsyvärld. I
    Conan är det bara en kort epok i mänsklighetens historia vi får se. I Discworld rör sig världen fram till tidigt 1800-tal men sen saktar den ner. Så man kan göra lite vad man behöver.

Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by Minimoni, Igår, 20.53
1 response
88 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Tirumbar  
Started by Styrman, 16 September 2019, 18.21
4 responses
157 visningar