Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Tid i fantasy

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Brukade alltid låta mina äventyr vara i någon slags 1400 tals inspirerad miljö. det blev praktiskt. Då finns alla rustningar och vapen. Helrustning blir inte helt lyckad om äventyren utspelas i någon slags Romarriket eller antikt Egypten.
    På 1400 talet kan man ha både mäktiga feodalherrar samtidigt som man börjar ha en ordentlig myntbaserad ekonomi. Vill man kan man ha med boktryckarkonst.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
      I Belgarion har mänskligheten, sen den skapades för några tusen år sen hittat på aningen bättre båtar - det finns ingen annan ras.
      Fast de böckerna är ju en av de få fantasyserier som faktiskt har en förklaring till varför inget händer.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Jarl Visa inlägg

Fast de böckerna är ju en av de få fantasyserier som faktiskt har en förklaring till varför inget händer.
        påminn oss varför inget händer. Inte läst böckerna på typ 20 år.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
          Tid gör allting komplicerat...
          Det här var en sån där gång jag önskar att det fanns något lite starkare uttryck för gillande än att bara trycka på gilla-knappen. Och det finns det ju! =)

Jag håller med om att man strunta i verkligheten om man vill bygga en fantasyvärld. Det är ju fantasy. Men det gav sammtidigt inspiration till ett mer genomtänkt världsbyggande.

Om man exempelvis vill ha en mer renässansig värld, med lång historia passar det ju rätt bra att förlägga den lite i början av renässansen. Man kan då ha en ganska lång järnålder som just börjar närma sig slutet (kanske med en del isolerade fickor av bronsålder kvar här och där), medan renässansen har börjat vid kulturcentrat och kanske redan spridit sig till de störe handelsknutpunkterna.

Då har man också ett coolt verktyg som spelledare att gestalta civilisationen på. Ju närmare spelvärldens politiska centrum man kommer, dessto mer avancerat blir allting.

Det här var nog i alla fall månadens hitills mest inspirerande inlägg! Kanske Årets...

Kommentera

Ursprungligen skrivet av skaraborgarn Visa inlägg
            Brukade alltid låta mina äventyr vara i någon slags 1400 tals inspirerad miljö. det blev praktiskt. Då finns alla rustningar och vapen. Helrustning blir inte helt lyckad om äventyren utspelas i någon slags Romarriket eller antikt Egypten.
            På 1400 talet kan man ha både mäktiga feodalherrar samtidigt som man börjar ha en ordentlig myntbaserad ekonomi. Vill man kan man ha med boktryckarkonst.
            På ålderns höst så har jag skrotat helrustningar och dylikt, för att hamna i någon slags fantasyversion av vår världs medeltid, runt slutet av 1100-talet och fram till typ mitten av 1200-talet, då tunnhjälmen var the hot shit. Möjligtvis har dvärgarna börjat banka fram helrustningar. Så det är mest ringbrynjor, kanske förstärkta sådana. Men i östra Altor är det mer lamell som gäller. Jag placerade min version av Undhagens Ärans Väg i Akrogal typ 900 år tidigare, ca 300 f.O. Då blev det mycket lamellrustning, mirror armour och sådant. Plus betydligt mer bronshantverk.

Kommentera

påminn oss varför inget händer. Inte läst böckerna på typ 20 år.
              Det inget värst avancerat: konflikten mellan ont och gott har inte bara varit låst i sig, den har också hållit hela världen i en slags status quo. De enda som kunnat agera aningen utanför den här metafysiska och vetenskapliga stiltjen är trollkarlarna, men inte ens de har kunnat skapa något verkligt nytt.

När en sida besegras i slutet av den andra bokserien kan världen plötsligt avancera och förändras; den statiska balansen bryts och en ny tidsålder danas.

Kommentera

Lämna Skaraborg? Aldrig!

Alverna bor vid Silverfallen.
                Orcherna håller hus i Töreboda.
                Halvlängdsmännen bor i Valle härad.

Draken på Kinnekulle vrålar.
                Gastarna på Mösseberg vaktar en skatt.
                Stråtrövarna på vägen upp mot Tiveden är mycket besvärliga sedan trollkarlen Stick slogs sig ihop med dem.
                Som skaraborgare i exil (den dag folk kallar mig älvsborgare blir jag ledsen på riktigt) vill jag bara påpeka att draken bor i Billingen. Om du inte redan gjort det, läs Saga, sägen och folkliv i Västergötland av Johan Götlind. Insamlade korta sagor, sägner och folklivsanekdoter från sekelskiftet, nedskrivna på dialekt och med tydlig ortsförteckning på så gott som varenda en. Där är det många som pratar om just draken i Billingen, eller gubben Horn som spökar där hans borg låg vid Hornborgasjön. Finns en hel del guld att gräva där, både i lokalhistoriskt perspektiv och i hämta-inspiration-till-rollspel-perspektivet.

Kommentera

Jag har allt mer kommit att omfamna möjligheten att äventyrsvänliga eror egentligen är efemära, korta ögonblick av osäkerhet i ett långt historiskt skede, av sin själva natur dömda att utplåna sig själva. Vilda västern var en konsekvens av att västra Nordamerika var precis tillgängligt nog, men bar också med sig fröet till att denna tumultartade tid skulle vara över innan århundradets slut. Piratverksamhetens gyllene eror likaså. Förr eller senare kommer någon äventyrare att lyckas tillräckligt bra för att etablera ett nytt storrike, och då kommer de där vilda landen man utforskade inte vara lika vilda längre -- alternativt går det så illa att det inte längre finns den sortens överskott som gör äventyrandet möjligt. Om något sekel kanske en ny era av osäkerhet inträder, och då är det en tid för äventyrare igen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Svarte Faraonen Visa inlägg
                    Jag har allt mer kommit att omfamna möjligheten att äventyrsvänliga eror egentligen är efemära, korta ögonblick av osäkerhet i ett långt historiskt skede, av sin själva natur dömda att utplåna sig själva. Vilda västern var en konsekvens av att västra Nordamerika var precis tillgängligt nog, men bar också med sig fröet till att denna tumultartade tid skulle vara över innan århundradets slut. Piratverksamhetens gyllene eror likaså. Förr eller senare kommer någon äventyrare att lyckas tillräckligt bra för att etablera ett nytt storrike, och då kommer de där vilda landen man utforskade inte vara lika vilda längre -- alternativt går det så illa att det inte längre finns den sortens överskott som gör äventyrandet möjligt. Om något sekel kanske en ny era av osäkerhet inträder, och då är det en tid för äventyrare igen.
                    https://i.stack.imgur.com/lYiok.jpg

Kommentera

Man behöver ju inte låta det gå 2000 eller 40000 år utan att något händer. man kan ju stryka en nolla.

Kommentera

Man behöver ju inte låta det gå 2000 eller 40000 år utan att något händer. man kan ju stryka en nolla.
                        Golarion (världen till Pathfinder RPG) har exakt det problemet. Varje gång jag tittar på deras timeline måste jag mentalt stryka en nolla eller två för att inte få ett historiker-utbrott.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg

Golarion (världen till Pathfinder RPG) har exakt det problemet. Varje gång jag tittar på deras timeline måste jag mentalt stryka en nolla eller två för att inte få ett historiker-utbrott.
                          Skulle jag mot alla förmodan göra något rollspelsaktigt så blir det tid i århundraden och inte årtusenden.

Kommentera

Utveckling är inte linjär, och medans vissa kulturer uppmuntrar utveckling kan andra dämpa den, och ibland går det bakåt.

T.ex. bronsåldern i östra medelhavet krävde komplicerad handel (tenn finns inte i området). Det som krävs för järn finns lokalt, men kunskapen att göra något vettigt med skräpet gjorde det inte värt det. Efter en längre kollaps blev järn ett hyfsat substitut, men även när handeln kom igång igen så var järn fortfarande sämre under ett bra tag (men med bonusen att det inte krävde samma sorts handel, så det fortsatte att utvecklas).

Man hade upptäckt ångkraft och hyfsat avancerad mekanik under antiken, men att bli invaderad av en kultur som inte uppskattade meckande för meckandets skull, satte det på paus (eller snarare bortglömt) under en längre stund.

När Sovietunionen föll så kunde man börja köpa motorcyklar med sidvagn som var identiska med de som tyskarna använde under andra världskriget. Inte för att någon tyckte det var en bra idé att bygga replikor, utan på grund av att fabriken låg i det som blev Östtyskland och man flyttade fabriken till Ryssland. Tillverkningen hade inte förändrats ett dyft.

Så "längre" perioder där utvecklingen i vissa avseenden gått långsamt är inte helt orimligt.

Men med det sagt, jag är start allergisk mot "statisk fantasy", som tyvärr verkar vara det vanligaste.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Lupus Maximus Visa inlägg
                              Utveckling är inte linjär, och medans vissa kulturer uppmuntrar utveckling kan andra dämpa den, och ibland går det bakåt.
                              Absolut! Mitt favoritexempel är gamla Egypten, som över femtonhundra år knappt hade någon teknisk utveckling alls. De utförde underverk med byggnader och arkitektur, men de gjorde allt med samma sorts verktyg och beräkningar från 2500 fkr till 1000 fkr. Det är nog det mest extrema exemplet jag vet om.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Svarte Faraonen Visa inlägg
                                Jag håller med. Många av de bästa settings jag sett bygger på detta koncept.
                                Men det hindrar inte att man ka dra det till komiska överdrifter.
                                DnD-världen Forgotten Realms (of Baldurs Gate and Neverwinter Nights fame) har kommit i en ny version för varje ny version av DnD - och vi är nu uppe i DnD5.
                                För varje ny version har man flyttat fram tiden ett eller ett par decennier samt lagt till en katastrof för att få till den där historiska oron/osäkerheten som ger bra rollspelsmöjligheter.
                                Resultatet blir att de senaste hundra åren i FRs historia innehåller så många osannolika händelser är det bara känns fånigt:
                                - Gudarna blev utsparkade från sin hemvist, så de vandrade runt på Toril (FRs "jord") och slog ihjäl varandra.
                                - Spell Plague drabbar hela världen; en virulent magisk sjukdom som kan liknas vid magiska radioaktivitet som ger upphov till extrema mutationer. Samtidigt är all magi extremt opålitlig.
                                - Toril "dimensions-kolliderar" med en annan värld: Abeir - och de två formar tillsammans en ny gemensam värld.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Cyberhest, Igår, 14.58
                                17 responses
                                307 visningar
                                9 gillar
                                Senaste inlägg Cyberhest  
                                Started by Dr_Dängrot, 18 August 2019, 15.48
                                16 responses
                                462 visningar