Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Är retrovågen ett uttyck för osäkermaskulinitet?

Minimera
Denna diskussion är låst.
X
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg

Menar du att konservativa amerikaner vill ha MER naket än vad det är nu? Nu ser man ju blottade kön i Game of Thrones på bästa sändningstid. Det hade aldrig gått för sig på 80-talet. Jag tror allt började med tv-serien Rome. I och för sig en riktigt bra serie, men med en del omotiverade könsinslag.
    Fråga de konservativa amerikanerna? Det här känns som ett derailande av vad vi faktiskt diskuterar. Kan du på något sätt knyta an till varför du anser att det är ett relevant argument för tråden?

EDIT: Kan ju också tillägga att HBO - som samtliga serier som du tar upp står för - är cable TV vilket har andra riktlinjer i USA än "vanlig" TV. FCC är väldigt strikta med nakenhet i markkanaler jämfört med kabel-TV.

De demokratiska krafterna som kämpar för att motverka dessa random illustrationer av nakna kvinnor, vad tycker de om våldet i rollspel? Nästan alla vanliga rollspel har ju våldsinslag. Är inte det hemskare än ett par kvinnobröst?
    De demokratiska krafterna jag pratar om syftar på den politiska konservatismen som uppstått runtom i världen. Det finns inte en talesperson för dessa krafter, lika lite som det finns en talesperson för konservatismen.

När det handlar om våld i rollspel så kan jag meddela att det faktiskt skett en förändring även där, men den är nog mindre kontroversiell. Det finns nästan inga nuytgivna rollspel som jag läst som inte ägnar en del av regelmekaniken åt sociala konflikter. Det finns också åtskilliga rollspel som uttryckligen både genom mekanik och text fokuserar på annat än strid. Men du har rätt, en stor del av rollspel går ut på att strida, det är en del av maktfantasin. Det är också en del av den kulturella utvecklingen av rollspel.

Rollspel kommer ursprungligen från figurspel, som i sin tur sägs ha sitt ursprung i HG Wells Little Wars. Little Wars byggde på en krigssimulation som skapades av två preussiska officerare, far och son, om jag inte minns fel. Så hela premissen för rollspel bygger på strid och konflikt, men jag tror att även det kulturella arvet håller på att försvagas.

Jag tycker personligen att det är roligare att spela både rollspel och datorspel som är mindre stridsinriktade, så jag är bara glad över rollspel som Trail of Cthulhu, Ödesväktarna, Gudasaga, Blue Rose, Blades in the Dark, A Dirty World med flera som inte fokuserar särskilt starkt på strid alls. Jag och min spelgrupp har spelat Tomb of Annihilation och har lyckats undvika strid i flera sessioner och har haft väldigt kul. Tills en av dem baitade en T-Rex, men det var deras eget fel.
    Last edited by Tsianphiel; 17 May 2019, 02.45.

Kommentera

Vem är Butler? Någon skolad person med teorier om hur det var kring vårt spelbord i Västerås ca 1985? Jag är en ensam nörd, det stämmer. Här skulle jag vilja använda engelskans alone, inte lonely, om skillnaden nu blir klar. Min existens kan vara sorglig enligt somliga som anser sig ha presterat mer i livet eftersom jag aldrig har blivit något, skaffat familj och dessutom har ådragit mig psykiska besvär. Grädden på moset var att morsan dog nu i februari. Men rollspel för mig handlar om ha roligt och att fly från det i mitt liv som känns ledsamt eller sunkigt. Jag finner det inte speciellt manligt att lira rollspel, lika lite som det är manligt att kolla på film, käka Stesolid, betala räkningar eller handla billig vaniljglass på Lidl. Det finns heller inget könsartat över att lira ett spel. Allt i världen handlar inte om könsidentitet, kuk och fitta, kampen mot patriarkatet eller vad det nu kan vara. Det är bara ett spel, en verklighetsflykt och ett tidsfördriv. Jag kunde lika gärna ha sysslat med ishockey, modelljärnvägar eller frimärkssamlande men nu blev det rollspel jag blev intresserad av när jag var 12. Jag är iallafall glad att jag inte har missbruksproblem, är kriminell, död, har MS eller har ungar med tre olika personer som folk jag känt sedan förr. Mina nördår har räddat mig från mycket skit. Min manlighet har dock ingenting med rollspel att göra, den har med min far att göra.
      Har den identiteten hjälpt dig bli lycklig och må bra?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Tsianphiel Visa inlägg

Fråga de konservativa amerikanerna? Det här känns som ett derailande av vad vi faktiskt diskuterar. Kan du på något sätt knyta an till varför du anser att det är ett relevant argument för tråden?
        Du nämnde ju nakenbilder i rollspel i samband med retrovågen och konservativa krafter i USA. Jag kanske tolkade det fel och trodde att det var de konservativa som ville ha mer random bröst i produkterna? Det kanske är en annan intressegrupp som arbetar för mer naket i böckerna, vad vet jag? Jag är konservativ, förresten. Men jag minns inga random nakenbilder i mina gamla rollspelsböcker. Det kanske var en nymf i Monsterboken 2 eller nåt som hade blottade bröst, men det är väl ganska naturligt. Vad ska en vattennymf med kläder till?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Cassius Visa inlägg

Har den identiteten hjälpt dig bli lycklig och må bra?
          Vilken identitet syftar du på? Min manliga identitet eller min identitet som rollspelare?

Kommentera

Snälla, vilken teori eller åsikt ni än har så försök tolka det jag skriver med så snälla ögon som möjligt för jag vill absolut inte starta någon konflikt.

Jag tror personligen inte retrovågen har speciellt mycket med att återvinna, hitta tillbaka till eller på annat sätt hitta någon sorts förlorad maskulinitet. Det finns säkert en och annan individ som gör alla möjliga saker på grund av oändligt konstiga anledningar, men retrovågen tror jag främst är det som Dante beskrev.

Jag har precis som de flesta andra här i tråden inga vetenskapliga belägg för det jag nu säger utan kopplar min högst begränsade kunskap till anektodiska upplevelser och vad andra berättat, så mycket är upplevelser eller andras upplevelser som givits vidare till mig. Jag är 37 år och började spela när jag var 14 om jag minns rätt, tråkigt nog har en av de som jag ”startade” rollspelsgruppen med avlidit i en flygolycka och finns inte längre med mig som vän och rollspelare, detta har ärrat mig djupt men nog om det. Det är dock sant att den grupp jag nu varit SL för i så många år oavbrutet har bestått av pojkar som vuxit upp och blivit män med familjer, jobb och allt det vanliga. Det fanns dock ett helt gäng 3-5 stycken tjejer som spelade rollspel i min klass i gymnasiet, de gillade dock mest Vampire och jag pratade mycket rollspel med dem men vi spelade inte tillsammans. Det skall dock tilläggas att pojkarna/männen och tjejerna/kvinnorna var precis lika inbjudande till respektive grupper men ingen nappade då det tycktes som spelgruppernas stil skiljdes åt för mycket.

Sen känner jag igen mig i att många tjejer tyckte att jag var skittöntig som spelade rollspel, och då var jag trots allt en av få som faktiskt öppet vågade erkänna att jag var rollspelare. Nu skall det ärligt sägas att nästan men inte riktigt lika många killar också visade öppet att de tyckte rollspelare som jag var töntar. Sen hände något, rollspel, datorspel, fantasy och sci-fi var plötsligt inte nördigt och det visade sig att alla, pojkar som tjejer, män som kvinnor höll på med något nördigt. Tror personligen att spel som World of Warcraft, filmer som LoTR, Star Wars och serier som GoT hjälpt till något enormt på den fronten.

Idag är min dotter som är åtta år med och spelar med min grupp ibland, och då anpassar vi självklart rollspelet till en åttaårings referenspunkter och vad hon tycker är kul. Vi har spelat Trudvang och min dotter älskade att slåss mot jättespindlar och försöka lista ut vem som var förrädaren i det äventyr vi då spelade. Nu säger hon att hon vill vara med och spela ASOIAFRPG men nej, det får vänta en del år till.

Det blev mycket utsvävningar och annat men självklart tycker jag hobbyn skall vara välkomnande till alla, jag vill att fler skall spela rollspel och inte färre. Detta av den själviska anledningen att om hobbyn växer så gör också utbudet av spel det, alla vinner! Men för att försöka återgå till originalfrågan, nej jag tror inte att retrovågen i någon stor omfattning alls är en sorts dold, omedveten eller medveten längtan till pojkrummet där tjejer inte fick komma in och där allt var bättre förr. För saker var inte bättre förr, en del saker från förr var jävligt bra, men de bra spelen eller delar av spel går ju att använda precis lika bra nu som då fast i en mer inkluderande hobby där fler vet att de är välkomna och kan känna sig hemma till skillnad från då rollspel var en skam att spela oavsett vilket kön man hade eller inte hade.
            Last edited by Minimoni; 17 May 2019, 04.56.

Kommentera

MODERERING

Jag låser den här tråden, eftersom den:

1) Knappt har något med rollspel att göra.
              2) Har en alldeles för dålig trådstart som inte argumenterar för sin tes över huvud taget.
              3) Ser ut som ett billigt försök till trollning.

Jag ser att en del personer däremot försöker göra något vettigt av den. Om ni vill fortsätta de delar av diskussionen som faktiskt har någon substans och faktiskt handlar om rollspel kan ni starta en ny tråd med en tydligare frågeställning.
              Last edited by Gurgeh; 17 May 2019, 06.52.

Kommentera

YTTERLIGARE MODERERING

Eftersom tråden som ser ut som ett försök till trollning tydligen är ett försök till trollning enligt uttalanden på andra sociala media, stänger jag av Cassius i en vecka.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                Started by Dr_Dängrot, 18 August 2019, 15.48
                24 responses
                819 visningar
                1 gillar
                Senaste inlägg obak
                av obak

Started by God45, Igår, 20.27
                3 responses