Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Skjutvapen i fantasymiljö

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• skaraborgarn
    skapade en diskussion Skjutvapen i fantasymiljö

Skjutvapen i fantasymiljö

Skjutvapen i drakar och demoner och sagan om ringen rollspelet förekom inte. Även om en artikel i Sinakdus tog upp det. Frågan var lite känslig. Kanonen kom på 1300-talet och utvecklingen har gått mycket fort på 600 år. I fantasy brukar tiden nästan stå still.
    Jag läste/spelade Ensamma vargen och där hade dvärgarna skjutvapen.

Själv tyckte jag tanken på att skjuta en drake med kanon var en intressant tanke så jag började mixtra in skjutvapen i min drakar och demoner värld. Men det blev aldrig så mycket spelande då det var i slutet av min tid som spelare.
    Tog helt enkelt de mynningsladdare som fanns i mutant och förde över. I Sinkadus fanns det med en artikel om kanoner som jag tänkte använda.

En värld där orcher och alver dödar varandra med automatvapen känns dock meningslös om ni frågar mig.

• Leon
    svarade
    Ursprungligen skrivet av afUttermark Visa inlägg
    Läste precis om den skönlitterära boken Religionen om kriget mellan turkar och johaniter på Malta. Turkarna skjuter kanonkulor av marmor, det är så jävla coolt-
    Jag vidareutvecklar tanken och tänker att någon dvärigsk stenhuggare suttit och putsat upp marmor-ammunition till Moloks skeppshake. I varje slipad sten finns både dvärgens runa och Moloks märke.
    Givetvis! Inget knäcker orchskallar bättre än nyslipad grynnermarmor :)

Belägringen av Malta är klockren inspiration :)

Kommentera:

• afUttermark
    svarade
    Läste precis om den skönlitterära boken Religionen om kriget mellan turkar och johaniter på Malta. Turkarna skjuter kanonkulor av marmor, det är så jävla coolt-
    Jag vidareutvecklar tanken och tänker att någon dvärigsk stenhuggare suttit och putsat upp marmor-ammunition till Moloks skeppshake. I varje slipad sten finns både dvärgens runa och Moloks märke.

Kommentera:

• Leon
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Korpen Visa inlägg
    NEJ, inga bredsidor, då börjar det lukta 1700-tal! Man vill ha kanoner som på 1500-talet, där de större pjäserna laddas om genom att servisen firar sig ner längs med sidorna och laddar om pjäsen utifrån skeppet!
    Det sagt, jag gillar krutvapen i fantasy, så länge man inte omedelbart hoppar fram till 17-1800tals taktik så for kanoner blir inblandade.
    Måns använde bredsida ganska brett. Vårt fokus är snarare på galärkrigföring med ett fåtal förmonterade pjäser och fokus på bordning. Galeasser och karacker, som är bland Kopparhavets mest utvecklade fartyg, har förstadiet till den sanna bredsidan (och vi använder termen liten förenklat i reglerna, på samma sätt som vi använder skepp) men det är långt från linjeskepp, frigatter och age of sail. Tänk snarare slaget vid Lepanto

Kommentera:

• skaraborgarn
    svarade
    NEJ, inga bredsidor, då börjar det lukta 1700-tal! Man vill ha kanoner som på 1500-talet, där de större pjäserna laddas om genom att servisen firar sig ner längs med sidorna och laddar om pjäsen utifrån skeppet!
    Det sagt, jag gillar krutvapen i fantasy, så länge man inte omedelbart hoppar fram till 17-1800tals taktik så for kanoner blir inblandade.
    Tror överlag att skjutvapen gör sig bäst i miljöer där krig utkämpas.
    Smyga runt i labyrint med krutvapen som inte alltid fungerar känns väl så där.
    Sedan är det ju i spel där det inte bara är människor med.
    En liten råttman kanske är tuff när han har en hjullåspistol men om motståndaren är en minoutar med kanonen i famnen då smäller det!

Kommentera:

• Korpen
    svarade
    Ursprungligen skrivet av skaraborgarn Visa inlägg

Vi har atombomben också.
    Ändrade så det blev tydligare att jag syftade på skjutvapen.

Kommentera:

• Korpen
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
    I kommande Kopparhavets hjältar finns det både grövre handeldvapen och kanoner. På bilden bär minotauren Molok en handkanon/skeppshake.

Orsaken till beslutet var enkelt. Ska man ha pirater och krigsfartyg som drabbar samman så krävs det krutrök och bredsidor! :)

Kommentera:

• skaraborgarn
    svarade
    Fast det där med "hopp" är inte riktigt sant, speciellt inte när det gäller skjutvapen, där det oftare är de mer erfarna som står för innovationerna. Men sen tycker jag att man ska komma ihåg att från runt 1500 fram industrialiseringen på 1800-talet så hände det inte speciellt mycket inom eldvapenutveckligen, det handlade mycket om förfining allteftersom man lärde sig vad som fungerade bra och mindre bra. Har man ingen industrialisering så har jag väldigt svårt att se "hoppet" från svartkrut till röksvagtkrut i gastäta enhetspatroner skulle kunna ske eftersom det inte är möjligt att massproducera komplexa maskiner med så små toleranser som krävs för hand.
    Faktum är att jag skulle säga att andra halvan av 1800-talet är den enda period där det faktisk varit snabb, vi har idag i stort sett samma vapen som för hundra år sedan (9mm parabellum, den vanligast pistolkalibern idag, antogs av Tyskland 1902).
    Vi har atombomben också.

Kommentera:

• Korpen
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
    Stereotypt brukar framför allt alver, och i viss mån dvärgar, framför allt vara bra på att förfina hantverk snarare än att göra teknologiska framsteg.

De flesta "hopp" görs av unga personer som inte riktigt vet hur det ska gå till, och därför kommer på ett sätt att göra det annorlunda. Alver och dvärgar har inte så många unga personer, utan en väldigt stor massa gamlingar (även om de är i fysisk topptrim) som minsann vet hur saker ska gå till och då ska inte någon pojkvasker komma här med nymodigheter.

Det är lite som med evolutionen - den fungerar mycket bättre på kortlivade saker som bakterier och fjärilar än den gör på långlivade saker som människor.
    Fast det där med "hopp" är inte riktigt sant, speciellt inte när det gäller skjutvapen, där det oftare är de mer erfarna som står för innovationerna. Men sen tycker jag att man ska komma ihåg att från runt 1500 fram industrialiseringen på 1800-talet så hände det inte speciellt mycket inom eldvapenutveckligen, det handlade mycket om förfining allteftersom man lärde sig vad som fungerade bra och mindre bra. Har man ingen industrialisering så har jag väldigt svårt att se "hoppet" från svartkrut till röksvagtkrut i gastäta enhetspatroner skulle kunna ske eftersom det inte är möjligt att massproducera komplexa maskiner med så små toleranser som krävs för hand.
    Faktum är att jag skulle säga att andra halvan av 1800-talet är den enda period där det faktisk varit snabb teknisk utveckling, vi har idag i stort sett samma skjutvapen som för hundra år sedan (9mm parabellum, den vanligast pistolkalibern idag, antogs av Tyskland 1902).
    Last edited by Korpen; 19 May 2019, 13.32. Anledning: Förtydligade att jag syftade på skjutvapen och ine NBC och cybervapen.

Kommentera:

• skaraborgarn
    svarade

Sant men det förutsätts nästan att skjutvapnen inte utvecklas. Orch med AK-47 strider med alv som har kevlarrustning och laserpistol urartar nog.
    Det är väl det man är rädd för.
    När bollen väl är i rullning...

Kommentera:

• Staffan
    svarade
    Tja vi har ju varelser som är smartare än människor. Alver och dvärgar är väl mer teknisk avancerade.
    Stereotypt brukar framför allt alver, och i viss mån dvärgar, framför allt vara bra på att förfina hantverk snarare än att göra teknologiska framsteg.

De flesta "hopp" görs av unga personer som inte riktigt vet hur det ska gå till, och därför kommer på ett sätt att göra det annorlunda. Alver och dvärgar har inte så många unga personer, utan en väldigt stor massa gamlingar (även om de är i fysisk topptrim) som minsann vet hur saker ska gå till och då ska inte någon pojkvasker komma här med nymodigheter.

Det är lite som med evolutionen - den fungerar mycket bättre på kortlivade saker som bakterier och fjärilar än den gör på långlivade saker som människor.

Kommentera:

• skaraborgarn
    svarade
    Rollspelarna omringade den onde trollkarlen Sabbadish och siktade och la ann med sina musköter. Sabbadish lade då en besvärjelse över dem och kastade in dem i en annan dimension.
    Tills lut lyckades rollspelarna komma tlllbaka men då hade det gått 6000 år och de märkte att deras musköter var hopplöst omoderna.

Kommentera:

• Evokee
    svarade
    Hatar skjutvapen i fantasy

Kommentera:

• skaraborgarn
    svarade
    Ursprungligen skrivet av obak Visa inlägg
    Älskar skjutvapen, den stora demokratiska förlikaren!
    Finns inget mer tillfredställande än att se en bonde med ett massproducerat gevär och en timmes utbildning skjuta skallen av en alvisk trädkramare med hundra års träning och en alvsmidd katana. Smells like... victory. Human 1 -Alvkräk 0
    Det är väl det som är risken om skjutvapen kommer med.
    Om alla bönder har hageljärn så kommer svartnissarna inte år att stjäla höns och frukt och då dör de ut.

Kommentera:

• obak
    svarade
    Älskar skjutvapen, den stora demokratiska förlikaren!
    Finns inget mer tillfredställande än att se en bonde med ett massproducerat gevär och en timmes utbildning skjuta skallen av en alvisk trädkramare med hundra års träning och en alvsmidd katana. Smells like... victory. Human 1 -Alvkräk 0

Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by Cyberhest, Igår, 14.58
17 responses
307 visningar
9 gillar
Senaste inlägg Cyberhest  
Started by Dr_Dängrot, 18 August 2019, 15.48
16 responses
462 visningar