Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Skjutvapen i fantasymiljö

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
    Slagfält med kanoner och artilleri är automatiskt coolare än slagfält utan desamma.

Men handpistoler och sånt känns inte helt rätt. Det är något med de gigantiska pjäserna som känns okej i min fantasy, men inte de handburna varianterna.
    Sådana här menar du ;)

Kommentera

Det finns skjutvapen i Fantasy! (för den som vill), men på en ganska primitiv nivå, luntlås och dylikt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg

Jahapp. Jag/Vi skippade även avsnittet om krutvapen från Krigarens handbok.
        Fanns det ett där med? Det hade jag glömt. Men tror inte vi använde den i någon större utsträckning.

Kommentera

Ända sedan jag sköt med svartkrutsmusköt för första gången på riktigt har jag saknat skjutvapen i fantasyspel. De har förstås funnits i en del av dem även innan dess, men "inga krutvapen"-traditionen tappade all attraktion för mig sedan dess.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Krille Visa inlägg
            Ända sedan jag sköt med svartkrutsmusköt för första gången på riktigt har jag saknat skjutvapen i fantasyspel. De har förstås funnits i en del av dem även innan dess, men "inga krutvapen"-traditionen tappade all attraktion för mig sedan dess.
            Fundering: borde muskötcowboys bli något vi gör till Hjältarnas Tid?

Kommentera

Jag tror att en del av motviljan mot eldvapen också bygger på en överskattning av hur transformativa tidiga skjutvapen var för krigföringen. Om man vill ha tungt rustade ryttare med lansar, svärdsfäktare och andra nyttjare av blankt stål kommer man inte bli besviken på 1600-talet heller, trots att folk kutar runt med hjullås- och flintlåsvapen. Under den tid som en typisk rollspelsstrid tar hinner man antagligen bara använda en flintlåspistol en gång, därefter är det bättre att ta till värjan (eller, ja, flintlåspistol nummer två funkar ju också).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av gabrielledebourg Visa inlägg

Fundering: borde muskötcowboys bli något vi gör till Hjältarnas Tid?
                Tja, i och med Hjältarnas Väg är ju de hör officiella, så varför inte?

sjUJ3Mz.jpg

5mJS3MH.jpg

Kommentera

Jag tycker det beror helt på vilken "smak" av fantasy jag är sugen på. Krutvapen har ju en tydlig plats i exempelvis Warhammer FRP, och det är skitcoolt! Jag hade inte kunnat tänka mig att plocka bort krutvapen från den världen.

Men ibland är jag istället sugen på mer Tolkienesk fantasy, och där tycker jag inte krutvapen, eller ens armborst, känns rätt.

För mig blir frågan lite som "ska vi pressa i några vitlökar?". Om vi ska äta stekt köttfärs; ja. Om vi ska äta glass: nej.

Och jag vet att det finns vitlöksglass. Jag står fast vid mitt uttalande.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Svarte Faraonen Visa inlägg
                    Jag tror att en del av motviljan mot eldvapen också bygger på en överskattning av hur transformativa tidiga skjutvapen var för krigföringen. Om man vill ha tungt rustade ryttare med lansar, svärdsfäktare och andra nyttjare av blankt stål kommer man inte bli besviken på 1600-talet heller, trots att folk kutar runt med hjullås- och flintlåsvapen. Under den tid som en typisk rollspelsstrid tar hinner man antagligen bara använda en flintlåspistol en gång, därefter är det bättre att ta till värjan (eller, ja, flintlåspistol nummer två funkar ju också).
                    Ja men utveckling går fort fram. Att det skulle finnas musköter i exempelvis 500 år utan att några förbättringar sker är inte så där jättetroligt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av skaraborgarn Visa inlägg

Ja men utveckling går fort fram. Att det skulle finnas musköter i exempelvis 500 år utan att några förbättringar sker är inte så där jättetroligt.
                      I de flesta fantasyvärldar så har all annan utveckling stått och stampat i ca 1000 år eller mer. Att samma sker med krutvapen känns i sammanhanget inte det minsta orimligt.

I Kopparhavets hjältar finns det f.ö en orsak till att utvecklingen inte tar de där stora stegen.

Kommentera

Nej, men det gör väl inget för spelvärldens här och nu? Om man till exempel kör på att luntlåsmusköter är etablerade och hjullåsmusköter är det nya svarta för den som har råd -- ja, om vi ska jämföra med vår värld innebär det ändå att man har kring 250 års muskötutveckling kvar innan man börjar syssla med repetergevär och liknande. Dessutom gillar jag att spela i dynamiska världar som är stadda i förändring, så jag har inte mycket till övers för den där fantasytropen med teknologisk stasis i tusentals år.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
                          Det finns ju hur många fantasymiljöer som helst som klarar krut. Warhammer, Warcraft, åtskilliga D&D kampanjmiljöer, Planes i Magic, osv osv. Det är inget konstigt med ång-stridsvagnar och muskedunder.
                          För att inte tala om den främsta svenska settingen Chronopia

Där drivna av svartgas iirc...

Cog.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av cogitare Visa inlägg

För att inte tala om den främsta svenska settingen Chronopia

Där drivna av svartgas iirc...

Cog.
                            Ja. Chronopia inspirerar alltid. Man kan inte göra sånna världar längre. Tidsandan har sprungit ifrån dem. Det skulle bara bli självmedvetet och glimten i ögat om någon gjorde samma grej idag.

Kommentera

I rollspel med mycket militära konflikter kan kanske skjutvapen vara med. Men att smyga runt i labyrinter och tunnlar med luntlåsvapen känns enligt mig lite malplacerat.

Med skjutvapnen kom också granater. I skjutvapnens värld är både ankan och minoutaren jämlika!

Kommentera

I rollspel med mycket militära konflikter kan kanske skjutvapen vara med. Men att smyga runt i labyrinter och tunnlar med luntlåsvapen känns enligt mig lite malplacerat.

Med skjutvapnen kom också granater. I skjutvapnens värld är både ankan och minoutaren jämlika!
                                Avlossa svartkrutsvapen i en grotta? Tja, om du älskar att skymma sikten med rök och aldrig tyckte om dina öron kan du väl få göra det, men det är i allmänhet en situation där ett armborst definitivt är att föredra. Och problemet för ankan är väl att minotauren kan lobba iväg en granat på ankan långt innan ankans taniga små armar skulle nå att kasta en granat på minotauren?

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by God45, 30 September 2019, 20.49
                                61 responses
                                2.051 visningar
                                7 gillar
                                Senaste inlägg RasmusL
                                av RasmusL

Started by .Per., 14 October 2018, 22.48
                                46 responses
                                1.223 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg DeBracy
                                av DeBracy

Started by God45, Igår, 10.33
                                14 responses
                                236 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Björn Wärmedal  
                                Started by zonk, Igår, 13.57
                                18 responses
                                370 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Björn Wärmedal  
                                Started by Pilgiftsgrodan, 17 September 2019, 14.35
                                8 responses
                                272 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg .Per.
                                av .Per.

Started by Rymdhamster, 14 October 2019, 23.03
                                25 responses
                                357 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg Skarpskytten  
                                Started by ragngand, 06 September 2019, 11.52
                                5 responses