Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Regelsystems fel och brister

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #16
    Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg

    Då får du tycka det! Det görs absolut mycket coolt med. Jag älskar den här hobbyn, jag köper och läser väldigt mycket rollspel (faktiskt de flesta av dem du listar), och jag hobbyskriver när jag har tid. Men att säga "gör det själv då!" gör knappast att jag ändrar min uppfattning om det som görs.

    Du behöver inte hålla med, men vänligen respektera att min åsikt är att mycket av det som görs fortfarande håller sig till existerande mallar i relativt stor utsträckning.
    Jag respekterar din åsikt och skulle nog påstå att jag hade lite starkare argument än "gör det själv!" För ärligt talat är jag ganska nyfiken på vad det är för ny mark du anser finns att bryta. Jag är fullständigt övertygad om att den finns, och jag har själv ägnat 10-15 år åt det, men jag har inte längre det drivet eller den ambitionen. Jag påpekar bara att man inte kommer långt genom att reducera det som finns och är nyskapande till "varierande grad av mellanmjölk". Ett sådant påstående kräver nästan att backas upp av faktiskt handling :)

    Kommentera


      #17
      Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg

      Håller helt med. Det finns absolut inget som per automatik gör ett otal tärningsrull och en uppsjö tabeller mer "gritty" än vad målande beskrivningar av skeenden utifrån enskilda slag gör. Sen är det en smaksak vilken variant man föredrar.
      Jag känner att mitt användande av "gritty" här har tagits helt ur sin kontext och givits en helt annan innebörd. :) Jag vill med det bara säga att jag naturligtvis inte menar att det finns något gritty över "ett otal tärningsrull och en uppsjö tabeller". Hade det varit min åsikt hade jag skrivit det :)

      Kommentera


        #18
        Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

        Jag känner att mitt användande av "gritty" här har tagits helt ur sin kontext och givits en helt annan innebörd. :) Jag vill med det bara säga att jag naturligtvis inte menar att det finns något gritty över "ett otal tärningsrull och en uppsjö tabeller". Hade det varit min åsikt hade jag skrivit det :)
        My bad. Det var otrevligt av mig att lägga ord i munnen på dig.

        Kommentera


          #19
          Jag tycker att rollspel med regelsystem där en massa skilda färdigheter kokas ned till bara ett fåtal gör att alla RP för eller senare blir intetsägande kloner av varandra färdighetsmässigt. Alla som överlever äventyren blir i princip lika duktiga på att Knyppla, Svärd eller vad det nu kan vara. För mig så tillför fler färdigheter mer färg, mer bakgrund och mer chans för en enskild RP att skina lite ("Min RP, Professor Plommon, har färdigheten Slå ihjäl med ljusstake. Jag måttar ett slag mot Pastor Grön."). Avsaknaden av en specifik färdighet bland RPna gör också att spelarna måste komma på andra lösningar ("Shit, ingen av oss har en chans att klättra uppför den muren"). Ett regelsystem med alltför få färdigheter förvandlar alla erfarna RP till trista Mary/Gary Sues, en grupp med fem MacGyvers.

          Kommentera


            #20
            Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
            Jag respekterar din åsikt och skulle nog påstå att jag hade lite starkare argument än "gör det själv!" För ärligt talat är jag ganska nyfiken på vad det är för ny mark du anser finns att bryta. Jag är fullständigt övertygad om att den finns, och jag har själv ägnat 10-15 år åt det, men jag har inte längre det drivet eller den ambitionen. Jag påpekar bara att man inte kommer långt genom att reducera det som finns och är nyskapande till "varierande grad av mellanmjölk". Ett sådant påstående kräver nästan att backas upp av faktiskt handling :)
            För mig handlar det om hur mycket som behöver göras snarare än vad. Att läsa ytterligare en regelbok med karaktärsgenerering, stridsregler, och färdighetslistor, för att spela hjältar i en fjantasyvärld intresserar mig väldigt lite exempelvis. Men det kan locka mig lite när det även presenterar en spelstil, typ som Svärdets sång eller rentav Mongooses gamla OGL-Conan. För även om det senare är ett väldigt arketypiskt rollspel så beskriver det en spelupplevelse som är annorlunda: börja varje äventyr med att spelarna har blivit av med allt, och låt dem sedan bli kungar/rika/hitta magiska prylar under äventyrets gång; nolla sedan allt i nästa äventyr än en gång. Och låt dem vara giriga, antiheroiska svin om de vill dessutom. För det är så många av Howards Conanhistorier är skrivna.

            Det jag är ute efter är med andra ord unika upplevelser. Upplevelser som jag bara kan få i just detta spel, förstärkt av allt från regler till världsbeskrivning till spelledartips. Finns det spel som uppfyller mina löjligt specifika preferenser? Absolut! Och jag försöker köpa halvudda spelböcker när jag besöker konvent eller liknande, just för att det udda lockar mig mer än något annat och har alltid gjort det. Senaste inköpet är Odd Soot, som verkar mycket trevligt men som jag inte hunnit läsa klart än.

            Kommentera


              #21
              Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg
              Jag tycker att rollspel med regelsystem där en massa skilda färdigheter kokas ned till bara ett fåtal gör att alla RP för eller senare blir intetsägande kloner av varandra färdighetsmässigt. Alla som överlever äventyren blir i princip lika duktiga på att Knyppla, Svärd eller vad det nu kan vara. För mig så tillför fler färdigheter mer färg, mer bakgrund och mer chans för en enskild RP att skina lite ("Min RP, Professor Plommon, har färdigheten Slå ihjäl med ljusstake. Jag måttar ett slag mot Pastor Grön."). Avsaknaden av en specifik färdighet bland RPna gör också att spelarna måste komma på andra lösningar ("Shit, ingen av oss har en chans att klättra uppför den muren"). Ett regelsystem med alltför få färdigheter förvandlar alla erfarna RP till trista Mary/Gary Sues, en grupp med fem MacGyvers.
              Det här blir bara ett problem om systemet låter dig bli bra och om grundutgångspunkten är att alla alltid blir bättre.

              I Diaspora, exempelvis—och vad jag har för mig även i FATE Core—så ökar du bara en färdighet genom att bli sämre på en annan: du byter plats på två färdigheter i trädet, för du tänker dig att det är saker som komma skall som du behöver färdigheten för.

              För mig är det upplevelsen som är intressant. Inte värdet i Slå ihjäl med ljusstake.

              Kommentera


                #22
                More is more.

                Ett mångsidigt, omfattande och enhetligt regelsystem, som samtidigt är såpass neutralt att det passar olika typer av spelstilar.

                Det är vad jag föredrar.

                Kommentera


                  #23
                  Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg


                  För mig är det upplevelsen som är intressant. Inte värdet i Slå ihjäl med ljusstake.
                  De flesta rollspel tillåter ju RP att bli mer erfarna med tiden, t o m Call of Cthulhu som sägs vara känt för sin dödlighet. Det kan också vara en del av upplevelsen. Är det förresten inte en del av upplevelsen att alla runt bordet får en chans att skina? Att alla känns som nödvändiga kuggar i ett större maskineri, samt att varje kugge kommer att vara saknad om den är frånvarande? Tänk på serien Fantastiska Fyran. Alla i FF har olika superkrafter och kompletterar varandra. Om The Thing (Big Ben på svenska) drar iväg på någon avstickare med t ex Spindelmannen, skulle inte hans superstyrka ha saknats när de blir tvungna att tampas med en rasande Hulk? Reed Richards/Mr. Fantastic och de andra har knappast något högre FV i Dunkardags/Clubbering Time.

                  Kommentera


                    #24
                    Jag avskyr system och regler som används öppet kring spelbordet. Ju mer desto sämre. Åtminstone när jag spelar så som jag föredrar, vilket väl lite är själva poängen med att uttrycka sina preferenser... Jag har haft skoj med t.ex D&D4, men när jag får välja så kör jag ju fokus på mysterielösande och detektivande, och ganska mycket inlevelse i rollpersonen och i fallet. Och då tycker jag att snack kring bordet om siffror och tärningar och tabeller och fan och hans moster enbart är störande. Jag ser det inte som att jag "spelar ett spel" när jag spelar rollspel; jag spelar – lever mig in i – en person i ett skeende i en värld vi skapar och upprätthåller i vår fantasi.

                    Så om man nu ska använda regelmekanik kring spelbordet så vill jag att den ska vara minimal och helst inte uppmuntra till någon form av systemmässig taktik eller optande. Jag behöver verkligen inte ha siffror på några detaljer om min rollperson; rollpersonen är ju betydligt mer än bara siffrorna.

                    Däremot älskar jag SL-mekaniker. Alltså typ "regler" eller tekniker för SL att använda sig utan att det märks för spelarna, och som hjälper hen att göra ett bra jobb. Mitt favvo-exempel här är ju mekaniker/guider/uttalade tekniker för att skapa äventyr, där man kan gå in i "motorn" utan att ha någon inspiration alls och komma ut i andra änden med ett fullt habilt, spelbart äventyr.

                    Det är alldeles för få rollspel som har sådana motorer; alla bara utgår från att SL är bra på och bekväm med att improvisera, eller har oändlig inspiration och fantasi till bra äventyr som passar spelvärlden och rollpersonerna. Jag köper gärna spel liksom enbart baserat på löftet om att de ska ha en bra äventyrsmotor.

                    Kommentera


                      #25
                      Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg

                      De flesta rollspel tillåter ju RP att bli mer erfarna med tiden, t o m Call of Cthulhu som sägs vara känt för sin dödlighet. Det kan också vara en del av upplevelsen. Är det förresten inte en del av upplevelsen att alla runt bordet får en chans att skina? Att alla känns som nödvändiga kuggar i ett större maskineri, samt att varje kugge kommer att vara saknad om den är frånvarande? Tänk på serien Fantastiska Fyran. Alla i FF har olika superkrafter och kompletterar varandra. Om The Thing (Big Ben på svenska) drar iväg på någon avstickare med t ex Spindelmannen, skulle inte hans superstyrka ha saknats när de blir tvungna att tampas med en rasande Hulk? Reed Richards/Mr. Fantastic och de andra har knappast något högre FV i Dunkardags/Clubbering Time.
                      Det är absolut del av vissa upplevelser. Men just hjältar intresserar mig inte så mycket.

                      Kommentera


                        #26
                        Minns gamla drakar och demoner. Det fanns inga träffytor så ville du baka på en motståndare som hade typ kroppspoäng 18 så fick det ta sin lilla tid om man nu inte själv fick stryk. Sedan kom expert och då delades kroppen in i olika delar och man kunde sikta på kroppsdelar. Underlättade betydligt.

                        Kommentera


                          #27
                          Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                          Jag avskyr system och regler som används öppet kring spelbordet. Ju mer desto sämre. Åtminstone när jag spelar så som jag föredrar, vilket väl lite är själva poängen med att uttrycka sina preferenser... Jag har haft skoj med t.ex D&D4, men när jag får välja så kör jag ju fokus på mysterielösande och detektivande, och ganska mycket inlevelse i rollpersonen och i fallet. Och då tycker jag att snack kring bordet om siffror och tärningar och tabeller och fan och hans moster enbart är störande. Jag ser det inte som att jag "spelar ett spel" när jag spelar rollspel; jag spelar – lever mig in i – en person i ett skeende i en värld vi skapar och upprätthåller i vår fantasi.

                          Så om man nu ska använda regelmekanik kring spelbordet så vill jag att den ska vara minimal och helst inte uppmuntra till någon form av systemmässig taktik eller optande. Jag behöver verkligen inte ha siffror på några detaljer om min rollperson; rollpersonen är ju betydligt mer än bara siffrorna.
                          Men hur gör du för att få en inblick i exakt hur skarpögd och duktig detektiven din är om inte via färdighetsvärden, tärningsslag och liknande? Är det inte en del av själva rollSPELET? Om inte spelvärdena har så stor betydelse för dig, hur är det med din bordsgranne och medspelare Klas-Christian? Han kanske är helt kass på mysterielösande och deckargåtor själv, och varje avsnitts lösning av Miss Marple har bara gett honom huvudvärk? Men han kanske gillar noir-stämning, att spela en tuff privatdetektiv i 30/40-talets USA? Han kanske får ett större stöd av FV, färdighetslistor och spelmekanik än vad du får där ni deltar i samma session och det är tänkt att ni ska ha roligt tillsammans under några timmars spel?

                          Kommentera


                            #28
                            Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
                            För mig handlar det om hur mycket som behöver göras snarare än vad. Att läsa ytterligare en regelbok med karaktärsgenerering, stridsregler, och färdighetslistor, för att spela hjältar i en fjantasyvärld intresserar mig väldigt lite exempelvis.
                            Får nog hålla med Måns här. Någon form av rollpersonesgenerering finns det nog i de flesta rollspel*, men spel utan stridsregler eller färdighetslistor finns det ju typ en miljard av. Jag har inte spelat ett spel med stridssystem på många år. Eller jo, Nobilis har väl kanske ett stridssystem-ish (fast vi hackade bort det), men det känns magstarkt att kalla det konventionellt. Bara den mängd rollspel som inte ens har ett konflikthanteringssystem eller värden på rollpersonerna är ju enorm. Det finns ju typ ingen del av ett traditionellt rollspel som det inte finns åtminstone ett dussin spel som saknar. Spel utan spelledare, spel utan tärningar, utan konfliktsystem, utan rollpersoner, etc. Det finns spel där man måste prata på ett visst sätt, spel där alla spelare måste dansa, spel där ingenting händer, spel för två spelare, spel som tar en kvart att spela, spel där man byter spelledare mitt i en scen, spel med kort, spel med schackpjäser, spel med skarp kniv som huggs i bordet, spel om polska scouter, spel om målare som inkarnerar sig i sin egen tavla, spel som måste spelas i mörker med levande ljus som resurs, spel där alla spelare måste förbereda en spellista, spel där alla måste spela tjejer ... Listan kan göras lång. Det finns en uppsjö nyskapande, annorlunda, spännande spel. Hur mycket alternativ som helst för folk som inte gillar färdighetslistor. Undantaget enstaka pass av spel som Gumshoe så har jag inte sett en färdighetslista på ett decennium.

                            * Fast det finns ju såklart undantag även här. I Nerver av stål vet du inte ens namnet på din rollperson innan du börjar spela. Noll sekunder spenderas på rollpersonsgenerering. Och nej, man spelar inte folk med minnesförlust. :)

                            Kommentera


                              #29
                              Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg
                              Det finns ju typ ingen del av ett traditionellt rollspel som det inte finns åtminstone ett dussin spel som saknar.
                              Har inte sagt något annat heller. Finns ingen anledning för någon att bli defensiv över vad som är min åsikt baserad på mina preferenser. Det är just dessa spel som oftast intresserar mig. Men det gör inte att mainstreamspelen är mindre mellanmjölk, eller att diskussioner oftare handlar om vilket stridssystem som ska användas snarare än om ett spel behöver ha ett stridssystem överhuvudtaget. Exempelvis. Eller färdighetslistor, som bara var ett exempel.

                              Jag har spelat rollspel de senaste 20-25 åren, dock tyvärr med ett längre ofrivilligt uppehåll mellan 2000 och 2010. Spelen ni nämner är inte främmande för mig. Men de är heller inte i närheten av lika mainstream som de spel jag tycker blir mellanmjölk.

                              Det här blir lite "Aha! Men har du tänkt på B! Nähä! Där satt den!" när jag säger att jag inte gillar A. Jag är väl medveten om B, och jag tycker väldigt mycket om flera av de spel som nämnts för att på något bakvänt sätt försöka motbevisa mig i min högst personliga och subjektiva åsikt. Jag önskar bara att det var mer sånt, fler såna spel.

                              Kommentera


                                #30
                                Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg
                                Men hur gör du för att få en inblick i exakt hur skarpögd och duktig detektiven din är om inte via färdighetsvärden, tärningsslag och liknande? Är det inte en del av själva rollSPELET?
                                Som jag skrev:

                                Jag ser det inte som att jag "spelar ett spel" när jag spelar rollspel; jag spelar – lever mig in i – en person i ett skeende i en värld vi skapar och upprätthåller i vår fantasi.
                                Det är nästan aldrig intressant hur skarpögd min detektiv är. Det som är viktigtär var jag letar efter ledtrådar, hur jag gör det, och vilka slutsatser jag drar utifrån de ledtrådar jag finner.

                                Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg
                                Om inte spelvärdena har så stor betydelse för dig, hur är det med din bordsgranne och medspelare Klas-Christian? Han kanske är helt kass på mysterielösande och deckargåtor själv, och varje avsnitts lösning av Miss Marple har bara gett honom huvudvärk? Men han kanske gillar noir-stämning, att spela en tuff privatdetektiv i 30/40-talets USA?
                                Då tänker jag att Klas-Christian nog skulle ha roligare om vi istället spelade ett spel med noir-stämning. Genren "deckare" bygger ju liksom på att man löser mysterier. Vill man inte lösa mysterier kan man ju spela något annat. Miss Marple funkar dåligt om man försöker trycka in henne i samma film som Dick Tracy, och jag är inte så intresserad av att försöka.

                                Framför allt när spelvärden inte bara är värdelösa för mig, utan i allmänhet sätter krokben för och förstör det jag är ute efter. det är inte bara så att jag "inte får ut något" – tvärtom, jag får ut något, och detta "något" är aktivt sabotage från spelets sida. Ju mer färdigheter och framför allt ju fler tärningsslag, desto mer aktivt upplever jag att spelet försöker hindra mig från att ha roligt.

                                Så om Klas-Christian absolut behöver spelvärlden så kommer vi inte att hitta något sätt att spela som funkar bra för båda. På sin höjd kan vi hitta ett som funkar halvdassigt för båda.

                                Det är därför jag talar om mina preferenser. Vad jag föredrar. Vad jag föredrar ändras ju inte av att Klas-Christian föredrar något annat.


                                Jag har ingen permanent spelgrupp numera, utan bygger istället spelgrupper kring specifika kampanjer. Därför uppstår sällan problemet; alla kring bordet vet vilken sorts spelande som vankas och har köpt konceptet. Om jag och Klas-Christian känner varandra utanför rollspelshobbyn eller bara vill umgås så kan vi ju spela brädspel eller något istället; vi måste ju inte spela rollspel. Om valet är mellan halvdassigt rollspel eller inget rollspel så väljer jag inget rollspel. Viktigare än så är inte hobbyn för mig i dagsläget; jag är rädd om min fritid och vill ha så roligt som möjligt på den.
                                Last edited by krank; 16 May 2019, 17.52.

                                Kommentera

                                Senaste inlägg

                                Minimera

                                • entomophobiac
                                  Svar till [Rescensera ett rollspel som inte finns!] ANMÄLAN
                                  av entomophobiac
                                  Snöbollskrieg
                                  Mycket av OSR har osat metal av olika slag, kanske framförallt kring kontroversiella Zak Smith och J.E. Raggi IV. I Mörk Borgs fotspår...
                                  Idag, 15.38
                                • anth
                                  Svar till Äventyr i snö och is
                                  av anth
                                  Jag skulle vilja ha mer info (eller länk till mer info).
                                  Utspelas det på jorden, eller i en fantasyvärld?
                                  Är det bara kampanjen som utspelas...
                                  Idag, 15.21
                                • anth
                                  Svar till Äntligen!!!
                                  av anth
                                  År 2002 utlyste WotC en tävling om vad som skulle bli nästa DnD-kampanjvärld. Spelkonstruktören Keith Bakers Eberron vann.
                                  Tanken var ett det...
                                  Idag, 14.48
                                • Minimoni
                                  Svar till Din spelvärld med barnen
                                  av Minimoni
                                  Jag är genant bekant med den världen. Har sett allt som producerats till ”Friendship is Magic” samt ”Equestria Girls”. Nu kan jag förklara...
                                  Idag, 14.47
                                • skaraborgarn
                                  Svar till Skillnader mellan folkslagen
                                  av skaraborgarn
                                  Alver och orchers avsky mot varandra är inte rasism det är artism!
                                  Idag, 13.30
                                • Gurgeh
                                  Svar till Got sista avsnittet! Spoilers!!!
                                  av Gurgeh
                                  Spoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooi l!

                                  Det lämnas ju till tittaren själv att tolka, men jag kan tänka mig att de konstiga...
                                  Idag, 13.18
                                • gabrielledebourg
                                  Svar till Nostalgi ur ett kulturellt perspektiv
                                  av gabrielledebourg
                                  Onekligen. Liksom, jag är ju så jävla nedtrampad i nostalgiträsket om något: Ur Varselklotet, Chock och svenska Call of Cthulhu är väl liksom nostalgiprodukter...
                                  Idag, 12.53
                                • Jocke
                                  Svar till Public domain och ackreditering
                                  av Jocke
                                  För bara några år sen gick Karl Alfred in i public domain och många tecknare roade sig med att rita och publicera egna Karl Alfred äventyr....
                                  Idag, 11.49
                                • Rickard
                                  Svar till Kompetitiva rollspel
                                  av Rickard
                                  Medan världen går under har jag försökt powergäjma i och fick en bra story tillbaka som svar. Jag brukar påstå att man inte kan spela samberättande...
                                  Idag, 11.41
                                • Mekanurg
                                  Svar till Raser som aldrig spelades
                                  av Mekanurg
                                  När jag spelledde EDD hade jag en flexibel inställning när det gällde spelarrollernas folkslag, men mina spelare bannlyste ankor. Deras rollpersoner...
                                  Idag, 10.35
                                Arbetar …
                                X