Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Finns det rollspel som är bra politisk propaganda?

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av erikt Visa inlägg

Kan man tycka, men så är det knappast. Få om ens några spelskapare försöker medvetet sprida sådana åsikter i sina spel - och finns det ingen avsikt att pusha någon åsikt eller agenda så är det inte propaganda.
    Måste propaganda vara medvetet? Räcker det inte med att det är ensidigt och Tendensiöst skrivet?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av obak Visa inlägg
      Måste propaganda vara medvetet? Räcker det inte med att det är ensidigt och Tendensiöst skrivet?
      Det måste vara medvetet för att räknas som propaganda, ja.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Wyldstorm Visa inlägg
        Hrm, kan tycka att nästan alla traditionella rpg subtilt propaganderar för elitism & kapitalism, då alla pc's inte har samma värde(-n) och med cash (=>gear) blir man bara bättre. På allt, typ.
        Power play är propaganda för tillväxt och karriärism? :) Mer allmänt för en linjär historie- och samhällsuppfattning, i motsats till en cirkulär dito. Kan man skapa ett rollspel där allt går i cirklar istället för "bättre och bättre hela tiden"? Varje RP:s uppgift är att uppfylla en cykel.

Yes, brain farts...

Kommentera

Jag vill också nämna att det som ibland händer i amerikanska filmer med highschool Förenta Nationer-rollspel är ganska klar propaganda för just Förenta Nationerna och mänskliga rättigheter.

Kommentera

Att säga att det är trevligt att ha pengar och andra resurser är inte propaganda för kapitalism. Varje marxistisk materialist hade hållit med om saken, och poängterat att det är därför det är viktigt att man inte ska ha en liten klass som kontrollerar merparten av dessa.

Kommentera

Alla rollspel som utspelar sig efter katastrofen kan ses som en varning. Se hur det går om man startar kärnvapenkrig. Fast det kan ju vara kil med muterade kaniner och ankor...

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

• anth
                Svar till [Rescensera ett rollspel som inte finns!] ANMÄLAN
                av anth
                Oh, det här liknar de gamla tävlingarna man hade förr... är det någon som har länk till den gamla tävlingen?
                Idag, 15.24
              • anth
                Svar till Äventyr i snö och is
                av anth
                Jag skulle vilja ha mer info (eller länk till mer info).
                Utspelas det på jorden, eller i en fantasyvärld?
                Är det bara kampanjen som utspelas...
                Idag, 15.21
              • anth
                Svar till Äntligen!!!
                av anth
                År 2002 utlyste WotC en tävling om vad som skulle bli nästa DnD-kampanjvärld. Spelkonstruktören Keith Bakers Eberron vann.
                Tanken var ett det...
                Idag, 14.48
              • Minimoni
                Svar till Din spelvärld med barnen
                av Minimoni
                Jag är genant bekant med den världen. Har sett allt som producerats till ”Friendship is Magic” samt ”Equestria Girls”. Nu kan jag förklara...
                Idag, 14.47
              • skaraborgarn
                Svar till Skillnader mellan folkslagen
                av skaraborgarn
                Alver och orchers avsky mot varandra är inte rasism det är artism!
                Idag, 13.30
              • Gurgeh
                Svar till Got sista avsnittet! Spoilers!!!
                av Gurgeh
                Spoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooi l!

Det lämnas ju till tittaren själv att tolka, men jag kan tänka mig att de konstiga...
                Idag, 13.18
              • gabrielledebourg
                Svar till Nostalgi ur ett kulturellt perspektiv
                av gabrielledebourg
                Onekligen. Liksom, jag är ju så jävla nedtrampad i nostalgiträsket om något: Ur Varselklotet, Chock och svenska Call of Cthulhu är väl liksom nostalgiprodukter...
                Idag, 12.53
              • Jocke
                Svar till Public domain och ackreditering
                av Jocke
                För bara några år sen gick Karl Alfred in i public domain och många tecknare roade sig med att rita och publicera egna Karl Alfred äventyr....
                Idag, 11.49
              • Rickard
                Svar till Kompetitiva rollspel
                av Rickard
                Medan världen går under har jag försökt powergäjma i och fick en bra story tillbaka som svar. Jag brukar påstå att man inte kan spela samberättande...
                Idag, 11.41
              • Mekanurg
                Svar till Raser som aldrig spelades
                av Mekanurg
                När jag spelledde EDD hade jag en flexibel inställning när det gällde spelarrollernas folkslag, men mina spelare bannlyste ankor. Deras rollpersoner...
                Idag, 10.35
              Arbetar …
              X