Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Finns det rollspel som är bra politisk propaganda?

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Mekanurg Visa inlägg
    Sålunda är rollspel inte ett effektivt propagandamedel.
    Värt att påpekas:

Att man inte håller med dig om varför rollspel inte är ett effektivt propagandamedel betyder givetvis inte att man inte håller med mig om huruvida rollspel inte är ett effektivt propagandamedel.

Jag, till exempel, är helt med på att rollspel inte är effektivt.

Men jag tycker att det är väldigt, väldigt märkligt att låtsas som om rollspelsvärldar vore löskopplade från verkligheten och att detta skulle vara skälet till att de inte är effektiva. Dels är de ju alltid rotade i verkligheten och speglar den alltid, och den bygger alltid på skapares erfarenhet av och tankar kring verkligheten.

Givet hur propaganda sett ut genom historien skulle jag snarare säga att ineffektiviteten snarare handlar om spridning.

Sedan det här med att "spelare inte är dumma"... Folk har, i alla tider, trott på en massa konstiga saker det inte funnits någon täckning för i den fysiska verkligheten. Än idag tror ganska många på saker som är rätt lätta att motbevisa. Att folk går på saker handlar inte om att de är "dumma" utan om att de övertygas om att tolka vissa upplevelser på ett visst sätt. Och då vi dessutom har viss hjälp av extremt opålitliga verktyg – sinnen, känslor – så är det väl inte superkonstigt att folk tror på saker som inte finns?

Det här med att man skulle vara "dum" för att man tror på en berättelse som inte stämmer överens med den mätbara, faktiska, verkliga verkligheten omkring en...

...well. Det är den logiska följden av vad du skriver, men jag tänker vara generös nog att tro att du egentligen inte menar det så.

Kommentera

Du och jag har helt enkelt olika syn på människans natur.

Jag håller med dig om att en del människor tror på saker som inte finns och att dessa vanföreställningar ställer till med en massa elände. 1900-talets historia har flera skräckinjagande exempel, varav jag har studerat två på akademisk nivå (islamism och kommunism).

Men jag står fast vid min tes att de flesta faktiskt håller isär fantasivärldar från den värld vi lever i, oavsett om fantasivärldarna är baserade på tankegods ur verkligheten eller inte. Jag tillskriver mina medmänniskor den urskiljningsförmågan.

Men nu glider vi förmodligen iväg från ämnet.

Kommentera

Dog Eat Dog är av många anledningar ett exempel på rollspel som dålig propaganda, eller snarare: det är ett idé-drivet rollspel, som är dåligt. Men i kickstartern ingick ett sjukt smart propaganda-verktyg: en uppsättning av alldeles för många tärningar i fula färger.

Logiken är att de för många tärningarna kommer leta sig in i dina andra spel, och där tjäna som en konstant påminnelse om a) spelet, b) kolonisation, samt c) hur denna kolonisation inte är begränsad till "sin egen" kontext utan - likt en ful tärningar i lådan - blivit en del av allt.

Sjukt smart, om bara spelet varit bra!

Kommentera

Rollspel fungerar som propaganda eller försök till styrande av individers uppfattningar om den verklighet de lever i, men just rollspel tycks inte speciellt effektivt jämfört med andra medier och medel. Rollspel i kombination med annan media eller skola/universitet som tillsammans i större strukturer påvisar saker som ”sanningar” tror jag dock kan vara väldigt effektiva men det är alltså inte till största delen eller ens en speciellt mätbar del rollspel som då fungerar bäst.

Sen så vill jag hävda att alla narrativ vi människor på ett eller annat sätt deltar i eller blir utsatta för lär påverka vår syn på oss själva, omvärlden och relationen mellan dessa. Alltså så fungerar rollspel än en gång som möjlig propaganda men inte alls vad jag skulle välja om jag vill influera någon annans åsikter.

Så jag håller nog med de flesta i tråden även om de tycks finnas någon form av oenighet kring vad de olika deltagarna i diskussionen egentligen tycker.
          Last edited by Minimoni; 15 April 2019, 13.19.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg
            En sak som jag dock tänkt på är de återgkommande temat i just fantasy-rollspel (och all media, se Game of Thrones för vuxenserier, eller Avatar: The Last airbender för barnserier...) är ju ett feodalism inte är så himla pjåkigt egentligen. Det enda som behövs en god kung™ istället för en dålig kung™. Det vill säga, det är sällan ett feodalt system kritiseras i rollspel, och extremt sällan i media för underhållning. Då är det snarare en korrupt sheriff eller en stygg (ofta ovärdig) kung som sitter på tronen som gör allting dåligt. Det här är ju absolut en kvarleva från när politisk propaganda spreds just så av våra föredetta monarker.
            Nu går jag lite OT här, men jag har minnen av att jag en gång läst en analys av Charles Dickens litteratur ur ett kapitalismkritiskt perspektiv. För Dickens är inte problemet att kapitalisterna har makten att suga ut pengar ur sina kunder och värde ur sina anställda, utan att det finns ett antal rötägg i systemet som behöver läxas upp eller bytas ut - dvs. en parallell till god kungTM/dålig kungTM ovan. Då pratar vi dessutom om de ruskigt onda jäklarna från tidigt artonhundratal, med barnarbete och allt det där. Det är inte direkt en uppmaning om systemförändring som kommer i slutet av Oliver Twist, utan istället en glädje över att Oliver hamnat på toppen med en rik morfar (om jag minns rätt, det var ändå 15+ år sedan jag läste den).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
              Många rollspel porträtterar också våld som en konstruktiv, ofta nödvändig lösning på många problem. Och en ofta svartvit världssyn.
              Fast är det rollspelen i sig, eller enskilda äventyr till dem? Om man ska vara petig.

Kommentera

Jag tänker att rollspel, om vi bortser från spridningsfaktorn, har en starkt positiv och en starkt negativ faktor när det gäller effektivitet som propaganda. I den positiva hörnan ligger att det är väldigt involverande, och att man "är med om det själv" på ett sätt som jag kan tänka mig går djupare än passiva medier generellt gör. I den negativa änden ligger, som Mekanurg påpekade, att författaren inte har kontroll över berättelsen. Jag minns en kort kampanj i 3:16 där man åker runt i rymden och skjuter utomjordingar. I spelet finns en tanke om att man ska stanna upp och fundera på vad det är man egentligen sysslar med, men när min grupp spelade det infann sig inga sådana känslor, utan det var glatt speligt massmördande från början till slut. Ineffektiv propaganda där.

Men det finns nog utrymme för en viss typ av effektivt propagandaspel. Om Polaris kan tvinga fram en tragedi genom att se till att spelet inte kan sluta lyckligt så kan nog ett annat rollspel tvinga fram ett slut enligt ideologiska linjer.

Jag har funderat på att skriva lite rollspel som är mer politiskt laddade, men det har av olika anledningar inte blivit så. Inte medvetet, i alla fall. Kanske kommer jag en dag att skriva ett prokapitalistiskt rollspel, men det är inget som ligger i planerna just nu.

Kommentera

Det mest politiska spel jag har skrivit är nog Lemuria: "vilda södern-dieselpunk" (i ett pseudo-Antarktis) på 1930-talet. Fokus ligger på nybyggare som försöker skapa sig bättre liv i vildmarken. Återkommande fiender är Stalins hejdukar, Mussolinis busar, japanska militarister, amerikanska rövarkapitalister, marodörer (vildmarksbanditer) och slavjägare (vid denna tid praktiserades fortfarande slaveri i många arabiska länder). Settingen har ett antikolonialistiskt perspektiv och tar uttryckligen den vanlige medborgarens parti.

Jag skrev inte Lemuria som propaganda, utan för att jag hade en setting-idé som jag ville förverkliga. Viss inspiration kom från Per-Anders Fogelströms Stad-böcker.
                  Last edited by Mekanurg; 15 April 2019, 14.28.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
                    Fast är det rollspelen i sig, eller enskilda äventyr till dem? Om man ska vara petig.
                    Det beror som jag ser det lite på hur återkommande de dragen är.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
                      Jag tycker absolut det är rollspelen. Om du har stridsregler och -färdigheter i 70% av din grundbok tillsammans med en nött stackars paragraf om hur social interaktion går till så finns det helt klart en tonvikt på våld. Du kommer spela det spelet erbjuder och då kommer vapentabellerna kunna förvandla även ditt gnostiska skräckrollspel till en nefaritslakt. ;)

Kommentera

Samtidigt är fokus på våld och liknande inte bara en effekt av att rollspelen kom ur krigsspelen utan också för att det är sådant man inte lätt kan lösa med spelarskicklighet. Ett annat exempel är Gumshoes fokus på att generera ledtrådar då en "procedural" där man går runt och letar konstigheter på en hel brottsplats är typ omöjlig att visualisera i en vanlig rollspelsinteraktion. DVS reglerna finns där inte rollspelandet finns.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                          Dels är de [rollspelsvärldarna] ju alltid rotade i verkligheten och speglar den alltid, och den bygger alltid på skapares erfarenhet av och tankar kring verkligheten.
                          Nja. En sagovärld kommer inte att uppvisa samma slags dynamiska komplexitet som den verkliga världen kan leverera. Och ja, den bygger på skaparens erfarenhet, men det betyder inte att den är verklig. Skaparens erfarenheter färgar skaparens förståelse av världen, och skaparens förståelse av världen påverkar av vad skaparen kommer att erfara (confirmation bias) för att spä på sin redan upprättade förståelse.

Och vad skaparen sedan väljer att återge och spela ut i världen kommer att spegla denna förståelse, lite oberoende av hur den verkliga världen (där politik äger rum mellan människor med en hel massa OLIKA världsförståelser och där faktiska naturkrafter och sociologiska samspel inklusive hur ekonomin böljar) beter sig.

I rollspelsvärlden kan både Guds allvisa hand OCH den medvetna proletära förtruppen OCH den balanserade marknaden av självägande bönder, hantverkare, samt köpmän OCH stabiliteten i det rasrena hobbitfylket OCH den visa alvdrottningen (den upplysta diktatorn) skapa ett lyckorike. Eller ett helvete. Beroende på skaparens eller spelledarens politiska preferenser.

Rollspel, liksom mycket politik, handlar om våra drömmar. Däri ligger både spelens effektivitet samt ineffektivitet som propaganda.

Kanske funkar rollspel politiskt bäst som satir, som skrattspegel, som medel att utmana all rosaögd entusiasm för diverse politiska idéer? Vad händer när vi kastar in det absurda äventyrargänget i spelskaparens väluppbyggda värld? Lite som verklighetens treåringar utmanar våra föreställningar om föräldraskap?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av olaberg Visa inlägg
                            Kanske funkar rollspel politiskt bäst som satir, som skrattspegel, som medel att utmana all rosaögd entusiasm för diverse politiska idéer?
                            Rollspel = litteratur i det här avseendet? Skulle det vara en hjälpsam liknelse? Litteraturen och rollspelen funkar bäst som empatiskapande förståelse för olika perspektiv, men effektiv propaganda är inte baserat på komplexiteten i verkliga skeenden och personligheter utan på bilder genererade med ganska breda penseldrag, inte sällan plakatplatta. Därför blir propagandalitteratur VÄLDIGT platt, och att detsamma skulle gälla för propagandarollspel?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av stenhöna Visa inlägg
                              ... Känns som det finns en underliggande ateism, eller avsaknad av gudsfruktan. Rollspel är sekulärt, akademiskt och vetenskapligt. Men det kanske inte var vad du menade?
                              Håller inte alls med! Tvärtom nästan; rollspel är en hyllning till det skapande ordet, till den kreativitet som INTE begränsas av vetenskap och trist akademia, utan släpper anden fri!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Tre solar Visa inlägg
                                Dog Eat Dog är av många anledningar ett exempel på rollspel som dålig propaganda, eller snarare: det är ett idé-drivet rollspel, som är dåligt. Men i kickstartern ingick ett sjukt smart propaganda-verktyg: en uppsättning av alldeles för många tärningar i fula färger.

Logiken är att de för många tärningarna kommer leta sig in i dina andra spel, och där tjäna som en konstant påminnelse om a) spelet, b) kolonisation, samt c) hur denna kolonisation inte är begränsad till "sin egen" kontext utan - likt en ful tärningar i lådan - blivit en del av allt.

Sjukt smart, om bara spelet varit bra!
                                Jag har alltid tyckt att dog eat dog har verkat som ett pricksäkert spel politiskt. Jag har dock aldrig spelat det så jag vet inte mer än vad som står i regeltexten. Men vad är det som gör att du tycker det är dåligt?

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Arbetar …
                                X