Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Finns det rollspel som är bra politisk propaganda?

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Finns det rollspel som är bra politisk propaganda?

Bra som i effektiv alltså. Om spelet är bra är det ju en fördel. Proggmusik är ju så dålig musik att det inte funkar som propaganda. Men jag menar mer, får spelet ut de politiska idéerna till spelarna? Kan det kanske till och med konvertera någon? Finns ett sådant spel ens?

Det enda jag kan komma på som uttryckligen skrivits med uppsåt att användas som politisk undervisning är Myfarog, och det verkar så vedervärdigt uselt (rent spelmässigt alltså, även utan den ännu vedervärdigare ideologin som framhålls) att det nog inte är någon risk att någon blir kyrkbrännarnazistmördare av att spela det.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
      Kan det kanske till och med konvertera någon?
      Generellt funkar väl propaganda inte riktigt så? Det är generellt inget enskilt verk som befäster idéerna i folks huvud, utan det är mer en helhet av många verk och kanaler. Riktigt effektivt blir det ju först när man kan omge målgruppen med till exempel ett ständigt flöde om till exempel lögnen att fri vilja finns eller att människor är humrar eller att kapitalismen är rimlig.

I de flesta fall är ju propaganda mest till för att stärka de egna leden, skapa ett "vi" och bekräfta det man "redan vet".

Rotsystem är ju relativt uttalad antikapitalistisk och anti-naturen-propaganda, men jag vet inte om jag direkt siktar på att övertyga någon. Det handlar mer om att göra ett statement och att, som sagt, stärka de som redan håller med. Men visst, om någon frestas att googla på botflugor och blir lite mindre övertygad om hur bra och fin naturen är, eller blir lite mindre övertygad om kapitalismen och den fria marknadens förträfflighet, eller om någon kanske nås av en och annan utopisk tanke de inte tänkt förut så blir väl jag knappast ledsen för det.

Also: progg är awesome.

Kommentera

Är inte alla rollspel propaganda? I meningen att mediet är budskapet. Premissen är att verkligheten går att simulera med papper och penna. Känns som det finns en underliggande ateism, eller avsaknad av gudsfruktan. Rollspel är sekulärt, akademiskt och vetenskapligt. Men det kanske inte var vad du menade?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av stenhöna Visa inlägg
          Är inte alla rollspel propaganda? I meningen att mediet är budskapet. Premissen är att verkligheten går att simulera med papper och penna. Känns som det finns en underliggande ateism, eller avsaknad av gudsfruktan. Rollspel är sekulärt, akademiskt och vetenskapligt. Men det kanske inte var vad du menade?
          Fast att utforska rollspelsmediet utifrån McLuhan kändes som en mycket mer spännande tråd att riva i! Hur kommer det sig att mediet rollspel är ateistiskt eller i varje fall sekulärt?

Kommentera

Well, rollspel har ju fått hela den övriga digitala världen att leka med erfarenhetspoäng, levels och uttryck som "loot" i positiv bemärkelse. Känns som att hela den murder hobo-propagandan funkat alldeles FÖR bra, faktiskt...

Kommentera

Rollspelsvärldar ligger ett steg bortom den fysiska verkligheten i en intellektuell överenskommelse spelarna emellan.

Propaganda handlar om makten över beskrivningen av den fysiska verkligheten. När propagandan kopplas loss från verkligheten och handlar om icke-existerande företeelser, som till exempel den dialektiska historiematerialismen, så fungerar den inte. Människor ser ju den verklighet de lever i och är inte dumma.

Sålunda är rollspel inte ett effektivt propagandamedel.

Jag skriver i och för sig mina spel utifrån en grundsyn på livet och världen som kännetecknas av frihet, ansvarstagande och tolerans, men det är för att jag gillar skriva så. Min förhoppning är enbart att gamers ska ha kul när de spelar i mina världar.

Däremot kan man betrakta många vänsterstater som storskaliga rollspel. Makthavarna uppträder (enligt en uttrycklig eller underförstådd intellektuell överenskommelse) som om de befunne sig i en värld där Marx är profet, där den dialektiska historiematerialismen styr världens öden, där den statsstyrda ekonomin medför allehanda välsignelser, och så vidare. Det blir sedan så att vanligt folk inte köper propagandan men är tvungna att "spela med i kampanjen" för att slippa statligt övervåld. Propaganda och rollspel smälter sålunda samman där, men empiriska studier i nutidshistoria visar hur misslyckade sådana projekt har varit.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mekanurg Visa inlägg

Däremot kan man betrakta många vänsterstater som storskaliga rollspel.
                Nu derailar du den här tråden till att handla om vår världs politik...

Man kan precis lika gärna säga att i Västeuropa och USA uppträder makthavarna som om de befann sig i en värld där Milton Friedman är profet, där den osynliga handen styr världens öden, där det privata näringslivet medför allehanda välsignelser, och så vidare. Enda skillnaden är att här har vanligt folk i större utsträckning köpt propagandan och väljer att "spela med i kampanjen" för att de inbillar sig att de kan vinna något på det. Empiriska studier i nutidshistoria visar dock att de är hopplöst lurade. ;)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
                  Nu derailar du den här tråden till att handla om vår världs politik...

A. Jag derailar inte tråden utan kopplar explicit samman rollspel och propaganda och hänvisar till exempel ur verkligheten, dvs jag håller mig till ämnet. Om jag sedan svär i marxismens kyrka -- tja, det ser jag inte som ett bekymmer.

B. "Man kan precis lika gärna säga..." -- ja, det kan man, vilket ditt inlägg bevisar.
                  Last edited by Mekanurg; 15 April 2019, 10.41. Anledning: Syntax error corrected

Kommentera

MODERERING

Ämnet är alltså om det finns rollspel som är bra politisk propaganda, inte huruvida några existerande stater kan betraktas som rollspel. Låt oss alltså hålla diskussionen till spelen och inte till verkligheten.

Tack så mycket!

Kommentera

Grundsynen i många rollspel är ju någon form av tro att enskilda individer har makt över sitt eget öde och kan nå framgång och makt genom hårt och farligt arbete... Huruvida det är framgångsrikt eller inte kan man diskutera. Realistiskt är det inte. :p

Kommentera

Det var ganska så avancerat ordbajsande för att komma till den slutpunkten... Men jag får nog säga att du har fel. Liksom all form av text och konst, har den förmågan att vara propaganda. Bara något så enkelt som att "människorna i byn har fel när de tror att alla halvorcher är onda" är politisk propaganda, även i sin mest enkla form (racism = bad).

En sak som jag dock tänkt på är de återgkommande temat i just fantasy-rollspel (och all media, se Game of Thrones för vuxenserier, eller Avatar: The Last airbender för barnserier...) är ju ett feodalism inte är så himla pjåkigt egentligen. Det enda som behövs en god kung™ istället för en dålig kung™. Det vill säga, det är sällan ett feodalt system kritiseras i rollspel, och extremt sällan i media för underhållning. Då är det snarare en korrupt sheriff eller en stygg (ofta ovärdig) kung som sitter på tronen som gör allting dåligt. Det här är ju absolut en kvarleva från när politisk propaganda spreds just så av våra föredetta monarker.

-----------------------------------------------------------------------------------

Sen får jag nog vända mig lite till Kranks analys också. Ett enskilt verk av propaganda, oavsett var det är, kan ju mycket sällan användas för att konvertera någon. Mycket mer troligt är det att det som sagt befäster redan existerade uppfattningar.

För just exempel där rollspel försökts användas som politisk propaganda (i sin mest neutrala benämning; dvs spridit en åsikt om någonting) tycks lajvrollspel vara mer öppna i sin drivkraft, och jag jag hänvisa till följande...

http://blog.reachforchange.org/lajvv...sv-v111109.pdf

https://www.kubikuppsala.se/pedagog/.../lajv-i-skola/

https://www.studieframjandet.se/cirk...fods-ett-lajv/

https://svenskakyrkansunga.se/wp-con...o-och-makt.pdf

För den som verkligen vill läsa om det rekommenderar jag dock den här nästan sextio sidor långa rapporten skriven av Tindra Englund, då för Malmö Universitet: https://muep.mau.se/bitstream/handle...sformation.pdf

-----------------------------------------------------------------------------

Hur effektiva de är får ju var och en bestämma själva. Just gruppen rollspelare är ingen massiv grupp precis, så det lär ju aldrig vara lika effektivt som den senaste Marvel-filmen eller framsidan på Time Magazine.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg
                          Men jag får nog säga att du har fel. Liksom all form av text och konst, har den förmågan att vara propaganda. Bara något så enkelt som att "människorna i byn har fel när de tror att alla halvorcher är onda" är politisk propaganda, även i sin mest enkla form (racism = bad).

Exakt.

All fantastik är ju i grunden berättelser om vår värld. Om inte annat eftersom vi människor är uppvuxna i det här samhället och all vår kreativitet bygger på den input vi fått i det här samhället. Så allt vi gör är att spegla det på olika sätt.

Att något skulle vara dålig propaganda eller "inte propaganda" bara för att det inte gör anspråk på att vara dokumentärt är ju absurdt. Propaganda som fiktionaliserar eller använder symbolik är väl minst lika effektiv, och framför allt minst lika mycket propaganda, som "dokumentär" propaganda.

Wikipedias definition tycker jag inte är så pjåkig. Har man intentionen att föra fram en agenda, eller ett budskap, eller väcka vissa känslor så är det propaganda. När nazisterna liknade folkslag vid råttor eller kackerlackor så var ju det knappast så att de menade bokstavligen, och när man använder Niebelungen i propagandasyfte så är det knappast heller bokstavligt.

Att propagandan, när den "kopplas loss från verkligheten", skulle sluta fungera är helt enkelt absurdt.

Men å andra sidan är det också absurdt att tänka att rollspelens "fantasivärldar" skulle vara löskopplade från den fysiska verkligheten eller de materiella omständigheter de skapats inom. Då måste man helt lämna det rationella bakom sig och börja fantisera om "själar" eller "gudomlig inspiration", eller vad man nu har för favorit-fanfic-förklaring för varifrån fantasier kommer om de inte kommer från den fysiskt, faktiskt existerande verkligheten.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Max Raven Visa inlägg
                            Grundsynen i många rollspel är ju någon form av tro att enskilda individer har makt över sitt eget öde och kan nå framgång och makt genom hårt och farligt arbete...
                            Många rollspel porträtterar också våld som en konstruktiv, ofta nödvändig lösning på många problem. Och en ofta svartvit världssyn.

Men jag tror att jag i många fall skulle dra mig för att kalla dem "propaganda", helt enkelt för att jag inte tror att speciellt många spelskapare aktivt tar ansvar för vilka politiska idéer de reproducerar eller för fram. Hade de aktivt valt att föra fram dessa idéer och haft som mål att övertyga folk om dem, explicit, så kanske... Men i mina ögon kräver "propaganda" någon form av intention.

Det är ju därför till exempel reklam generellt kan betraktas som propaganda...

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg
                              Det var ganska så avancerat ordbajsande för att komma till den slutpunkten... Men jag får nog säga att du har fel. Liksom all form av text och konst, har den förmågan att vara propaganda. Bara något så enkelt som att "människorna i byn har fel när de tror att alla halvorcher är onda" är politisk propaganda, även i sin mest enkla form (racism = bad).
                              Jag hävdar alltså att rollspel ett ineffektivt propagandamedel, [förtydligande följer] det vill säga att visst kan rollspel användas för propaganda, men något sådant inte skulle fungera väl.

Du avvisar pejorativt ("ordbajsande") min tes som felaktig med en motivering som inte svarar mot mitt påstående. Och din fortsatta utläggning förklarar inte heller hur rollspel skulle vara ett effektivt propagandamedel.

Av den anledning lägger jag nu fram hypotesen att du inte har förstått vad jag menade.

BTW, jag har skrivit rollspelet Ansgar, vilket uttryckligen förespråkar kristendom.
                              Last edited by Mekanurg; 15 April 2019, 12.05. Anledning: Förtydligande

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by afUttermark, Idag, 11.18
                              1 response
                              42 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Måns
                              av Måns

Started by 2097, Idag, 15.01
                              4 responses