Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vilken Ligans april-nyhet?

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg

Jag har bestämt för mig att jag redan sett reklam för ett rymdmutant från FL.
    Ad Astra, ja. Men detta skulle ju vara med regn, cybernetik och neon!

Kommentera

Jag funderade på vilka fler fantastiska svenska IPn som finns och som skulle må bra som rollspel. Dessa kom jag på på rak arm:

Millenium - lös mysterier om män som hatar kvinnor. PbtA regler där ”barf forth apolcalyptica” är ersatt med ”vräk ur dig sexuellt våld”. Alla rollpersoner har kopplingar till Astrid Lindgren figurer.

Bobbo och Gnuttarna: Vrid ringarna till max, så de bildar ordet FLAX! Mer eller mindre bara ett snällare Symbaroum.

Goliat - OSR spel i stenålersmiljö. Finns Herman Hedning regler också om man vill gå åt det hållet.

Rederiet - egentligen båten Freja som äventyrsplats. Alla i den fasta personalen är ordentligt beskrivna och sen är det slumptabeller som genererar vem som ljuger för vem om vad osv.
      Last edited by Jocke; 18 April 2019, 12.03.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
        Rederiet - egentligen båten Freja som äventyrsplats. Alla i den fasta personalen är ordentligt beskrivna och sen är det slumptabeller som genererar vem som ljuger för vem om vad osv.
        Rederiet hade jag spelat med Den Yttersta Domens regler. Det hade varit en lätt konvertering.

Kommentera

Millenium - lös mysterier om män som hatar kvinnor. PbtA regler där ”barf forth apolcalyptica” är ersatt med ”vräk ur dig sexuellt våld”. Alla rollpersoner har kopplingar till Astrid Lindgren figurer.
          Oh, så det finns något potentiellt värre än Millenium böckerna. Det... Wow, jag gråter nästan. Alltså böckerna är skrivna som American Psycho fast utan ironin och är älskade av en generation människor som gjort att ingen tål ironi längre eftersom de var så känslomässigt skadade att de inte kunde ta något på allvar. Det är en trilogi som bokstavligt talat sammanfattar allt som dumma människor tror om lagen, samhället och myndigheterna. Det är vad rättshaverister runkar till. Det är ett munsår på den svenska folksjälen.

Om något, sataniskt sjuk jävel, skulle göra ett PbtA rollspel av det...

Kommentera

Om det ska vara ett svenskt IP finns det bara två författare som jag skulle vara intresserad av.

Ola Skogäns "Theos Ockulta kuriositeter"
            https://seriersant.se/Theos-ockulta-kuriositeter

och Johan Ajvide Lindqvist som har dundersuccéerna "Låt den rätte komma in" och "Gräns".

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
              Om det ska vara ett svenskt IP finns det bara två författare som jag skulle vara intresserad av.

Ola Skogäns "Theos Ockulta kuriositeter"
              https://seriersant.se/Theos-ockulta-kuriositeter

och Johan Ajvide Lindqvist som har dundersuccéerna "Låt den rätte komma in" och "Gräns".
              Jag skulle lätt köpa vilket som av dessa! Och om jag ska ta något annat jag faktiskt vill ha så skulle det vara Johan Wanloo Pulp rollspelet där man äventyrar i samma värld som Örn Blammo, De äventyrslystna Karlakarlarna, Rock Manlyfist, Kapten Klara och så vidare.

Kommentera

Bobbo och Gnuttarna: Vrid ringarna till max, så fe bildar ordet FLAX! Mer eller mindre bara ett snällare Symbaroum.
                Om jag minns rätt fanns det ett rollspel baserat på Gnuttarna i WRNUs gamla databas med hemmabyggen när den låg uppe. Tror aldrig jag spelade det, men rollspelet Bamse fanns också på samma plats. Det spelade vi några vändor med glädje. Och nu när MLP har fått rollspel är väl inte ett officiellt Bamse-dito omöjligt?

Kommentera

Kanske dags för ett barnspel när Morwhayle tycks ligga i träda sedan några år tillbaka? Jag hade gärna sett Louise Perssons "KLUB - Kiras och Luppes Bestiarium" eller Larsson/Korsells Pax-böcker som rollspel.

Fast det mest självklara vore en svensk verion av My Little Pony: Tails of Equestria =)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
                    Kanske dags för ett barnspel när Morwhayle tycks ligga i träda sedan några år tillbaka? Jag hade gärna sett Louise Perssons "KLUB - Kiras och Luppes Bestiarium" eller Larsson/Korsells Pax-böcker som rollspel.

Fast det mest självklara vore en svensk verion av My Little Pony: Tails of Equestria =)
                    Jag tänker snarare Halvdan Viking, eller Lasse-Maja som de hetaste svenska IP om vi ska prata böcker. Men inget slår Bamse.

Kommentera

+1 på Bamse!
                      Men inte mer skäck tack – den markanden är mer än mättad av det som finns eller är på gång.
                      Last edited by McKatla; 18 April 2019, 13.52.

Kommentera

En film med Cthulhu!

Kommentera

Hade nog kört Rederiet med reglerna för Good Society - A Jane Austen rpg. Menar spelet är ju tänkt för relationsdramor.

/Ulfgeir

Kommentera

Mashup av Rederiet och Cthulhu?

Kommentera

Hade gärna sett ett kriminalfallsrollspel. Genren är stor inom Film och TV serier (CSI, Criminal Minds, Beck, Wallander, När lammen tystnar, Basic instinct, etc etc) men relativt anonym som rollspelsprodukt. Handlingen är ju egentligen ganska enkel. Ett brott har begåtts och RP kallas in för att lösa detvilket sker via en mängd ledtrådar. Baler Street funkar ju såhär, men är väldigt fokuserat på sin tidsepok och London med omnejd. Detta skulle vara mer modernt och med valfri geografisk placering.

Är såklart medveten om att det finns olika varianter här där man löser brott i någon fantasy eller Cthulhu-setting, men jag vill ha ett rent thriller/deckarspel utan drakar och övernaturligheter utan med fokus på mänsklig ondska.
                              Last edited by Henke; 19 April 2019, 01.02.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                                Hade gärna sett ett kriminalfallsrollspel. Genren är stor inom Film och TV serier (CSI, Criminal Minds, Beck, Wallander, När lammen tystnar, Basic instinct, etc etc) men relativt anonym som rollspelsprodukt. Handlingen är ju egentligen ganska enkel. Ett brott har begåtts och RP kallas in för att lösa detvilket sker via en mängd ledtrådar. Baler Street funkar ju såhär, men är väldigt fokuserat på sin tidsepok och London med omnejd. Detta skulle vara mer modernt och med valfri geografisk placering.

Är såklart medveten om att det finns olika varianter här där man löser brott i någon fantasy eller Cthulhu-setting, men jag vill ha ett rent thriller/deckarspel utan drakar och övernaturligheter utan med fokus på mänsklig ondska.
                                Du vill nog ha det här spelet då :) http://www.gregstolze.com/adirtyworld/

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

• anth
                                  Svar till [Rescensera ett rollspel som inte finns!] ANMÄLAN
                                  av anth
                                  Oh, det här liknar de gamla tävlingarna man hade förr... är det någon som har länk till den gamla tävlingen?
                                  Idag, 15.24
                                • anth
                                  Svar till Äventyr i snö och is
                                  av anth
                                  Jag skulle vilja ha mer info (eller länk till mer info).
                                  Utspelas det på jorden, eller i en fantasyvärld?
                                  Är det bara kampanjen som utspelas...
                                  Idag, 15.21
                                • anth
                                  Svar till Äntligen!!!
                                  av anth
                                  År 2002 utlyste WotC en tävling om vad som skulle bli nästa DnD-kampanjvärld. Spelkonstruktören Keith Bakers Eberron vann.
                                  Tanken var ett det...
                                  Idag, 14.48
                                • Minimoni
                                  Svar till Din spelvärld med barnen
                                  av Minimoni
                                  Jag är genant bekant med den världen. Har sett allt som producerats till ”Friendship is Magic” samt ”Equestria Girls”. Nu kan jag förklara...
                                  Idag, 14.47
                                • skaraborgarn
                                  Svar till Skillnader mellan folkslagen
                                  av skaraborgarn
                                  Alver och orchers avsky mot varandra är inte rasism det är artism!
                                  Idag, 13.30
                                • Gurgeh
                                  Svar till Got sista avsnittet! Spoilers!!!
                                  av Gurgeh
                                  Spoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooi l!

Det lämnas ju till tittaren själv att tolka, men jag kan tänka mig att de konstiga...
                                  Idag, 13.18
                                • gabrielledebourg
                                  Svar till Nostalgi ur ett kulturellt perspektiv
                                  av gabrielledebourg
                                  Onekligen. Liksom, jag är ju så jävla nedtrampad i nostalgiträsket om något: Ur Varselklotet, Chock och svenska Call of Cthulhu är väl liksom nostalgiprodukter...
                                  Idag, 12.53
                                • Jocke
                                  Svar till Public domain och ackreditering
                                  av Jocke
                                  För bara några år sen gick Karl Alfred in i public domain och många tecknare roade sig med att rita och publicera egna Karl Alfred äventyr....
                                  Idag, 11.49
                                • Rickard
                                  Svar till Kompetitiva rollspel
                                  av Rickard
                                  Medan världen går under har jag försökt powergäjma i och fick en bra story tillbaka som svar. Jag brukar påstå att man inte kan spela samberättande...
                                  Idag, 11.41
                                • Mekanurg
                                  Svar till Raser som aldrig spelades
                                  av Mekanurg
                                  När jag spelledde EDD hade jag en flexibel inställning när det gällde spelarrollernas folkslag, men mina spelare bannlyste ankor. Deras rollpersoner...
                                  Idag, 10.35
                                Arbetar …
                                X