Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vilken Ligans april-nyhet?

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Minimoni Visa inlägg
    De allra flesta(typ alla) lockades till spelet av nostalgiska skäl
    Jag har inga som helst problem med det. Det jag vände mig mot var att du påstod att nostalgi var en uttalad del av MUA vid lanseringen. Att enskilda spelare kan känna nostalgi vid ett nysläpp under ett bekant varumärke är inte konstigt alls. Men det var som sagt inget som drev JFAB eller oss frilansare. Tvärtom var det alltså uttalat att nyskapande var ett självändamål.

Jag kan däremot inte tala för de tusentals spelare som köpte och hade kul med produkterna, och som inte vädrade sina åsikter på forumet och de konvent jag var på, och vilka värden som var viktiga för dem. Fick man utlopp för sin nostalgivurm så är det helt ok. Jag fick inte det, och efterstävade det aldrig. Varken som spelare eller författare. Men är man ute efter nostalgi och får utlopp för det så spelar det ingen som helst roll för mig hur, när och var det sker. Men du kan inte berätta för mig att det var något som drev mig, eller de andra, när vi skrev materialet.

Edit: Skrev detta samtidigt som ditt sista svar.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Jag har inga som helst problem med det. Det jag vände mig mot var att du påstod att nostalgi var en uttalad del av MUA vid lanseringen. Att enskilda spelare kan känna nostalgi vid ett nysläpp under ett bekant varumärke är inte konstigt alls. Men det var som sagt inget som drev JFAB eller oss frilansare. Tvärtom var det alltså uttalat att nyskapande var ett självändamål.

Jag kan däremot inte tala för de tusentals spelare som köpte och hade kul med produkterna, och som inte vädrade sina åsikter på forumet och de konvent jag var på, och vilka värden som var viktiga för dem. Fick man utlopp för sin nostalgivurm så är det helt ok. Jag fick inte det, och efterstävade det aldrig. Varken som spelare eller författare. Men är man ute efter nostalgi och får utlopp för det så spelar det ingen som helst roll för mig hur, när och var det sker. Men du kan inte berätta för mig att det var något som drev mig, eller de andra, när vi skrev materialet.
      Nu är jag trött då jag jobbat ett 16 timmars nattpass, men om jag ”beskyllde” skaparna/dig för att aktivt sikta på nostalgi så tar jag tillbaka det. Jag är dock säker på att det är svårt eller rent av omöjligt att göra en ”reboot” av Mutant2 och undvika att nostalgi blir en del av den naturliga dragkraften till spelet oavsett om det är en medveten design eller inte.

Sen än en gång, nostalgi är inte något dåligt! Det fyller ett värde och något som jag många gånger älskat. Det har gjorts hur många ”nya” spel som helst som jag köpt för att de har tydliga band till spel som mer eller mindre skapade rollspelssverige som vi känner det. Dock är det också uppfriskande med helt nya spel, Fria Ligan räcker som varumärke enligt mig för att garantera att spelet håller en bra kvalitet. Det behöv inte alltid återknytas till ett äldre rollspel :-)
      Last edited by Minimoni; 25 April 2019, 10.06.

Kommentera

Antagligen för att det är direkta sakfel som framhärdas.

1. Nostalgi betyder inte det ni tror.
        2. Jag var direkt inblandad i skrivprocessen och vet att nostalgi aldrig var något som eftersträvades.

Och, det är helt ok att reducera MUA eller vilka spel som helst till "nostalgivurm". Men att påstå att det var en drivande faktor bakom skrivandet är en helt annan sak. Det är helt enkelt fel. Faktum är att nyskapande var ett självändamål. Men det lär ni väl inte tro på heller. Era åsikter väger tydligen tyngre än hur det faktiskt är/var.

Att du anser att det är "tramsande" säger också en hel del. Jag lämnar diskussionen här.
        För mig som konsument är intentionerna hos författarna inte särskilt intressanta, utan det låter mest bara defensivt när du börjar hävda hur mycket bättre koll du har än mig eftersom du var med och skrev Mutantprodukter. Det gör inte att Mutant är mindre 80-90-talsspel från första början och att nyförsäljning i första hand riktade sig till oss som växte upp med originalen. Första MÅ0-boxen hade liksom ett omslag som var inspirerat av original-Mutant (det med parabolantennen i bakgrunden). Det är alltså inte alls nostalgiskt vill du mena, utan bara jag som inte förstår vad nostalgi är?

Har aldrig hävdat att det är dåliga produkter eller att nostalgivurm är något per automatik dåligt heller, bara att det inte intresserar mig personligen. Resten av den här märkliga pajkastningen känner jag mig inte särskilt delaktig i.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

jag är nyfiken, betraktar du alltså DnD 5th edition som en nostalgiprodukt?
          Jag skulle inte kalla 5e för en renodlad nostalgiprodukt á la OSRIC och annan OSR, men det finns definitivt nostalgiska element i det. När jag läste 5e första gången kändes det ungefär som när jag läste AD&D 2nd ed. I både 3e och 4e är allt väldigt uppstyrt och uppspaltat, medan 5e är mer "saker är som de är, och lev med det eller låt bli." Varför är en cloak of protection sällsynt och en ring of protection mycket sällsynt, när de i princip gör samma sak (+1 på AC och saves, kräver attunement)? För att det är så det är. Varför gör fireball och lightning bolt så mycket mer skada än annan magi på samma nivå? Vem vet, deal with it.

Likaså skulle jag säga att Mutant: Undergångens Arvtagare hade nostalgiska element i sig. Även om det inte var en direkt återgång till det gamla, så var det ändå första gången "riktiga" Mutant (i stället för Nya Mutant, Mutant RYMD, eller Mutant Chronicles) fanns tillgängligt på nytt, och det fanns en hel del nostalgiska återblickar (såsom noteringen någonstans att de tragiska händelserna i Mos Mosel hade bidragit till att trissa upp mutant-förtrycket). Sedan så tog Järnringen saker vidare i en annan riktning, men det var ändå en stark känsla av igenkännande i M:UA.

Kommentera

Om drygt 8 timmar vet vi vad nyheten består i och hur mycket nostalgi det är =)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
              Om drygt 8 timmar vet vi vad nyheten består i och hur mycket nostalgi det är =)
              Så sant. Det kan nog finnas lite nostalgi detta projekt för vissa, men något renodlat nostalgiprojekt skulle jag inte kalla det. :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
                Första MÅ0-boxen hade liksom ett omslag som var inspirerat av original-Mutant
                Fast här pratar du ju om ett helt annat spel än Måns.

Han pratar om Mutant: Undergångens Arvtagare. Som aldrig hade någon box, och där första omslaget såg ut så här:

Bildresultat för undergångens arvtagare

Mutant: År Noll är ju en helt annan produkt med helt andra syften, inspirationer, annan designprocess, andra författare och så vidare.

Kommentera

Nej, MUA lanserades aldrig som någon nostalgisk återblick. MUA lanserades tydligt som ett nytt spel, ett nytt avstamp. De som närmade sig MUA och hoppades på en nostalgisk återblick blev antingen besvikna eller positivt överraskade. De insåg att det här var något nytt.
                  Agreed. Jag var också, öh, hyfsat aktiv på Järnringens forum back in the day och M:UA försökte aldrig ge folk den upplevelse de haft i sin barndom. Precis som Måns skriver här så sade allt i marknadsföringen snarare att detta var en remake, en reboot, en reimagining – ett ställe att uppleva nya äventyr ett nytt sätt att uppleva nya saker även om vissa saker också var bekanta. Man skulle inte spela som på 80-talet; man skulle spela som på 2000-talet i en ny, uppräschad version av ett gammalt (underförstått föråldrat) rollspel.

Jag kan inte utesluta, såklart, att det fanns folk som uppfattade M:UA som en återgång till 80-talet eller att spelet marknadsfördes som "nostalgi", men i sådana fall var det nog inget som märktes av oss på forumet.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                    Fast här pratar du ju om ett helt annat spel än Måns.
                    "Ett klassiskt svenskt rollspel i ny tappning".

Kan lugnt säga att 100% av de människor jag känner--som förvisso inte hängde på några forum mig veterligen--köpte spelet av nostalgiska skäl. Sedan köpte de kampanjböckerna för att de gillade vad de fick.

Men hur som helst är det Fria Ligan jag uttalat mig om sedan första början i den här märkliga "diskussionen".

Kommentera

Ursprungligen skrivet av TomasFriaLigan Visa inlägg

Så sant. Det kan nog finnas lite nostalgi detta projekt för vissa, men något renodlat nostalgiprojekt skulle jag inte kalla det. :)
                      Otroligt spännande! Känns lite som julafton! :-)

Kommentera

Vän av ordning: det är väldigt stor skillnad på vad som PRODUCENT vill och vad som SPELARNA vill. Bara för att en producent har en ambition, betyder det inte att alla spelare är på samma tåg. Nu har jag inte läst allt noga, men jag tycker ni talar om äpplen och päron... eller gjorde det i alla fall tills det nyss framkom att en av er talade om smågodis från Konsum och den andra talade om Rabarberglass från GB.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av TomasFriaLigan Visa inlägg

Och vi får veta idag. Sitter på nålar :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Robert Jonsson Visa inlägg
                            [D]et är väldigt stor skillnad på vad som PRODUCENT vill och vad som SPELARNA vill.
                            Ord.

Och Death of the Author.

Kommentera

Ja, nu ser jag också fram emot FL:s nyhet! oavsett om det handlar om nostalgi, återblickar, igenkännande, vanhelgande, moderniserande eller hur de nu väljer att närma sig dåtiden (för all flört med det förgångna bygger naturligtvis inte på nostalgi, doh!).

BRING IT ON!

Kommentera

Hoppas jag vinner mitt vad om att det är regndroppar på ruta på facebook-bilden! Synd bara att ingen satsade emot ;)

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

• entomophobiac
                                  Svar till [Rescensera ett rollspel som inte finns!] ANMÄLAN
                                  av entomophobiac
                                  Sorry, jag misslyckades fatalt med att läsa reglerna. Kan ta bort inlägget, om det önskas.
                                  Idag, 15.40
                                • anth
                                  Svar till Äventyr i snö och is
                                  av anth
                                  Jag skulle vilja ha mer info (eller länk till mer info).
                                  Utspelas det på jorden, eller i en fantasyvärld?
                                  Är det bara kampanjen som utspelas...
                                  Idag, 15.21
                                • anth
                                  Svar till Äntligen!!!
                                  av anth
                                  År 2002 utlyste WotC en tävling om vad som skulle bli nästa DnD-kampanjvärld. Spelkonstruktören Keith Bakers Eberron vann.
                                  Tanken var ett det...
                                  Idag, 14.48
                                • Minimoni
                                  Svar till Din spelvärld med barnen
                                  av Minimoni
                                  Jag är genant bekant med den världen. Har sett allt som producerats till ”Friendship is Magic” samt ”Equestria Girls”. Nu kan jag förklara...
                                  Idag, 14.47
                                • skaraborgarn
                                  Svar till Skillnader mellan folkslagen
                                  av skaraborgarn
                                  Alver och orchers avsky mot varandra är inte rasism det är artism!
                                  Idag, 13.30
                                • Gurgeh
                                  Svar till Got sista avsnittet! Spoilers!!!
                                  av Gurgeh
                                  Spoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooi l!

Det lämnas ju till tittaren själv att tolka, men jag kan tänka mig att de konstiga...
                                  Idag, 13.18
                                • gabrielledebourg
                                  Svar till Nostalgi ur ett kulturellt perspektiv
                                  av gabrielledebourg
                                  Onekligen. Liksom, jag är ju så jävla nedtrampad i nostalgiträsket om något: Ur Varselklotet, Chock och svenska Call of Cthulhu är väl liksom nostalgiprodukter...
                                  Idag, 12.53
                                • Jocke
                                  Svar till Public domain och ackreditering
                                  av Jocke
                                  För bara några år sen gick Karl Alfred in i public domain och många tecknare roade sig med att rita och publicera egna Karl Alfred äventyr....
                                  Idag, 11.49
                                • Rickard
                                  Svar till Kompetitiva rollspel
                                  av Rickard
                                  Medan världen går under har jag försökt powergäjma i och fick en bra story tillbaka som svar. Jag brukar påstå att man inte kan spela samberättande...
                                  Idag, 11.41
                                • Mekanurg
                                  Svar till Raser som aldrig spelades
                                  av Mekanurg
                                  När jag spelledde EDD hade jag en flexibel inställning när det gällde spelarrollernas folkslag, men mina spelare bannlyste ankor. Deras rollpersoner...
                                  Idag, 10.35
                                Arbetar …
                                X