Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

God45 recenserar saker folk skickat till honom

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #31
    Rollspelet: Gudasaga - Ett Asbehändigt rollspel
    Av: Kristoffer Warnberg och Lucas Falk
    År: 2019

    Det här rollspelet har den bästa undertiteln på ett rollspel jag någon sett.

    Det här är ett spel om att skapa sina egna asagudar och sedan spela ut sagor med dem i stil med de gamla fornnordiska gudasagorna. Det här spelet får en faktiskt att känna sig som en mytologisk gud och inte en som en extra mäktig actionhjälte. Det är första gången ett spel jag läst lyckats med det! När man ska angripa prövningar med diverse vansinniga lösningar, magiska föremål eller gudomliga ämbeten och de andra häcklar en är det max ”Motherfucker! Jag ska knyta fast mina testiklar i den här getens skägg, det kommer visa dem!” eller ”Ha! Jag är Åskguden! Jag tar ett ankare och ska fiska upp den här jätteormen bara. Hur svårt kan det vara?” eller ”Dude! Jag kan fixa det där åt dig. Jag är guden över lögner. Sääääääkert att du kan ta den här jätten själv?”.

    Spelledarexemplen, slumpgeneratorerna och de andra hjälpmedlen till spelledaren är i absolut toppklass. Det här är state of the art, Powered by the Apocalypse och Storygames tech ingjutet i spelstrukturen som om den vore en rollspelens Ironman rustning. Jag vet inte varför ingen annan har gjort den här typen av struktur innan. Men Kristoffer och Lucas gjorde det! I en grotta! Men en hög spelteori! Men det blir aldrig högfärdigt eller snobbigt. Det är bara att jag strömlinjeformat vet att jag har en gris som kan ändra storlek och med den ska jag ut och lösa problemen som den här överbeskyddande lindormen skapar. Let’s rock and roll.

    Jag har ofta sagt att jag hatar rollspel om vikingar och nordisk mytologi även fast jag själv gillar den mytologin. Det är för att det alltid brukar bli så fruktansvärt fetischistiskt och nationalromantiskt på sätt som gör mig vagt obekväm och aggressiv uttråkad. Men Gudasaga rullar inte på det sättet, vilket undertiteln redan borde avslöjat för dig. Här fokuserar vi på de vilda sagorna, den coola miljön, de feta gudarna och allt det roliga med mytologin! En jättestor del av boken (verkligen majoriteten) är bakgrund eftersom själva mekaniken är så enkel och alltihop var kul att läsa. Samma sak gäller för epokerna man kan välja att spela i. Istället för för en generisk ”mytologisk tid” finns tips och trix för att spela ut till exempel Ragnarök. Det finns också ett par färdiga äventyr längst bak och de är inte bara väldigt coola men också olika nog från varandra för att visa hur olika händelserna i spelet kan vara från varandra.

    Bilderna är supersnygga i sin stilistiska enkelhet. Hel är min favorit illustration i hela boken i att hon är delad på mitten utan att det blir konstigt sexualiserat eller går för äckelvärde. För mer bombast finns det bilder på Thor som slåss mot ormen och Oden med sina korpar.

    Jag är lite förvånad över att det inte finns ett utarbetat sätt att spela det här spelledarlöst (vilket man väldigt lätt kan göra). Men det är också det enda jag saknar. Medan det verkligen märks att författarna brinner för nordisk mytologi så är det här också superlätt att konvertera till andra mytologier. Säljer det här bra blir jag inte förvånad om en expansionbok baserad på grekisk eller aztekisk mytologi kommer. Jag funderar själv på att hacka det här för att göra ett spel där man spelar hjältar och profeter från Bibeln.

    5 av 5. Man får verkligen känna sig som en asagud. Snabba och enkla regler med enormt djup och en fantastisk bearbetning av bakgrundsmaterialet.

    Kommentera


      #32
      Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
      Rollspelet: Gudasaga - Ett Asbehändigt rollspel
      Av: Kristoffer Warnberg och Lucas Falk
      År: 2019

      5 av 5. Man får verkligen känna sig som en asagud. Snabba och enkla regler med enormt djup och en fantastisk bearbetning av bakgrundsmaterialet.
      Vi tackar ödmjukast för de fina orden! Jättekul att se att så många av våra designmål kom fram så tydligt. Idén uppstod ju när jag lyssnade på Neil Gaimans Norse Mythology och jag ville skapa ett litet spel för att emulera klassiska nordiska gudasagor, så att vi lyckades fånga den känslan till slut känns helt fantastiskt!

      Kommentera


        #33
        Ursprungligen skrivet av carrot Visa inlägg
        Vad sägs om att bifoga en snabb och smidig länk till produkten någonstans i recensionen?
        Här är länk till Lepra.
        "Inget här är dåligt" - God45

        https://www.dropbox.com/s/zlocg3ghlm...201.0.pdf?dl=0

        Kommentera


          #34
          Shipmates finns som pdf:
          http://www.bwcloud.se:8080/files/shipmates.pdf
          Och vill man trycka alltihop själv kan man ta omslaget också:
          http://www.bwcloud.se:8080/files/shipmates-cover.png

          Kommentera


            #35
            Grundreglerna till Gudasaga finns här: https://www.drivethrurpg.com/m/product/271927

            Och ni kan köpa hela boken här: https://blackfiskforlag.com/butik/

            Kommentera


              #36
              Rotsystem-äventyren finns här.

              Kommentera


                #37
                Rollspelet: Ruinen 2.0
                Av: Dr. Acula
                År: 2017

                Reglerna finns här: https://docs.google.com/a/student.lu...uI/mobilebasic

                Äventyret finns här: https://docs.google.com/a/student.lu...Ww/mobilebasic

                Karaktärsbladet finns här: https://docs.google.com/a/student.lu...Tk/mobilebasic


                Det här är ett rollspel som jag finner lite extra spännande att recensera eftersom det inte är publicerat traditionellt, otraditionellt eller på något annat sätt. Det bara finns på Google docs just nu och jag har inte ens namnet på författaren, bara ett online handle. Jag ska inte sticka under stol med att det är så här jag helst konsumerar rollspel. 100% idéer och 0% yta.

                Ruinen som regelsystem är det enklaste systemet för att köra äventyrs fantasy som jag sett som inte skulle tvinga mig att ändra min spelstil alls. Man kan köra det precis som D&D men med det absoluta minimumet av regler. Det är enligt författaren till för att spelas med helt färska nybörjare. Jag hade kunnat spelleda det med ögonen förbundna efter att ha läst det en gång och jag är ganska säker på att typ mina föräldrar hade förstått det här på en kvart. Det är bra och användbart för sitt syfte. Men det finns inget spännande här för någon som redan spelar rollspel. Höjden av snitsighet är att man rullar 1d12.

                Äventyret är absolut standard första äventyret någonsin. Du behöver inte egentligen läsa det om du spelar rollspel. Men det är fundamentalt pedagogiskt upplagt. Är du helt ny håller det här din hand hela vägen. Diagrammen som karta över grottan är särskilt inspirerat.

                Jag har svårt att recensera det här för egen användning. Det är fundamentalt inte till för mig utan för alldeles nya rollspelare och spelledare. I den kontexten är det här extremt välgjort. Det är lite som att recensera stödhjul eller en krycka. Behöver du dem inte så behöver du dem inte. Men om du behöver dem blir de inte bättre än i Ruinen 2.0.

                Ett pedagogiskt, vänligt, smart och genomarbetat rollspel för nybörjare. Jag ser en framtid med en version med snygga bilder på Lulu eller Drivethrurpg.

                4 av 5.

                Kommentera


                  #38
                  Tack för en väldigt bra recension!
                  Mitt gillande av den påverkas inte alls av att den var så pass positiv ;)

                  Kommentera


                    #39
                    Äventyr: Skuggstaten
                    Av: Robert Jonsson
                    År: 2014
                    Till: Bortom/Levithan


                    Det här är en kort kampanj (ungefär lika stor som en av böckerna i The Transylvania Chronicles eller The enemy within kampanjerna). Det är en kampanj om övergången från Bortoms vagt nutida kampanjvärld och Levithans framtida dystopi. Bakgrunden till den här kampanjen är en riktigt saftig och tjock metaplot som väver in tidigare äventyr till Bortom, konflikter sedan 200-talet mellan olika grupper av monsterjägare och metafysiska krafter. Det finns få spel under 2010-talet som har en liknande metaplot, det här jämförs närmast med Vampire the Masquerade eller kanske Warhammer 40k. Det kan vara avtändande för vissa (och jag har själva klagat över metaplot mer än en gång) men det finns en stor skillnad här i det att det är en enda person som suttit bakom spakarna hela tiden. Metaploten fungerar och det är särskilt viktigt i det här det mest metaplot tunga scenariot jag sett till spelen.

                    Jag kommer inte spoila de exakta detaljerna i kampanjen för det hade på många sätt varit att spoila kampanjen och metaploten. Men kampanjen är relativt massiv och utspelar sig mot bakgrunden av väldiga och världsomskakande händelser som karaktärerna inte kan påverka direkt. Det är den där känslan där man springer så snabbt man kan och jobbar så hårt man kan för att nå det verkliga hotet som så ofta finns i spion berättelser. Det är inte att man vore okapabel att konfrontera det som händer, det är att man är på fel ställe och vet för lite. Det är en väldigt rak berättelse och jag tänker till och med kalla den rälsad. Det här är inte så öppet som jag vill ha mina kampanjer, men om du tycker om kampanjer så som den tidigare nämnda The enemy within eller Tatters of the King till CoC så är det här din grej. Det finns en färdig större historia som man reser med i, men stopp på vägen som är mer fria.

                    Så, saker är häftiga och man får göra viktiga saker och vara viktigt. Det finns en väl utbyggd och fascinerande mytologi och metaplot. Det är en väldigt bra länk mellan Bortom och Levithan och den knyter ihop många trådar innan man går över från ett spel till nästa. Kampanjen är bra skriven och jag tycker den är bättre organiserad är Levithan grundboken, du kan lätt hitta vad du behöver vid bordet.

                    Nackdelarna med kampanjen är att den kan kännas lite “inside baseball”, det är tydligt att Robert älskar sin värld och ser till att allt hänger ihop men har du inte koll kan det vara överväldigande. Det är lite som om du skulle börja läsa Stephen King med the Dark Tower istället för typ Lida eller The Stand. Du behöver grunden i universumet innan du kan ta in det här på bästa sätt. Jag hade rekommenderar att man spelar det här efter man spelat några av de viktigaste scenariona till Bortom först så att man är med på banan och bryr sig om världen och karaktärerna. Mindre viktigt att man spelar Levithan först och att spela Levithan efter kommer vara ganska häftigt tror jag.

                    Kampanjen är också mer rälsad än jag hade föredragit, men jag är en extremist när det kommer till sådant och jag vet inte hur man skulle kunna spela något med den här skalan utan lite räls som bär upp det.

                    Den här kampanjen är en apokalyptisk käftsmäll som har saker att säga om samhället och religion och väljer att vråla dem grejerna i ditt ansikte med blod på sin andedräkt. Känslan är att världen går under nu och även om spelarkaraktärerna lyckas stoppa det så är världen aldrig igen vad den brukade vara. Är ni erfarna Bortom spelare är det här scenariot något jag klart rekommenderar att du börjar spela precis nu. Är ni inte det hade jag spelar några andra Bortom scenarion först och sedan låtit spelledaren blåsa bort en med den här världsomskakande kampanjen.

                    4 av 5.

                    Kommentera


                      #40
                      Äventyr: Anakronismer
                      Av: Robert Jonsson
                      År: 2012
                      Till: Bortom

                      Anakronismer är en 98 sidor lång bok och apendixarna (vet inte om jag böjde det ordet rätt) börjar på sidan 40. Detta är för att det är ett hardcore tidsrese scenario samtidigt som det är ett hardcore socialt scenario innefattande en hel by. Scenariot består mestadels av tidslinjer, beskrivningar av karaktärer, beskrivningar av vad karaktärer tycker/vet om andra karaktärer, hur tidsresor fungerar och hur förändringar tidigare i tidslinjen kan ändra den senare punkten i tidslinjen. Ovanpå detta finns det också ett annat övernaturligt mysterium som är det primära problemet spelarkaraktärerna har att lösa.

                      Hela scenario är vansinnigt imponerande och om det körs rätt kommer allting koppla in i allt annat som om det här vore en avancerad maskin fylld med kugghjul. Det är inte rälsat heller, men det kräver så lite improviserande som jag någonsin sett hos ett scenario. Oavsett vad spelarna gör har det naturliga följder eller direkt utskrivna konsekvenser.

                      Det här är alltså en historia som får spelarna att känna att de är i en komplex tidsresehistoria (som Primer) samtidigt som det inte kräver att du gör galen matte på tidslinjer eller 1920-talet eftersom det redan finns i scenariot. Robert har gjort det nästan omöjliga jobbet till oss redan och resultatet är ett av de där scenariona som jag känner att jag aldrig skulle kunna ha skrivit själv. Tidsresan har bara två punkter, nutid och 1920-talet och det är komplext nog.

                      Finns det några problem eller negativa aspekter av scenariot? Du bör spela med de färdiggjorda karaktärerna, scenariot säger att du inte behöver göra det men jag håller inte med. Spelar du inte med de karaktärerna blir saker omedelbart jobbigare. Sak två är att det här är ett scenario du lär dig utantill, tar anteckningar på och sedan kör perfekt för att avvika från boken kommer omedelbart göra att saker hänger ihop sämre och blir sämre vid bordet.

                      4 av 5, ett riktigt bra och genuint komplext äventyr som också etablerar tidsresereglerna i kampanjvärlden till spelare av Bortom.

                      Kommentera


                        #41
                        Rollspel: Expert Nova
                        Av: Anders Blixt
                        År: Ännu inte släppt

                        Soldat
                        Färdigheten omfattar infanteriets hantverk, som taktik, kamouflage, skyttevärn, handeldvapen (inkl armborst), exercis, undervisning och perse- delvård. Ger simkunnighet.
                        Det här är en vackert skriven färdighet. Den är helt tydlig och lämnar inte utrymme för förvirring. Den är bred nog att göra ett karaktärskoncept möjligt men inte så bred att den är den enda färdigheten som är nödvändig. Vi ser på en sådan enkel sak som att färdigheten inkluderar armborst exakt hur applicerbar färdigheten är. Armborst är med men pilbågar är inte det. Är en slunga med? Nej, för det är längre bort från ett skjutvapen än ett armborst. Är en granatkastare med? Ja för det är lika långt från ett gevär som ett armborst. Vi får också reda på hur realistisk spelet är och på vilken detaljnivå det ligger i och med att det nämner saker så som undervisning och perse- delvård. Vi vet att det här inte bara är ett spel där man skriker ”Pang!” och folk flyger som i en actionfilm utan att vi behöver lusläsa stridskapitlet.

                        Hela Expert Nova håller den här kvaliteten. Det är helt enkelt en av de bästa realistiska, crunchiga, regelsystemen jag har läst.

                        Expert Nova är en super putsad version av BRP. Versionen jag recenserar är 100% en regelmotor med absolut ingen kampanjvärld. Det fluffigaste som finns här är några citat som inleder kapitlen. Det är till för en modern och realistisk värld men det här regelsystemet går att använda till allt från en undersökande till en militär till en politisk kampanj. Det går också att använda i kampanjmiljöer såsom postapokalypsen eller när som helst under 1900-talet utan större modifikationer om ens några alls.

                        Alla små saker är tänkta på! Det är svårt att uppskatta hur trevligt det är att någon har speltestat och lärt sig BRP på nivån där den här versionen kunnat skapas. Det märks att någon sett BRP gå sönder hundratals, tusentals gånger och lärt sig fixa det. Det är som en av de där gamla Shaw bröderna filmerna där någon slår händerna i något hårt om och om igen så att benet bryts och sedan läker ihop hårdare tills deras händer är som stål.

                        Expert Nova är BRP motsvarigheten till 5-point-exploding-heart tekniken. Jag kan inte vänta på att få läsa hela spelet. Jag tycker inte ens om generiska realistiska moderna rollspel! Men de här reglerna får mig att vilja sätta ihop en kampanj!

                        5 av 5
                        Last edited by God45; 26 May 2019, 11.07.

                        Kommentera


                          #42
                          Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                          Rollspel: Expert Nova
                          Av: Anders Blixt
                          År: Ännu inte släppt


                          5 av 5

                          Kommentera


                            #43
                            Äventyret: Rotteræset (aka The Racing Rats)

                            Av: Kristian Bach Petersen

                            År: 2019

                            Till: Använder ett lätt eget system/Warhammer Fantasy


                            Det här scenariot är från Fastaval där det fick Deltagernes pris. Jag förstår varför, det här är ett extremt bra scenario. Det blandar Warhammer Fantasy världen/spelstilen med DNA och regler från Fiasco för att presentera en nattsvart komisk vision av den gamla världen och Skaven samhället. För ja, det här är ett scenario där man får ta rollen av de fruktansvärda mardrömsråttorna som de som tror på dem kallar Skaven och det är precis lika kul som du tror att det är.


                            Scenariot handlar om att man är fyra Skaven sodlater av låg rang som skickas ut på ett självmordsuppdrag där man dessutom uppmuntras till rejält med backstabbing för att öka sin egen ära och försöka klättra i Skaven samhället. Men ska hämta tillbaka en McGuffin som stulits av människorna och ger sig därför av till staden Nuln.


                            Väl i Nuln rullar äventyret igång på riktigt och efter att ha stött på de mer typiska Warhammer spelarkaraktärerna (råttfångare med deras små men brutala hundar) öppnar scenariot upp för flera vägar till målet. Twisten är att man måste faktiskt sluta hugga varandra i ryggen varje vaket tillfälle för att ha en chans att lyckas. Men kan spelarna kontrollera sin Skaven natur väll nog för att göra det?!


                            Scenariot är på 29 sidor och innefattar allting som behövs för att köra det förutom en grundläggande koll på Warhammer fantasy världen (men det kan man som spelledare få på 10 minuter från en Wiki eller 1d4chan). Här finns regler, handling, NPC:er med porträtt och vansinniga beskrivningar (en NPC känns igen på hans stora hår och hans långa piska…) och färdiggjorda spelarkaraktärer. De färdiggjorda karaktärerna är mästerligt gjorda från deras specialförmågor till deras helkroppsbilder till deras stämningstext. Var och en kommer från sin egen klan och du kan spela en teknolog, en pestkokare, en ninja eller en mutant-supersoldat!


                            Det här är massivt bra, det bästa Skaven scenariot jag någonsin har sett, och massivt Warhammer med den där genom brutala svarta humorn.


                            5 av 5

                            Kommentera


                              #44
                              Äventyret: Polaris
                              Av: Robert Jonsson
                              År: 2016
                              Till: Levithan

                              Polaris är en stadsbok till Levithan. Boken har lite nya regler och annat småplock men det stora dragplåstret här är en riktigt dystopisk mardröm till stad fylld med äventyrskrokar och saker att göra. Att läsa igenom boken kommer inte bara sälja in/nyansera bilden av spelvärlden på ett sätt som kan föras vidare till spelarna. Det kommer också ge spelledaren en hel kampanj med material att spelleda!

                              Boken har en bra balansgång mellan in- och out of character röst när staden beskrivs. Det har annars varit ett av de stora problemen som plågat stadsböcker i allt från D&D till Vampire till Dressden files. Man vill gärna ha med en mer karismatisk vinkel från någon i världen, men samtidigt blir det irriterande att inte kunna lita på något när man ska spelleda andra i världen. Här är saker tydligt uppdelade men de båda rösterna täcker samma material. I övrigt känns materialet tyvärr ganska kaotiskt organiserat. Det är svårt att hitta specifika saker och jag hade inte vågat lita bara på boken vid bordet om jag hade spelledit en kampanj i Polaris. Det här är den gamla skolans stadsbok.

                              Men hur bra är materialet om staden? Det är väldigt bra! Staden andas och har sin alldeles egna känsla. Det är inte exakt samma känsla som resten av Levithan, men det här är en subsetting i settingen. Det här är mer dog eat dog, brutal viktoriansk stad än standard världens lite modernare dystopi. Det värsta med materialet är att här finns för mycket info om saker som är svåra att använda i spel och det bästa är de fantastiska plot hooksen som håller vanligt hög Bortom/Levithan nivå.

                              Det här är en solid stadsbok av den gamla stammen i stil med Washington D.C. by Night eller Guide to the Cage. Allt här går inte att använda till spel för alla men är utmärkt om du är en culture gamer. Plot hooksen och stadens känsla är användbart för alla.

                              4 av 5.

                              Kommentera


                                #45
                                Var inte rädda att skicka saker som ni skrivit om ni vill ha dem recenserade :) Det behöver inte vara saker som ni säljer bara.

                                Kommentera

                                Senaste inlägg

                                Minimera

                                Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Nässe, Idag, 00.06
                                5 responses
                                33 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg God45
                                av God45
                                 
                                Started by krank, 12 November 2019, 22.13
                                3 responses
                                49 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg krank
                                av krank
                                 
                                Started by Magnus Seter, Igår, 17.44
                                5 responses
                                116 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Bifur
                                av Bifur
                                 
                                Started by Feuflux, 13 October 2019, 20.26
                                16 responses
                                221 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg Feuflux
                                av Feuflux
                                 
                                Started by Theo, 19 September 2019, 13.48
                                32 responses
                                1.106 visningar
                                7 gillar
                                Senaste inlägg Theo
                                av Theo
                                 
                                Started by DeBracy, 13 November 2019, 12.04
                                44 responses
                                682 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Genesis
                                av Genesis
                                 
                                Started by Khan, 20 July 2019, 21.23
                                103 responses
                                3.250 visningar
                                9 gillar
                                Senaste inlägg Khan
                                av Khan
                                 
                                Started by God45, 30 September 2019, 20.49
                                126 responses
                                4.887 visningar
                                7 gillar
                                Senaste inlägg RasmusL
                                av RasmusL
                                 
                                Started by luddwig, 10 May 2019, 09.18
                                76 responses
                                2.729 visningar
                                6 gillar
                                Senaste inlägg Swedish Chef  
                                Started by boblix, 14 November 2019, 19.20
                                0 responses
                                101 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg boblix
                                av boblix
                                 
                                Arbetar …
                                X