Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

KSR vs ÄSR

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Måns
    skapade en diskussion KSR vs ÄSR

    KSR vs ÄSR

    Ok, jag får rätta mig själv. Eller, luddwig rättade mig i Positiva tråden. Jag hade ingen aning om att det fanns ett styrdokument när det gällde KSR. Dock, det är inte alls det jag tänker på när jag ser tillbaka på hur jag spelade Ä-spels spel, och inte heller hur jag spelar dem (eller deras arvtagare idag). Det här är inte på något sätt någon kritik mot Wilpers spel eller så. Det är bara det att det blir lite märkligt när min spelstil till stor del exkluderas :)

    Först, det här med äventyr. Det var aldrig någon stor grej. Äventyr spelades, men kom igen, det fanns typ typ 12 äventyr, och flera av dem var delar av en serie. Jag som aldrig har spelat Handelsfursten eller Nidländska reningen har redan där tappat hälften. Samt de övriga jag aldrig spelat heller.

    Nej, grejen var spelvärlden. Det var huvudpersonen. Det är liksom ingen slump att folk hade Midgårdkartan på sina rum. Att drömma sig bort till en helt annan plats, som fanns på riktigt var det som gjorde det så fantasieggande. Det var den magiska garderoben som man kunde kliva in i.

    Så det här med enkel eller ingen spelvärld...?

    Jag är helt med på att någon form av BRP-grund är ett plus, men samtidigt... Spelmekanik var inte heller någon grej. D6 som i Stjärnornas krig funkade lika bra, eller t.o.m Sagan om ringen (återigen, spelvärlden var grejen).

    Och givetvis Kult.

    Så, jag ska inte prata om KSR mer. Jag ska prata om ÄSR - Äventyrsspelsrenässansen. Där fokus ligger på fantastiska (eller inte så fantastiska :) ) äventyr i en främmande (men definierad) spelvärld.

    Övriga ingredienser kan vara:
    • Intern spelvärldslogik
    • Kampanjspel
    • Inga levels
    • Mid to low fantasy, med få men slående inslag av högfantastik (men även dessa påverkar världen och existerar inte som isolerade monoliter)
    • Välskrivna äventyr
    Det finns nog mer, men detta är vad jag omedelbart tänker mig. Och vad jag trodde att KSR avsåg.

  • gorillotaur
    svarade
    Vet inte om jag är OT här, men några grejer som präglade mitt Äventyrsspelsspelande som barn/ung tonåring var...

    ... att vi nästan aldrig spelade äventyr. Allt improviserades nästan hela tiden. Troligen handlade detta om att vi hade tillgång till säg 7 äventyr och de räckte inte så länge när man spelade varenda dag. Och sl hade sällan skrivit något eget.

    ... ingen spelvärld. Ibland Ereb Altor, ibland någon hemmaritad karta, men oftast ingen specificerad värld alls. ”Ni är i en by.”

    ... inga, eller få, dungeons. Speciellt de första åren av dod-spelande var helt utan grottor. Dessa dök upp först efter att vi exponerats för dem i olika officiella produkter.
    Last edited by gorillotaur; 03 April 2019, 08.41.

    Kommentera:


  • Mekanurg
    svarade
    Jo, Brior har rätt i sitt förmodande ovan. Jag börjar uppifrån -- åtminstone på provinsnivå och gärna snäppet över på landsnivå, och jobbar mig sedan nedåt mot det lokala. (Kontinent- eller världsnivå blir däremot lite väl mycket att hålla reda på). Dessutom är jag nästan alltid kampanjinriktad: det ska gå att spela en serie någorlunda sammanhängande äventyr på en plats. Se det som att äventyrarna för ett avlägset mål att sträva mot -- de vet att resan blir lång men att den antagligen är mödan värd.
    Last edited by Mekanurg; 02 April 2019, 17.43.

    Kommentera:


  • Måns
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Brior Visa inlägg
    I praktiken har jag alltid gått från det lilla till det stora, från det lokala till det globala. Trakorien fanns inte när Svavelvinter skrevs och Ereb fanns inte när Trakorien skrevs. Det som händer när äventyr ska hänga ihop i en kampanj är att det tidigare skrivna fortfarande måste gälla. Det medför på många sätt att världen skapar sig själv allt eftersom saker måste förklaras och vävas samman. I själva verket är detta ett av de mest fascinerande mysterierna: hur det alltid går att ta sig vidare om man bara använt vissa tekniker, däribland att aldrig säga mer än man måste, att inte måla in sig i hörn, och att droppa mängder med krokar och ställa ut pjäser längs vägen som man inte vet hur de kommer att användas, men som ofta kan plockas upp vid rätt tillfälle.
    Ja, det är fascinerande! precis som du säger så har ju verk #1 helt andra ramar än verk #34, givet att dessa ska hänga ihop. Och det är lite det jag ville få fram. Om man börjar i det stora eller lilla spelar ingen större roll för mig utan det är just en strävan att alla äventyr och allt settingmaterial ska hänga ihop. Och precis som du säger är det då en vettig teknik att inte ge någon detaljerad helhetsbild.

    Ps. Klassificeringen var med glimten i ögat. Jag ville egentligen bara ge min bild av hur klassiska svenska rollspel spelades när jag var liten (och än idag :) )
    Last edited by Måns; 02 April 2019, 17.15.

    Kommentera:


  • Brior
    svarade
    Jag är inte själv så jätteintresserad av klassificeringar, men tänkte att det kan vara kul att kommentera ändå för protokollet rörande Svavelvinter och Trakorien. Rymdhamster beskriver insiktsfullt två arbetssätt för ÄSR respektive KSR: från översikt ner till äventyr för ÄSR och från äventyr upp till värld för KSR. Av dessa arbetssätt har jag alltid använt det senare och har tidigare pratat om att jag kanske skiljer mig exempelvis från Mekanurg i det avseendet (vilket han förstås själv vet bäst och får kommentera). Detta med förbehållet att det aldrig är frågan om antingen eller.

    Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
    ÄSR börjar med en topp-view i form av spelvärlden, och jobbar sig neråt för att åstadkomma inlevelsen, medan KSR istället börjar från noll och bygger uppåt via äventyren.
    Emellertid motsäger Rymdhamster i viss mån sig själv nedan, för då borde jag ha bytt perspektiv i själva skapandet enligt nedan.

    Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
    Svavelvinter skulle jag exempelvis säga väl faller inom KSR, och det är egentligen först i och med släppet av Trakorien som det hela övergår till att bli ÄSR, och när Oraklets fyra ögon sedan släpptes två år senare låg det med god marginal inom ÄSR istället.
    I praktiken har jag alltid gått från det lilla till det stora, från det lokala till det globala. Trakorien fanns inte när Svavelvinter skrevs och Ereb fanns inte när Trakorien skrevs. Det som händer när äventyr ska hänga ihop i en kampanj är att det tidigare skrivna fortfarande måste gälla. Det medför på många sätt att världen skapar sig själv allt eftersom saker måste förklaras och vävas samman. I själva verket är detta ett av de mest fascinerande mysterierna: hur det alltid går att ta sig vidare om man bara använt vissa tekniker, däribland att aldrig säga mer än man måste, att inte måla in sig i hörn, och att droppa mängder med krokar och ställa ut pjäser längs vägen som man inte vet hur de kommer att användas, men som ofta kan plockas upp vid rätt tillfälle.

    Kommentera:


  • Måns
    svarade
    Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
    Något jag inte fått grepp om: Är ÄSR den svenska traditionen av att spela kampanjer med spel utan levels eller kan internationella motsvarigheter vara ÄSR? Mekanurg har redan nämnt Traveller men det finns många andra spel, både gamla och nya, som verkar uppfylla kriterierna.
    Alla spel är välkomna! :)

    Exempelvis:
    Star Wars D6
    WFRP
    CoC

    Kommentera:


  • luddwig
    svarade
    Något jag inte fått grepp om: Är ÄSR den svenska traditionen av att spela kampanjer med spel utan levels eller kan internationella motsvarigheter vara ÄSR? Mekanurg har redan nämnt Traveller men det finns många andra spel, både gamla och nya, som verkar uppfylla kriterierna.

    Kommentera:


  • Måns
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
    Du har fortfarande uppföljare och trilogier och vad nu tusan Star Wars har blivit för något =D

    Gudfadern, Robocop, Star Wars, Avengers, de senare Bond-filmerna har alla röda trådar i varierande utsträckning som knyter ihop filmerna och formar en sammanhängade story utöver varje film specifika story.

    Just Star Wars är väl ett lite dåligt exempel för där är ju många av filmarna verkligen "to be continued".
    Nja, jag föredrar DeBracys förklaring att det handlar om att RP är huvudpersoner som om de vore huvudroller i en film (eller roman). Alltså personer med egna drivkrafter och mål. Inte en spelpjäs som ska förflyttas på en spelplan eller så. Och det köper jag utan problem. Jag missförstod den delen av KSR (som ärligt talat var lite luddigt beskriven).

    Håller f.ö med Leon om kampanjspel. Det är stor skillnad på en serie avgränsande äventyr i en odefinierad spelvärld (KSR) och en sammanhängande kampanj (ev inkluderande en metaplot) i en definierad spelvärld (ÄSR).

    Kommentera:


  • Leon
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

    Nu är du där igen =D

    Kampanjspel var väldigt mycket en självklar det av KSR. Man behövde höja sina skills så man faktiskt blev bra på något ;)
    Klart jag är där igen, jag håller ju inte med. :) Definitionen av KSR nämner inte kampanjspel, de produkter som vi pratar om är inte upplagda för kampanjspel. Att man sedan kan spela kampanjer med de här äventyren innebär inte att det är fokus på kampanjspel.

    Kommentera:


  • Rymdhamster
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg
    Men skillnaden är att ÄRS är upplagt för kampanjspel.
    Nu är du där igen =D

    Kampanjspel var väldigt mycket en självklar det av KSR. Man behövde höja sina skills så man faktiskt blev bra på något ;)

    Kommentera:


  • Rymdhamster
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
    Men jag tycker nog att emuleringen av filmstorys till stor del motsäger tanken på en röd kampanjtråd. Filmer är ju liksom avslutande berättelser. Nästa film är en annan film.
    Du har fortfarande uppföljare och trilogier och vad nu tusan Star Wars har blivit för något =D

    Gudfadern, Robocop, Star Wars, Avengers, de senare Bond-filmerna har alla röda trådar i varierande utsträckning som knyter ihop filmerna och formar en sammanhängade story utöver varje film specifika story.

    Just Star Wars är väl ett lite dåligt exempel för där är ju många av filmarna verkligen "to be continued".



    Kommentera:


  • Mekanurg
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

    Aha, ja, det låter ju mer likt det jag är bekant med. Alltså att RP är huvudpersoner i sin egen berättelse (även om den naturligtvis påverkas starkt av de äventyr ödet lurar in dem i :) )

    Hur pass rälsade äventyren till DoD var tycker jag egentligen är så intressant. Dels för att de som sagt var ganska få, och dels för att man i allmänhet fick fylla ut kampanjen med 95% eget material (eftersom man kvickt spelade igenom de som fanns). Att jag trycker på setting och kampanjspel så mycket är för att det var den bild som förmedlades via Sinkadus, och jag tror att Anders Blixt till viss del är orsaken till det :) Många gånger var ju detta mellan raderna och via svar i brevspalten och annat. Men det fanns där. Kampanjen är på många sätt äventyrsspelens heliga Graal. Det är inte ouppnåeligt, men det är heller inget som görs enkelt. Det krävs en hel del slit, mycket engagemang och ofantliga mängder tid! :)

    Man kan även lyfta fram Undergångens arvtagare här, alltså kampanjen. Det var ett på många sätt relativt styrt förlopp, men ändå hyfsat enkelt att bygga runt RPs drivkrafter.

    Men både räls, sandbox, öppna kampanjer och one shots ryms inom ÄSR. Att jag har preferenser betyder inte att de är allmänrådande.

    Jo, jag arbetade med kampanjtänk (fast så sade man inte 1985) under mina år hos Äspel. Det beror på att jag 1978-82 hade drivit två sandelådemässiga Traveller-kampanjer (i samma kosmos) och gillat utfallet.

    Kommentera:


  • Marrik den allvetande
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg
    KSR är det Kult School Renessaince?

    Det hade ju HELT KLART varit en rimlig utskrivning av förkortningen. Annars får vi skapa en ny rörelse.

    Kommentera:


  • Leon
    svarade
    Jag håller helt med om kopplingen till UA-kampanjen. Det känns på många sätt som fortsättningen av samma tradition.

    Och samma med att lyfta fram Anders, och även Erik Granström. Det känns som att det är de som har skapat genren vi pratar om.
    Last edited by Leon; 27 March 2019, 15.18.

    Kommentera:


  • DeBracy
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

    Aha, ja, det låter ju mer likt det jag är bekant med. Alltså att RP är huvudpersoner i sin egen berättelse (även om den naturligtvis påverkas starkt av de äventyr ödet lurar in dem i :) )
    Ja precis så.

    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
    Men både räls, sandbox, öppna kampanjer och one shots ryms inom ÄSR. Att jag har preferenser betyder inte att de är allmänrådande.
    Nej visst, jag bara tänkte att det är lite av indikation om rörelsen mot handling om/kring rollpersonerna som en viktigare del av spelandet.

    Håller definitivt med om att kampanjen var och är graalen, det lever ju än idag i massor av rollspelstraditioner.

    Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by McKatla, 15 September 2019, 14.48
12 responses
428 visningar
8 gillar
Senaste inlägg Henke
av Henke
 
Started by Krille, Igår, 21.05
15 responses
457 visningar
16 gillar
Senaste inlägg Dimfrost  
Started by Pilgiftsgrodan, Idag, 14.35
4 responses
77 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Måns
av Måns
 
Started by nybörjare, Idag, 10.55
3 responses
91 visningar
6 gillar
Senaste inlägg illuzive  
Started by Khan, 20 July 2019, 21.23
56 responses
1.772 visningar
7 gillar
Senaste inlägg nano
av nano
 
Started by krank, 31 August 2019, 20.50
37 responses
655 visningar
5 gillar
Senaste inlägg krank
av krank
 
Started by Khan, 13 September 2019, 10.30
5 responses
200 visningar
5 gillar
Senaste inlägg Zire
av Zire
 
Started by ceruleanfive, 26 November 2018, 10.48
64 responses
1.333 visningar
6 gillar
Senaste inlägg ceruleanfive  
Started by Cybot, 15 September 2019, 22.31
5 responses
211 visningar
11 gillar
Senaste inlägg God45
av God45
 
Started by Styrman, Igår, 18.21
0 responses
92 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Styrman
av Styrman
 
Arbetar …
X