Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

KSR vs ÄSR

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
    Något jag inte fått grepp om: Är ÄSR den svenska traditionen av att spela kampanjer med spel utan levels eller kan internationella motsvarigheter vara ÄSR? Mekanurg har redan nämnt Traveller men det finns många andra spel, både gamla och nya, som verkar uppfylla kriterierna.
    Alla spel är välkomna! :)

Exempelvis:
    Star Wars D6
    WFRP
    CoC

Kommentera

Jag är inte själv så jätteintresserad av klassificeringar, men tänkte att det kan vara kul att kommentera ändå för protokollet rörande Svavelvinter och Trakorien. Rymdhamster beskriver insiktsfullt två arbetssätt för ÄSR respektive KSR: från översikt ner till äventyr för ÄSR och från äventyr upp till värld för KSR. Av dessa arbetssätt har jag alltid använt det senare och har tidigare pratat om att jag kanske skiljer mig exempelvis från Mekanurg i det avseendet (vilket han förstås själv vet bäst och får kommentera). Detta med förbehållet att det aldrig är frågan om antingen eller.

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
      ÄSR börjar med en topp-view i form av spelvärlden, och jobbar sig neråt för att åstadkomma inlevelsen, medan KSR istället börjar från noll och bygger uppåt via äventyren.
      Emellertid motsäger Rymdhamster i viss mån sig själv nedan, för då borde jag ha bytt perspektiv i själva skapandet enligt nedan.

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
      Svavelvinter skulle jag exempelvis säga väl faller inom KSR, och det är egentligen först i och med släppet av Trakorien som det hela övergår till att bli ÄSR, och när Oraklets fyra ögon sedan släpptes två år senare låg det med god marginal inom ÄSR istället.
      I praktiken har jag alltid gått från det lilla till det stora, från det lokala till det globala. Trakorien fanns inte när Svavelvinter skrevs och Ereb fanns inte när Trakorien skrevs. Det som händer när äventyr ska hänga ihop i en kampanj är att det tidigare skrivna fortfarande måste gälla. Det medför på många sätt att världen skapar sig själv allt eftersom saker måste förklaras och vävas samman. I själva verket är detta ett av de mest fascinerande mysterierna: hur det alltid går att ta sig vidare om man bara använt vissa tekniker, däribland att aldrig säga mer än man måste, att inte måla in sig i hörn, och att droppa mängder med krokar och ställa ut pjäser längs vägen som man inte vet hur de kommer att användas, men som ofta kan plockas upp vid rätt tillfälle.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Brior Visa inlägg
        I praktiken har jag alltid gått från det lilla till det stora, från det lokala till det globala. Trakorien fanns inte när Svavelvinter skrevs och Ereb fanns inte när Trakorien skrevs. Det som händer när äventyr ska hänga ihop i en kampanj är att det tidigare skrivna fortfarande måste gälla. Det medför på många sätt att världen skapar sig själv allt eftersom saker måste förklaras och vävas samman. I själva verket är detta ett av de mest fascinerande mysterierna: hur det alltid går att ta sig vidare om man bara använt vissa tekniker, däribland att aldrig säga mer än man måste, att inte måla in sig i hörn, och att droppa mängder med krokar och ställa ut pjäser längs vägen som man inte vet hur de kommer att användas, men som ofta kan plockas upp vid rätt tillfälle.
        Ja, det är fascinerande! precis som du säger så har ju verk #1 helt andra ramar än verk #34, givet att dessa ska hänga ihop. Och det är lite det jag ville få fram. Om man börjar i det stora eller lilla spelar ingen större roll för mig utan det är just en strävan att alla äventyr och allt settingmaterial ska hänga ihop. Och precis som du säger är det då en vettig teknik att inte ge någon detaljerad helhetsbild.

Ps. Klassificeringen var med glimten i ögat. Jag ville egentligen bara ge min bild av hur klassiska svenska rollspel spelades när jag var liten (och än idag :) )
        Last edited by Måns; 02 April 2019, 17.15.

Kommentera

Jo, Brior har rätt i sitt förmodande ovan. Jag börjar uppifrån -- åtminstone på provinsnivå och gärna snäppet över på landsnivå, och jobbar mig sedan nedåt mot det lokala. (Kontinent- eller världsnivå blir däremot lite väl mycket att hålla reda på). Dessutom är jag nästan alltid kampanjinriktad: det ska gå att spela en serie någorlunda sammanhängande äventyr på en plats. Se det som att äventyrarna för ett avlägset mål att sträva mot -- de vet att resan blir lång men att den antagligen är mödan värd.
          Last edited by Mekanurg; 02 April 2019, 17.43.

Kommentera

Vet inte om jag är OT här, men några grejer som präglade mitt Äventyrsspelsspelande som barn/ung tonåring var...

... att vi nästan aldrig spelade äventyr. Allt improviserades nästan hela tiden. Troligen handlade detta om att vi hade tillgång till säg 7 äventyr och de räckte inte så länge när man spelade varenda dag. Och sl hade sällan skrivit något eget.

... ingen spelvärld. Ibland Ereb Altor, ibland någon hemmaritad karta, men oftast ingen specificerad värld alls. ”Ni är i en by.”

... inga, eller få, dungeons. Speciellt de första åren av dod-spelande var helt utan grottor. Dessa dök upp först efter att vi exponerats för dem i olika officiella produkter.
            Last edited by gorillotaur; 03 April 2019, 08.41.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
            Started by entomophobiac, Igår, 12.49
            2 responses
            67 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg entomophobiac  
            Started by Kaptenen, 02 October 2019, 12.42
            3 responses
            97 visningar