Ursprungligen skrivet av zonk
Visa inlägg
Tillkännagivande
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.
KSR vs ÄSR
Minimera
X
-
Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inläggHehe, kul. För jag skulle säga att det är en central del i KSR också, bara att det där är äventyret som bidrar med det som krävs, istället för en separat spelvärld.
Kommentera
-
Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
Mja, så är det ju till viss del. Men jag ser inte direkt något stöd för det i Wilpers KSR-dokument. Det talas snarare om att efterlikna romaner och film i en enkel eller obefintlig spelvärld.
Kommentera
-
Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inläggSom sagt, äventyren ger bilden. Uppdrag Mos Mosel är ett bra exempel. Så gott som obefintlig spelvärld att utgå ifrån, men den värld som behövs målas upp av äventyret när man kommer till Mos Mosel.
Det är alltså stor skillnad på M1 och M2.
- 1 gillar
Kommentera
-
Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
Jo, men det jag säger är att grunden läggs i M2:s världsbok och Efter ragnarök. För mig räcker det inte med att små bitar av världen ges i äventyren.
Det är alltså stor skillnad på M1 och M2.
Det jag anmärkte på, som jag fann lustigt, är att resultatet var det samma: att kunna drömma sig bort.
Kommentera
-
Ursprungligen skrivet av Måns Visa inläggFör mig räcker det inte med att små bitar av världen ges i äventyren.
- 1 gillar
Kommentera
-
Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inläggOch det är därför M2 inte är KSR ;)
Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inläggDet jag anmärkte på, som jag fann lustigt, är att resultatet var det samma: att kunna drömma sig bort.
Kommentera
-
Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inläggOch det är därför M2 inte är KSR ;)
Det jag anmärkte på, som jag fann lustigt, är att resultatet var det samma: att kunna drömma sig bort.
Som bäst beskrivs världen genom nedslag och provstick i moduler och äventyr. Men det finns ändå ett sammanhang.Last edited by Leon; 26 March 2019, 23.00.
- 1 gillar
Kommentera
-
Ursprungligen skrivet av Måns Visa inläggJag menar alltså att det krävs en definierad spelvärld utöver de skärvor av världsinformation som ges i äventyren.
KSR och ÄSR blir som två sidor av samma mynt, men mer ihopblandat eftersom det kan finnas viss överlappning i olika spel beroende på hur man använder dem. Så egentligen mer som en slags 80-talels ying-yang symbol där de två stilarna smälter samman men ändå är åtskilda, ständigt böljar fram och tillbaka.
Det är ju skitcoolt!
Nästan så man skulle införa ytterligare en klassificering; GSR (Gamla Svenska Rollspel) för att sammanfatta de båda...
- 1 gillar
Kommentera
-
Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inläggDet är ju det jag tycker är så kul! Både ÄSR och KSR åstadkommer så att säga samma sak (för olika personer, dårå. För dig funkade inte KSRs metod, medan jag själv lätt blir uttråkad av ÄSRs metod), men de närmar sig problemet från motsatta håll! ÄSR börjar med en topp-view i form av spelvärlden, och jobbar sig neråt för att åstadkomma inlevelsen, medan KSR istället börjar från noll och bygger uppått via äventyren.
KSR och ÄSR blir som två sidor av samma mynt, men mer ihopblandat eftersom det kan finnas viss överlappning i olika spel beroende på hur man använder dem. Så egentligen mer som en slags 80-talels ying-yang symbol där de två stilarna smälter samman men ändå är åtskilda, ständigt böljar fram och tillbaka.
Det är ju skitcoolt!
Nästan så man skulle införa ytterligare en klassificering; GSR (Gamla Svenska Rollspel) för att sammanfatta de båda...
Men i övrigt är jag helt med dig. Och jag har egentligen inget emot att bygga uppåt så länge det inte resulterar i en motsägelsefull och spretig setting som inte hänger ihop. Jag ser det inte som något krav att spelvärlden ska beskrivas övergripande i ett svep. Det får gärna ske via äventyr. Bara delarna hänger ihop.
Kommentera
-
Ursprungligen skrivet av Måns Visa inläggSom sagt ser jag inget stöd för den definitionen i KSR där det handlar om avgränsande äventyr som emulerar filmstorys och där spelvärld saknas eller kan sammanfattas med någon mening.
Samt punkt nr 2 under spelstil =)
Det uttalade fokuset i KSR är äventyren, och tittar jag på äventyren och kampanjerna från den tiden så är de väldigt... "self contained". Du hugger regelboken och ett äventyr, och dessa bygger sedan upp spelvärlden runt omkring sig tillsammans. Istället för att hugga reglerna och en spelvärld, och låta dessa bygga äventyren inom sig. Typ.
Sen har jag hundra procent förståelse för att det här inte var tillräckligt för alla. En del hade kanske svårt att känna inlevelsen utan ett större perspektiv, andra gillade inte känslan av spretighet det gav upphov till, och ytterligare andra tyckte kanske helt enkelt att bygga en hel värld var det roliga. Fullt förståeligt!
Den här tråden har verkligen fått mig att inse att KSR bara är halva sanningen (well.. Wilper gjorde ju aldrig anspråk på att sitta på hela sanningen, men det här fick lite pusselbitar att falla på plats).
Om jag verkar bisarrt uppspelt över det här så är det bara för att jag finner diskussionerna om nya klassificeringar uppfriskande. jag är så sjukt trött på indelningen i trad/indie som jag tycker är så sjukt förlegat. Så även om det här bygger vidare på den grunden så är det en fräsch fläkt =)
- 1 gillar
Kommentera
-
Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inläggDet är ju det jag tycker är så kul! Både ÄSR och KSR åstadkommer så att säga samma sak (för olika personer, dårå. För dig funkade inte KSRs metod, medan jag själv lätt blir uttråkad av ÄSRs metod), men de närmar sig problemet från motsatta håll! ÄSR börjar med en topp-view i form av spelvärlden, och jobbar sig neråt för att åstadkomma inlevelsen, medan KSR istället börjar från noll och bygger uppått via äventyren.
Det är snarare Kampanjen som definierar ÄSR - klassiker som Femte Konflikten och Grå Döden, och för den delen Barbia, Ärans Väg och Krilloan.
Världen beskrivs därför inte i första hand som en helhet, utan utifrån regioner och stafsmoduler (Trakorien, Kandra, Krilloan). Det är därför vi sedan får det legendariska "lapptäcket" när Ereb Altor väl blev modul.
Det innebär också fler episka SLPer - inte bara Shagul, Arn Dunkelbrink och Siratsia från kampanjerna, utan även Gadirm Drakmästare o dyl. Det som kommer närmast övergripande världsbeskrivning, förutom själva Ereb Altors gradvisa framväxt, är ett par tematiska artiklar i Sinkadus och i Monster och Män om Älvfolk, Vättar, drakspråk, Dvärgar o dyl. Och dessa är väl egentligen inte heller så världsspecifika.
- 1 gillar
Kommentera
-
Ursprungligen skrivet av DeBracy Visa inläggJag tänker mig att ÄSR som det beskrivs här helt enkelt skulle representeras av en pil till tradspelsrutan i KSR-dokumentet.
Kommentera
Senaste inlägg
Minimera
Diskussioner | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Started by krank, 02 December 2019, 22.05
|
12 responses
329 visningar
8 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Stillafors
Idag, 20.33
|
||
Started by Henke, Idag, 19.59
|
0 responses
13 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Henke
Idag, 19.59
|
||
Started by Franz, Idag, 15.59
|
10 responses
127 visningar
3 gillar
|
Senaste inlägg
av Franz
Idag, 19.47
|
||
Started by Dr_Dängrot, Idag, 08.28
|
14 responses
282 visningar
3 gillar
|
Senaste inlägg
av Henke
Idag, 19.45
|
||
Started by krank, Igår, 21.14
|
8 responses
105 visningar
2 gillar
|
Senaste inlägg
av krank
Idag, 19.44
|
||
Started by Nässe, Igår, 22.06
|
27 responses
387 visningar
4 gillar
|
Senaste inlägg
av zonk
Idag, 18.26
|
||
Started by Mannen i skogen, 09 December 2019, 14.13
|
6 responses
256 visningar
1 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Råttfångaren
Idag, 18.19
|
||
Started by Stillafors, 09 December 2019, 20.29
|
4 responses
174 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Rickard
Idag, 15.58
|
||
Started by Måns, Idag, 09.02
|
15 responses
233 visningar
2 gillar
|
Senaste inlägg
av Zire
Idag, 15.28
|
||
Started by Henke, Igår, 16.28
|
15 responses
210 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Franz
Idag, 10.15
|
Senaste diskussioner
Minimera
Kommentera