Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

KSR vs ÄSR

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
    För mig är svenska 80-talsrollspel först och främst förknippade med tre saker.
    Jag vill gärna även utvidga äventyrsspel till att inte syfta på historiska spel, utan snarare att de tar avstamp i Äventyrsspel anno 1984 eller så, men att det är en tradition som i högsta grad är aktiv idag. Det är alltså inte frågan om att återskapa något.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mekanurg Visa inlägg

Masklandets oklara position i detta spörsmål är helt naturlig. Dess grundmanus skrevs typ 1983 av Christer Regebro men produkten fick slutliga utformning av mig några år senare. Alltså har ML tydliga band till båda "epokerna".

Ser man på - jag visste att ni båda skrivit på det, men inte att det skett i två omgångar. Det är alltså ett K/ÄSR ;)

Kommentera

Hade fått för mig att Wilpers mening var att guldåldern för KSR-spel var just perioden 1984-89?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Leumas Visa inlägg
          Hade fått för mig att Wilpers mening var att guldåldern för KSR-spel var just perioden 1984-89?
          Ja, typ. Men men KSR och ÄSR existerade samtidigt och det finns inga vattentäta skott mellan dem. Det är inte alls syftet med att tala om äventyrsspel. Syftet är istället att visa hur jag spelade/spelar äventyrsspel :)

Kommentera

Är inte det du beskriver bara Culture gaming? Fokus på spelvärlden eller till och med spelvärlden som huvudperson och karaktärerna som ett sätt att utforska den?

För det är en av de äldre spelstilarna och den är typ lika stark nu som 1981. Den är bara ett eget spår genom spelhistorien.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
              Är inte det du beskriver bara Culture gaming? Fokus på spelvärlden eller till och med spelvärlden som huvudperson och karaktärerna som ett sätt att utforska den?

För det är en av de äldre spelstilarna och den är typ lika stark nu som 1981. Den är bara ett eget spår genom spelhistorien.
              Nej, det är inte samma sak. Fokus i ÄSR är på just äventyr. Spelvärlden är viktig men inte central. Khelataar var culture gaming, men Svavelvinter, nja.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                Jag vill gärna även utvidga äventyrsspel till att inte syfta på historiska spel, utan snarare att de tar avstamp i Äventyrsspel anno 1984 eller så, men att det är en tradition som i högsta grad är aktiv idag. Det är alltså inte frågan om att återskapa något.
                Jag är helt med på hur du menar. Det jag ville ha sagt var egentligen bara att jag inte upplevt den traditionen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg

Nej, det är inte samma sak. Fokus i ÄSR är på just äventyr. Spelvärlden är viktig men inte central. Khelataar var culture gaming, men Svavelvinter, nja.
                  Jag tyckte det lät på Måns som han inte höll med dig;

Nej, grejen var spelvärlden. Det var huvudpersonen. Det är liksom ingen slump att folk hade Midgårdkartan på sina rum. Att drömma sig bort till en helt annan plats, som fanns på riktigt var det som gjorde det så fantasieggande. Det var den magiska garderoben som man kunde kliva in i.
                  Å andra sidan ser jag att han har gillat ditt inlägg, så jag kan ha missförstått honom.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                    Det är ju många spår på gång här samtidigt, och jag skulle säga att var man lägger fokus på spelvärld och äventyr kan skilja sig ganska markant även under samma spelsession, men culture gaming ser jag som en helt annan skola, som äntrade den svenska spelscenen först med Eon -96. I Eon är världsböcker och settingmaterial fokus, och ingen spelvärldsdetalj anses för obetydlig för att stötas och blötas.

Att jag tryckte på spelvärlden var till stor del för att KSR menar att den inte var viktig. Det är den. Den är viktig, men det är äventyret med. Och då menar jag inte det trycka äventyret utan rollpersonernas fantastiska upplevelser.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

Å andra sidan ser jag att han har gillat ditt inlägg, så jag kan ha missförstått honom.
                      Vi uttrycker samma sak men på lite olika sätt. Det beror på vad man menar med spelvärld. Det handlar om att drömma sig bort, inte om att grotta ned sig.

Kommentera

Det handlar om att drömma sig bort, inte om att grotta ned sig.
                        Yes, där har vi det! Spelvärlden måste alltså definieras så mycket som krävs för att du ska kunna göra detta, och dessutom kunna förmedla det. Och reproducera det.

Kommentera

Det handlar om att drömma sig bort, inte om att grotta ned sig.

Yes, där har vi det!
                          Hehe, kul. För jag skulle säga att det är en central del i KSR också, bara att det där är äventyret som bidrar med det som krävs, istället för en separat spelvärld.

Kommentera

Trakorien var fullt av flavour och kul grejer, men nej, culture gaming hade jag inte kallat det. Det är mer inspiration och knas än detaljerade "allt och vasken oxå"-beskrivningar. Hade jag sagt.

Skitkul grepp för övrigt att man fick läsa "spelarboken" eller vad det var, om ens RP hade tillräckligt värde i Historia eller nån annan relevant färdighet.

Kommentera

https://docs.google.com/presentation...dit#slide=id.p

Ja, här finns Wilpers programförklaring. För mig passar det här bra in på DoD under 1982-84 (med disclaimern att jag inte har någon aning :) ) och Mutant 1. Men när DoD blev Expert, fick kampanjer som Marsklandet och Svavelvinter, boxar som Gigant och Ivanhoe, så lämnade man KSR bakom sig. Samma sak skedde med Mutant 2.

En väldigt stor del av materialet i Sinkadus såg till att forma den bild jag ger i TS.
                              Efter att ha läst filen håller jag med Måns. För mig som började spela 1988 var ÄSR hela grejen: Svavelvinter, Barbia, Torshem, O4Ö, Krilloan, och det var givet att spela i Ereb Altor.

Det var dock inte culture gaming alls. Spelvärlden var en ram, ett sammanhang som gjorde att äventyren kunde haka i varandra men ofta inte mer än så. (Faktum är att Äventyrsspel konsekvent underutnyttjade spelvärldens potential genom att inte styra sina frilansare bättre.)

Edit: Jag var för långsam. "drömma sig bort, inte grotta ner sig" är bra.
                              Last edited by Bifur; 26 March 2019, 23.22.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

Trakorien var fullt av flavour och kul grejer, men nej, culture gaming hade jag inte kallat det. Det är mer inspiration och knas än detaljerade "allt och vasken oxå"-beskrivningar. Hade jag sagt.

Skitkul grepp för övrigt att man fick läsa "spelarboken" eller vad det var, om ens RP hade tillräckligt värde i Historia eller nån annan relevant färdighet.
                                Trakorien var dock en avvikelse. De flesta länder fick inte mer än fyra sidor i Ereb-boxen, vilket är typ vad ÄSR behöver.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Oreh, Igår, 23.32
                                0 responses
                                14 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Oreh
                                av Oreh

Started by God45, 30 September 2019, 20.49
                                83 responses
                                3.022 visningar
                                7 gillar
                                Senaste inlägg God45
                                av God45

Started by gabrielledebourg, 22 October 2019, 14.06
                                6 responses
                                224 visningar
                                5 gillar
                                Senaste inlägg Bolongo
                                av Bolongo

Started by zonk, 22 October 2019, 19.28
                                12 responses
                                180 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Lupus Maximus  
                                Started by Rangertheman, Igår, 14.26
                                1 response