Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad betalar "köpman på värdshus"?

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Vad betalar "köpman på värdshus"?

    Jag sitter och skriver på ett EDD/Ereb Altor-äventyr där rollpersonerna får ett uppdrag á la "köpman på värdshus" och jag funderar på vad som är rimlig ersättning? Uppdraget är i vildmarken (i Berendiens norra utmarker) och beräknas ta 1-2 veckor och där köpmannen ombesörjer resan dit ifrån Kandra men de får ta sig hem för egen maskin.

    Vad erbjuder deras uppdragsgivare i utgångsbud, vad är av Äventyrarfacket rekommenderad medellön och hur högt kan denne tänkas gå utan att det är exceptionellt? Uppdraget är inte exceptionellt (det blir farligt och tar längre tid, men det är det ingen som vet i början) så några överpriser är det inte tal om.

    Jag har utgått ifrån dagslönerna i EDD och en menig soldat får 35 km/dag, karavanvakt/livvakt 5 sm/dag, underbefäl 7 sm/dag, officier 10-50 sm/dag. Min nuvarande utgångspunkt är att de erbjuds 5 sm/dag var och 750 sm i klumpsumma om de utför det till uppdragsgivarens belåtenhet. Uppdragsgivaren kan tänka sig att dubbla båda summorna (vid lyckat Köpslå, uppdragsgivaren har minst samma skicklighet i Köpslå som rollpersonerna). Vad säger Äventyrarfacket representanter samt självklart Kandras köpmannegille? Löneglidningar är inte önskvärda!

    #2
    If the specific travel path is known to be especially dangerous, I'd throw in a "danger pay" of a bit extra (or a future discount, so the merchant gets the money back anyways).
    If it's a pretty routine trip, the 5 sm / day would seem fine. Since they won't be able to spend much of time on the way, they'll have a decent bit of pocket change when they arrive at the destination.

    Don't forget that soldiers who are bored do two things: Drink their money away and gamble their money away!

    Kommentera


      #3
      En äventyrare är ju en specialist. De arbetar högst någon gång i månaden kanske bara två-tre gånger per år. Lönen bör ta hänsyn till detta.

      Kommentera


        #4
        Köpmannen bör också stå för omkostnader under transporten: tullar, mat, och liknande. Annars blir det inte överdrivet mycket över. Hur många är de i gruppen? Eftersom huvuddelen av belöningen består av klumpsumman kommer det att påverka hur matig den känns. 750 sm uppdelat i en grupp på fem personer kommer att låta dem leva ett gott leverne utan att arbeta i sex veckor: visserligen angenämt, men knappast något man riskerar livet för om man inte är desperat. Klumpsumman borde alltså justeras efter antal personer, annars blir det lite tunt.

        Kommentera


          #5
          En karavanvakt är bra att utgå ifrån tycker jag. De förutsätts resa, och viss risk är inräknat i jobbet. Om köpmanen fixar resan dit bör belöningen i min mening ligga på motsvarande dagslön, plus en summa som motsvarar kostnaden för rollpersonerna att resa tillbaka till ursprungsplatsen igen (dels tranpsort, men även mat och logi på vägen).

          Det här ser jag som en minimilön. Dubbelt upp vore en väldigt generös lön. Om jag var köpmannen skulle jag försöka få det till en klumpsumma oavsett hur många dagar resan tar i slutändan, och om spelarna vill ha mer pengar än minimilönen skulle jag försöka knyta den till ett risktillägg, dvs att de bara får dessa extrapengar om det blir farligt på vägen.

          Kommentera


            #6
            Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
            En karavanvakt är bra att utgå ifrån tycker jag. De förutsätts resa, och viss risk är inräknat i jobbet. Om köpmanen fixar resan dit bör belöningen i min mening ligga på motsvarande dagslön, plus en summa som motsvarar kostnaden för rollpersonerna att resa tillbaka till ursprungsplatsen igen (dels tranpsort, men även mat och logi på vägen).
            Fast en vakt har du ju för att inte bli överfallen. Ja det finns en risk till våld, men till huvudsak är deras syfte att avskräcka. Äventyrare ska ju däremot bryta sig in i någon gammal krypta eller något sånt, slåss med eller överlista olika faror och så vidare. Å andra sidan brukar de ju ha fri tillgång till övriga skatter den de ska sno den helga kristallen från nu har samlat på sig. Jag tänker mig mer att de borde få en-till-två månadslöner för en vakt.

            Kommentera


              #7
              Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg

              Fast en vakt har du ju för att inte bli överfallen. Ja det finns en risk till våld, men till huvudsak är deras syfte att avskräcka. Äventyrare ska ju däremot bryta sig in i någon gammal krypta eller något sånt, slåss med eller överlista olika faror och så vidare. Å andra sidan brukar de ju ha fri tillgång till övriga skatter den de ska sno den helga kristallen från nu har samlat på sig. Jag tänker mig mer att de borde få en-till-två månadslöner för en vakt.
              Ja, äventyrare är ju seriösa specialister*, som tar risker en karavanvakt inte skulle drömma om. Inte samma liga om du frågar mig.

              * Iaf de flesta som överlevt ett tag...

              Kommentera


                #8
                Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg

                Fast en vakt har du ju för att inte bli överfallen. Ja det finns en risk till våld, men till huvudsak är deras syfte att avskräcka. Äventyrare ska ju däremot bryta sig in i någon gammal krypta eller något sånt, slåss med eller överlista olika faror och så vidare. Å andra sidan brukar de ju ha fri tillgång till övriga skatter den de ska sno den helga kristallen från nu har samlat på sig. Jag tänker mig mer att de borde få en-till-två månadslöner för en vakt.
                Fast i arbetsbeskrivning lätt det inte som att det skulle vara fråga om några farligheter, utan att dessa skulle komma oförutsedda. Så vaktlön känns absolut rimlig att utgå ifrån. Hade det varit frågan om ett farligt uppdrag redan från start hade en betydligt högre lön absolut varit motiverad.

                Kommentera


                  #9
                  Uppdraget går ut på att ta reda på varför köpmannens agent inte längre skickar rapporter. Ett ”åk dit, luska runt och ställ lite diskreta frågor”-uppdrag - att hela byn är nedbränd av ett orchband var det ingen som visste. Äventyret är mycket öppet och rent juridiskt är det ok för rollpersonerna att observera askhögen, åka hem och meddela ”han hör inte längre av sig för han är död”. Men det äventyret går ut på är att befria orchernas fångar.

                  Jag har börjat se äventyrare som shadowrunners och håller med om att lönen skall upp. Funderar på officierslönen med ett utgångsbud på 10 sm/dag och person och 750 sm, båda kan förhandlas upp till det dubbla. Alla utgår ifrån att det kommer ta 1-2 veckor allt som allt.

                  Kommentera

                  Senaste inlägg

                  Minimera

                  Arbetar …
                  X