Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Stora positiva tråden

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

1. Reaction Rolls
    2. STOCKHOLM KARTELL. Värmen, glädjen, hatet, undergången, kärleken och glöden.
    3. Smygskelett
    4. Glaive-Guisarme

Kommentera

Ursprungligen skrivet av chrull Visa inlägg
      1. Rection Rolls
      Erection rolls???

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg

Erection rolls???

Rising skulle vara stolt.

Men nä, fixat nu. Reaction Rolls är regeln som svenska rollspel glömde och alltså är ofantligt mycket sämre för det.

Kommentera

Finns ju så sjukt mycket att vara positiv över, men ska försöka koka ner det på något sätt!

1. Passionen
          En av de härligaste sakerna är den enorma passionen som finns inom rollspel: hur många som när de säger att de älskar rollspel verkligen menar varenda ord av det. För även om vi inte gillar allt så är grundkärleken till rollspel så stor. Det är väldigt få personer jag ser som är "halvdana rollspelsälskare", utan det finns verkligen en glöd och kärlek till hobbyn som föds inom den. Det märks i allt från skapare till spelare att vi gör det här för att vi älskar det och det skiner verkligen igenom överallt.

2. Samhörigheten
          Och inte bara älskar jag rollspel, utan det gör duockså och hen därborta med! För den här passionen som finns inom hobbyn för så av oss samman och det blir verkligen en samhörighet mellan alla vi som spelar. Det finns något magiskt när rollspelare finner varandra: det är allt från att matcha med en spelgrupp där det kan kännas som att ni har spelat i år fast det är första gången ni spelar ihop till att bara höra olika rollspelare berätta med stor inlevelse vad de har upplevt i olika spel. Det är verkligen vackert att se hur vi är rollspelare och hur mycket av hobbyn som bygger på den här samhörigheten, något som bara växer i och med att vi blir fler och fler i hobbyn. Visst finns det gatekeepers, men ärligt är jag faktiskt glad över hur stor del av hobbyn har attityden: "Vill du prova att spela? Klart du ska spela!" Dessutom gör den här samhörigheten att vi alla känner oss som en del av communityt och hur så många hela tiden hjälper varandra med allt.

3. Känslorna
          Jag brukar säga att rollspel kan vara en empatimaskin och det är kul att se hur mycket känslor det kan väcka. Hur vi kan gå in i karaktärernas känslor och fylla spelborden med allt från skratt till tårar när vi själva lever oss in i det som sker. Det är så sjukt häftigt att se hur starka de här känslorna kan bli och hur många av dem som verkligen kan hänga kvar.

4. Interaktiviteten och kreativiteten
          Rollspel är unikt med det att interkationen nästan hela tiden är mot andra människor och mediet föder verkligen kreativitet. För även om det finns tänkta vägar kan så många olika saker ske och det är fint att det är ett medium där du inte behöver "blockera", utan folk kan få följa den väg de vill. Framförallt gör det också att flera äventyr tar vara på detta: det är berättelser "utan slut", för tanken är att spelarna kommer få skapa slutet själva. Det gör att berättelsens liv bara börjar när det börjar spelas och så mycket kan förändras och bli unikt. En av de roligaste sakerna jag vet har varit att höra hur olika spelgrupper spelat mitt äventyr, för de kan verkligen vara unika och ibland har jag hört tolkningar som är långt mycket bättre än vad jag tänkt.

5. Bredden
          Det finns så enormt många rollspel: allt från grottröjs-fantasy, till tentakelskräck, till postapokalypsöverlevnad till bröderna Coen-filmer utan spelledare. Bredden på spelen är stor och verkligen något som är inspirerande. Det finns rollspel för allt, samtidigt som nya kreativa spel hela tiden dyker upp. Det är sjukt spännande att se hur blandad vår hobby är och ju större bredd på verk, desto större bredd på spelare. För ju fler vi blir, desto roligare blir det!

6. Konvent
          De måste få ett litet extra omnämnande, för konvent är verkligen en av de härligaste sakerna som finns. Att bara få träffa alla, spela massor med spel och se de olika spelen är helt underbart!

Kommentera

1. Nostalgin. Mutant: år Noll, Forbidden Lands, Ur varselklotet, OSR, Kult Divinity Lost: så många sätt att återuppväcka gamla minnen och göra något bättre av dem. Jag älskar designen, blinkningarna, minnena.

2. Nyskapandet. Regler och grafisk design har aldrig varit bättre. Exempelvis Apocalypse World och artpunk-scenen bidrar till att många spel har regler med smarta innovationer på en stabil grund, inte nyskapande för nyskapandets skull som det ibland var i indierörelsens barndom. Mycket som ges ut i dag hade varit otänkbart för bara tio år sedan. Det gäller också det grafiska uttrycket.

Kommentera

1. Gemenskapen. Med spelgänget. På konvent. Här på forumet. I andra sammanhang där rollspelare dyker upp.

2. Kreativiteten. Att jag själv får skapa. Att andra skapar. Att vi inspirerar varandra och skapar tillsammans.

3. Engagemanget. I spelandet. Skrivandet. Ritandet. Diskuterandet. Poddandet. Ja, överallt.

Bonus: Mitt spelgäng på sju personer lyckas för det mesta träffas och spela varannan vecka. Dessutom kör vi ett par tre spelhelger per år. Det är inte illa med tanke på mixen av jobb, hus, sambos, barn, husdjur och andra fritidsintressen.

Kommentera

Gillar det kreativa, skapandet, att låta nåt nytt se dagens ljus. Gillar hänget o gängen man spelar med.

Djupet i rollspel är jäkligt kul med, att det alltid finns nya grejer att göra. Att det alltid finns fler utmaningar.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av gabrielledebourg Visa inlägg
                  6. Konvent
                  De måste få ett litet extra omnämnande, för konvent är verkligen en av de härligaste sakerna som finns. Att bara få träffa alla, spela massor med spel och se de olika spelen är helt underbart!
                  Tretusen procents medhåll!

Kommentera

Mina bästa grejer med hobbyn

1. Känslan av Äventyr. Ingen av de äventyrliga sakerna jag har tagit mig för utanför rollspelet har gett den där känslan av äventyr som kommer om inte varje möte så åtminstone var fjärde. Att efter så här lång tid fortfarande bara behöva kompisar, papper och tärningar med lustig form för att kunna känna sånt här!

2. Kan själv grejen. Det är bara att skriva ett eget spel, äventyr, eller slumptabell. Bland det första jag gjorde som rollspelare var att hitta på en egen DoD ras. Det var absolut inget fel på den för att vara skriven och ritad av en 11-åring. Och den var precis lika giltig och kul att skriva som när jag som 30-nånting-åring listade ut hur yrkena i Spelet om Morwahyle var gjorda och skrev en text på boningen om hur man gör egna yrken och dessutom hittade på Detektiven (och som jag blev starstruck av Bergting när han sa att han sa att han läst den!).
                    Vi är ju extremt bra på kan själv i Sverige rent klassiskt så det är inte konstigt att vi alltid gjort så mycket bra grejer till rollspel!

3. Att vår återvext till så pass stor del är mycket jämnare könsfördelad och att det ser ut att finnas så mycket utbyte mellan rollspels och queer rörelsen. Det här är grejer som inte faller inom mitt personliga intresse och därför har jag lite dålig koll.
                    Men om allt som behövdes var att vi la in billder på tjejer som gjorde saker och lämnar möjlighet till att spela sitt eget kön (eller inte definiera sin rollperson med kön alls för den som inte vill) så är det synd och skam att vi inte gjorde det från dag ett. I alla fall så blir jag glad när jag läser om att Queernördarna ordnar dropp in rollspel på Pride veckan och har många gånger stolt visat bilden på krigarna och Lamasun i B&B. Nej, hobbyn är inget för alla men alla ska vara välkomna att se efter som den innehåller något som passar dem. Ju öppnare dess bättre.
                    Last edited by Jocke; 26 March 2019, 00.29. Anledning: Jag vet att bilder och kön inte är allt som gjorts. Det var mest för att göra en poäng.

Kommentera

1. Gratisäventyr på nätet.
                      2. Att få se spelare som spelar sitt första äventyr.
                      3. Den pyttelilla spelföreningen i grannbyn som kontaktade undertecknad för att de hört talas om att jag kunde något om det där "rollspel" eller vad det heter på svenska. Denna vår är det bordsrollspel på schemat var fjärde lördag.

Kommentera

Kom på en grej till:

KSR-vågen!

Alltså vår egen svenska Old School Renässans. Det är helt sjukt fräckt att Sverige har en egen skola som är så unik att den sticker ut och vi känner alla igen det när vi ser det. Dessutom extra coolt att den tar över världen! Forbidden Lands är kanske inte ett klockrent KSR-spel men det går att spikrakt följa arvet från de svenska rollspelens barndom, via MUA till DoD!

Jag vill se fler börja prata om det 40-åriga kreativa arvet med entusiasm och stolthet! :) Vilka andra länder har något liknande, (bortsett från det uppenbara D&D-arvet)?? Garanterat inget!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                          Forbidden Lands är kanske inte ett klockrent KSR-spel...
                          Lite OT men vad i Forbidden Lands tänker du är KSR? Själv tänker jag snarast på det som en OSR-hybrid.

Kommentera

1. Internet, pdf, print on demand: i korthet att tröskeln att korsa för att få sitt material från privata anteckningar till händerna på andra spelare runt om i landet och världen har försvunnit.

2. Prestigelösa projekt, vare sig det är samarbeten eller egna initiativ. Hydra är ett fantastiskt exempel. Det hänger ihop med punkt 1 i det att folk inte bara kan utan vågar dela med sig av sina grejer, bara för att det är så roligt att skapa och dela med sig.

3. Grottröj. Världens mysigaste OSR-konvent, och en lysande stjärna på rollspelshimlen i Sveriges rollspelshuvudstad.

4. NNO, Fummelpodden och Viskningar från kryptan.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

Lite OT men vad i Forbidden Lands tänker du är KSR? Själv tänker jag snarast på det som en OSR-hybrid.
                              Jag citerar mig själv:
                              "Forbidden Lands är kanske inte ett klockrent KSR-spel men det går att spikrakt följa arvet från de svenska rollspelens barndom, via MUA till DoD!"

Ps. Kult är inte heller ett klockrent KSR-spel, men det går knappast att förneka släktskapet där heller.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av chrull Visa inlägg
                                Men nä, fixat nu. Reaction Rolls är regeln som svenska rollspel glömde och alltså är ofantligt mycket sämre för det.

Mutant kom ihåg, men märkligt nog verkar det aldrig ha fått fäste. Kanske en produkt av mer storylineorienterade moduler, där det redan var förutbestämt hur folk och fä skulle reagera?

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Måns, Idag, 16.31
                                8 responses
                                116 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Bifur
                                av Bifur

Started by Khan, Igår, 10.23
                                8 responses