Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Stora positiva tråden

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bifur, 14 April 2019, 20.27
58 responses
2.197 visningar
1 gillar
Henke
av Henke

Skapad av God45, 14 April 2019, 20.50
56 responses
2.100 visningar
1 gillar
stenhöna  
Skapad av God45, Igår, 15.57
13 responses
196 visningar
7 gillar
Cybot
av Cybot

Skapad av God45, 02 April 2019, 16.17
69 responses
4.668 visningar
9 gillar
Jocke
av Jocke

Skapad av Leon, Igår, 21.55
3 responses
84 visningar
2 gillar
zonk
av zonk

Skapad av krank, 15 April 2019, 17.11
57 responses
1.530 visningar
7 gillar
krank
av krank

Skapad av Lupus Maximus, Igår, 20.25
4 responses
50 visningar
4 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Shaarus, Igår, 20.16
3 responses
38 visningar
2 gillar
Shaarus
av Shaarus

Skapad av Anarchclown, Igår, 16.41
0 responses
65 visningar
0 gillar
Anarchclown  
Skapad av anth, Igår, 09.47
8 responses
128 visningar
0 gillar
krank
av krank

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Stora positiva tråden

Nä hörni, vet ni vad? Nu tycker jag att det klagats alldeles för mycket – i skrivande stund har vi TVÅ trådar som bara handlar om att raljerande klaga på saker.

Och ja, jag vet att jag varit minst sagt aktiv i båda trådarna själv.

Men – det är mycket roligare att säga ja än att säga nej, och mycket trevligare att fokusera på det man tycker om än det man tycker illa om. Det känns så förbannat "edgy 20-something" att hålla på och raljera elakt och tävla i hur roligt-elaka man kan vara mot saker.

Så nu tycker jag att vi istället ska ha en tråd där vi pratar om saker vi älskar i hobbyn! Vilka är de tre till fem saker ni gillar mest? Det kan vara spel, personer, företeelser, spelvärldar eller vad som helst.

Jag tänker börja:

1) Jag älskar all kreativitet i hobbyn! Från spelledaren plockar fram nya äventyr till sin spelgrupp och kärleksfullt husreglar för att göra upplevelsen bättre, till spelaren som skriver bakgrund till sin rollperson, till rollspelsmakare till kartritare till illustratörer. Ja, alltihop. Det är så jäkla kul att se folk skapa saker, även när det är typ fantasy heartbreakers eller husregler jag själv inte tror på. Bara ATT DET SKAPAS gör mig lite glad varje gång jag tänker på det.

2) Hjälpsamheten! När man skapar – se ovan – eller bara spelar så är hjälpen aldrig långt bort. Det är såklart inte alltid råden är perfekt anpassade eller så, men att folk VILL HJÄLPA TILL är härligt! Och hobbyn är full av genuint kunniga yrkesmänniskor och rollspelsmakare och spelledare med decennier av kunskap som de aktivt och generöst delar med sig av. Inte en tanke på att hålla några yrkeshemligheter för sig själv – folk hjälper till så mycket de hinner. Det finner jag hjärtevärmande och inspirerande.

3) Spretigheten! Att så mycket märkligt kan få plats under ett och samma tak. Att Nobilis och OSR och DoD och Apocalypse World och Panty Explosion och Kult och Medberoende alla är "samma hobby" och att folk som gillar dem kan samlas och umgås och ha det ganska trevligt och utbyta idéer. Jag tycker att det är enormt roligt att se alla genre-mashups och hur influenser från det nya smyger sig in i det gamla på tusen olika sätt.

4) Från det generella till det specifika: Player skill som separerat från mekanik – det har varit den största MIND=BLOWN-grejen för mig det senaste decenniet eller så; hela perspektivet att man kan ha player skill utan att det handlar om att vara bra på regelmekaniken. Mysterielösande där jag som spelare får vara detektiven, CSI-personen, som faktiskt löser det faktiska mysteriet. Det är mitt rollspelsknark.

Jag älskar att många rollspelare i princip är rena experter på ett eller ett dussin områden gällande historia, vapen, militär, allt möjligt. Den språkliga förmågan är också emellanåt fantastisk.

Kommentera

1. Immersion. När man för en kort stund kan leva sig in i helt andra förutsättningar, möjligheter och problem än man själv har i vardagen. När jag nästan kan se en annan värld framför mig och snudd på styras av rollpersonen snarare än tvärtom. Att man kan lära sig mer om sig själv och om sina medmänniskor genom att sitta och leka hittepå. Under förra året kom jag till insikten att det är traddspelen som av någon anledning möjliggör det här bäst för mig.

2. Flow. När handlingar, tankar och interaktionen flyter på. När man bygger på varandras kreativitet och nästan helt glömmer att mekaniken finns där – fast den fortfarande gör jobbet. När man inte behöver tvinga allt att stanna upp och när man knappt behöver tänka på vad som kommer härnäst, utan bara låter det som sker ske. Ingen aning om vilka spel som faktiskt hjälper mig göra det här. Det händer ibland i traddspel och traddigare indiespel, men aldrig i rent samberättande.

3. Skaparglädje. Det finns så sjukt mycket kreativt utrymme i rollspel som fenomen. Man kan skapa allt från rollpersoner till hela världar, man kan spela en uppsjö olika system och skriva sina egna. Man kan skriva historia och man kan rita bilder. Man kan spela lite teater och man kan planera scenarion. Man behöver inte gilla alla utlopp – men de finns där. Och det är rätt fantastiskt.

Kommentera

Att man har tvingats, och fortsätter tvingas, lära sig saker för att kunna spelleda. Historieberättande, gruppdynamik, legender, vapenlära, alkemins historia. Eller hurpass högt vattnet stod på järnåldern och hur man beredde lin.

Sedan: allt det ni säger.

Kommentera

1. Att jag är vuxen och har mer tid än någonsin för rollspel

2. Återväxten
          Varenda gång jag är på SF bok är det kids där som snackar rollspel och gluttar i böcker.

3. Kreativiteten
          Det är fantastiskt kul att hemmasnickrande och DIY frodas. Folk verkar överlag benägna att assistera på allehanda sätt.

4. Utvecklingen & Medvetenheten
          Att spelteori och speldesign problematiseras. Att t.ex. genus och inklusivitet får plats i diskussionerna och skapandet på ett annat sätt nu än förr.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Ape of Wrath Visa inlägg
            2. Återväxten
            Varenda gång jag är på SF bok är det kids där som snackar rollspel och gluttar i böcker.
            QFT.

På mitt jobb har ungdomarna en "rollspelsklubb", de stannar kvar efter plugget och lånar lokaler av skolan för att lira D&D5 ett par timmar en gång i veckan. Jag tror visserligen att vi har en ganska ovanlig koncentration av nördar bland eleverna, pga att vi riktar oss specifikt till den gruppen, men det är kul ändå.

Kommentera

Att folk håller på. Det här är det absolut bästa. Det finns en levande kultur av folk som utan något hopp om pengar eller berömmelse lägger ner oerhörd tid på att skapa material som kan användas av andra.

Att folk hämtar nya influenser. Riktigt bra saker kommer till när människor drar in nya saker, i stället för att bara bygga på sådant som redan flyter runt i nördbubblans kollektiva medvetande. Folk som drar in mytologier, kulturer och litterära verk som inte har blivit klyschor gör spelhobbyn en oerhörd tjänst.

Att folk bejakar rollspelsmediets unika drag. Det känns som om det finns en hel del folk som tar tillvara de unika drag som finns i rollspelande, utan att försöka imitera filmer, böcker, tv-serier eller andra medier. Det visar på ett kulturellt självförtroende, där man inte strävar efter att uppnå legitimitet genom att lägga sig så nära ett mer etablerat medium som möjligt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

QFT.

På mitt jobb har ungdomarna en "rollspelsklubb", de stannar kvar efter plugget och lånar lokaler av skolan för att lira D&D5 ett par timmar en gång i veckan. Jag tror visserligen att vi har en ganska ovanlig koncentration av nördar bland eleverna, pga att vi riktar oss specifikt till den gruppen, men det är kul ändå.
                Och jag fick häromdagen reda på att några av sexorna på min skola lirar Ensamma Vargen!

Kommentera

Att jag fortfarande spelar en gång veckan. När man läser om alla som inte får ihop en spelgrupp, känner jag mig lyckligt lottad att vårt tisdagsspel lever efter 11 år.

Att det görs så många bra spel. Det kommer så många bra nya spel att jag knappt hänger med at spela dem, men bara att jag har 10 olika spel som jag vill spela är fantastiskt.

Att jag numera har personal rabatt på rollspel. Det här är ju bra för min ekonomi, eller kanske inte kommer säkert att köpa för samma pengar men jag får ju alla fall mer spel så man kan ju inte klaga.

Kommentera

1. Jag älskar you guys! Rollspels.nu är fortfarande bästa stället för rollspel online.

2. Jag älskar mina medspelare som jag spelar så fantastiska rollspel med.

3. Jag älskar att rollspel får mig att vara kreativ och skriva och skapa och utvecklas.

4. Jag älskar Vampire. Jag är tillbaks igen till min första rollspels kärlek och hon är fortfarande vacker! Datorspelet ser awesome ut! Och man får skriva saker och sälja på nätet med deras IP.

5. Jag älskar Hydra! Hail Hydra! Bästa svenska speltidningen för alltid. Alltid 1989!

Kommentera

Att det var ett kontrollerat socialt sammanhang där jag under min uppväxt kunde känna mig trygg.

Alla feta jäkla illustrationer.

Det där ögonblicket när man läser en bit spelvärlds-lore eller en regelmekanik och det bara blixtrar till i huvudet på en, och man ser en hel jäkla skog av möjligheter.

Fria Ligan.
                      Last edited by gorillotaur; 25 March 2019, 09.49.

Kommentera

1. Alla människor som lägger ner tid och kärlek i hobbyn. Stort plus om man gör det utan att trampa på eller förminska någon annan.

2. Alla fantastiska skapelser som kommer ur denna kreativitet.

3. Den ofattbara kunskap som hobbyns utövare besitter. Det är helt sjukt! Normalt när man snackar med folk är de typ jätteduktiga på sitt jobb eller nån sport men här hittar vi folk med spetskunskaper inom spännande nischer som andra knappt hört talas om.

4. Fantasin. Vi har kvar den. Vi lever och andas fantasi.

Kommentera

1. Rollspel som sådant: Detta har format mitt vuxna liv och fortsätter med det. Så stort, så lärorikt, å spännande, så fyllt med positiv (och ibland negativ) energi.

2. Erik Granström: le grand-maître

3. Gothcon. Jag var med när det började 1977. Det har blivit så megastort -- bortom allt vi tänkte oss för 40 år sedan.
                          https://gondica.wordpress.com/2011/0...orsta-gothcon/

Kommentera

De viktigaste personerna i mitt liv (utöver närmaste familjen) kommer genom hobbyn.

Rollspel, gestaltande, berättande har varit vid sidan av konst och teater det som format mig och mitt liv, från ungdom till vuxen. Tur nog har det även lett till en vidare och mer accepterande syn på/inför min omgivning (andras idéer, synsätt, livsstilar).

Men bortser vi från det, så är det en massa skoj, berättelser, upplevelser, stoj, som kommer av och ur rollspelandet.

Även att det gett er rum och utrymme för att uttrycka sig, att vara. Något jag tagit med in i andra aktiviteter och yrkeslivet; medvetenheten om vikten av detta.

Kommentera

I ordning:

1. Skelettkrigare
                              2. Spikklubbor
                              3. Dödsfällor

Kommentera

Arbetar …
                              X