Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Fantasy dvärgar och varför vi hatar dem

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Dubbelyxa Visa inlägg
    Jag hatar inte dvärgar. Jag älskar dvärgar. Varför? Kanske för att de representerar en arketyp som tilltalar mig. Och visst, om man nöjer sig med att definiera dem som en stereotyp karikatyr, då blir de inte roligare än man gör sig. Till exempel kan alver vara precis lika förutsägbara och endimensionella. För mig är Gimli urtypen för den intressanta fantasydvärgen: en individ som rör sig genom en fientlig värld med en integritet, mod, ståndaktighet och orubblig lojalitet men samtidigt även en djup känsla för världens skönhet, och han kan uttrycka sig både poetiskt och filosofiskt när han får tillfälle. Han kommer från en konservativ kultur, men den har ju formats av årtusenden av yttre hot och katastrofer och har överlevt tack vare sin djupa självkänsla. Och han är redo att ompröva sina värderingar när han presenteras med nya situationer. Det där kanske var väldigt specifikt för Tolkiens dvärgar men de flesta fantasyvärldar verkar de ha något av den här hjältemodiga tragiken över sig. Det finns hur mycket stoff som helst att arbeta med där.

Jag tror att tråkiga dvärgar framställs av folk som helt enkelt inte gillar dvärgar och inte kan leva sig in i dem.

Tolkiens dvärgar är ju flexibla överlevnadsexperter. "Shit, en urtidsdemon ödelägger vårt största rike. Okay, vi emigrerar och börjar på ny kula någon annanstans." Thorin Ekensköld var av furstlig ätt, men som fattig flykting fick han jobba som vanlig smed. Hårda och coola. Och esteter är de också med vackra underjordsstäder och konsthantverk på högsta nivå. Jag kan föreställa mig djupsinniga dvärgasamtal om hur man fångar skönhetens essens i silversmide.

Kommentera

Dvärgar är en fantastisk ras att ha med i sitt världsbygge. Sen utrotar man dem och låter äventyr handla om att utforska deras underjordiska ruiner och lista ut vad dvärgar var och vad som hände dem.
      Behandla alla alver på samma sätt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mekanurg Visa inlägg

Tolkiens dvärgar är ju flexibla överlevnadsexperter. "Shit, en urtidsdemon ödelägger vårt största rike. Okay, vi emigrerar och börjar på ny kula någon annanstans." Thorin Ekensköld var av furstlig ätt, men som fattig flykting fick han jobba som vanlig smed. Hårda och coola. Och esteter är de också med vackra underjordsstäder och konsthantverk på högsta nivå. Jag kan föreställa mig djupsinniga dvärgasamtal om hur man fångar skönhetens essens i silversmide.

En av de bästa delarna av härskarringen trilogin är ju när Gimli blir förälskad i "the glittering Caves" som ligger bakom Helm klyfta.
        Hade vi sett mer av den typen av diskussioner ifrån dvärgarna hade jag tyckt väldigt mycket bättre om dem.

Kommentera

Bara bisexuella trädkramande alver som hatar dvärgar. Alver däremot, så jäääävla gay!

Kommentera

För att de är osexiga.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av obak Visa inlägg
              Bara bisexuella trädkramande alver som hatar dvärgar. Alver däremot, så jäääävla gay!
              Ehrm, va? Även som rent skämt är det där ju ganska märkligt formulerat.

Kommentera

Sagofolk som spelarfigurer är jag lite trött på. För människor i en mytisk fornnordisk järnålder är de dock bra att interagera (slåss/förhandla/ingå pakter) med. Nordens mytologiska dvärgar är coola tycker jag: naturväsen, hamnskiftare, skapare av föremål fulla med trolldom. Världen behöver dem. Som spelarfigurer? Näe. De representerar (tillsammans med älvor, lindormar och troll) det där Andra som finns i världen. Det som spelledaren spelar.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av obak Visa inlägg
                  MODERERING

Jag vet inte hur allvarligt menat det här är, men oavsett graden av allvarlighet: Låt bli att använda bisexuell och gay som skällsord.

Tack så mycket!

Kommentera

Vad som är tråkigt med dvärgar:

- Stora skägg
                    - Fokus på krig fastän de saknar kropparna för det (inte skitbra att försöka slåss om du är 130 cm lång, oavsett hur stark du är)
                    - Beter sig allmänt tråkigt (vi ska dricka, vi ska slåss, vi ska ha fyllesånger, etc.)
                    - Har ofta extremt rutiga personligheter (en dvärg ljuger aldrig, en dvärg har jättefokus på heder och lojalitet, etc.)
                    - I nio fall av tio, fula som stryk. Kroppsbyggnad som en tunna

Vad som är/kan vara coolt med dvärgar

- Fokus på deras insikter i arkitektur och smide,
                    - Fokus på deras insikter i alkemi och vetenskap.
                    - De skulle nästan kunna vara halvlängdsmän, vilka om man inte gör dem till ett skämt kan vara en helt okey folkgrupp. Varför inte halvlängdsmän som tillhör samma ras (se människorasen) men tillhör olika folkgrupper (typ woods-halflings, city-halflings och mountain-halflings, tex, där mountain-halflings kan vara bråkiga och bo i bergen, men de andra kan vara intressanta?).
                    - Mer 'communal' samhällen än de flesta andra fantasyraserna utan att bli en insektsstack, vilket är ballt.

Kommentera

Halvlängdsmän är ju pajätande tråkmånsar om något. Varför inte göra varierade dvärggrupper bara? Och är man tråkig bara för att man är kort och ful?

Dragon Age gjorde ett hedervärt försök att skapa ett dvärgsamhälle som kändes både rätt originellt och samtidigt tydligt dvärgiskt. Utpräglat kastsamhälle, som någon ovan föreslog, med de kastlösa i en mer eller mindre kriminell enklav längst ner i dvärgstaden, och blodiga maktkamper i den absoluta toppen. Sammanhållning utåt men extremt hierarkiskt inbördes. Och de som bodde utanför berget bland människorna betraktades som avfällingar. Och de såg definitivt inte alla likadana ut, det fanns dvärgar utan skägg. Och de pratade amerikansk engelska :D

Sen finns det ju den onde legosoldaten Korgan i Baldur's Gate-serien. En hänsynslös psykopat med karg humor och mycket personlighet, som förvisso super och slåss men som inte har ett uns lojalitet eller heder. I Neverwinter Nights-modulen Shadows of Undrentide fanns det Dorna Trapspringer, en kvinnlig rogue/cleric som också kändes tredimensionell. I Dragon Age-serien har vi ju också Oghren och Varric. Oghren kanske kom närmare arketypen men Varric utgör ännu en skarp gir bort från mittfåran. Det är Bioware allt det där, och de har gjort de bästa datorrollspelen jag spelat, men de har så desperat (och framgångsrikt) undvikit dvärgtropen att jag bara längtar efter att få mina förutfattade meningar om dvärgar bekräftade åtminstone en gång.

Kommentera

Utpräglat kastsamhälle, som någon ovan föreslog, med de kastlösa i en mer eller mindre kriminell enklav längst ner i dvärgstaden, och blodiga maktkamper i den absoluta toppen.
                        "Någon" var i det här fallet Anders Blixt (Mekanurg) :) Han skrev f.ö. om dvärgiska kastsamhällen i Monster och Män redan 1982

Det här tycker vi som skriver Kopparhavets Hjältar är grymt coolt, och vi har en hel del spännande ideer om hur våra kast-dvärgar är tydligt dvärgiska men fortfarande särpräglade.
                        Last edited by Leon; 25 March 2019, 19.16.

Kommentera

Oj. Jag är ju ny här, så jag visste inte att jag rörde mig som en dvärg bland dessa giganter!

Men när vi ändå pratar om troper, varför finns det aldrig alver med skägg till exempel? Eller halvlängdsmän? Är inte de alla också homogena och endimensionella?

Kommentera

Oj. Jag är ju ny här, så jag visste inte att jag rörde mig som en dvärg bland dessa giganter!

Men när vi ändå pratar om troper, varför finns det aldrig alver med skägg till exempel? Eller halvlängdsmän? Är inte de alla också homogena och endimensionella?
                            Alvar har skägg i tex. Eon (några av alverna, i alla fall).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg

Alvar har skägg i tex. Eon (några av alverna, i alla fall).

Ok. Och i ett gammalt supplement till BECMI-D&D fanns det illustrationer med alver som hade skägg. Men det var för 35 år sen och jag har inte sett några sedan dess. Det är väl ungefär lika vanligt som dvärgar utan.

Kommentera

varför finns det aldrig alver med skägg till exempel? Eller halvlängdsmän? Är inte de alla också homogena och endimensionella?
                                De tenderar att få en gnutta mer variation än dvärgar, men överlag jo. Fast den är tråden handlade ju specifikt om dvärgar ;)

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by entomophobiac, Igår, 12.49
                                2 responses
                                67 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg entomophobiac  
                                Started by Kaptenen, 02 October 2019, 12.42
                                3 responses
                                97 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg zonk
                                av zonk

Started by Feuflux, 13 October 2019, 20.26
                                11 responses
                                132 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg Lupus Maximus  
                                Started by Björn Wärmedal, 10 October 2019, 13.10
                                52 responses
                                1.732 visningar
                                14 gillar
                                Senaste inlägg Nässe
                                av Nässe

Started by Knight_Schmidt, 07 October 2019, 19.53
                                30 responses
                                610 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg PAX
                                av PAX

Started by zonk, 19 October 2019, 10.10
                                1 response
                                65 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg zonk
                                av zonk

Started by Khan, Igår, 07.18
                                3 responses
                                50 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Gurgeh
                                av Gurgeh

Started by God45, 30 September 2019, 20.49
                                81 responses
                                2.812 visningar
                                7 gillar
                                Senaste inlägg God45
                                av God45

Started by Henke, 17 October 2019, 18.12
                                21 responses
                                736 visningar
                                8 gillar
                                Senaste inlägg Raskens
                                av Raskens

Started by Spider Jerusalem, 23 October 2014, 12.43
                                17 responses
                                1.153 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Koftan
                                av Koftan

Arbetar …
                                X