Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Stora klagotråden

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bifur, 14 April 2019, 20.27
58 responses
2.197 visningar
1 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av God45, 14 April 2019, 20.50
56 responses
2.100 visningar
1 gillar
stenhöna  
Skapad av God45, Igår, 15.57
13 responses
196 visningar
7 gillar
Cybot
av Cybot
 
Skapad av God45, 02 April 2019, 16.17
69 responses
4.668 visningar
9 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av Leon, Igår, 21.55
3 responses
84 visningar
2 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av krank, 15 April 2019, 17.11
57 responses
1.530 visningar
7 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Lupus Maximus, Igår, 20.25
4 responses
50 visningar
4 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Shaarus, Igår, 20.16
3 responses
38 visningar
2 gillar
Shaarus
av Shaarus
 
Skapad av Anarchclown, Igår, 16.41
0 responses
65 visningar
0 gillar
Anarchclown  
Skapad av anth, Igår, 09.47
8 responses
128 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Denna diskussion är låst.
X
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #61
    1. Rollspel är så förbannat svårtillgängligt. Man ska träffa tre-fyra andra vuxna människor 4 timmar i stöten, tre till fem gånger på ganska kort tid för att det ens ska kunna genomföras. Sen ska man kunna spela också. Och någon ska förbereda skiten - trots att det bokas av varannan gång. Och det är ju en svår hobby, även för erfarna. Ibland blir det bra och ibland skiter det sig - fan vet varför.
    2. Att folk ska ha åsikter om hur andra bör spela för att det ska vara kul. Som Krank skrev.
    3. Nej, här kör jag fast. Kan inte hata så mycket mer. Att Genesis inte satsar mer på att skriva och ge ut rollspel, kanske?

    Kommentera


    • #62
      1. Så kallade "rollspelare" som prioriterar jobb, studier, barn eller icke-spelande bekantskapskrets framför rollspel.
      2. Att jag är en av ovanstående.
      3. Att jag får spela så lite att jag inte känner till fler än två fel på rollspelsvärlden.

      Kommentera


      • #63
        Rollspel där rollpersonerna inte ges en chans att vara "bra från början". Nä - i stället ska de ha en kunskapskurva som kan jämföras med en 5 årings till hen blir 25, och detta skall ske under, som kanske längst, ett par månader av ihärdigt äventyrarliv. Erfarenhetspoäng och Levels är ju bara en tråkig spelmorot.

        Kommentera


        • #64
          1. Att det krävs flera personer som träffas i flera timmar vid flera tillfällen för att det ska bli riktigt bra. Och dessutom ska gärna spelarna dela en gemensam vision om spelstil.

          2. Folk som klagar på att det skapas (eller finns) för många spel av en viss stil utan att skapa något själva.

          3. Återväxten. Jag borde känna mig gammal på mitt femtonde Gothcon men det gör jag inte.

          Kommentera


          • #65
            Ännu en fantasy setting i "är typ som västeuropa". Vart är mitt medeltida Indien, Malaysia, för-Colombianska Sydamerika eller bara lite Bantu? Nä, här ska vi ha riddare och väderkvarnar, adelsfrökngar och vetebröd.

            Kommentera


            • #66
              Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg
              Ännu en fantasy setting i "är typ som västeuropa". Vart är mitt medeltida Indien, Malaysia, för-Colombianska Sydamerika eller bara lite Bantu? Nä, här ska vi ha riddare och väderkvarnar, adelsfrökngar och vetebröd.
              Host host host.

              Och om jag inte enbart ska tuta i egen lur, A Thousand Thousand Islands. Av malaysier, om Malaysia.

              Kommentera


              • #67
                Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg
                Ännu en fantasy setting i "är typ som västeuropa". Vart är mitt medeltida Indien, Malaysia, för-Colombianska Sydamerika eller bara lite Bantu? Nä, här ska vi ha riddare och väderkvarnar, adelsfrökngar och vetebröd.
                Det här kanske är av intresse?

                Kommentera


                • #68
                  1. Bristande engagemang. När nu ytterligare en spelgrupp har fallit isär på grund av olika anledningar hatar jag lite på bristande engagemang i spelgrupper. Jag förstår att man bara ska spela om det är givande och roligt, men låt inte egna idéer om hur spelet ”ska vara” stå ivägen för din lycka. Engagemang för gruppen och ett öppet hjärta kan ge oväntad glädje och lust. Bjud på dig själv, ge mer än du tar och ta det inte så allvarligt.

                  2. För mycket strid, särskilt om det bara är rum efter rum av likartade strider. Tar en massa tid när spelare ska bestämma sig för handlingar, slå i böcker för att hitta de mest optimala besvärjelserna eller taktikerna och det blir så tråkigt i längden. Det räcker med en brutal strid någon gång ibland. Men att nöta sig genom rum efter rum för att sen dra sig tillbaka, long rest och sen ge sig på rummen igen som om tiden stått stilla därinne känns bara tröttsamt.

                  3. Kickstarter. Har aldrig stött en kickstarter och känner mig lite gammalmodig. Men jag gillar att köpa grejer från butik och gillar inte grejen med unika utgåvor som endast kan fås genom någon hög pledge level. Det fullkomligen regnar av intressanta spel så man har inte en chans att hålla sig ajour och det blir nästan som ett vitt brus av spel som jag gärna hade köpt men hela grejen med kickstarter gör den här gamla gubben helt matt.

                  Kommentera


                  • #69
                    1. Min regelfetischism och vördnad för det tryckta ordet.

                    2. Som ovan nämnts, spelare som hoppar av strax innan ett spelmöte och därigenom kastar bort inte bara min dyrköpta fritid utan även alla timmar jag spenderat på förberedelser (som jag hinner glömma och måste göra om innan nästa avlägsna spelmöte) eftersom det oftast är jag som är SL.

                    3. SciFi-spel. Inte för att det är något som helst fel på dem, utan för att de tar tid från Fantasyspel. Vilket är varför jag inte spelat SciFi sedan STAR WARS (hade extremt kul med detta samt Traveller).

                    Kommentera


                    • #70
                      Folk som klagar på hur andra spelar. Detta är förmodligen det värsta jag vet. Att folk bestämmer vad du tycker är roligt och att spelet de gillar är mycket bättre än hur du spelar. Alla som som "tipsar" om hur mycket bättre deras favoritspel är och hur fel du har som inte fattar.

                      Dungeons. Jag förstår inte grejen, för mej är det inte kul alls. Jag vill ha drama och story, för mej blir dungeons bara brädspel vilket är helt ok men inte den typ av upplevelse jag vill ha ut vid spelbordet.

                      Dussinstrider. När en strid är helt menlös och inte farlig utan bara 30 minuters minigameande som inte tillför något. Jag tycker det är skit trist att sitta och rulla tärning över något som inte är spännande.

                      Kommentera


                      • #71
                        Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

                        Ja fy! Hur kan de tro att det kan bli nåt bra av det när de bara sitter o gör sånt de själva gillar, liksom?
                        Om jag ska vara lite tydligare: Jag upplever att det finns ett stort antal spelskapare som ger ut rollspel som rena ”vanity projects”. Alltså, anledningen att de lägger en massa tid och energi på ett rollspelprojekt är för att det ger dem något på ett personligt plan – kanske vill de ha status i hobbyn, bocka av något på sin bucket list, eller vad det kan vara för anledning – inte för att det finns någon som helst efterfrågan av deras produkt.

                        Det är verkligen inget fel med det. Stora egon utan självdistans byggde denna hobby.

                        Jag upplever samtidigt att en märkbar del av dessa spelskapare inte själva förstår att det är självförverkligande de sysslar med, vilket leder till en del bitterhet när deras spel inte tas emot som Messias. Det leder också till en ovilja att ta emot input utifrån, och en massa annat tråk som i slutänden innebär att de går i samma fällor och gör samma misstag som hundra spelskapare innan dem.
                        Last edited by gorillotaur; 25 March 2019, 09.27.

                        Kommentera


                        • #72
                          1. Gatekeepers.

                          2. Oförmåga att skilja personlig smak från objektiv kvalitet.

                          3. The World of Synnibarr.

                          Kommentera


                          • #73
                            Ursprungligen skrivet av gorillotaur Visa inlägg

                            Om jag ska vara lite tydligare: Jag upplever att det finns ett stort antal spelskapare som ger ut rollspel som rena ”vanity projects”. Alltså, anledningen att de lägger en massa tid och energi på ett rollspelprojekt är för att det ger dem något på ett personligt plan – kanske vill de ha status i hobbyn, bocka av något på sin bucket list, eller vad det kan vara för anledning – inte för att det finns någon som helst efterfrågan av deras produkt.

                            Det är verkligen inget fel med det. Stora egon utan självdistans byggde denna hobby.

                            Jag upplever samtidigt att en märkbar del av dessa spelskapare inte själva förstår att det är självförverkligande de sysslar med, vilket leder till en del bitterhet när deras spel inte tas emot som Messias. Det leder också till en ovilja att ta emot input utifrån, och en massa annat tråk som i slutänden innebär att de går i samma fällor och gör samma misstag som hundra spelskapare innan dem.
                            Samtidigt skulle jag säga att det är där verklig innovation händer. Om jag kollar på de spelprojekt jag faktiskt funnit intressanta så är de flesta sådana som är frukten av författarens egna smala intressen, inte sådant som är skrivet för att tilltala en bred publik. Mycket handlar här om författarens egna intressen: om vederbörande enbart är intresserad av saker som ligger inom rollspelshobbyns mittfåra så kommer det inte blir särskilt spännande, om hen däremot har med sig kunskap och intressen som tillför något nytt kan det bli avsevärt mer spännande än spel som gjorts mer med ett öga på vad folk antas efterfråga.

                            Kommentera


                            • #74
                              Ursprungligen skrivet av Svarte Faraonen Visa inlägg

                              Samtidigt skulle jag säga att det är där verklig innovation händer. Om jag kollar på de spelprojekt jag faktiskt funnit intressanta så är de flesta sådana som är frukten av författarens egna smala intressen, inte sådant som är skrivet för att tilltala en bred publik. Mycket handlar här om författarens egna intressen: om vederbörande enbart är intresserad av saker som ligger inom rollspelshobbyns mittfåra så kommer det inte blir särskilt spännande, om hen däremot har med sig kunskap och intressen som tillför något nytt kan det bli avsevärt mer spännande än spel som gjorts mer med ett öga på vad folk antas efterfråga.
                              Där håller jag med 100 procent, även om det oftare blir en fantasy heartbreaker än en innovation. Det jag gnäller på är dessa spelskapares självbild och attityd.

                              Kommentera


                              • #75
                                1. Tärningar som hämmar kreativitet
                                Tärningar och tärningsslag är ju på många sätt grunden i vår hobby, samtidigt som det är så ohyggligt kontroversiellt. Mitt problem är när tärningsslagen blir "gud" över allt som gäller och därmed hämmar kreativiteten. Exempel på detta är spel där du rullar fram alla karaktärsegenskaper och det är helt upp till slumpen om du får en karaktär med egenskaper som matchar konceptet du har (om du exempelvis tänkt spela en gammal professor med tärningarna gav dig bara hög styrka men du har inget i intelligens) eller ännu värre hämmar handlingen. Typexemplet på detta är många äldre mysteriebaserade spel som gömde ledtrådar bakom tärningsslag, där misslyckandet innebar att du inte fick ledtrådar som var nödvändiga för handlingen och då inte kunde ta dig fram. Vissa ursäktar med att "en bra spelledare ska kunna lösa det och göra så ni rör er framåt ändå", men det är inte en ursäkt för dåligt äventyrsskapande. Detta var gamla äventyr i Call of Cthulhu expert på, där bland annat äventyret Mr. Corbitt krävde ett lyckat slag med Spot Hidden för att ens se ledtråden som gjorde äventyret möjligt: missade du den kunde du helt missa något som gjorde att äventyret drog igång. Jag vill ha konsekvenser på misslyckanden!

                                2. Bestraffningskonstruktion
                                Fast konsekvenser på misslyckanden ska inte vara ett slag på fingrarna, för de gör allt värre. Detta är spel som medvetet bestraffar sina spelare för kreativt tänkande, gärna genom död. Detta blir snabbt i bästa fall slapstick och i värsta fall något som dödar kreativiteten. Typexemplet här är spel med hög dödlighet som anser att du måste ha tärningsslag för saker som inte är spännande utmaningar och där misslyckade slag är katastrofala. Spelar jag ett tentakelskräckspel vill jag inte dö för att min rollperson råkar halka på en stege när vi klättrar ner för ett vattentorn vi har utforskat utan större faror. En underart av detta är också dödsfällor av instadödsvarianten som göms bakom dörrar eller vindsluckor där det inte finns någon som helst ledtråd att ond bråd död väntar bakom, utan en rollperson som tittar där är körd i lite samma sekund. Spel med hög bestraffningskonstruktion är jättebra på att döda kreativitet, då du blir straffad om du spelar på ett annat sätt och gör att spelandet nästan kan kännas rutinartat. Det har också förmågan att uppmana spelledare till att spela mot spelarna (bu!) och spelare att börja skälla ut andra spelare för att de inte spelar korrekt, då allt annat bestraffas (dubbel bu!) Återigen blir detta något som hämmar kreativitet.

                                3. Uppmana till sunk
                                Flera har pratat om det ovan, men spel som promotar sunk (typ sexism, rasism, homofobi, transfobi) kan göra mig ohyggligt trött, speciellt de som försöker att ursäkta sig med att "allt måste få finnas". Självklart kan det få finnas, men det är skillnad på att det finns och hur det sköts, för vissa är för benägna att ha med det helt utan någon form av kritiskt tänkande. Speciellt gör det mig trött i fantasy/sci-fi världar som inte på något sätt har ett behov att ha med våra egna kassa värderingar, men ha dem ändå. Den värsta ursäkten är dock spel som utspelar sig i vår värld som har med det med bortförklaringen att "det är realistiskt". Det kanske är det, men för många blandar ogärna in de realistiska motpolerna, exempel som ett historiskt rollspel och har med kvinnoförtryck men struntar i att visa någon form av kvinnofrihetsrörelse till exempel. Alternativt bara mängden karikatyrer på folk från andra kulturer som ibland är helt smaklösa.

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X