Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Runequest

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Runequest

    Jag funderar på att köpa nya Runequest men avvaktar eftersom jag inte fattar vad som är grejen med det - alltså vad är det för typ av spel? Är det som D&D med andra regler? Eller något helt annat? Och finns det någon fet kampanj till det? Tänker att Chaosium gör CoC och borde ju kunna producera ett fett fantasy-spel.

    #2
    Runequest är ett helt vanligt fantasyrollspel - ett av de äldsta rollspelen till och med. Första utgåvan kom redan 1978.
    Jag har inte riktigt koll på vad som skiljer alla de olika utgåvorna åt, men regelsystemet i de tidiga utgåvorna (och den senaste vad jag förstår) var anfadern till BRP - Basic Roleplaying, det regelsystem som bland annat låg till grund för Drakar och Demoner såväl som Call of Cthulu.

    Någon särskild kampanj känner jag inte till, däremot så finns det en riktigt fet värld till spelet - Glorantha, som det publicerats mängder med material till under under de senaste 40 åren.

    Kommentera


      #3
      Grunderna:
      https://en.wikipedia.org/wiki/RuneQuest

      Artikeln är inte riktigt up-to-date IOM att senaste utgåvan bara nämns som hastigast på slutet.

      Det jag kan säga om RQG efter att ha läst boken och spelat det en session är: det har fixat en del saker som var irriterande i äldre utgåvor, och det är ännu tydligare knutet till Glorantha än tidigare.

      Vad gäller annat material finns det just inget till den allra nyaste upplagan - det som finns ute är grundboken. Monsterboken och spelledarboken är på en båt från Kina just nu (du kan köpa dem i PDF om du vill). Men det finns en bunt äventyr och kampanjer till tidigare upplagor som är en barnlek att konvertera.

      Kommentera


        #4
        Jag är också sugen, och för mig är det snyggheten samt det djup spelvärlden ska ha.

        Kommentera


          #5
          Coolt, tack för svaren! Det jag är ute efter är "något annat" än att döda orcheroch gå ner i grottor och så. Inte något fel med det, men det finns ju redan så många grymma sådana spel. (En av anledningarna till att jag ser fram emot Ödesväktarna är just att det gör något annat av fantasy).

          Men visst får man någon känsla av att Runequest har just ett djup eller ett allvar, men fattar inte riktigt vad det består av. Också skeptisk mot att det verkar behövs tre böcker =tusentals sidor, för att spela, alltså de tre grundböckerna man ska köpa. Men får väl bläddra lite i det och läsa recensioner :) Trist om det bara är, som du säger erikt, ett helt vanligt fantasyspel.

          Kommentera


            #6
            Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
            Coolt, tack för svaren! Det jag är ute efter är "något annat" än att döda orcheroch gå ner i grottor och så. Inte något fel med det, men det finns ju redan så många grymma sådana spel. (En av anledningarna till att jag ser fram emot Ödesväktarna är just att det gör något annat av fantasy).

            Men visst får man någon känsla av att Runequest har just ett djup eller ett allvar, men fattar inte riktigt vad det består av. Också skeptisk mot att det verkar behövs tre böcker =tusentals sidor, för att spela, alltså de tre grundböckerna man ska köpa. Men får väl bläddra lite i det och läsa recensioner :) Trist om det bara är, som du säger erikt, ett helt vanligt fantasyspel.
            Ställ frågan på roll- och brädspelsforum på Facebook. Eller sök där om du vet hur. Finns en kille där (Johan nått tror jag) som är jäkligt påläst och talat sig varm om den komplexa världen och gudar etc.

            Sedan vet jag inte hur mycket det påverkar spelandet. Det beror sannolikt på spelgruppen, men det tycks finnas utrymme för det mesta.

            Ps. Klubba orcher som fokus tycks uppstå när världen saknar djup. Så fort det finns andra konflikter styrs spelet dig. Det är åtminstone min erfarebhet.

            Kommentera


              #7
              "Helt vanligt fantasyspel" är nog en förenkling. Visst, man kan ta mekaniken och spela det så. Men eftersom strider är ruskigt mycket farligare i RQ än i D&D, så blir det kanske inte så kul i längden.

              Vad man behöver veta om RQ/Glorantha: det uppfann idén om att karaktärer kan ha andra drivkrafter än loot, det uppfann idén om spelmekanik knuten till vilka grupper i världen du tillhör, det uppfann "culture gaming", det populariserade idén om att fantasy kan vara något annat än en mashup av Tolkien och Arthursagan. (EotPT/Tekumel uppfann det där sista, men blev aldrig särskilt populärt)

              Den nya upplagan, som skriven, förutsätter att spelet kretsar kring den klan karaktärerna tillhör. (Litet som Järn.) Men klanen blir oundvikligen indragen i världsomvälvande händelser, så det finns inte så mycket tid till grisodling.

              Kommentera


                #8
                P.S. det borde väl inte behöva sägas, men: ladda ned quickstart-häftet, läs på själv och bilda dig en egen uppfattning.

                https://www.drivethrurpg.com/product...est-Quickstart

                Kommentera


                  #9
                  Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
                  Trist om det bara är, som du säger erikt, ett helt vanligt fantasyspel.
                  Spelet i sig är ett tämligen vanligt rollspel. Glorantha är en inte särskilt vanlig spelvärld.
                  Hur man spelar är ju sen mycket upp till spelgruppen.

                  Kommentera


                    #10
                    RuneQuest har nog alltid spelats på lite olika sätt, tänker jag. En del grupper kör på med standardfantasy, andra drar in tvättäkta bronsåldersklaner, kulttjänstegöring och gudar som blandar sig i vardagen.

                    Greg Staffords vision var definitivt det senare. Som jag förstått det så förstärker de nya reglerna hans idéer. Kulter och gudar har alltid funnits med, och nu lyfts runor fram som ett slags passioner/personlighetsdrag med grundkonceptet inlånat från Pendragon.

                    Flera av de stora, klassiska kampanjerna finns fortfarande att köpa: Borderlands/River of Cradles, Pavis & Big Rubble och Griffin Mountain. De har rykte om sig att vara riktigt bra, men jag vet inte hur väl de har åldrats. Däremot kommer säkert nytt material de närmaste månaderna - Chaosiums planer verkar väldigt ambitiösa.

                    Jag tycker också att 1000 sidor rollspel känns väl mastigt. Jag skulle börja med grundboken och lägga till GM-boken när andan faller på. Många verkar gilla monsterboken väldigt mycket, men den skulle jag nog vänta med.

                    Kommentera


                      #11
                      En av de stora anledningarna till att RuneQuest går att beskriva som "ett vanligt rollspel" är väl liksom för att det var en av milstolparna på vägen till att hitta formen för vad som är "vanliga rollspel".

                      Kommentera


                        #12
                        Ursprungligen skrivet av DeBracy Visa inlägg
                        En av de stora anledningarna till att RuneQuest går att beskriva som "ett vanligt rollspel" är väl liksom för att det var en av milstolparna på vägen till att hitta formen för vad som är "vanliga rollspel".
                        Ja just det, en sak jag glömde ovan: RQ var kanske det första rollspelet som definierade karaktärer genom skills istället för levels.
                        Jag skriver "kanske" eftersom Traveller kom ut samma år, och jag är osäker på vilket som var först. Men rimligtvis var det ett fall av parallell utveckling, där konstruktörerna kom på liknande idéer ungefär samtidigt.

                        Tillägg: jag kollade upp det, Traveller gavs ut först. Men RQ var först med skills man kunde öka under spel.
                        Last edited by Bolongo; 23 March 2019, 21.21. Anledning: Research

                        Kommentera


                          #13
                          IGNORERA DENNA POST
                          Last edited by MattiasLejbrink; 24 March 2019, 13.13.

                          Kommentera


                            #14
                            Jag och Anders Blixt skrev varsin recension till Runequest Quickstart rules i Mjölnir 9 om det kan vara av intresse. Jag har aldrig spelat RQ, så vi har lite olika perspektiv.

                            http://mjolnirfanzine.yolasite.com/r..._SVE_ebook.pdf

                            Kommentera


                              #15
                              Ursprungligen skrivet av MattiasLejbrink Visa inlägg
                              Jag och Anders Blixt skrev varsin recension till Runequest Quickstart rules i Mjölnir 9 om det kan vara av intresse. Jag har aldrig spelat RQ, så vi har lite olika perspektiv.

                              http://mjolnirfanzine.yolasite.com/r..._SVE_ebook.pdf
                              Grymt, tack! Kul att läsa era olika perspektiv.

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Arbetar …
                              X