Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hur får skribenter betalt?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av stenhöna, 24 March 2019, 01.44
16 responses
223 visningar
0 gillar
Staffan
av Staffan

Skapad av Lightshy, Igår, 21.34
13 responses
215 visningar
0 gillar
Dimfrost  
Skapad av runequester, Idag, 04.31
2 responses
70 visningar
0 gillar
Staffan
av Staffan

Skapad av Den Gamle, 13 March 2019, 10.49
55 responses
2.971 visningar
4 gillar
Staffan
av Staffan

Skapad av Quadrante, Idag, 11.46
0 responses
20 visningar
0 gillar
Quadrante  
Skapad av Måns, Idag, 10.52
5 responses
105 visningar
1 gillar
Björn den gode  
Skapad av krank, 24 March 2019, 21.22
38 responses
1.159 visningar
12 gillar
chrull
av chrull

Skapad av crilloan, 23 February 2019, 09.04
57 responses
1.988 visningar
2 gillar
koraq
av koraq

Skapad av Per, 23 March 2019, 21.45
99 responses
3.391 visningar
4 gillar
Mekanurg  
Skapad av Khan, 07 January 2019, 19.19
17 responses
277 visningar
3 gillar
Khan
av Khan

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Timdebitering i mitt senaste projekt, men avstämning i trettiotimmars-sjok.

Kommentera

Jag får royalties i form av en viss procent av produktens förtjänst.

Ibland, när jag verkligen älskar projektet och mitt bidrag varit väldigt litet, nöjer jag mig med ett ex av boken. En gång bidrog jag till ett spel primärt för att jag ville ha engelska writing creds på mitt CV.
      Last edited by Ymir; 09 March 2019, 04.42.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
        Folk i allmänhet köper sina spel efter principen att jaga högsta möjliga antal sidor/krona. Att skriva fluffigt är med andra ord något som gagnar alla i produktions och konsument-leden.
        Stämmer verkligen det? Upplever det som en fundamentalt Amerikansk metodik, ärligt talat. D&D 5Es ordbajseri är ju i det närmaste galen, och då anser jag ändå att det ofta är bra produkter. Men du kommer läsa nästan varje grundläggande poäng som görs 3-4 gånger formulerad med olika ord. Det är likadant med amerikanskt akademiskt material, där författare också får betalt per ord.

Jag kan däremot föreställa mig att större böcker gör att du kan ta ett högre pris, vilket i slutänden innebär mer pengar. Så på det sättet finns det ju en praktisk anledning att ha många sidor. Men samtidigt verkar ju många OSR-produkter nå hygglig popularitet, och de trycks ofta i fansinformat med betydligt mycket mindre text. Så jag tror inte det finns några generella saker att säga om vad konsumenter vill ha.

Jämför D&D5E med våra svenska rollspel, exempelvis, som är halvbesatta av boxformatet med små böcker istället.

Det enda jag gjort i rollspelsvärlden har skett mot en kopia av produkten. Men det var så nischat och så länge sedan att jag är osäker på om det har betydelse. :)
        Last edited by entomophobiac; 09 March 2019, 11.16.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg

Stämmer verkligen det? Upplever det som en fundamentalt Amerikansk metodik, ärligt talat. D&D 5Es ordbajseri är ju i det närmaste galen, och då anser jag ändå att det ofta är bra produkter. Men du kommer läsa nästan varje grundläggande poäng som görs 3-4 gånger formulerad med olika ord.
          Det tror jag har att göra med att spelregler är skrivna med tre syften som vill ha olika stil på skrivandet:
          • Förklarande instruktionsmanual, där man vill ha en pedagogisk text som förklarar vad som händer och varför.
          • Referensverk, där man snabbt vill kunna hitta en regel för att komma vidare med spelet.
          • Inspiration, för att trigga igång läsarens egen fantasi.
          Olika delar av spelet är ofta skrivna med olika grader av dessa syften, och det kan då bli överlapp mellan de olika sektionerna.

Jämför D&D5E med våra svenska rollspel, exempelvis, som är halvbesatta av boxformatet med små böcker istället.
          Det är med största sannolikhet en nostalgigrej. Det var så Äventyrsspel gav ut sina saker, så då är det Rätt. Sedan är det även ett rätt praktiskt format, som låter tillverkaren skicka med saker som kartor, markörer och tärningar istället för att sälja dem separat. Jag är dock tveksam till kombinationen småböcker i hårdpärm och box.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
            Det tror jag har att göra med att spelregler är skrivna med tre syften som vill ha olika stil på skrivandet:
            Det köper jag inte alls, faktiskt. Ordbajseriet saknar ofta syfte annat än att "fylla ut" stora böcker. Kanske är jag gammal och cynisk, men det "fluffiga" skrivandet är rättså allmänt förekommande i stora hårdpärmade rollspelsböcker från USA. Oavsett om det är kampanjböcker, regler, äventyr, eller annat.

Också därför jag fastnat för OSR senaste månaderna, för där är det nästan tvärtom. Ingen text upprepas, för det är ett minimum av text till att börja med. Det mesta är skrivet som inspirationsmaterial snarare än långrandigt rabblande.

Men det här blev en smula OT. :)

Kommentera

Jag ser inga tecken på att max antal sidor per krona är en sund utgivningsstrategi i Sverige. Till Eon resonerar vi tex just nu att det viktigaste av allt är att öka utgivningstakten, och det är också vad kunderna ständigt efterfrågar. Då vore det inte vidare smart att ge ut fler megaüber-kolosser som modulen Damarien. För Eon är den bästa vägen framåt snarare att lägga författarresurserna på fler men kortare moduler.

Kommentera

Arbetar …
              X