Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Böcker om att spelleda

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Böcker om att spelleda

    Hej! Jag har spelat rollspel i 25 år och spellett mer än jag varit spelare. Självklart har jag utvecklats från mitt 10åriga jag men jag tror att det finns fler nivåer som jag kan behöva lite hjälp att nå. Jag söker alltså böcker i att spelleda. Det får gärna vara lite nyskapande och kreativt men alla förslag tas tacksamt emot!

    #2
    Gå till den första GM:ens egen bok! https://www.goodreads.com/book/show/...er-of-the-game

    Kommentera


      #3
      För något år sedan försökte jag läsa Gary Gygax bok Role-Playing Mastery men jag hittade väldigt lite användbart bland alla ord så jag gav upp efter ett kapitel eller två. För många, många år sedan läste jag även Gamemaster Handbook till Star Wars D6 2n ed. Den minns jag som lättillgänglig och uppmuntrande med många nyttiga tips. Hur den står sig i dag vet jag inte. Annars har jag plockat upp mycket kring spelledande från att lyssna på podar och observera andra spelledare.

      Kommentera


        #4
        Ojojoj. Det finns hur mycket som helst. Jag har säkert ett dussin böcker på mina hyllor eller i molnet, med olika inriktningar och idéer.
        Jag har inte tid att sammanfatta dem alla, tyvärr.
        Däremot kanske jag kan föreslå något om jag får veta mer om vilken typ av spel du vill köra och/eller vilken riktning du vill utvecklas i.

        Kommentera


          #5
          "Unframed - The Art of Improvisation" och "Play Unsafe" tyckte jag var två riktigt bra böcker.

          Kommentera


            #6
            Jag tycker att Odyssey: The Complete Game Master's Guide to Campaign Management och Never Unprepared: The Complete Game Master’s Guide to Session Prep av Phil Veccione är riktigt bra.

            Kommentera


              #7
              Jag brukar recensera böcker om spelledning på min blogg, och läste nyligen den nyss nämnda 'Odyssey: The Complete Game Master's Guide to Campaign Management'. :-)

              http://trevligascenarion.se/odyssey-...gn-management/

              Kommentera


                #8
                Vet inte hur uppskattat det här svaret blir, då tråden egentligen handlar om böcker.. Men Matt Colville har en serie som han kallar Running the Game[1] (78 avsnitt hittills) där han först går genom grunderna som DM men sedan gör mer och mer specifika avsnitt som täcker t.ex. hur man skapar intressanta SLPs, random encounters och hur man tidigt introducerar en antagonist för att skapa en mer personlig koppling till denne.

                En viss vana vid att konsumera engelska är väl att rekommendera, då det inte finns någon hejd på mängden ord som karln klämmer ur sig - men det är bra ord - så det är bara att vänja sig!

                Han fokuserar primärt på D&D 5E, men det mesta är bra tips som lätt går att använda i vilket system som helst.

                [1] https://www.youtube.com/playlist?lis...7hs8MaV7ELLCP_

                Kommentera


                  #9
                  Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
                  Ojojoj. Det finns hur mycket som helst. Jag har säkert ett dussin böcker på mina hyllor eller i molnet, med olika inriktningar och idéer.
                  Jag har inte tid att sammanfatta dem alla, tyvärr.
                  Däremot kanske jag kan föreslå något om jag får veta mer om vilken typ av spel du vill köra och/eller vilken riktning du vill utvecklas i.
                  Jag tänker rätt traditionellt spelande. Just nu spelar vi Symbaroumkampanjen. Jag är inte hundra på vad jag är ute efter men jag är nyfiken på att slipa basmomenten: att beskrivs miljöer, involvera spelarna och rollerna i kampanjen, göra intressanta strider, att hålla reda på SLP osv osv. Men jag är också ute efter tips på lite mer originella SLmetoder. Jag har experimenterat lite med att beskriva scener från olika vinklar, snabba cut-scenes, inslag av stämningsscener som spelarna ser men inte rollerna osv.

                  Så alltså slipa det klassiska men också få hjälp med originella infallsvinklar. Nåt sånt.

                  Kommentera


                    #10
                    Ursprungligen skrivet av illuzive Visa inlägg
                    Vet inte hur uppskattat det här svaret blir, då tråden egentligen handlar om böcker.. Men Matt Colville har en serie som han kallar Running the Game[1] (78 avsnitt hittills) där han först går genom grunderna som DM men sedan gör mer och mer specifika avsnitt som täcker t.ex. hur man skapar intressanta SLPs, random encounters och hur man tidigt introducerar en antagonist för att skapa en mer personlig koppling till denne.

                    En viss vana vid att konsumera engelska är väl att rekommendera, då det inte finns någon hejd på mängden ord som karln klämmer ur sig - men det är bra ord - så det är bara att vänja sig!

                    Han fokuserar primärt på D&D 5E, men det mesta är bra tips som lätt går att använda i vilket system som helst.

                    [1] https://www.youtube.com/playlist?lis...7hs8MaV7ELLCP_
                    Tack! pod går också bra!

                    Kommentera


                      #11
                      Impro av Keith Johnstone kan även vara ett bra ställe att titta även om det handlar om teater.

                      Kommentera


                        #12
                        Ursprungligen skrivet av Opoopo Visa inlägg

                        Så alltså slipa det klassiska men också få hjälp med originella infallsvinklar. Nåt sånt.
                        Okej. Jag tycker att man alltid kan börja med grunderna genom att rådfråga Robin D. Laws. Jag vet att hans tips inte är allas kopp té, men jag har haft stort utbyte av att läsa honom.

                        Utgångspunkten då är förstås Robin's Laws of Good Gamemastering, ett litet häfte från Steve Jackson.

                        Ungefär samma idéer, fast mer explicit fokuserade på traditionella fantasy-spel kan man få genom att han skrivit de inledande kapitlen till Dungeon Master's Guide II åt Wizards of the Coast. Vilken upplaga, undrar du? Båda! Han skrev tips till både 3e- och 4e- versionerna av den boken.

                        ?Är man redo att gå ned sig djupt i storytelling-aspekten av hobbyn, kan man gå vidare till Hamlet's Hit Points, där han analyserar hur scener i berättelser struktureras. (Det finns en uppföljare som heter Beating the Story, men den är mer fokuserad på författare än spelledare).

                        Slutligen kan man få regelbundna tips genom att följa podden Ken and Robin Talk About Stuff.

                        Kommentera


                          #13
                          Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
                          Okej. Jag tycker att man alltid kan börja med grunderna genom att rådfråga Robin D. Laws. Jag vet att hans tips inte är allas kopp té, men jag har haft stort utbyte av att läsa honom.

                          Utgångspunkten då är förstås Robin's Laws of Good Gamemastering, ett litet häfte från Steve Jackson.

                          Ungefär samma idéer, fast mer explicit fokuserade på traditionella fantasy-spel kan man få genom att han skrivit de inledande kapitlen till Dungeon Master's Guide II åt Wizards of the Coast. Vilken upplaga, undrar du? Båda! Han skrev tips till både 3e- och 4e- versionerna av den boken.

                          ?Är man redo att gå ned sig djupt i storytelling-aspekten av hobbyn, kan man gå vidare till Hamlet's Hit Points, där han analyserar hur scener i berättelser struktureras. (Det finns en uppföljare som heter Beating the Story, men den är mer fokuserad på författare än spelledare).

                          Slutligen kan man få regelbundna tips genom att följa podden Ken and Robin Talk About Stuff.
                          Då börjar jag med Robins lilla häfte och så får jag se var jag landar.

                          Kommentera


                            #14
                            Här är en bunte vettiga onlineresurser som jag kommit över/skapat under åren:

                            Play With Intent har samlat en massa friforms-, lajv- och impro-tekniker och kan vara intressant att ögna igenom. Jag har mest använt vissa av teknikerna i rollspeldesign men ledorden upp till sidan sex är vettiga för spelledare som som improviserar mycket och vill involvera spelarna mer.

                            Spirit of the Century har det bästa spelledartavsnittet jag någonsin läst i ett rollspel. Här har någon suttit och funderat kring vad rollspel egentligen är och sedan skrivit ned det. De går igenom tre olika sätt att skriva äventyr.

                            Gnome Stew har ett antal vettiga artiklar som belyser olika områden kring spelledande. Läs det som känns intressant.

                            Urverk spelsdesign har en massa artiklar på svenska, där de äldre artiklarna passar mer traditionella spelledare som vill ta in nya influenser.

                            The Alexandrian har också en hel del vettiga artiklar. Läs det som känns intressant bland havet av artiklar.
                            Last edited by Rickard; 02 March 2019, 17.20.

                            Kommentera


                              #15
                              Jag tycker att Dungeon World innehåller en hel del bra grejer kring hur rollspel kan ledas. Det är iaf vad jag som spelare vill ha när jag spelar rollspel. Tipsen funkar också bra även om man inte spelleder DW. Faktiskt, grundbultarna i DW är ngt som jag försöker efterleva vid all typ av spelledning.

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Arbetar …
                              X