Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Samhällets ekonomi i en påhittad värld

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bifur, 14 April 2019, 20.27
58 responses
2.197 visningar
1 gillar
Henke
av Henke

Skapad av God45, 14 April 2019, 20.50
56 responses
2.100 visningar
1 gillar
stenhöna  
Skapad av God45, Igår, 15.57
13 responses
196 visningar
7 gillar
Cybot
av Cybot

Skapad av God45, 02 April 2019, 16.17
69 responses
4.668 visningar
9 gillar
Jocke
av Jocke

Skapad av Leon, Igår, 21.55
3 responses
84 visningar
2 gillar
zonk
av zonk

Skapad av krank, 15 April 2019, 17.11
57 responses
1.530 visningar
7 gillar
krank
av krank

Skapad av Lupus Maximus, Igår, 20.25
4 responses
50 visningar
4 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Shaarus, Igår, 20.16
3 responses
38 visningar
2 gillar
Shaarus
av Shaarus

Skapad av Anarchclown, Igår, 16.41
0 responses
65 visningar
0 gillar
Anarchclown  
Skapad av anth, Igår, 09.47
8 responses
128 visningar
0 gillar
krank
av krank

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

På Dragonsfoot var det någon som gav sig till att göra D&D-priserna mer realistiska genom att jämföra med en stor tabell på nätet med faktiska priser från Englands medeltid. Kontentan var att om man

1) gjorde om ekonomin till en silverekonomi (1 gp i reglerna blir 1 sp)
    2) tog B/X-priserna (fast omskrivet så att gp blir sp)
    3) men undantog rustningarna (gp är fortfarande gp)

så blir B/X-priserna väldigt lika dem som rådde i Englands medeltid.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Svarte Faraonen Visa inlägg

Smeder är ju livsfarliga om man spelar något inspirerat av etiopisk folktro. Då är alla smeder (vilket är ett ärftligt yrke) också magiker som kan förvandla sig till hyenor. Å andra sidan gör det kanske att "hantverkare" helt plötsligt blir ett mer spännande val för rollpersoner.
      Metalurg har vi alla hört nämnas för att skrämma barn med.

Kommentera

http://historia.se/ är guld om man är intresserad av sådana här frågor (ovan länkas en xls-fil därifrån, men där finns massor med material om svensk historia och länkar till vidare fält).

Pendragon har ett rätt omfattande ekonomiskt system. Jag har aldrig brytt mig om att ta reda på hur välgrundat det är en historisk verklighet och en anledning till det är att det känns genomtänkt och rimligt. Det fungerar och mejkar säns, helt enkelt, och det tycker jag räcker långt. DnD ger mig inte alls samma känsla, det känns som världen saknar djup och att ekonomi mer är baserad på spelbalans än någon bakomliggande verklighet (vilket så klart är helt medvetet från konstruktörernas sida).

Den som vill ha inspiration för adlig-/herrgårdsekonomi kan med fördel titta på Book of the Manor och Book of Estate (den senare har jag gjort vissa blygsamma bidrag till!).
        Last edited by Skarpskytten; 25 February 2019, 18.37.

Kommentera

Två böcker till jag måste kika på då.

Men Pendragon gillas ju och det viktiga är nog som du säger, att det känns grundat i världen, inte nödvändigtvis att det är helt rätt.

Kommentera

En grej som jag klurar på är heders- och bytesekonomi. Jag tänker mig att 500-talets Norden handlar med utsocknes, men inom sitt eget tingslag är det hederskodex om gästfrihet, gåvor, gentjänster och lojalitet som gäller. Har klurat på att försöka kodifiera detta på något bra sätt, men misslyckats. Istället ser jag till att äventyrarna alltid har det de behöver, genom att de utrustas av någon hövding eller småkung de för tillfället gästar.

Men frågan är om det kan göras på något annat sätt?

Kommentera

Det var lite vad jag syftade på när jag tidigare nämnde en regelteknisk variant av ekonomi baserad på ära/anseende.

Tror att det fungerar om man ser det som ett fast värde som inte ändras av transaktionen, utan av hur ofta den nyttjas och hur ens ära/anseende förändras över tid (till exempel att det kan gå ner för att man utnyttjar sin ställning/sin vänskap/spelar på sin ära för ofta för att få materiella fördelar).

Kommentera

Kanske lite OT, men en ekonomisk fråga som kan beröra rollfigurer är ju om det är tull på att resa in i en stad. Jag spelledde en gång ett äventyr som hade med en stad som tog upp tull på 10% av värdet på allt som inresande hade med sig. Sjukt bökigt att gå igenom hela utrustningslistan för fem rollfigurer och kolla varje grej mot inköpslistan i regelboken.
                Har dylika ting någon historisk förankring?
                Själv har jag ibland kört med att en stad kan ha en lokal valuta som besökare får växla till sig för att kunna handla. Pengaväxlarna brukar försöka lura i dem att de måste växla tillbaka mynten när de lämnar staden också (till omvända växelkursen).

Kommentera

Historisk försnkring har vägtullar, brotullar, hamntullar och porttullar, lite olika för vad som tullats och hur det gått till. Men en dak kan ju vara att vara tvungen att växla in till lokalt mynt.

Vanligare har nog varit att allt som säljs måste ha rätt märkning och då betalar man för att det märks upp.

En vanlig tull/skatt är ju att av allt mjöl som mals så lämnas en del som ”avgift”.

Ska man spela något historiskt med feodalism och städer, så kan man komma ihåg att stadsbon inte betalar skatt (om denne inte också odlar mark). Men istället betalas en massa tullar eller märkningsavgifter på varor.

Allmosa som skatt kan ju också förekomma, du ska skänka så och så mycket till en organisation (kyrkan) för att de ska kunna ge allmosor (och behålla en del själva).

Och så vidare...

Tycker nog att det är rätt så On Topic!

Kommentera

Ang Pendragon, så är reglerna i den äldre Lordly Domain och Book of Manor rätt brutna, men de innehåller mkt fluff och intressanta regelmekaniker man kan sno. Book of Estate har jag aldrig spelat med, så jag vågar inte säga ngt om hur den funkar i spel. Den kan säker vara en fin inspirationskälla ändå.

Ursprungligen skrivet av Mannen i skogen Visa inlägg
                    Har dylika ting någon historisk förankring?
                    Både och.

I det gamla Europa fanns det massor av tullgränser, mellan riken, ibland inom riken, mellan land och stad. I Sverige skilde man länge på stora sjötullen, en import- och exporttull som togs ut i hamnstäder när en vara fördes in eller ut ur landet, samt lilla tullen som togs ut på varor som fördes in i städer för försäljning.

I bägge fallen handlar det dock om en tull på varor som skulle säljas, inte personliga varor. Kaptenen behöver inte betala tull för sina kalsonger, och bonden inte för hästarna och vagnen som han fraktar sitt spannmål på. Det är spannmålet hen betalar tull för.

En enkel pengasänka är ju annars klassikern med ”monsterskatt”, att den lokale maktinstansen har rätt till en viss andel av skatterna i alla monsters skattgömmor.
                    Last edited by Skarpskytten; 26 February 2019, 08.13.

Kommentera

En sak som jag skulle vilja se är en andelsmarknad (likt den som funnits kring valfiske och fiske) där det köps andelar av expedition innan den beger sig av och som då också finansierar den. Det är i sig ingen skatt eller tull, men har en liknande funktion.

(angående monsterskatt, äventyrsgrupper och uppdragsgivare ... man kan nog plocka en hel del inspiration till äventyrsform från hur skepp rekryterade besättning och finansierade sina uppdrag)
                      Last edited by Quadrante; 26 February 2019, 10.23.

Kommentera

Har funderat på vad som händer med en ekonomi när fem galningar en dag dyker upp med en vagnslast mästersmidda vapen och rustningar, en skottkärra guld och tre magiska svärd och vill sälja det. Sedan dyker dom upp igen en vecka senare med ung. Lika mycket igen.
                        Måste ju bli ruskig inflation, dom lokala makthavarna borde ju bli lite lätt nojjiga när nån dessutom beväpnar deras borgerskap med magiska vapen till vrakpriser (50% av listoriset brukar ju vara standard flrsäljninhspris)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av obak Visa inlägg
                          Har funderat på vad som händer med en ekonomi när fem galningar en dag dyker upp med en vagnslast mästersmidda vapen och rustningar, en skottkärra guld och tre magiska svärd och vill sälja det. Sedan dyker dom upp igen en vecka senare med ung. Lika mycket igen.
                          Måste ju bli ruskig inflation, dom lokala makthavarna borde ju bli lite lätt nojjiga när nån dessutom beväpnar deras borgerskap med magiska vapen till vrakpriser (50% av listoriset brukar ju vara standard flrsäljninhspris)

Det är väl just sådant som jag tänkte på inledningsvis. Det är kanske inte så konstigt i en sagovärld att bonden har tre guldmynt i fickan och en magisk lie (omsmitt svärd). Till en början så skulle nog den lokala ekonomin haverera, vilket vi faktiskt har exempel av i vår världs historia när stora mängder av värdefullt gods plötsligt spritt ut bland "fel personer". Jag kan tänka mig och skulle nog själv gå endera av två vägar (kanske kombinera dem ibland), antingen så devalveras magiska/ädelmetaller och dylikt i värde snabbt och blir allmängods, vad som är värt mer kan vara hur de kan användas i en vardag. Den andra lösningen skulle vara att den lokala makten är eller när de blir medvetna om detta, själva reglerar det genom att med våld samla allt till sig själva och stärka sin egen rikedom ... och om där finns någon uppstickare som nu blivit inflytelserik av de rikedomar som släpats hem, se till att denne nedgörs kvickt.

Men som sagt, det bör ju få konsekvenser oavsett vilken värld man spelar.

Kommer osökt att tänka på den tecknade serien "Top Ten" av Allan Moor (https://en.wikipedia.org/wiki/Top_10_(comics)) en värld där alla är superhjältar och där superhjältighet inte är något speciellt, då kan man nog se det på samma sätt i en high fantasy värld, där stadsvakten har magiska +1 svärd.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Quadrante Visa inlägg
                            Det var lite vad jag syftade på när jag tidigare nämnde en regelteknisk variant av ekonomi baserad på ära/anseende.
                            Experimenterat med att slå för föremål (t20 mot svårighetsgrad beroende på värde), där figurerna lägger till sin Ära till slaget. Ära höjs genom väl utförda uppdrag som visar på mod och lojalitet med klanen och dess fränder.

Det funkade sådär. Hedersekonomi bygger på relationer, och relationen blir transaktionell så snart den ska kvantifieras.

Blev roligare att rollspela utrustningsgivandet. Mat och husrum är man genom gästfrihetstraditionen i alla hänseenden garanterad så länge man beter sig som folk.

Kommentera

Jag tycker ekonomi uteslutande handlar om förankring. I en värld som är baserad på vår går det oftast att resonera kring vad som är värdefullt och inte: du vet att ädelstenar är värdefulla och att guld är eftertraktat. Men i andra världar med annan logik, eller för den delen vår egna värld med andra förutsättningar, så blir andra saker viktiga.

När vi spelade Coriolis så blev torpeder hårdvaluta. En torped är värd en hel del pengar, så att skjuta med den är i det närmaste ren galenskap. Det kostade c:a 2 000 birr att docka ett skepp, varje gång skeppet dockade med en vettig rymdhamn. Annars kostade det mer. Om en torped då (improviserat ur minnet) gick loss för 20 000 eller mer så kunde en enda torped betala för flera reparationer och påfyllningar av bränsle på helt egen hand. Spelarna sålde av alla torpeder de hittade och tyckte det sved lika mycket varje gång motståndarna fick för sig att avfyra en.

Så i Coriolis fanns helt enkelt en lägsta kostnad gruppen behövde hantera: kostnaden för dockning/reparation/påfyllning. Allt mättes utifrån det.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av obak Visa inlägg
                                Förutsätter ju att det faktiskt finns en marknad för alla dessa vapen och rustningar. Det är nog inte så många i staden som har behov av en mästersmidd rustning, eller har råd med en. Än mindre som har råd med magiska svärd. Galningarna ifråga kan nog få svårt att sälja alltihopa annat än till vrakpriser - och riskerar att göra sig till ovänner med de lokala rustnings- och svärds-smederna.

Förutsatt att det överhuvudtaget är lagligt för vem som helst att gå omkring med svärd - historiskt sett så var det inte helt ovanligt med lagar som begränsade sådant..

I sammanhanget kan nämnas att i AD&D 1e så sägs det explicit att prislistorna är baserade på en "guldrush-ekonomi" där äventyrare drar in stora mängder guld och andra skatter till samhället vilket ger rejält uppblåsta priser på det mesta.

Kommentera

Arbetar …
                                X