Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Samhällets ekonomi i en påhittad värld

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #16
    Gillar att läsa prislistor och försök till regler kring handel (har jag märkt). Men det är ju lite som att intressera sig för regler kring strid eller regler över huvud taget, de ska passa spelet man vill spela. Ska kolla in dessa!

    Kommentera


      #17
      Ursprungligen skrivet av Quadrante Visa inlägg

      Ja man måste ju inte. I alla fall om man är spelare/spelledare (eller systemhackare). Rullar det i gruppen utan att man stöter på detta så kan man undvika det. Som spelare så behöver man bara bry sig om det om man 1) har en spelledare som är intresserad av det eller 2) man ska sälja något "in game". Det senare så är det mest bara att hålla reda på vad som går att köpa/sälja utan större problem eller om man måste få till en speciallösning (svarta marknaden och sånt). Som spelledare så är det väl mest att vara beredd på att det kan komma upp, men som spelledare kan man alltid styra om det genom händelser i världen (allt från inflation när de strör guld om sig i stan till att "... just nu så går det helt enkelt inte!").

      Spelkonstruktör för system som skall användas utanför den egna gruppen, så bör man åtminstone tittat på det lika mycket som man tittat på spelvärdens kultur, stämning och andra detaljer. Alla spel behöver det inte, på samma sätt som alla spel inte behöver regler för hur länge det tar att bygga en borg eller stenlägga en väg.
      Jag husreglar det från fall till fall, vid behov, och hade jag varit spelkonstruktör hade jag uppmanat SL att göra detsamma, för jag misstänker att jag inte hade gjort ett spel med fokus på realistisk simulering av någon slags historisk ekonomi.

      I en värld med magi, smidande dvärgar, evigt levande alver, drakar, demoner, etc tar jag nog ofta ganska lätt på det ekonomiska finliret, det är inte riktigt därför jag är vid spelbordet, och allt det fantastiska hade ju för övrigt ganska lätt kunnat sätta käppar i hjulet för en ekonomisk modell baserad rakt av på historisk medeltid e.d.

      Kommentera


        #18
        Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
        Ju mer man drar uppmärksamheten till det, desto mer skaver det. Jag brukar försöka hålla fokus på annat håll.
        Alltså, det ät mest skoj att nörda ner sig och lära sig om medeltiden. I spel är ju det ofta inte så viktigt eller intressant med historisk korrekthet.

        Kommentera


          #19
          Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

          [jag]... hade gjort ett spel med fokus på realistisk simulering av någon slags historisk ekonomi.
          Det var inte vad jag pratade om, utan att som spelkonstruktör ha med i tänket vad för konsekvenser ens val gör. Nämnde det i inledande inlägget.

          Sen utöver det, så är jag själv intresserad av ett mer realistiskt (i mening likt vår historia) system, men samma gäller även för ett med magi eller fantastiska inslag. Det är bara andra värden man räknar med. Grundekonomin utgår kanske från värdet av magisk kraft. Guld kanske inget är värt för det kommer nya högar med äventyrare varje vecka. Som konstruktör ska man ge spelledaren en struktur att hänga upp det på (om vi med spel också talar om spelvärld). Men det betyder inte att man ska eller behöver ha ekonomiska modeller eller simulationistiska regler, men man bör ha ett genomtänkt val. Valet kan givet vara att man struntar i det och lägger den bördan på spelledaren istället, eller så är det så att spelvärlden ska ge den där känslan av gamla rollspel utan konsekvenstänk eller att det ska vara en fantasivärld utan annan realism än sagans. Bara man gjort valet medvetet är jag nöjd om det även syns i produktionen eller nämns i text (som du just gav förslag på) så är det än bättre.

          Kommentera


            #20
            Ursprungligen skrivet av Caligo Visa inlägg

            Alltså, det ät mest skoj att nörda ner sig och lära sig om medeltiden. I spel är ju det ofta inte så viktigt eller intressant med historisk korrekthet.

            Dito

            Kommentera


              #21
              Quadrante, hur hade du gjort för att få ordning på priserna i Drakar och Demoner Expert, Kandra och -91 års regler (där inflationen är extrem)? Så att priserna är lite mer realistiska?

              http://www.dubbekarl.dk/dod/riot.html

              Kommentera


                #22
                Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg
                Quadrante, hur hade du gjort för att få ordning på priserna i Drakar och Demoner Expert, Kandra och -91 års regler (där inflationen är extrem)? Så att priserna är lite mer realistiska?

                http://www.dubbekarl.dk/dod/riot.html
                Jag började med att byta ut mynten mot mynt som inte innehöll en ren metall, sedan ändrade jag alla priser så de skulle utgå från ett dagsverke (högre än det jag jobbade med sen). Men det blir snabbt inflation om man ska se det som vanligt med inflöde av skatter (plunder, guld magiska saker). Så det andra jag gjorde var att bestämma att det inflödet var väldigt ovanligt. Men även om det var ett rikligt inflöde och inflation så går det att ordna. Det jag gjort senare är att utgå från priset på mat (kornvärde) och sen låta alla andra priser utgå från detta. (dagsverke är i och för sig för mig alltid i relation till matpriserna). Men i bägge fallen så måste man även reglera värdet utifrån hur vanlig den är.

                Funkar bäst när man gör det till en excelfil eller liknande (script) vilket var målet med min egna excelfil i inledningsinlägget (men den är bara halvvägs där och prislistorna är inte införd i den).

                TLDR: Ändra mynten så att de blir mer nyanserade och låta metallvärde vara något annat än myntvärdet.

                Kommentera


                  #23
                  Ursprungligen skrivet av Quadrante Visa inlägg

                  Jag började med att byta ut mynten mot mynt som inte innehöll en ren metall, sedan ändrade jag alla priser så de skulle utgå från ett dagsverke (högre än det jag jobbade med sen). Men det blir snabbt inflation om man ska se det som vanligt med inflöde av skatter (plunder, guld magiska saker). Så det andra jag gjorde var att bestämma att det inflödet var väldigt ovanligt. Men även om det var ett rikligt inflöde och inflation så går det att ordna. Det jag gjort senare är att utgå från priset på mat (kornvärde) och sen låta alla andra priser utgå från detta. (dagsverke är i och för sig för mig alltid i relation till matpriserna). Men i bägge fallen så måste man även reglera värdet utifrån hur vanlig den är.

                  Funkar bäst när man gör det till en excelfil eller liknande (script) vilket var målet med min egna excelfil i inledningsinlägget (men den är bara halvvägs där och prislistorna är inte införd i den).

                  TLDR: Ändra mynten så att de blir mer nyanserade och låta metallvärde vara något annat än myntvärdet.

                  Jag har sparat dina tips i en textfil, som med alla andra guldkorn jag en gång kan komma att använda om ork finns. Tack för tipset, även om jag är allergisk mot Excel, haha.

                  Kommentera


                    #24
                    Något jag tycker är ordentligt svårt att hitta användbara källor till är ekonomi utanför Europa. Om man primärt vill låta sig inspireras av andra kulturer känns det som om man famlar avsevärt mer i blindo.

                    Kommentera


                      #25
                      Ursprungligen skrivet av Svarte Faraonen Visa inlägg
                      Något jag tycker är ordentligt svårt att hitta användbara källor till är ekonomi utanför Europa. Om man primärt vill låta sig inspireras av andra kulturer känns det som om man famlar avsevärt mer i blindo.
                      Ja definitivt, men det gäller även när man blandar in saker som magi eller liknande i mixen.

                      Kommentera


                        #26
                        Sedan tillkommer ju de där detaljerna om varje by-smed bankar ihop svärd och rustningar, eller om det är specialistkunskaper och man handlar med färdiga klingor som skeppas över stora områden. Det var mycket yrkeshemligheter förr, och en klinga kunde härdas i urin från en get som svultit i tre nätter under fullmånen (svält ökar mängden av ett ämne man vill ha, men förklaringen till varför det blir bättre missförstås och har en god dos skrock).

                        I en fantasy-värld är förvisso inte allt sådant skrock...

                        Kommentera


                          #27
                          Ja det finns mycket sånt.

                          Även rena missuppfattningar från oss moderna människor om hantverk, tidsåtgång och material.

                          En handskrift tar si och så mycket tid, kostar detta. Men så börjar man tänka på att varje sida är stycke tunnt skinn. Hur många kor gick åt att göra de där hundra sidorna. Man räknar ut hur mycket skinn (yta) ett djur ger och hur många blad en sådan yta ger. Om vi även kom ihåg att räkna med att skinn garvas och pigment till skrivdonet skapas så glömmer vi att pergament är en restprodukt.

                          En duktig skinnmakare hyvlar skinn tunnare och jämna när de skapar skinn till de som i huvudsak beställer dem (till exempel skomakaren). De avhyvlade styckerna, om de utförs skickligt säljs som pergament (tunna skinn). Och så vidare, då har jag redan glömt en massa andra faktorer.

                          Det tar aldrig slut :)

                          Kommentera


                            #28
                            Men om vi ska tänka lite high fantasy och tänker oss att man trollar fram ting och mat med magi, eller att där finns magiska grytor som inte kräver ved att eldas under, magiska bönor, magiska höns, getter och grisar man kan slakta och de återuppstår dagen efter och så vidare. Är det då magisk energi som är råvaran? Vad krävs för att ta fram den? Hur kan man utvinna det och går det att göra på större skala. Den enegin, är den jämt fördelad över året, kan den sina?!

                            Om den gick att utvinna från levande varelser, kan man hålla en farm med dessa och utvinna energin. Är det billigare att trolla fram mat och föda dem man får ny energi från eller är det vettigare att ta fram det naturligt. Och så vidare ...

                            Kommentera


                              #29
                              Ursprungligen skrivet av Lupus Maximus Visa inlägg
                              Sedan tillkommer ju de där detaljerna om varje by-smed bankar ihop svärd och rustningar, eller om det är specialistkunskaper och man handlar med färdiga klingor som skeppas över stora områden. Det var mycket yrkeshemligheter förr, och en klinga kunde härdas i urin från en get som svultit i tre nätter under fullmånen (svält ökar mängden av ett ämne man vill ha, men förklaringen till varför det blir bättre missförstås och har en god dos skrock).

                              I en fantasy-värld är förvisso inte allt sådant skrock...
                              Smeder är ju livsfarliga om man spelar något inspirerat av etiopisk folktro. Då är alla smeder (vilket är ett ärftligt yrke) också magiker som kan förvandla sig till hyenor. Å andra sidan gör det kanske att "hantverkare" helt plötsligt blir ett mer spännande val för rollpersoner.

                              Kommentera


                                #30
                                Ursprungligen skrivet av Svarte Faraonen Visa inlägg

                                Smeder är ju livsfarliga om man spelar något inspirerat av etiopisk folktro. Då är alla smeder (vilket är ett ärftligt yrke) också magiker som kan förvandla sig till hyenor. Å andra sidan gör det kanske att "hantverkare" helt plötsligt blir ett mer spännande val för rollpersoner.
                                Oooh bra inspiration

                                Kommentera

                                Senaste inlägg

                                Minimera

                                Arbetar …
                                X