Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

EDD och DoD91

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #31
    Ursprungligen skrivet av Quadrante Visa inlägg
    Anade att du hade nån sådan grund. Men ser även några svagheter, men sånt är ju alltid relativt till efterfrågan, världen man spelar och allt sånt ... (kanske startar en ny tråd).

    (http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...rld#post310909)

    Ja, det finns nog en hel del brister i prissättningen. Jag satt länge med de där listorna tills det nästan blev för mycket. Det jag tyckte var jobbigt var att det fanns så många olika valutor på medeltiden. Det är aldrig så enkelt som silvermynt, guldmynt och kopparmynt.

    Kommentera


      #32
      Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg


      Ja, det finns nog en hel del brister i prissättningen. Jag satt länge med de där listorna tills det nästan blev för mycket. Det jag tyckte var jobbigt var att det fanns så många olika valutor på medeltiden. Det är aldrig så enkelt som silvermynt, guldmynt och kopparmynt.
      Ja det är som sagt inte enkelt, själv gick jag åt helt andra hållet. Men din lista är rätt bra och funkar finemang, det kan vara små udda saker som dyker in som lätt kan förklaras av något som skett/sker just då i spelvärlden. Varför jag frågade var att den påminde om en version av mina egna (i ett av stadierna) kan tänka mig att vi sett samma historiska listor (det är några få som oftast dyker upp).

      Kommentera


        #33
        Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg


        Vilken grym utrustningslista! Älskar hur du sätter färg på spelvärlden med mat och utrustning - och ser att du har med min svartsoppa och andra bitar från Palinor-pdf:en :) Grymt kul

        Tack. Jo, jag försökte få med en hel del varor som jag gillade som hade diskuterats på erebaltor.se för att få lite mer kulturell variation. Svartsoppan fick inte glömmas bort.

        Kommentera


          #34
          Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg


          Tack. Jo, jag försökte få med en hel del varor som jag gillade som hade diskuterats på erebaltor.se för att få lite mer kulturell variation. Svartsoppan fick inte glömmas bort.

          Om det inte framgick, jo jag gillar din prislista också, den skulle uppskattats när vi spelade som mest.

          Kommentera


            #35
            Kontrasten mellan EDD och 91:an i mitt eget liv är milt sagt slående.

            Jag kan fortfarande minnas lukten när jag öppnade EDD-lådan julafton (tror jag) 1985. EDD var amazing. Jag hade ju spelat rollspel i tre år och nu var jag ju just det - "expert". Det var liksom aldrig på tal i min grupp att använda EDD modulärt, att plocka in de regler som vi gillade och strunta i resten. Vi körde varenda regel, utan undantag, och tyckte det var det bästa som någonsin hänt våra rollspelsliv. Så var det i flera år, tillsammans med så klart Mutant 2. (Idag tycker jag både EDD och Mutant 2 är tämligen meningslösa och tillför rätt lite till sina grundspel).

            91:an mottogs med en stor gäspning. Dels handlade det om yrkesförmågorna, som jag uppfattade som någon korkad Dungeons-and-Dragons:ifiering. Färdigheterna tycke vi också var skumt upplagda och det där där med bakgrundsförmågor klickade inte med våra BRP-präglade rollspelsjälar. 1991 var mina (våra) Drakar-dagar i vilket fall nästan över, jag spelade coola engelskpråkiga rollspel med mina nya coola rollspelskompisar, men var kvar i en rätt lam grupp som körde DoD. Det sista vi spelade var Kristalltjuren, som är skriven till 91:ans regler men som vi körde med våra gamla EDD-rollfigurer. Vi orkade inte konvertera dem, de var rätt erfarna.

            Sedan dess har jag spelat två kortare DoD-kampanjer, bägge har gått i DoD-84/85/87. Vilket jag nog skulle köra idag om bestämde mig för att gå KSR.
            Last edited by Skarpskytten; 25 February 2019, 19.47.

            Kommentera


              #36
              Vad har ni för erfarenheter av stridssystemen för de två spelen? Vad behöver tweakas? Jag tycker att EDD har en fin balans av enkelhet och detaljrikedom (läs: kroppsdelsträffar) medan i DoD91 har de eftersträvat lite mer realistiska effekter av skador. Krigarens handbok har lite intressanta idéer, som extra attacker för lätta vapen och hög SMI, men det här med att hålla reda på olika handlingstillfällen låter som mer möda än det är värt. Funkar det om man kör alla sina attacker på en gång med det här systemet eller bryter det spelet? Blir det obalanserat med alla extra attacker?

              Kommentera


                #37
                Tycker nog systemen blir bättre om man kapar bort rejält med detaljer, däribland kroppsdelar. Krigarens handbok är ingen höjdare om du frågar mig - ännu mer detaljer, och så ytterligare en nerf för de redan klena magikerna, när de inte ens kan få av en besvärjelse varje stridsrunda.

                Nej, bort med kroppsdels-KP, in med Pendragon-slag, exploderande skadetärningar, och evt även rustning vars absorption man slår fram vid varje träff, säger jag. (Max en tärning i abs, för övrigt, det får inte bli förutsägbart).

                Kommentera


                  #38
                  Systemet med poäng för att skapa RP i DoD-91 är närmast erbarmligt. Det användes en gång, och sedan aldrig mer. Vi slog grundegenskaper som vanligt, tog en lagom mängd BP och yxade runt lite i tabellen över särskilda förmågor (som var rätt kul).

                  Samtidigt var några saker lätta förbättringar. Kostnadssystemet för färdigheter, till exempel. Det var väldigt godtyckligt i EDD.

                  För att få strid spelbart är det ett tips att tillåta uppdelning av attacker även med lågt FV i flera. Har man FV15, får man anfalla två gånger med CL7 och 8, eller kanske även med 5, 5, och 5. Det minskar pingisen och ger ett taktiskt val. Postiva mod läggs till före uppdelning, negativa efter. Man behöver även nerfa helrustningar en del (ABS8 ger otroligt långa och tråkiga strider) och platta ut skador så att små vapen blir lite farligare.

                  För att magiker ska vara spelbart måste man göra något radikalt, exempelvis minska alla kostnader för att lära besvärjelser med 2/3. En husregel av typen att alla besvärjelser kan läggas som kvick med mod -5 gör magiker roligare i strid (får agera varje runda). Tar man lång tid på sig med en besvärjelse får man positiv mod, exvis +5 för lång tid (det gör att dyra besvärjelser där man får råd med typ FV5 (ja, även efter 2/3 rabatt är det ap-dyrt) blir vettiga när det inte är tidskritiskt).

                  Den bästa egenskapen hos både EDD och DoD-91 är att de är enkla att anpassa och husregla. När man gjort det genom något hundratal spelträffar blir båda spelen bra och spelbara, och vilket som är bäst en teoretisk fråga. Jag vägrar tro att det fanns någon som spelade dessa spel 100% RAW över lång tid.

                  Kommentera


                    #39
                    Jag hade jättekul med 91 när jag var en nybörjare. Jag hade även jättekul med chronicles, svarta mutant, kult och chronopia. Men känner idag ingen saknad alls när jag tänker på mitt 90-tal med BRP-derivat.

                    Kommentera


                      #40
                      Kroppsdelar, som de fungerar i DoD Expert/91 och diverse Runequest-versioner, är bull. De gör det omöjligt att få en relativ skråma utan rustning, och minimerar kroppspoängens betydelse. Låt oss använda exempel från DoD-91.

                      Säg att du har 14 KP. Det är rätt bra, men inte supermycket. Det ger dig 4-6 KP per kroppsdel. Låt oss också säga att du slåss mot en någorlunda butig fiende som slåss med bredsvärd och har +1 i SB (dvs STY+STO från 27 till 29). Personen ifråga kommer att ge dig 1T8+2 i skada per smäll, vilket är en minimiskada på 3. Om du inte har rustning är chansen att fienden slår ut en arm 7/8, ett ben, huvud, eller mage 3/4, eller bröstkorg 5/8. Jag är inte mot att man kan bli utslagen på en smäll, men de där chanserna är för stora.

                      Om man nu vill använda kroppsdelar så tycker jag versionen i Mutant: Undergångens Arvtagare fungerar bättre (så länge man håller sig till BRP-derivat). Där har man en Traumatröskel som är KP/2. Får du mer skada än så i en attack blir en kroppsdel utslagen, och får du Traumatröskel x2 i en attack är den kritiskt skadad vilket i princip innebär avhuggen eller mogen för amputering. Om skadan är mindre än Traumatröskeln så går skadan bara in på totala KP, och den enda skillnaden träffområdet eventuellt gör är om man har olika rustning på olika ställen.

                      Kommentera


                        #41
                        Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
                        Tycker nog systemen blir bättre om man kapar bort rejält med detaljer, däribland kroppsdelar. Krigarens handbok är ingen höjdare om du frågar mig - ännu mer detaljer, och så ytterligare en nerf för de redan klena magikerna, när de inte ens kan få av en besvärjelse varje stridsrunda.
                        Jo, jag tänkte ju att Krigarens Handbok kanske kunde räta ut en del skrynkligheter från 91:ans vapen och rustningar. Men den verkar skapa mer problem än den löser. Skulle i alla fall använda deras rustningspriser eftersom de i 91:ans grundbok är helt koko.

                        Ursprungligen skrivet av hakanlo Visa inlägg
                        Systemet med poäng för att skapa RP i DoD-91 är närmast erbarmligt. Det användes en gång, och sedan aldrig mer. Vi slog grundegenskaper som vanligt, tog en lagom mängd BP och yxade runt lite i tabellen över särskilda förmågor (som var rätt kul).

                        Samtidigt var några saker lätta förbättringar. Kostnadssystemet för färdigheter, till exempel. Det var väldigt godtyckligt i EDD.
                        .
                        Vad exakt var det som upplevdes erbarmligt med poängköpet? Jag får för mig att det kunde vara kul att spela just den karaktär man vill. Sen så kanske jag är lite smyg-powergamer, men jag ska vara SL så det spelar ingen roll :D

                        Vad gäller färdighetssystemet så tänkte jag, i alla fall i 91, att kostnaden för alla färdigheter blir 5 minus grundegenskapens grupp, minst 2 dock. Jag gillar idén att man lär sig sådant snabbare som man har fallenhet för.


                        Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
                        Kroppsdelar, som de fungerar i DoD Expert/91 och diverse Runequest-versioner, är bull. De gör det omöjligt att få en relativ skråma utan rustning, och minimerar kroppspoängens betydelse. Låt oss använda exempel från DoD-91.

                        Säg att du har 14 KP. Det är rätt bra, men inte supermycket. Det ger dig 4-6 KP per kroppsdel. Låt oss också säga att du slåss mot en någorlunda butig fiende som slåss med bredsvärd och har +1 i SB (dvs STY+STO från 27 till 29). Personen ifråga kommer att ge dig 1T8+2 i skada per smäll, vilket är en minimiskada på 3. Om du inte har rustning är chansen att fienden slår ut en arm 7/8, ett ben, huvud, eller mage 3/4, eller bröstkorg 5/8. Jag är inte mot att man kan bli utslagen på en smäll, men de där chanserna är för stora..
                        .
                        Jag gillar kroppsdelsträffar! Det blir så konkret istället för att bara knacka bort lite mera KP. Man kanske kan se det som att skråmorna är för betydelselösa för att ha någon spelteknisk effekt och att skadetärningarna gestalter mer rejäla träffar? Men visst, utan en motsvarighet till MERP:s DB är det självmord att gå in i strid utan en massa rustning. En tanke jag lekte med var att man har förmågan UNDVIKA: slå under SMI-grupp + eventuell Akrobatik-FV för att ducka istället för att parera. Funkar bara om man inte bär någon rustning.

                        Kommentera


                          #42
                          Tvåhandssvärd Fv19 hela vägen, och riddare på det så är man i hamn.

                          Kommentera


                            #43
                            Ursprungligen skrivet av Dubbelyxa Visa inlägg
                            Jag gillar kroppsdelsträffar! Det blir så konkret istället för att bara knacka bort lite mera KP. Man kanske kan se det som att skråmorna är för betydelselösa för att ha någon spelteknisk effekt och att skadetärningarna gestalter mer rejäla träffar? Men visst, utan en motsvarighet till MERP:s DB är det självmord att gå in i strid utan en massa rustning.
                            Det finns spel där träffområden fungerar bra. DoD är inte ett av dem. Det känns som en ogenomtänkt patch.

                            Det funkar som sagt bättre i M:UA, där det krävs en rejäl smäll för att slå ut en kroppsdel. Sedan finns det ju spel som i grunden är byggda runt träffområden, som Eon (både gamla och nya versioner) eller Hârnmaster. Men i de spelen så är det inte bara att man delar upp sina KP i mindre bitar, utan att varje sår är sin egen grej och ger sina egna effekter.

                            Kommentera


                              #44
                              Även om jag tekniskt sett började med 87:an så var det med 91:an jag spelade mest. På den tiden var jag aldrig SL och ägde inte ens boxen så jag har nog faktiskt aldrig läst igenom alla böcker till 91:an utan nöjde mig med det jag behövde veta för att skapa karaktärer. Jag köpte dock Tjuvar och lönnmördare och älskade verkligen den boken. Gentlemannatjuv var min favorit.
                              Spelade aldrig EDD men har läst det nu i efterhand. Ska bli intressant att även läsa 91:an för att se om det rosa skimret försvinner.

                              På den tiden, när jag var väl inkörd på 91:an minns jag att det kändes helt primitivt att slå fram sina grundegenskaper och ha färdighetsvärden i procent. Jag såg alldeles säkert ned på tidigare utgåvorna och var helt frälst på 91:an.

                              Så även om jag verkligen gillar att rulla t20:or så tycker jag numer generellt att EDD och 91:an har alltför mycket specialiserade färdigheter med tex lärdomsfärdigheter där man måste välja specifik inrikting (när ska man använda det?!). Det känns bara onödigt invecklat.

                              I mitt sinne känns dock 91:an fortfarande spelbart med vissa husregler. Men det skulle vara intressant att testa igen för att se om det verkligen är så.

                              Kommentera


                                #45
                                Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
                                Det finns spel där träffområden fungerar bra. DoD är inte ett av dem. Det känns som en ogenomtänkt patch.

                                Det funkar som sagt bättre i M:UA, där det krävs en rejäl smäll för att slå ut en kroppsdel. Sedan finns det ju spel som i grunden är byggda runt träffområden, som Eon (både gamla och nya versioner) eller Hârnmaster. Men i de spelen så är det inte bara att man delar upp sina KP i mindre bitar, utan att varje sår är sin egen grej och ger sina egna effekter.

                                Jag är simulationist i grunden, så Harnmaster är nog mitt favoritspel. Det är även ett av de spel från den tiden som jag kört minst :(. Jag funderar på att använda det istället för BRP-varianterna, men blir lite avskräckt av bokföringen (särskilt alla rustningslager). Önskar att det fanns en förenklad variant. Man kanske kan köra med max ett lager av varje rustningstyp, men det kanske påverkar spelbalansen? Hur upplever du att kroppsdelsträffar funkar där jämfört med DoD?

                                Kommentera

                                Senaste inlägg

                                Minimera

                                Arbetar …
                                X