Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Din favorit fantasy heartbreaker

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Din favorit fantasy heartbreaker

    Vilken är din favorit Fantasy heartbreaker? Någonsin alltså, inte bara saker som Svärdets sång eller andra spel som är ute just nu.

    Jag tänker säga att min är Pathfinder 1ed. Pulp grejen de gjorde och deras mer komplexa regelversion har gjort att det blivit spelat rejält mycket. Och deras fiction line var också bättre än den borde ha varit.

    #2
    Jag blir omedelbart fundersam på hur du använder termen, när du kallar PF för en heartbreaker?
    Det spelet passar ju verkligen inte in på Edwards ursprungliga definition...

    Kommentera


      #3
      Trogen termen svarar jag Gemini. Ett spel jag verkligen gillade, men aldrig spelade. Sen försvann det.

      Kommentera


        #4
        Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
        Jag blir omedelbart fundersam på hur du använder termen, när du kallar PF för en heartbreaker?
        Det spelet passar ju verkligen inte in på Edwards ursprungliga definition...
        Som är? (Jag är uppenbarligen för oinsatt för att kunna svara. Pinsamt. ????)

        Kommentera


          #5
          Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

          Som är? (Jag är uppenbarligen för oinsatt för att kunna svara. Pinsamt. ????)
          Du skapar ett spel du ÄLSKAR, men det är egentligen bara D&D fast utan alver, och du gör av med alla din besparingar och trycker 5000 ex. Du säljer 14st och ditt hjärta går i tusen bitar.

          Detta hände uppenbarligen en hel del förr, främst i USA. I Sverige har vi inte så många. Och speciellt inte nu när man Kickstartar allt.

          Kommentera


            #6
            Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

            Som är? (Jag är uppenbarligen för oinsatt för att kunna svara. Pinsamt. ????)
            Om jag inte är ute och cyklar är en heartbreaker ett spel som passionerat har tillverkats utifrån ett extremt begränsat perspektiv av vad rollspel är.

            Man har enbart utgått från kanske det enda rollspelet man någonsin har spelat, behållt det mesta och ändrat någon detalj som man själv tycker är fullkomligt banbrytande. Det gamla spelet kan slänga sig i väggen! Författaren föreställer sig att det här kommer att förändra rollspelsmarknaden för all framtid och lägger ned hela sin själ i det fantastiska spelet.

            Eftersom man är så fast i sina grundantaganden om rollspel blir spelet mest en relativt menlös klon, som bara är relevant för den egna spelgruppen. Ingen annan bryr sig. Författaren får sitt hjärta krossat.

            Edit: Det Måns sa. :)
            Last edited by ceruleanfive; 21 February 2019, 09.51.

            Kommentera


              #7
              Jag har nog inget då, de spel jag har något som liknar ett sådant förhållande till har varit alldeles för framgångsrika.

              Kommentera


                #8
                Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                Du skapar ett spel du ÄLSKAR, men det är egentligen bara D&D fast utan alver, och du gör av med alla din besparingar och trycker 5000 ex. Du säljer 14st och ditt hjärta går i tusen bitar.

                Detta hände uppenbarligen en hel del förr, främst i USA. I Sverige har vi inte så många. Och speciellt inte nu när man Kickstartar allt.
                Men ingår det inte också att det mitt bland alla tjugo crittabeller och innovativt magisystem eller vad nu spelet är uppbyggt med så finns det något - setting, regler, tänk eller annat - som är genuint fantastiskt och innovativt men som tappas bort. Dvs inte bara en ekonomisk hjärtekrossare men också en kreativ sådan.

                Kommentera


                  #9
                  Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                  Du skapar ett spel du ÄLSKAR, men det är egentligen bara D&D fast utan alver, och du gör av med alla din besparingar och trycker 5000 ex. Du säljer 14st och ditt hjärta går i tusen bitar.

                  Detta hände uppenbarligen en hel del förr, främst i USA. I Sverige har vi inte så många. Och speciellt inte nu när man Kickstartar allt.
                  Jag upplever att det finns massor av Svenska spel som passar in på termen.

                  Kommentera


                    #10
                    Ursprungligen skrivet av Christoffer Visa inlägg

                    Men ingår det inte också att det mitt bland alla tjugo crittabeller och innovativt magisystem eller vad nu spelet är uppbyggt med så finns det något - setting, regler, tänk eller annat - som är genuint fantastiskt och innovativt men som tappas bort. Dvs inte bara en ekonomisk hjärtekrossare men också en kreativ sådan.
                    Jag vill minnas att det främst hade med Rons tankar om att "alla kan publicera sina spel!" att göra, som ju egentligen var själva grejen med termen indie, till en början. Men den biten hamnade i skymundan och kom att avspegla en kreativ rörelse (lite som OSR idag, men det där vet du ju). Antagligen för att det faktiskt blev lättare att publicera sina spel, med PoD, digitalt etc. Idag, om man vill använda termen, bör man nog, som du säger, lägga in även en kreativ dimension. Och givetvis finns där något som skaparen anser är bra, men det är inte alls säkert att vi andra tycker det.

                    Kommentera


                      #11
                      Ursprungligen skrivet av Caligo Visa inlägg
                      Jag upplever att det finns massor av Svenska spel som passar in på termen.
                      Verkligen? Jag kan komma på några stycken, men inte "massor". Märk väl att det inte är du som avgör om det är en heartbreaker. Skaparna måste alltså känna att "vafan gjorde jag det här för...?"

                      Kommentera


                        #12
                        Artiklarna Fantasy Heartbreakers och More Fantasy Heartbreakers om nån vill kika på vad Ron Edwards tänkte.

                        Gillar slutknorren på den första:

                        Part Five: What's it to Us? This is What
                        These are indie role-playing games. Their authors are part of the Forge community, in all the ways that matter. They designed their games through enjoyment of actual play, and they published them through hopes of reaching like-minded practitioners. It is not fair to dismiss the games as "sucky" - they deserve better than that, and no one is going to give them fair play and critical attention unless we do it. Sure, I expect tons of groan-moments as some permutation of an imitative system, or some overwhelming and unnecessary assumption, interferes with play. But those nuggets of innovation, on the other hand, might penetrate our minds, via play, in a way that prompts further insight.

                        Let's play them. My personal picks are Dawnfire and Forge: Out of Chaos, but yours might be different. I say, grab a Heartbreaker and play it, and write about it. Find the nuggets, practice some comparative criticism, think historically.

                        Get your heart broken with me.

                        Kommentera


                          #13
                          Vet inte om det egentligen är fantasy, men jag har ett The Whispering Vault jag ofta bläddrar i för inspiration men som nog aldrig riktigt fått någon tid vid bordet. Det spelet har ju levt och dött i omgångar sedan det kom ut första gången mitt under grimdark-'90.

                          Kommentera


                            #14
                            Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                            Jag vill minnas att det främst hade med Rons tankar om att "alla kan publicera sina spel!" att göra, som ju egentligen var själva grejen med termen indie, till en början. Men den biten hamnade i skymundan och kom att avspegla en kreativ rörelse (lite som OSR idag, men det där vet du ju). Antagligen för att det faktiskt blev lättare att publicera sina spel, med PoD, digitalt etc. Idag, om man vill använda termen, bör man nog, som du säger, lägga in även en kreativ dimension. Och givetvis finns där något som skaparen anser är bra, men det är inte alls säkert att vi andra tycker det.
                            Ah. Får läsa om. Hade för mig det var en större grej. Att den kreativa hjärtekrossningen kom från läsarens håll, ett "åh det här är så bra med du krossar mitt hjärta med alla dessa andra grejer som bara döljer det geniala..."
                            Last edited by Christoffer; 21 February 2019, 11.06.

                            Kommentera


                              #15
                              Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
                              Jag blir omedelbart fundersam på hur du använder termen, när du kallar PF för en heartbreaker?
                              Det spelet passar ju verkligen inte in på Edwards ursprungliga definition...
                              Ärligt talat - jag tror inte de flesta har nytta av den strikta definitionen.

                              En heartbreaker för mig är mera vitt definierat varje spel som känns... "aningslöst"?

                              Ett spel som helt missat gängse trender. Inte alls snappat upp nya sätt lösa gamla problem. Som inte ser hur spelet skapar fler problem än det löser. Ett spel som känns naivt. Någon som lagt ner blod svett och tårar på sina husregler... och att dessa sedan oförklarligt blivit en publik produkt - lite som fan fiction som aldrig borde blivit tillgänglig för allmänheten.

                              En retroklon är ju avsiktligt gammaldags, och är därför inte aningslös, och därför ingen heartbreaker. Jag tycker inte heller Pathfinder passar in. Visst skröt de om att de fixat 3E en gång för alla (vilket var lika falskt som när WotC skröt om att 3.5 fixade 3.0), men bara för att man har en skamlös marknadsavdelning blir din produkt ingen heartbreaker.

                              Däremot skulle jag kunna säga att Pathfinder 2 uppvisar heartbreaker-drag. Jag häpnar över aningslösheten när jag kollar i playtesten - för vem är spelet gjort? Vilka är problemen spelet försöker lösa? Vem trodde folk ville ha detta?

                              På samma sätt känns (efter månaders praktisk erfarenhet i verkligt spel) Warhammer Fantasy Role-Play 4 från Cubicle 7 som en heartbreaker. Jag ser de goda intentionerna, men jag ser också den totala bristen på självinsikt och självkritik - spelet faller ihop under sin egen tyngd. Varje enskild regelnyhet kan mycket väl vara införd för de rätta skälen, men ingen verkar ha märkt (eller hunnit speltesta) hur alla dessa individuella tillägg skapar en helhet som är otroligt komplicerad, svårspelad och massivt detaljerad på ett sätt som inte känns det minsta elegant modern eller strömlinjeformad.

                              Så att begränsa sig till den ursprungliga definitionen, exempelvis att det måste vara en ensam kille i en källare som förlorar sina besparingar på D&D med annorlunda alver, känns inte tvungen i denna diskussion. Tycker jag.
                              Last edited by CapnZapp; 21 February 2019, 10.46.

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Arbetar …
                              X